Bukefalos 28 år!

Hur får man hunden att äta?

H

Happy

Hur får man i hundkräket :love: maten?

Har en Saluki, och dom är ju inte kända för att vara stora i maten direkt...Men nu är det problem! Ger nu Royal Canins juniorfoder, veterinärspecial. (Hon är 6 mån) Det har fungerat bra tills för en vecka sen, då var det inte gott längre. Har provat att ge Doggys original (min mammas hund äter det, och det skulle alltid smakas på det när vi var där och hälsade på), men nu är inte det heller gott. Har provat att blanda ner majsvälling, frolic, ris, grädde, fil, solrosolja, men ingenting verka hjälpa. :crazy:
Det är inte i stora mängder, för det är ju maten jag vill hon ska äta, men då äter hon bara det andra, och lämnar maten. Just nu får jag inte i henne hälften av vad hon ska äta! :cry:

Tips mottages! :bow: Hon är pigg och glad, leker mycket och springer som en tok när man är ute. Inne kan hon koppla av och sova, så vi har inget som stör, t.ex barn.

(Vill inte ta bort matskålen om hon inte äter, för hon är redan smal och behöver allt hon kan få i sig.)
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Gillar hon att fixa och leka med saker? Då kan du prova att köpa t.ex en aktivitetskula och lägga maten i den, då kanske hon äter av bara farten för att det är kul att putta runt bollen.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Om det inte är några andra fel så fungerar oftast konkurrens.
Dvs skaffa en katt, en hund eller kryp själv på golvet och hota med att äta upp maten, det fungerar 99 av 100 gånger.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Min golden har aldrig varit något matvrak konstigt nog. Jag gör i alla fall så att jag tar bort matskålen. Brukar ibland lägga i sånt där levergodis :d man kan köpa i lösvikt för att göra det mer intressant. Se´n gör jag som du pyttar i litet smakligt av bra matrester. Mat två gånger om dagen? Ring uppfödaren alla gånger och diskutera hon eller han vet säkert råd.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

är hon väldigt mager och absolut måste gå upp i vikt kan du prova att hälla på lite olja, eller blöta upp fodret och blanda i lite burkmat.har du tillgång till en stor frys så är färskfoder ett alternativ. men annars ska du inte dalta. hundar är smartare än man tror och lär sig snabbt att om de inte äter så får de godare mat nästa gång. äter hon inte upp så ta bort matskålen.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Är också ägare till vinthund. Vi får blanda i VOV (burkmat) i hennes foder, samt att hon har konkurrans av vår andra hund , en matgalen Basset Hound. Äter hon inte så tar vi undan maten direkt, och ställer inte ner den förens nästa dag.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Ge ett kraftigare, köttbaserat foder.
Dels smakar det bättre då det innehåller mer kött och fett, dels behöver hon bara äta hälften så mycket.

Proteinet ska ligga på 25-30 %
och fettet på 20-25 %

Man kan smälta Ister och blanda i, eller tillsätt lite (ca 1 msk) rå lever (nöt eller kyckling).

Viktigt att en växande hund får tillräcklig och RÄTT näring.
Källorna ska vara övervägande animaliska.
(Nu ger du ett vegetabiliskt foder.)
Annars finns risk att hon inte utvecklas rätt.

Färskofoder är också populärt hos kräsna hundar.
Ex http://www.nordichundfoder.com http://www.klassfoder.se http://www.fodax.com
Eller BARF http://www.mamut.se/jipotimas

Lycka till!
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Jag tolkade att du gått över till Doggy, men så var det kanske inte?
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

En del tycker bättre om ljummen mat. Jag är principiellt mot att
man matar hundar då jag anser att en hund som inte äter själv
är det något fel på.
Min tik hade också perioder när hon inte åt när hon var ung, men
då tog jag med henne till kompisar som hade hundar och då dög
fodret.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Min ena hund var så där att hon inte ville äta. Jag provade med att lägga maten på en bricka istället för i en skål. Då gick det plötsligt jättebra att äta.

Mia.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

[Dubbelpostning. Hur tar man bort ett av sina inlägg? :confused:

/Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får man hunden att äta?

Happy skrev:
Hur får man i hundkräket :love: maten?

Har en Saluki, och dom är ju inte kända för att vara stora i maten direkt...Men nu är det problem! Ger nu Royal Canins juniorfoder, veterinärspecial. (Hon är 6 mån) Det har fungerat bra tills för en vecka sen, då var det inte gott längre. Har provat att ge Doggys original (min mammas hund äter det, och det skulle alltid smakas på det när vi var där och hälsade på), men nu är inte det heller gott. Har provat att blanda ner majsvälling, frolic, ris, grädde, fil, solrosolja, men ingenting verka hjälpa. :crazy:
Det är inte i stora mängder, för det är ju maten jag vill hon ska äta, men då äter hon bara det andra, och lämnar maten. Just nu får jag inte i henne hälften av vad hon ska äta! :cry:

Tips mottages! :bow: Hon är pigg och glad, leker mycket och springer som en tok när man är ute. Inne kan hon koppla av och sova, så vi har inget som stör, t.ex barn.

(Vill inte ta bort matskålen om hon inte äter, för hon är redan smal och behöver allt hon kan få i sig.)
Börja med att inte ge henne annat än maten. Inget iblandat och ta bort maten om hon inte äter. När hon är hungrig kommer hon definitivt äta - så enkelt är det. Genom att ta bort maten framkallar du samma respons som att valpen har konkurens det gäller att sätta i sig det man får eller så får man gå hungrig. Det ger garranterat en matglad hund med tiden.

Själv har jag varit mkt noga med maten under valpstadiet och ALLTID sammankopplat den med inkallning, sitt och varsågod.
Men sedan succesivt gått över till att maten står framme. Dvs att jag ställer ner maten (torrfoder) i lagom portion och låter skålen stå kvar för att så småningom öka fodermängden så att det blir kvar när hunden är mätt och till sist så står maten bredvid vattenskålen. Jag fyller bara på ibland - extremt bekvämt måste jag säga. Det skulle aldrig gått med min förra hund dock som jag fick fyra år gammal från uppfödaren. Hon hade förätit sig helt enkelt och blivit tjock som ett hus. Självklart måste man hålla uppsikt så att hunden äter det den ska vare sig mer eller mindre men det sköter dom rätt bra själva. Av fem hundar är det bara tiken jag fick som vuxen som inte klarat av det.

Kör faktiskt samma princip med min ena häst. Självklart får dom tillskott ibland vid sidan av kraftfodret men just torrfodret sköter de själva.

Mvh
Björn
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Fick nu se att du har problem med valpens vikt?

Gör då äggröra av grädde och äggula (inte vita). Låt svalna och ge valpen som komplement till torrfodret INTE ersättning för det eller smaksättare av det. Om det nu ändå vore så att man vägrar ge upp tanken på att hunden verkligen inte tycker om smaken på torrfoder finns det vegetabiliska torrfoder som man själv tillsätter tex VOV i ... ett jäkla bök tycker jag som körde med det ett tag.

Men gör det inte till att hon inte tycker om maten osv då kommer hon inte äta något annat än prinskorv till sist. (eller torrfoder med våtmat i ).
Självklart kan man ge hunden en godbit ibland ändå men inte krusa den för att äta. Är den hungrig så äter den då den är vuxen, i valpstadiet är det ju en annan femma eftersom man måste hålla den i hull då den växer.

Men som någon sa; om en hund mot all förmodan verkligen inte äter så är det något fel och man bör kontakta veterinär.

Mvh
Björn
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Vem bestämmer vilken mängd hon ska äta som du säger?

Är det Du eller läser Du på påsen?

Din hund kanske helt enkelt inte har den matlust som krävs för att få i sig den mängd Du bestämmt att hon ska ha.

Har Du prövat att ge ett extremt fett foder? Då kan Du ge henne liten mängd som hon orkar äta upp och ändå få i sig det hon behöver.

Alla hundar är heller inte intresserade av att äta både morgon och kväll. Jag känner hundar som äter allt från 5 mål/dag till 1 mål/varannan dag. Ta reda på hur Din hund vill ha sina mål serverade. Hon äter kanske hellre på natten i lugn och ro. Tar Du bort matskålen efter en måltid så har hon inte den möjligheten.

Jag menar inte dig nu, men jag tycker många ägare lägger sig i allt för mkt hur ofta, hur mycket och när deras hundar ska äta. Istället för att lyssna på hunden.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

cillamuffins skrev:
du har inte haft labradorer förmodar jag? :angel: ;)
Sorry men det har jag, eller mina föräldrar hade en jaktlabbe.... det där håller helt enkelt inte.

Jag har Beagle och Eng Springerspaniel båda raser kända för sin matgladhet och båda kända för att ha lätt att gå upp i vikt och få diverse hudproblem osv till följd av för mkt foder och för lite aktivering.

Har även haft Vorster och liten münsterländer samt spetsar.
Den enda hund som inte grejade att sköta sin mat själv var den jag fick vid fyra års ålder från uppfödaren, en av müstrarna.
Hon blev heller aldrig rumsren, var van vid att gå i hundgård och varje natt kissade hon på tidning innanför ytterdörren. I hundgården hade hon antagligen gjort till vana att ta en nattpink.
Hade iofs gått att lära henne av med med hjälp av bur, men jag tyckte det var taskigt mot en hund som levt med den vanan så länge så jag la ut en tidning istället.

Mvh
Björn
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

men om hunden säger att den inte vill äta annat än leverpastej då? min farfars hund åt bara det, rågbröd med ett tjockt lager leverpastej på och skuret i tärningar.

enda gången jag krusat med maten var när jag fick min tik och hon var sanslöst mager, men efter att hon fick normalhull har hon fått äta det som serverats, annars har det fått vara. numera äter hon alltid med god aptit.
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Ber om ursäkt...fattar inte Din fråga. :o :o

Är trött och precis hemkommer från valpkurs. *skyller på det* :angel:
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

nej men om hunden inte vill äta hundmat, utan bara människodelikatesser? vad gör man då? varför inte bara nöja sig med hundmat?
 
Sv: Hur får man hunden att äta?

Nä, absolut. Gränsen får man ju dra någonstans. När de bara kräver godare och godare saker så får man ju säga stopp.

Min ena jycke har varit väldigt svår med maten och som längst svalt hon helt i en vecka. Det har alltid varit kinkigt med maten och hon åt bara så att hon låg på överlevnadsnivå. :smirk:

Hon hade absolut inget intresse av torrfoder och hon har aldrig fått något iblandat eller fått något annat som hon fått smak för. Men där fick jag ge mig. Varför i detta läge tjata på att hon ska äta något hon avskyr?

Nu har jag nästan helt gått över till köttben och malet vilt/fläskkött. De får 3-4 dl torrfoder/dag och med detta blandat med mixat vitkål, morötter, broccoli, alla möjliga grönsaker och så rör ner det i malet kött. Det är till frukost och till kvällsmiddag får det varsina stora köttben och inget annat.

De har aldrig varit så fina i hull, päls och temprament!! Och de äter med glädje.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Ville bara kolla med er ang allergifoder. Hunden min går på allergiutredning och får bara äta allergifoder. Han äter Royal Canin...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: super
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 140
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp