Hur gör man på ett gym?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har möjlighet att träna på Actic i en månad och tänkte försöka utnyttja det. Men jag har verkligen ingen aning om hur man gör när man går på gym. Hur gör man?
Måste man betala extra för att få hjälp med hur apparaterna funkar och vilka man bör använda? Eller går man bara in och gissar och provar sig fram?

Snälla hjälp en tant som aldrig någonsin varit på ett gym och tränat - mer än på sjukhusets lilla gym där sjukgymnasterna stod bredvid och talade om....
 
Brukar finnas tillgängliga instruktörer som kan visa och tipsa, annars är medmänniskorna ofta trevliga och hjälpsamma om man ber om hjälp :)
 
Jag har möjlighet att träna på Actic i en månad och tänkte försöka utnyttja det. Men jag har verkligen ingen aning om hur man gör när man går på gym. Hur gör man?
Måste man betala extra för att få hjälp med hur apparaterna funkar och vilka man bör använda? Eller går man bara in och gissar och provar sig fram?

Snälla hjälp en tant som aldrig någonsin varit på ett gym och tränat - mer än på sjukhusets lilla gym där sjukgymnasterna stod bredvid och talade om....
Det viktigaste är teknik. Även om det står vid maskinerna hur du ska göra så är det bra om du har någon som visar, och personalen är ju till för just det.
De kanske inte kommer att ge dig en total genomgång (det kan kosta en slant, och är kanske inte värt det om det bara är en månad) men du kan absolut få tips på vad du ska tänka på o.s.v.
Låga vikter och få repetitioner tills du får in snitsen, glöm inte uppvärmning :)
 
Jag tycker f.ö. roddmaskinen är bra uppvärmning, efter 10 min är man ordentligt varm i hela kroppen och du har använt ben, armar, bål och rygg så du är förberedd för resten av träningen :)
 
När jag tränade på Actic ingick det gratis introduktion till gymmet. Man bokade i receptionen så hjälpte en av instruktörerna att sätta ihop ett lämpligt program och gick igenom övningarna.
 
Ofta finns det bilder vid maskinen som visar vilken muskel som ska tränas och hur man håller.
 
När jag tränade på Actic ingick det gratis introduktion till gymmet. Man bokade i receptionen så hjälpte en av instruktörerna att sätta ihop ett lämpligt program och gick igenom övningarna.
Fast det brukar vara om man tecknar medlemskap? Nu har jag ju precis börjat på Actic (eftersom mitt älskade gym blev uppköpt) så jag vet inte precis hur det funkar, men det brukar vara något sådant.

@ameo - kolla på hemsidan och se om du hittar något om hur personalen jobbar, hur det funkar i gymmet o.s.v. :)

Ja förresten, du kan ju youtube:a om du har en smartphone också.
 
Fast det brukar vara om man tecknar medlemskap? Nu har jag ju precis börjat på Actic (eftersom mitt älskade gym blev uppköpt) så jag vet inte precis hur det funkar, men det brukar vara något sådant.

@ameo - kolla på hemsidan och se om du hittar något om hur personalen jobbar, hur det funkar i gymmet o.s.v. :)

Ja förresten, du kan ju youtube:a om du har en smartphone också.
Nej du behöver inte var medlem för det: http://www.actic.se/vart-erbjudande/kostnadsfri-halsovagledning/
 
Jag har fortfarande svårt att tro att det erbjudandet gäller om man ska provträna en månad gratis om man inte ämnar teckna avtal. Men jag kan ju ha fel. Vill du att jag kollar upp det @ameo ? I så fall kan jag fråga imorgon.
 
Jag har möjlighet att träna på Actic i en månad och tänkte försöka utnyttja det. Men jag har verkligen ingen aning om hur man gör när man går på gym. Hur gör man?
Måste man betala extra för att få hjälp med hur apparaterna funkar och vilka man bör använda? Eller går man bara in och gissar och provar sig fram?

Snälla hjälp en tant som aldrig någonsin varit på ett gym och tränat - mer än på sjukhusets lilla gym där sjukgymnasterna stod bredvid och talade om....


Vänder i dörren och går igen!
Jag kan verkligen inte motivera mig själv att gymma på det viset. Är så dötrist :/

Förlåt för peppkill

Betydligt roliga med Aerobics, bodypump, step-up mm ;)
 
Vänder i dörren och går igen!
Jag kan verkligen inte motivera mig själv att gymma på det viset. Är så dötrist :/

Förlåt för peppkill

Betydligt roliga med Aerobics, bodypump, step-up mm ;)
Rolit å rolit, griser ska inte ha rolit.... :p

Faktum är att aerobics. bodypump etc nog är mer för kroppar som är friskare än min. Det är inte aktuellt för mig.
Jag tror på att det är urtrist, men min kropp behöver återuppbyggas efter operationen i höstas. Så jag tänkte prova...
 
Jag har fortfarande svårt att tro att det erbjudandet gäller om man ska provträna en månad gratis om man inte ämnar teckna avtal. Men jag kan ju ha fel. Vill du att jag kollar upp det @ameo ? I så fall kan jag fråga imorgon.
tack men det är inte nödvändigt
 
Rolit å rolit, griser ska inte ha rolit.... :p

Faktum är att aerobics. bodypump etc nog är mer för kroppar som är friskare än min. Det är inte aktuellt för mig.
Jag tror på att det är urtrist, men min kropp behöver återuppbyggas efter operationen i höstas. Så jag tänkte prova...


Då är det ju absolut inte fel. Hoppas du får fatt i en vettig instruktör som visar dig korrekt användning av maskiner och hur rörelserna ska utföras
 
Boka en genomgång med instruktör. Fel teknik gör mer skada än än nytta.

Då får du också ett program som passar set du vill åstadkomma.
Kan man ha med sig träningsprogrammet man fått av sin sjukgymnast och få hjälp att hitta övningar utifrån det?
Det är knappast likadana maskiner på ett modernt gym som de antika nere i sjukhusets källare... (lite olika syften också)

Och en fråga till: har man med sig egen musik i lurar eller spelas det ändå musik på gymet? (i "normalfall")
 
Absolut. Mycket bra idé att ta med sjukgymnastens övningar för att komplettera på gymmet.

De spelar (tyvärr) musik på gymet, jag har min egen i lurarna, just nu Ugly Heart med GRL. Ger den där extra peppen jag behöver...
 
Rolit å rolit, griser ska inte ha rolit.... :p

Faktum är att aerobics. bodypump etc nog är mer för kroppar som är friskare än min. Det är inte aktuellt för mig.
...
Hmmm...säg inte det. Min kropp (eller knopp) är inte frisk någonstans...och jag klarar det. Efter min egen förmåga naturligtvis. Men det fina är ju att man faktiskt inte gör mer än man klarar av :) och funkar det absolut inte alls kan man alltid välja att avbryta :)


Ang. sjukgymnast, kanske finns någon sådan kopplad till gymmet? Jag vet att vi har/hade det. Annars kanske du kan få ta med din sjukgymnast dit så kan den visa dig vad du kan göra?
 
Hmmm...säg inte det. Min kropp (eller knopp) är inte frisk någonstans...och jag klarar det. Efter min egen förmåga naturligtvis. Men det fina är ju att man faktiskt inte gör mer än man klarar av :) och funkar det absolut inte alls kan man alltid välja att avbryta :)
Jag behöver inte ens prova för att veta att det inte fungerar, tyvärr. Vattengympa är det enda som funkar i gruppträningsväg (fast jag ska försöka prova zumba nån gång, trots att jag inte tror på det :p ). Känner min kropp...
 
Jag trodde jag kände min kropp också, men den gör inget annat än överraskar mig :rofl:
Zumba är säkert bra, brukar inte vara en massa hopp o.s.v. :)
 
Jag trodde jag kände min kropp också, men den gör inget annat än överraskar mig :rofl:
Zumba är säkert bra, brukar inte vara en massa hopp o.s.v. :)
Min kropp överraskar inte särskilt mycket. Fötterna värker - det är därför vattengympan är bäst, vattnet bär upp min tyngd... - och ryggen känns som att den håller på att gå av efter ingen tid alls.
Och det blev inte bättre efter den stora bukoperationen i höstas då ALLA bukmuskler och alla bålstabilitet försvann... :mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 288
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 698
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp