Hur fungerar särskrivning?

Håller med dig TS. Men något som irriterar mig ännu mer är när folk inte kan skilja på de och dem och skriver till exempel "dem köpte bilen". Jag vill verkligen kräkas på det (inte bokstavligt talat) men det stör mig verkligen något så extremt. Att folk skriver "dom" irriterar mig också (även om jag vet att det är accepterat) med hellre "dom" än fel på "de" eller "dem".
Jag förstår verkligen inte hur man inte kan skilja på "de" och "dem". Men det kanske bara är i min värld?
Du får gärna försöka förklara för mig. Har aldrig fattat.
 
När vi ändå är OT med blandning av språk kan jag ju berätta en lite kul ordförbistring som uppstod när jag jobbade på Irland för många år sen. Vi var några svenskar som jobbade där men vi blandade in engelska ord för allt möjligt hästrelaterat när det gick fort. En dag red jag hopplektion för en svenska, låg på en volt, "to circle" på engelska för att sen kunna gå in i en serie när hon ser något hon måste justera och ropar snabbt till mig "kom inte på än, fortsätt circla" uttalat sörkla. Tror jag garvade ihjäl mig där och då och nog än idag ett av de roligaste svengelska uttryck jag hört. :D
 
Tack, bra läsning! Det med engelskan känner jag till.

Vet inte själv riktigt varför det irriterar mig. Har mer svårt för folk som slarvar och skriver Ja istället för Jag, De istället för Det och sådant. Det ser bara så slarvigt och dumt ut att jag oftast inte engagerar mig med att läsa ens, särskilt när företagare inte ens kan skriva ordentligt.
Sluta att utgå från att det är slarv om det är fel. Vissa vet inte bättre, andra anser det är korrekt och rättstavningsprogram kan ställa till det. Dyslexi är också en orsak.
 
Sluta att utgå från att det är slarv om det är fel. Vissa vet inte bättre, andra anser det är korrekt och rättstavningsprogram kan ställa till det. Dyslexi är också en orsak.
Hur kan du inte säga att det är slarv när folk skriver "de/d" istället för det, "ja/jah" istället för jag och liknande (vilket var exempel i det du citerade)? Oftast vet dom säkert hur det ska skrivas men struntar helt enkelt i det av olika anledningar. Att stava fel och särskriva beror nog däremot oftare på att folk inte vet bättre osv.
 
Nog kan det vara slarv och lathet, som många förkortningar istället för att skriva ut orden. Förkortningarna var bra när det var sms och man endast hade visst antal tecken på sig, men nu är det inte så längre, men det lever fortfarande kvar.
Jag skulle vilja säga att vissa förkortningar härstammar i lathet, att det går fortare att skriva t ex ff öht istället för fortfarande överhuvudtaget.
Innan jag själv fattade dessa förkortningar var det som ett stort frågetecken, men jag vet inte vart utvecklingen kommer ta oss och hur textspråket kommer utvecklas.

Jag försöker ändå tänka att huvudsaken är att man förstår varandra. Det är inte alltid man pratar "korrekt" heller, så tror inte någon är felfri även om vissa av oss kanske föredrar mindre "slarv". Så länge man förstår varandra är det bra, tänker jag.
 
Hur kan du inte säga att det är slarv när folk skriver "de/d" istället för det, "ja/jah" istället för jag och liknande (vilket var exempel i det du citerade)? Oftast vet dom säkert hur det ska skrivas men struntar helt enkelt i det av olika anledningar. Att stava fel och särskriva beror nog däremot oftare på att folk inte vet bättre osv.
Just för att det är oftast, inte alltid.

Tänk på att du ofta inte vet vem som skrivit. Alla är inte vuxna har svenska som modersmål. Förmågan att uttrycka sig i text och kunskapen varierar enormt. Varför inte hellre fria än fälla?
 
Nog kan det vara slarv och lathet, som många förkortningar istället för att skriva ut orden. Förkortningarna var bra när det var sms och man endast hade visst antal tecken på sig, men nu är det inte så längre, men det lever fortfarande kvar.
Jag skulle vilja säga att vissa förkortningar härstammar i lathet, att det går fortare att skriva t ex ff öht istället för fortfarande överhuvudtaget.
Innan jag själv fattade dessa förkortningar var det som ett stort frågetecken, men jag vet inte vart utvecklingen kommer ta oss och hur textspråket kommer utvecklas.

Jag försöker ändå tänka att huvudsaken är att man förstår varandra. Det är inte alltid man pratar "korrekt" heller, så tror inte någon är felfri även om vissa av oss kanske föredrar mindre "slarv". Så länge man förstår varandra är det bra, tänker jag.
Min fetning
:rofl::rofl::rofl:
 
Haha, men det är ju det jag inte köper! Jag tror inte att "det blir så" att man väljer ett annat språk, eller ens förvärvat andraspråk, framför ens modersmål när man t. ex. är trött och det kommer till icke-specifika termer man först lärt sig på svenska. Att 'mjuta' är snabbare att säga än 'stänga av ljudet' är en sak, men det borde väl sitta i ryggmärgen att välja skor framför shoes, bil framför car osv?
Jag är kan också åstadkomma det du anser inte finns. Att ta till ett engelskt ord om jag inte genast kommer på det svenska eller det svenska inte riktigt passar in. Det handkar sällan om enkla substantiv som de du räknar upp. Ofta är det lite mer komplexa ord, gärna fackuttryck. Enebla är ett typiskt exempel och jag kan lika gärna säga fire wall som brandvägg. Interface istället för gränssnitt. Ibland så finns den engelska formen som ett svenskt ord också men det är inte alltid lätt att hålla koll.
 
Hur kan du inte säga att det är slarv när folk skriver "de/d" istället för det, "ja/jah" istället för jag och liknande (vilket var exempel i det du citerade)? Oftast vet dom säkert hur det ska skrivas men struntar helt enkelt i det av olika anledningar. Att stava fel och särskriva beror nog däremot oftare på att folk inte vet bättre osv.
Jag såg "de va de jag menade" här förut. Självklart är det slarv/lathet, den personen kan skriva hyggligt.
 
Jag är kan också åstadkomma det du anser inte finns. Att ta till ett engelskt ord om jag inte genast kommer på det svenska eller det svenska inte riktigt passar in. Det handkar sällan om enkla substantiv som de du räknar upp. Ofta är det lite mer komplexa ord, gärna fackuttryck. Enebla är ett typiskt exempel och jag kan lika gärna säga fire wall som brandvägg. Interface istället för gränssnitt. Ibland så finns den engelska formen som ett svenskt ord också men det är inte alltid lätt att hålla koll.
Ja, det var därför jag i tidigare inlägg menade att påpeka att det är synd när nomenklaturcentralen finns angående fackuttryck.
 
Apropå förkortningar är min nya favorit "frfr".

Jag fattar att hela internetvärlden stör sig på såna men åååh jag gillar frfr.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 990
Senast: Thaliaste
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 634
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 449
Senast: Lillefrun
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 688
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp