Hur gör folk för att trivas i en långvarig relation?

Inte strikt svar till dig, utan till flera! Mitt i tentaplugg och orkar inte svara alla individuellt.

Jag är ganska konfunderad över vad ni tror att jag menar.
Det handlar inte om att kämpa hur mkt som helst, och jag ser inte varför man skulle bli bitter och/eller sårad av varandra bara för att man kanske försöker hitta på saker ihop lite oftare än innan, försöka anstränga sig lite för att bryta invanda vanor och prata mer med varandra, kanske gå ut och äta ihop och såna saker.

Vad tror ni att jag menar? Eller menar ni på fullaste allvar att en sådan sak skulle göra er bittra?

Jag menar alltså inte fall där man klart och tydligt känner att man är helt klar med relationen, utan där man bara har fallit in i vardagen och landat lite väl mkt.

Varför tänker ni att man inte skulle kunna hitta tillbaks till gnistan när den en gång har funnits där?
Den personen som man hade gnistan för finns ju fortfarande där! Jag förstår verkligen inte?

Jag pratar ju inte om att "kämpa" i flera år eller så, och känns det ens som att man kämpar så ja, då är det nog redan för sent. Jag tror att det måste vara friktionsfritt om man ska kunna hitta gnistan igen.
Jag har svårt att se att mig anstränga mig för att prata och göra saker, tillsammans med partner. För mig är det rimliga att man vill prata och göra saker. Om man inte vill det, tycker jag att det är en konstig idé att man skulle göra det ändå.

Det du beskriver är mer ett sätt som jag ibland hanterar mig själv på. Ibland är det dags för en uppryckning, helt enkelt. Men jag hanterar inte andra så. Tex inte partner.
Jag har svårt att se att mig anstränga mig för att prata och göra saker, tillsammans med partner. För mig är det rimliga att man vill prata och göra saker. Om man inte vill det, tycker jag att det är en konstig idé att man skulle göra det ändå.

Det du beskriver är mer ett sätt som jag ibland hanterar mig själv på. Ibland är det dags för en uppryckning, helt enkelt. Men jag hanterar inte andra så. Tex inte partner.
Ja, för mig betyder "kämpa" att man gör något jobbigt och ansträngande. Man kämpar sig upp för en brant backe till exempel.
Har förhållandet och ens engagemang i sin partner blivit något jobbigt har det i mitt tycke gått lite för långt. Och då är nog risken stor att man råkar såra varandra, att man blir bitter eller ovänner.

Och vis av tidigare erfarenhet vill jag hellre lämna innan det gått så långt. Min (ex)partner är värd det.
 
Ja, för mig betyder "kämpa" att man gör något jobbigt och ansträngande. Man kämpar sig upp för en brant backe till exempel.
Har förhållandet och ens engagemang i sin partner blivit något jobbigt har det i mitt tycke gått lite för långt. Och då är nog risken stor att man råkar såra varandra, att man blir bitter eller ovänner.

Och vis av tidigare erfarenhet vill jag hellre lämna innan det gått så långt. Min (ex)partner är värd det.
Ja om man likställer kämpa med att det måste vara jobbigt på det sättet som du beskriver så förstår jag helt. Då är det helt klart bättre att vara singel.
 
Ja om man likställer kämpa med att det måste vara jobbigt på det sättet som du beskriver så förstår jag helt. Då är det helt klart bättre att vara singel.
Det är kanske din definition av ordet som är lite skev?
Screenshot_20191024-161423_Chrome.jpg
 
Utan att ha haft någon längre parrelation så är min reflektion över relationer generellt att det handlar om att välja varandra, och att göra det om och om igen.
Är inte det där tidernas klyscha? Jag undrar alltid hur det går till rent praktiskt. Skulle bli galen på att behöva gå och fundera över en relation på det viset, ifrågasätta den och ”välja”.
 
När en har haft några relationer vet en ju vad som inte funkar, i alla fall.

Jag ser ingen fördel i att bli härdad av partners. Snarare vill jag ha partner för att det ska finnas någonstans där jag slipper utsättas för härdning.

Samma här.

I det senaste fallet kan det ju dock väga in att jag för tillfället inte känner speciellt mkt kärlek alls, enligt inlägget där @MiniLi beskriver att en pga tex depressioner och annat inte känner spec mkt kärlek. Helt klart en teori som jag inte tänkt på innan. Men det kanske inte har nån betydelse, med det faktum att jag har mindre ork till övers som gör att det blir väldigt jobbigt att stå ut med det som ej funkar.
 
Är inte det där tidernas klyscha? Jag undrar alltid hur det går till rent praktiskt. Skulle bli galen på att behöva gå och fundera över en relation på det viset, ifrågasätta den och ”välja”.

Jag tänker kring det mer som att det ska finnas en viss självklarhet i att en är tillsammans med partnern. Så länge det känns självklart är det frid och fröjd, endel kanske kallar det kanske istället att aktivt "välja varandra om och om igen". För min del har det jobbiga blivit när självklarheten inte längre är där, av olika skäl.
 
Är inte det där tidernas klyscha? Jag undrar alltid hur det går till rent praktiskt. Skulle bli galen på att behöva gå och fundera över en relation på det viset, ifrågasätta den och ”välja”.
Kanske. Jag tänker inte att det är något jag funderar på så konkret utan mer något jag gör. Med relationer generellt. Jag stör mig ju på folk jag tycker om också ibland, men jag tänker att jag ändå väljer att vara med dem. Och att väljandet är något jag gör för att jag i grunden vet att jag får ut något positivt av relationen. Jag tycker att det är en fin tanke. Att man är med någon för att man vill vara det. (Alltså väljer att vara det)
 
Är inte det där tidernas klyscha? Jag undrar alltid hur det går till rent praktiskt. Skulle bli galen på att behöva gå och fundera över en relation på det viset, ifrågasätta den och ”välja”.
Jag ifrågasatte det på Buke en gång, när en användare skrev att hon väljer sin partner varje dag. Blir helt stressad bara av tanken på att dagligen analysera huruvida jag vill stanna med min partner. Eller att han skulle göra det.

Med risk för att låta astråkig så tycker jag mest att det bara rullar på? Alltså vi har ju annat för oss än att fundera över vår relation så att säga.
 
Jag ifrågasatte det på Buke en gång, när en användare skrev att hon väljer sin partner varje dag. Blir helt stressad bara av tanken på att dagligen analysera huruvida jag vill stanna med min partner. Eller att han skulle göra det.

Med risk för att låta astråkig så tycker jag mest att det bara rullar på? Alltså vi har ju annat för oss än att fundera över vår relation så att säga.
Ja! Jag får skräckbilder i huvudet av att varje dag över frukost diskutera om vi ska vara ihop ett dygn till! Och sen orka jobba på det.

Jag väljer inte direkt. Det rullar på. När någon av oss är dum, väljer jag inte heller. Vi pratar igenom vad som hände och rullar vidare.
 
Kanske. Jag tänker inte att det är något jag funderar på så konkret utan mer något jag gör. Med relationer generellt. Jag stör mig ju på folk jag tycker om också ibland, men jag tänker att jag ändå väljer att vara med dem. Och att väljandet är något jag gör för att jag i grunden vet att jag får ut något positivt av relationen. Jag tycker att det är en fin tanke. Att man är med någon för att man vill vara det. (Alltså väljer att vara det)
Men ett val förutsätter ju att man står vid nåt slags punkt. Ska jag välja den här eller inte?

Jag skulle tycka det kändes finare om det rullade på utan att jag ifrågasatte det. Att jag kan störa mig ibland men att det inte hotar relationen.
 
Jag ifrågasatte det på Buke en gång, när en användare skrev att hon väljer sin partner varje dag. Blir helt stressad bara av tanken på att dagligen analysera huruvida jag vill stanna med min partner. Eller att han skulle göra det.

Med risk för att låta astråkig så tycker jag mest att det bara rullar på? Alltså vi har ju annat för oss än att fundera över vår relation så att säga.
Jamen precis. Och då är förmodligen er relation rätt bra.
 
Jag vet inte riktigt vad jag gjort för att trivas i min relation. Vi har varit sambos snart nio år och gifta sen augusti i år. Vi bara är liksom.
 
Jamen precis. Och då är förmodligen er relation rätt bra.
Ja, det är den. Men jag vill förtydliga att jag inte menade det som i att "åh vad bra vi är, vi bara ÄR och är så KÄRA" eller nåt. Utan mest bara att vi ju har annat att engagera oss i än att sitta och analysera vår jäkla relation.

Hade något skavt oss i mellan hade det väl säkert sett annorlunda ut dock, då hade jag nog gått och funderat på det liksom.

Ps. Jag skulle kräkas om Hosey någonsin uttryckte att han minsann VÄLJER mig varenda dag.
 
Men ett val förutsätter ju att man står vid nåt slags punkt. Ska jag välja den här eller inte?

Jag skulle tycka det kändes finare om det rullade på utan att jag ifrågasatte det. Att jag kan störa mig ibland men att det inte hotar relationen.
Jag kommer inte helt osökt att tänka på en föreläsning jag blev påtvingad att gå på. En personlig coach (jag ryser bara jag skriver det, jag avskyr fenomenet så himla mycket!) som tjatade på. Märkte redan inledningsvis vad hon var ute efter när hon ville att vi skulle fundera kring vad vi gjorde det första vi gjorde samma morgon, hon ville uppenbarligen mynna ut i att vi gjorde ett VAL när vi gick upp :yuck: Och mycket riktigt handlade hela skiten om liknande trams, tänker att den typen av människor nog kanske beskriver sina relationer på ett liknande sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 223
Senast: Whoever
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 428
Senast: Shaggy
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 941
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 719
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp