Bukefalos 28 år!

Hur får man hunden att äta?

Sv: Hur får man hunden att äta?

Preis den kombinationen har jag haft, matglad Basset och petig vinthund :love:

Men angående ursrpungsfrågan så skulle jag köpa vanlig hederlig levepastej och tärna ner i maten, Scans eller Arbogapastejen går att få till i små, små tärningar och kan röras runt i maten och så fick jag min hund att äta i somras när han osäker och rädd var ny hemma hos mig. Numer äter han bra och ordentligt,
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

@ Chillamuffins

Jag missförstår nog dig eller?

Varför inte nöja sig med hundmat om hunden bara äter delikateser?

Det är ju just det jag säger?

Om hunden bara äter leverpastej på rågbröd då?

Det gör den inte efter en vecka om den inte är sjuk det lovar jag dig.
Då äter den det som bjuds.

Eller menar du att varför inte låta hunden äta "människomat" istället för hundmat om det nu är det den vill?

Svar; För att man dels skämmer bort hunden, dels riskerar att missa mkt av det den behöver i sin kost.

Samtidigt vill jag passa på att berätta om min farfars hund som levde på oxfilé och bakelser.. Inte alltid förståss men han fick ALLTID PRECIS samma mat som människorna om inte bättre ibland. Han hette pajas och var en engelsk Springerspaniel och verkar ha varit en riktigt välmående krabbat... så visst fungerar det men varför skulle det vara bättre?

För en valp däremot så är det ju väldigt viktigt att den får i sig så att den kan växa ordentligt. Men jag skulle prova andra foder och lite tillskott av fet och näringsrik mat hellre än att skämma bort den för all framtid.

Mvh
Björn
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Happy skrev:
Hur får man i hundkräket :love: maten?


Jag har också en vinthund, en italienare. Hon är ohyggligt glad i mat och renslickar skålen varje gång hon får mat. Jag vet inte om det beror på de rutiner vi har haft eller om det beror på att hon är sådan av naturen.

Men så här har jag gjort med maten sedan min vintis var valp.


1. Aldrig mat framme annat än vid måltid. Mat som inte äts upp tas bort bums.

2. Rutin kring måltiderna. Min får mat när hon har varit ute på promenad eller annat "äventyr" (dvs. 4 ggr/dag). Om hon har ansträngt sig mycket ger jag bara några kulor, annars vanlig portion (knappt 1/2 dl torrfoder).

3. Ge ej för mycket mat vid varje måltid.

4. Ge mat som smakar mycket!. En hel del fett och en hel del protein. Inte en massa bukfyllemat.



Försök vara mer envis än vad din hund är. Bestäm matrutiner (dock inte måltid innan motion). Var behård - äts inte maten upp så ta bort den. Do**y är ingen bra mat. Köp ett koncentrerat smakrikt foder. Ge små portioner men fler gånger om dagen.

Rutin tror jag dock är det viktigaste. Det ger betingade reflexer! När jag och vintisen börjar närma oss hemmet efter en promenad börjar genast de pavlovska klockorna ringa och snålvattnet rinna till hos henne. Jag lovar! Tungan går som en propeller runt munnen :D.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

eftersom du "låtsasciterat" är det inte konstigt att det bli rörigt. jag menar att hunden ska äta hundmat och inget annat. hundmaten kan bestå att premiumtorrfoder, färskfoder, barf eller hemlagat. ger man barf eller hemlagat krävs stora kunskaper så att hunden får i sig rätt mängd av rätt ämnen.

min farfars hund åt enbart rågbröd med leverpastej (bortskämd). hunden avlivades/gavs bort vid ca 7-8 års ålder p g a att farfar dog. men fram tills dess var den frisk.

jag tror på ett smakligt foder med högt energivärde till hundar som är petiga med maten. utan en massa tillsatser. allra bäst är konkurrans av en annan hund, men har man inte det får matskålen tas bort.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

UrsusRex skrev:
@ Chillamuffins

Jag missförstår nog dig eller?

[Björn

Japp du missförstår, hon svarade Guardian Angel, om man tittar högst upp i medelande står det vem man har svarat. Hon försökte vara lite ironisk! ;)

Förrestän matvägrade våran springer spaniel som unghund... Men han insåg rätt så snart att det var ingen vits för då blev man hungrig... Men nu äter han allt och lite till... ;) Fast under jaktsäsongen har han till och från inte haft ro att äta men även det har gått över! ;)
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Kom på också att om du sväller maten så kanske hunden inte vill äta. Ingen av mina hundar smakar ens på maten om jag skulle svälla den. Torrt och krispigt vill dom ha.

Mia.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Rose skrev:
Jag tolkade att du gått över till Doggy, men så var det kanske inte?

Tack för tipsen, jag ska läsa på hemsidorna! :bow:
Nej, jag har inte gått över till Doggy, jag köpte det bara för att blanda i den vanliga maten (Royal) för att prova om hon åt bättre... Vilket hon inte gjorde. Hon tyckte om det jättemycket när vi hälsade på min mammas hund, men nu när det är hennes mat, och inte den andra hundens, är det inte gott.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Tack för dina tips! Men jag förstod inte, ska man värma grädde/äggula röran?

Hunden äter, men inte alls i samma mängd som hon gjort tidigare. Jag tror att det är en fix idé, för hon är väääldigt pigg, och äter gärna annat än just sin egna mat... men sånt har man inte tid med om man är valp och i lågt hull redan... :(
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

TACK ALLA FÖR ERA SVAR OCH TIPS!!! :bow:
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

fjolltroll skrev:
Kom på också att om du sväller maten så kanske hunden inte vill äta. Ingen av mina hundar smakar ens på maten om jag skulle svälla den. Torrt och krispigt vill dom ha.

Mia.

Jag har provat att växla mellan torrt och svällt, ingen skillnad.. :(
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Åh! :) Tack! Jag ska kika på länken, sen ska jag traska iväg och fråga! (Har 1 min till djuraffären! :p )
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Så gör vi med våra hundar med. Fyller på matskålen när den är tom. Har nu bara 2 hundar 13 resp 3 år, fina ihullet och blanka i pälsen. Den ena är en berner sennen korsning och de är väl också kända som matglada. De äter ett så simpelt foder som Revir
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Min lilla tjej har inte heller varit särskillt stor i maten. Det som dock alltid funkat har varit att sprida ut maten på gräsmattan så att hon har fått böka runt och söka. Då har allt försvunnit av bara farten. Fast om det är bra att göra så vet jag inte. :D Men då var det iofs sommar och vi tillbringade hela dagarna utomhus. Nu är det inte riktigt väder för såna lekar kanske. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Ville bara kolla med er ang allergifoder. Hunden min går på allergiutredning och får bara äta allergifoder. Han äter Royal Canin...
Svar
8
· Visningar
1 074
Senast: super
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 081
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp