Hur försvarar man svartjobb när man byter bransch?

Jag kan avslöja att jag inte är svensk, men jag jobbade i sverige som hästskötare. Jag kommer nu att söka jobb i sverige igen. Osäker på hur strikta svenskar är och hur mkt fact check de gör.
Är det ett Svenskt jobb du söker kan du nu sluta oroa dig för svartjobbet, jag har aldrig varit med om att en Svensk arbetsgivare varit intresserad av vad någon gjort för 8 år sedan. De är mer intresserad om det senaste året och vad du har att erbjuda.

Har själv aldrig behövt dra upp mina referenser på intervju och då har jag varit på en rad olika intervjuer.
 
Grejen är ju att det inte finns bevis på att man har jobbat där alls! om man då har listat i sitt CV att man har jobbat nånstans men inte hittar bevis (lönespecar, skattedeklarationer etc) så är det ju uppenbart att man har jobbat svart
Kan ju säga som så att det är generellt inget man kollar eller kontrollerar i Sverige. :)
 
Det är ju öht inte särskilt realistiskt att använda en ag som referens så då är det ju snarare ett skriftligt betyg man skulle kunna hänvisa till
Va? Varför är inte det realistiskt? Jag ber aldrig nånsin om nåt skriftligt betyg och har aldrig blivit ombedd att lämna skriftliga intyg - rekryterare har alltid velat ha ett telefonnummer till referenser, ingenting annat.
 
Grejen är ju att det inte finns bevis på att man har jobbat där alls! om man då har listat i sitt CV att man har jobbat nånstans men inte hittar bevis (lönespecar, skattedeklarationer etc) så är det ju uppenbart att man har jobbat svart
Och? Du gör en höna av en fjäder. Finns det inga bevis, finns det inga bevis, man kan inte bara gissa och anta, det funkar inte så i rätten.
 
Allmän fråga till alla ni som har svarat här: jobbar ni på börslistade bolag som har dotterbolag i 160 länder och över 200.000 anställda? Är det fortfarande lika slappt?
 
Och? Du gör en höna av en fjäder. Finns det inga bevis, finns det inga bevis, man kan inte bara gissa och anta, det funkar inte så i rätten.

Nä ok, kanske inte i rätten, vad vet jag, men om det är avgörande för att jag får jobbet eller inte så är det big deal för mig!
 
Va? Varför är inte det realistiskt? Jag ber aldrig nånsin om nåt skriftligt betyg och har aldrig blivit ombedd att lämna skriftliga intyg - rekryterare har alltid velat ha ett telefonnummer till referenser, ingenting annat.
Missa en ag från 8 år tillbaks som dessutom inte har med branschen att göra. Ändrade i texten och missade att jag tagit bort en del som eh.. ändrade innebörden av texten givetvis är referenser mer värda än betyg osv
 
Allmän fråga till alla ni som har svarat här: jobbar ni på börslistade bolag som har dotterbolag i 160 länder och över 200.000 anställda? Är det fortfarande lika slappt?
Jag tror du måste tänka själv:

"Vad är det värsta som kan hända?"

Jag tror det värsta som kan hända är att du inte får jobbet, and that's it, nothing more, nothing less.
 
Nä ok, kanske inte i rätten, vad vet jag, men om det är avgörande för att jag får jobbet eller inte så är det big deal för mig!
Det är väl bara att nämna att man varit hästskötare i 2 år och sen inget mer om det, behöver inte ens nämna om det var "vitt eller svart".
Jag har själv aldrig nämnt i alla mina referenser om jobben varit "svarta eller vita", bara listat jobben.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 417
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp