Hur fungerar särskrivning?

Suspiria

Trådstartare
Det är inte helt ovanligt att folk särskriver, tex på sociala medier förekommer det hela tiden.
Det kan väl bero på slarv, okunskap, dyslexi osv?

Min fundering är varför man inte lär sig eller ser hur andra skriver? Inget illa menat utan en undran.

Till exempel om någon lägger ut en bild och så skriver flera att den är superfin/jättefin och sen kommer en rackare och skriver super fin. Ser inte personen hur andra skriver? :o

Jag är något av en språkpolis och blir tokig på folk som inte kan skriva, men har förståelse för att man kan ha svårigheter och dyslexi. Det är slarv jag är allergisk mot. :sneaky:
 
Många skriver på telefonen och är det något telefoner är bra på så är det att medelst autocorrect se till att ex.vis solpanel blir till sol panel och alla lusläser inte igenom exakt varenda stavelse de skriver. Väldans irriterande när man sedan i efterhand ser de mest skumma formuleringar som man vet att man inte skrivit.
 
Allmän reflektion:
Man inte glömma att en av anledningarna till att vi idag ser mer felaktig text än vad vi gjorde tidigare beror på att fler människor skriver offentligt. Folk har särskrivit, stavat fel, skapat syftningsfel och brutit gällande språkkonventioner så länge som vi har haft ett språk. Skillnaden nu mot tidigare är att det inte bara är de privilegierade som sitter på möjligheten att få skriva så att andra kan läsa. Det gör givetvis att fel blir mer synliga.

Det är något som jag tycker att man bör tänka på innan man börjar irritera sig allt för mycket på andras språk och de eventuella brister som finns däri. Det finns makt i språk och det är något som man bör vara medveten om.
 
I det här fallet ger wikipedia faktiskt en ganska god sammanfattning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Särskrivning#Orsaker_till_felaktig_s.C3.A4rskrivning

Personligen tycker jag att det är mer intressant med den inlärda irritation som omgärdar just särskrivningar.
Tack, bra läsning! Det med engelskan känner jag till.

Vet inte själv riktigt varför det irriterar mig. Har mer svårt för folk som slarvar och skriver Ja istället för Jag, De istället för Det och sådant. Det ser bara så slarvigt och dumt ut att jag oftast inte engagerar mig med att läsa ens, särskilt när företagare inte ens kan skriva ordentligt.
 
Vet inte själv riktigt varför det irriterar mig. Har mer svårt för folk som slarvar och skriver Ja istället för Jag, De istället för Det och sådant. Det ser bara så slarvigt och dumt ut att jag oftast inte engagerar mig med att läsa ens, särskilt när företagare inte ens kan skriva ordentligt.

Det är just det där med inlärd irritation. Du har lärt dig att det är fel - alltså irriterar det dig och gör att din läsupplevelse blir sämre. Lite populärvetenskapligt om fenomenet:
http://spraktidningen.se/artiklar/2013/04/darfor-blir-vi-sa-arga-pa-sprakfel
http://fof.se/tidning/2007/1/vad-ar-det-for-fel-pa-ett-fel
Kort sagt så finns det ju ingenting som är "faktiskt" fel på ett språk. Alla verbala språk är godtyckliga - orden betyder vad vi bestämmer att de betyder, och reglerna är flytande.

Vill du läsa akademiskt så är det Ulf Teleman som har myntat termen. De senaste tvåhundra åren av svensk språkvård och språkpolitik kan du med fördel ta en titt i boken Tradis och funkis. Den redogör för en hel del av de konflikter som ägt rum vad det gäller den offentliga svenskan :D
 
Det är inte helt ovanligt att folk särskriver, tex på sociala medier förekommer det hela tiden.
Det kan väl bero på slarv, okunskap, dyslexi osv?

Min fundering är varför man inte lär sig eller ser hur andra skriver? Inget illa menat utan en undran.

Till exempel om någon lägger ut en bild och så skriver flera att den är superfin/jättefin och sen kommer en rackare och skriver super fin. Ser inte personen hur andra skriver? :o

Jag är något av en språkpolis och blir tokig på folk som inte kan skriva, men har förståelse för att man kan ha svårigheter och dyslexi. Det är slarv jag är allergisk mot. :sneaky:
Pedagogiska framsteg och ny kunskap inom didaktiken har gett detta fantastiska resultat :)
 
Håller med dig TS. Men något som irriterar mig ännu mer är när folk inte kan skilja på de och dem och skriver till exempel "dem köpte bilen". Jag vill verkligen kräkas på det (inte bokstavligt talat) men det stör mig verkligen något så extremt. Att folk skriver "dom" irriterar mig också (även om jag vet att det är accepterat) med hellre "dom" än fel på "de" eller "dem".
Jag förstår verkligen inte hur man inte kan skilja på "de" och "dem". Men det kanske bara är i min värld?
 
Det händer ibland att jag förutsätter att någon särskrivit och är på väg att "särläsa" innan jag upptäcker att orden sitter ihop som de ska.
 
Jag förstår verkligen inte hur man inte kan skilja på "de" och "dem". Men det kanske bara är i min värld?

Tänk på hur du uttalar dem. Uttalsmässigt säger du "dom" oavsett, "de" och "dem" är särpräglat skriftspråk och går inte att ljuda sig fram till. Har du då inte skillnaden i ryggmärgen så får man gå tillbaka till den grammatiska regeln för att få rätt på det och det är det nog väldigt få som gör dagligdags.
 
I det här fallet ger wikipedia faktiskt en ganska god sammanfattning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Särskrivning#Orsaker_till_felaktig_s.C3.A4rskrivning

Personligen tycker jag att det är mer intressant med den inlärda irritation som omgärdar just särskrivningar.

Det som fascinerar mest med särskrivning och ihopskrivning (tycker jag) är att särskrivaren/ihopskrivaren frångår en naturlig förenkling av skriftspråket att skriva som man talar.

Vad intressant, @Andromedae , att Wiki menar på att skolbarn inte lär sig ljuda längre. Jag tänkte nämligen annnars att det just är ljudandet som ställer till det i vissa fall. "Jätte ..." tänker jag kan vara ett sånt exempel där betoningen på första stavelsen gör att man nästan lägger in en liten paus, ie. ett mellanslag, innan nästkommande del av ordet.

Det är dock bara egna teorier. Fråga mig om två månader igen, då har jag läst dyslexikursen och kan det här bättre :D
 
Tack, bra läsning! Det med engelskan känner jag till.

Vet inte själv riktigt varför det irriterar mig. Har mer svårt för folk som slarvar och skriver Ja istället för Jag, De istället för Det och sådant. Det ser bara så slarvigt och dumt ut att jag oftast inte engagerar mig med att läsa ens, särskilt när företagare inte ens kan skriva ordentligt.
Apropå "det" - jag stör mig på gränsen till hjärnblödning på att det håller på att försvinna. Att så många bara skiter i att skriva ut tre ynka bokstäver ser totalt imbecillt ut.

Är tisdag idag. Är fint väder. Är strax dags att gå ner och ta ett morgondopp. Är 26 grader i vattnet. Är helt fantastiskt.

Jag klarar knappt att läsa det när jag själv skriver det! Fast nu ska jag ta på mig baddräkten istället och göra kaffe i termosmuggen att ta med till stranden. :)
 
Däremot stör jag mig inte särskilt på särskrivning. Det är värre med Hahaha, jag vet en JÄTTEROLIG, kolla här: brun hårig sjuk sköterska VISST ÄR DEN KUL?

Den känns som typ 10 år gammal nu, ändå verkar fortfarande varje som skriver det tro att hen var först.
 
Jag blir faktiskt lite vansinnig på de som misshandlar språket. Många särskrivningar ändrar dessutom innebörden på det som skrivs (som i @mandalakis exempel ovan). Leka med språket kan man göra när man faktiskt har lärt sig hur det ser ut när det är korrekt. Innan någon halshugger mig så vet jag att språk är föränderliga men jag ser helst att språkutvecklingen inte drivs av fjortisar som konstant skriver sms-språk.

Givetvis är det också skillnad på om man har problem i stil med dyslexi och att inte bry sig alls. De förstnämnda brukar verkligen anstränga sig för att ha ett korrekt språk och jag klankar verkligen inte ner på dem om det blir fel i texter (jag är ihop med en dyslektiker så jag vet hur svårt det är för honom att få till en text).

Jag är förmodligen en reaktionär kärring när det gäller språk men det kan jag leva med.
 
Tänk på hur du uttalar dem. Uttalsmässigt säger du "dom" oavsett, "de" och "dem" är särpräglat skriftspråk och går inte att ljuda sig fram till. Har du då inte skillnaden i ryggmärgen så får man gå tillbaka till den grammatiska regeln för att få rätt på det och det är det nog väldigt få som gör dagligdags.
Då så är det ju lämpligt att skriva "dom" i stället för "dem" på fel ställe.
Jag får eksem i ryggmärgen när "dem" används på fel sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 990
Senast: Thaliaste
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 634
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 449
Senast: Lillefrun
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 688
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp