Hur fungerar särskrivning?

Jag är inte språkpolis, däremot något av semantiknörd. Har fått mer än en språklärare att rodna (inte så smart, men det var roligt då).
Jag var knappt femton år när vi flyttade till Sverige, innan dess tillbringades mesta tiden på Franska o ibland Brittiska internatskolor (de Franska var nunnekloster). "Hemma" var 5 stjärniga lyxhotell, vägglus infesterade härbärgen eller en o annan öde ö i Medelhavet.

Jag har ff svårt med de, dom o dem, får inte till det. O andra sidan har jag kommit längre än min salig mor som aldrig kunde skilja på flotte o flotta (hon var Danska från början).
 
uppenbarligen inte du heller ;) trots att du har synpunkter på förkortningarna...
Nu tycker jag du är löjlig som ska hoppa på mig efter att jag visade ett exempel på förkortningar. Om du inte förstod så var exemplet menat att inte vara "korrekt", men vill du förlöjliga dig själv så varsågod.

Hittade detta på nätet.
T.ex. eller tex?
Hur stavas det?

Det rätta svaret är att förkortningen för till exempel stavas t.ex. och inte tex.
Det anses även korrekt att skriva t ex.
Hälsningar Ordkollen.
;)
 
Senast ändrad:
uppenbarligen inte du heller ;) trots att du har synpunkter på förkortningarna...
Fast nu hade du faktiskt fel igen, när du rättar någon annan. ;)

Språkrådet säger:

Punkter används för att visa att man har brutit av ett eller flera ord. I förkortningen t.ex. är det orden till och exempel som blivit avbrutna. Ibland används också mellanslag för att markera det, men punkter är tydligare. Använder man mellanslag är det noga att man använder så kallade hårda mellanslag, så att det inte riskerar att bli en radbrytning mitt i förkortningen. Det undviker man om man väljer att använda punkter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 990
Senast: Thaliaste
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 634
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 449
Senast: Lillefrun
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 688
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp