Bukefalos 28 år!

Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Sammet

Trådstartare
Har en fundering...

Var i Frankrike med en annan bukefalist och hennes man, vi var på ridresa till camargue (så ni kan ju gissa vem jag for med ;) ).

Där fick jag möjligheten att studera vildhästarna och kom att fundera över hur de lever egentligen och vad de får för foder...

De flesta av gårdarnas hästar lever under klimat som många i sverige skulle ynka sig över... mistralvinden blåser hårt och ganska kallt, de växer inte alltför mycket foder då jag var (tidig vår), och inget vindskydd... och ändå... ändå såg dessa vilda vackra hästar ut att må bättre än de flesta gör här hemma. Stona som var högdräktiga var feta små vita bollar som förnöjt stog och käkade på nått som jag själv skulle kategorisera under oätligt men uppenbarligen hade de ratat lite grönare gräs för att kunna stå och suktande tugga i sig av detta "vad det nu var".

Unghästarna var friska och välmående... och allas hovar var stora som grytlock och alldeles exakt perfekta för det de skulle användas till, att trampa runt i våtmarkerna. Att hovarna var stora var inte för att de misskötts, utan för att de behövde vara så stora. Ingen hovslagare hade petat på dom...

Dessa hästar gick på ett område som möjligen skulle kunna klassas som "under uppväxt och kan användas som bete på några veckor" och de var feta...
Hur vågar de göra nått så befängt!? Har de inte läst Christina ´P.´s "Rätt foderstat bättre häst?"
Inkompetenta hästar, ni borde inte få ... vara hästar...ni har ju inte kunskap om det!

Värst av allt var att den häst som jag red på var uppväxt på detta sätt... Dess lynne sattes under min skarpa blick och jag hade bara en sak att klaga på... det var perfekt! Inte en enda brist som jag fann, de var stabila, lugna, envisa men godmodiga, säker på foten, och vänliga...


När jag kom hem och skulle blanda mat till mitt eget sto som skulle till att föla efter dessa feta välmående ston stirrade jag på foderstaten och undrade vart vi tagit vägen i vår hästhantering, att trycka i henne lucern så mycket att det inte rymdes i en 10 liters hink, och ikeapåsar som svällde över att hö... och olika mått som skulle mätas och pluttas med... Och jag har ändå ett kallblodssto... hur ser det inte ut bland vissa halvblod i mitt stall (inget ont om dem), som äter mer än Loa gör och de är inte ens dräktiga (inte sagt att de inte behöver maten ändå).

Vart i vår avel gick det så fel att vi måste överutfodra för att de inte kan ta till vara på det foder som finns naturligt?

Nå nu går det ju att säga att camarguen är en d-ponny och ponnyer är ju som alla vet lite mer robusta... men om jag funderar ett tag till, så undrar jag om araberna i öknen verkligen har tillgång till kopiösa mänger foder? och de jag träffat på här i sverige har ofta haft svårt att hålla hull (inte alla dock vill jag understryka).

Så då är frågan, är det vår avel eller är det vår kvalite på foder som gör att vi måste hinka i våra älsklingar foder...
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

DEt ger en verkligen en tankeställare att läsa det du skrivit!!
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Varken aveln eller att vi har urusel kvalitet på fodret tror jag direkt, men däremot att vi inte låter dem välja själva. Det är ju bara några få månader om året som vi har hästarna naturligt, då de kan gå och beta dygnet runt. Resten av tiden står de ju på stall och får en (relativt) likadan diet varje dag. Då borde det ju vara större risk för brist på det ena eller det andra än om de gick runt och åt lite av varje jämt... Kanske :)
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Det var intressant att läsa dina reflektioner! Jag tror att många av oss skulle kunna utnyttja vad naturen har att ge på ett mycket bättre sätt än vad vi gör. Det skulle i sin tur skapa friskare och sundare hästar. Jag har mina hästar på bete från i början/mitten av april och för det mesta oktober ut. De första och de sista 14 dagarna har de även tillgång till hö. Vi har gjort så de senaste 10 åren och det verkar som att för varje säsong så kommer det mer gräs. Det är ett naturbete som inte gödslas, vilket innebär att det finns en mängd olika grässorter och örter.

Vi har växelbete med kor och det gör att de äter varandras rator vilket medför att varje gräsplätt utnyttjas. De går sent på hösten och tar det allra sista gräset som kommer därför finns det inget gammalt gräs på våren som hindrar det nya att komma upp. Det ger tillgång till gräs tidigt på våren. Nu bor jag ju i den södra ändan av landet så det är naturligtvis svårare/omöjligt norröver. Under resterande 5 månader äter de hö ev. havre, mineraler och salt. Även unghästarna klarar detta utan problem. Det svåra under vinterhalvåret är att få tag på ett bra hö som innehåller lite av varje men jag tror att det kommer framöver.

Så jag håller helt med dig i dina tankebanor och har även försökt att praktisera det till viss del. Flocken består av 2 araber, 2 fullblod, 1 frieser, 1 korsning arab/fjording och 1 korsning frieser/andalusier
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Intressant!
Aveln gör ju till viss del att vissa individer som i naturen inte skulle ha överlevt ändå finns kvar och dessutom avlas vidare på för att de innehar egenskaper som människan är intresserad av. Det naturliga urvalet försvinner.

Våran hästhållning är inte heller den ultimata för hästen i de flesta fall. De flesta hästägare får inte samma behållning av att hålla "vildhästar" som sport/sällskapshästar. Däremot går det ju att göra det bästa av situationen eller hur man ska säga och hålla hästar så de får sina basbehov tillgodosedda samtidigt som vi kan nyttja dem för vår egen skull.

Vårt grovfoder som vi ger hästarna tror jag är alldeles för ensidigt jämfört med vad vildhästar äter. Även när hästarna här hemma går på bete så är det ju oftast av oss sått någongång. Det finns förmodligen MASSOR med viktiga ämnen i växter som hästar behöver/mår bra av som vi inte tar hänsyn till när vi räknar energi, protein och mineraler i foderstaterna. Mer forskning på det kanske? Skulle säkert vara bra som även någon ovan nämnde med hö/hösilage som innehöll ett mycket större artantal än det gör idag. Samt att hästar faktiskt i det vilda äter mycket från träd och buskar.
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Här i Sverige så har vi ju hästar som går vilt. Russen. De får dock tillskottsfodring på vintern och tyvärr så är de inte så fina som du beskriver Camargue-hästarna. Kanske C-hästarna ser annorlunda ut om man kommer en annan tid på året?
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Grejen är den att vi inte alls måste hinka i dem så mkt foder som de flesta gör.
Jag brukar studera skitarna, ger man så mkt hö som man bör så skiter de stora ljusa och porösa blajjor och mår allmänt mkt sämre. När bajset består av små fasta mörka kulor så är man rätt på det och hästarna mår bra.Då är det inet så mkt mat man ger dem.
Att ge ett hö med massor av protein så att man i princip kan strunta i krafftfodret är bara bra för ägarens plånbok, inta för hästen. Den behöver protein från massvis av olika källor för att må bra.Inte bara från ett övergödslat hösilage.
Lite proteinfattigt hö, och sen tar man proteinet från en massa andar källor och lägger till olika fetter så mår de bra.
Min fodersyn är inte poppis här i Sverige så ni behöver inte hoppa på mig, jag vet att det anses fel.
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Djurjouren skrev:
Lite proteinfattigt hö, och sen tar man proteinet från en massa andar källor och lägger till olika fetter så mår de bra.
Om en sisådär 3-5år vet vi om detta är bra eller om det ska vara precis tvärt om. Man har nu startat upp ett forskningsprodjekt ang proteinet som sedan kopplas till prestationen :)

Sedan kan man ju fundera om hästarna har mått skit under flera miljoner år och bara mått bra dom sista 50 åren. För kraftfoder har ju inte funnits så särskilt länge. För 100år sedan var ju skördarna inte så speciellt upplyftande. Den spannmål som producerades hade de flesta inte råd att ge till djuren, man behövde den själv till att mala sitt mjöl.

För att göra dig riktigt avundsjuk sitter jag här med en nybakad doktorsavhandling (27/5-05) om hästen belastning då det gäller hovens glid mot marken i själva nedslaget. Hoven uppbromsning karakteriseras nämligen av 2 olika faser. Här gäller det att inte gå fel i beslagsdjungeln :angel:...............annars drar man på hästen skador.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Ja man får sig en liten tanke ställare när det gäller foder.
Är det bra eller dåligt det vi ger dem. Gud vad svårt.......
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Jag blir nyfiken på vad du ger dina hästar och vilka mängder och kvoter. Om du vill dela med dig alltså.

/Jane
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

För att göra dig riktigt avundsjuk sitter jag här med en nybakad doktorsavhandling (27/5-05) om hästen belastning då det gäller hovens glid mot marken i själva nedslaget. Hoven uppbromsning karakteriseras nämligen av 2 olika faser. Här gäller det att inte gå fel i beslagsdjungeln ...............annars drar man på hästen skador

Låter intressant, kan man ta del av den på något sätt?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Jane_Done skrev:
Jag blir nyfiken på vad du ger dina hästar och vilka mängder och kvoter. Om du vill dela med dig alltså.

/Jane
Om konceptet är vinnande så delar man inte med sig, på så sätt håller man konkurrenterna på avstånd :angel: :p
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Sammet skrev:
de var stabila, lugna, envisa men godmodiga, säker på foten, och vänliga...

Det var precis som du hade talat om min häst där *stolt* :bow:

Dock är hon inte direkt en Camargue, utan en Nordsvensk :p Men häst som häst anser väl jag.
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Rolle skrev:
Låter intressant, kan man ta del av den på något sätt?
Svar ja, om man infinner sig i aulan den dagen då avhandligen försvaras, gäller alla disputationer. Då kan man nämligen erhålla ett ex :) men man får vara snabb och rycka ett, trycks endast upp i begränsad upplaga.
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Gammeln skrev:
Svar ja, om man infinner sig i aulan den dagen då avhandligen försvaras, gäller alla disputationer. Då kan man nämligen erhålla ett ex :) men man får vara snabb och rycka ett, trycks endast upp i begränsad upplaga.

Eller så har man en snäll mentor som fixar ett ex åt en :banana: *Stolt ägare av "Prevalence and Control of Strongyle Nematode Infections of Horses in Sweden" av Eva Osterman Lind*
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Ellr så går man till det bibliotek som hör till det universitet där avhandlingen gjorts. Brukar finnas minst ett ex av varje avhandling.
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Ofta går det att ett abstract på nätet. Har man tur så kan man hitta hela avhandlingen, gäller bägge dessa!
PL
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Bubbla skrev:
Ellr så går man till det bibliotek som hör till det universitet där avhandlingen gjorts. Brukar finnas minst ett ex av varje avhandling.
Troligtvis är det utlånat och kölista upprättad :p
 
Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Det är inte gjort under SLU eller liknande. Då brukar man kunna beställa. Vad heter avhandlingen?
BTW, Thanx!

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 451
Senast: Efwa
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 489
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 703
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 001
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp