Hur gör ni med era foton?

Voeux

Trådstartare
Gissar att alla ni som har en smartphone har precis som jag, en extrem mängd foton. Jag vill inte radera foton och filmklipp för de är så värdefulla, men samtidigt försvinner allt i mängden när man har 58835 bilder från BB och det fortsätter likadant. Någonstans inser jag att jag måste rensa och prioritera för att minnena ska kunna vara tillgängliga i framtiden. Men hur ska man kunna radera något, och om inte, hur ska man kunna lagra allting?

Hur gör ni med era foton och filmklipp?
 
Gissar att alla ni som har en smartphone har precis som jag, en extrem mängd foton. Jag vill inte radera foton och filmklipp för de är så värdefulla, men samtidigt försvinner allt i mängden när man har 58835 bilder från BB och det fortsätter likadant. Någonstans inser jag att jag måste rensa och prioritera för att minnena ska kunna vara tillgängliga i framtiden. Men hur ska man kunna radera något, och om inte, hur ska man kunna lagra allting?

Hur gör ni med era foton och filmklipp?
Jag har Google Photos. Betalar 99 kr i månaden för 2TB.
 
@Voeux Det här funkar ju inte med filmklipp, men med foton. Jag gör en fotobok varje år, de är mycket kära ägodelar för mig, tittar ofta i dem. Alla bilder är ju inte med, men en del.
Sen har jag bilderna på minneskort också, vågar inte ha dem bara på telefonen och i böckerna. Fast minneskort är väl inte gjorda för långvarig förvaring heller väl?
 
Jag med, men hur gör du? Sparar du bara guldklimparna och resten får falla i glömska? Eller sparar du allt? Mappar?
Allt överförs automatiskt. Behöver inte radera något för allt får plats. Allt sorteras ju på datum så enkelt att hitta tycker jag. :) Går ju att lägga till foton till favoriter om det är några som är extra viktiga.
 
@Voeux Det här funkar ju inte med filmklipp, men med foton. Jag gör en fotobok varje år, de är mycket kära ägodelar för mig, tittar ofta i dem. Alla bilder är ju inte med, men en del.
Sen har jag bilderna på minneskort också, vågar inte ha dem bara på datorn och i böckerna. Fast minneskort är väl inte gjorda för långvarig förvaring heller väl?

Jag vet faktiskt inte hur det är med minneskort. Fotobok har jag funderat på! Framför allt med bilder på barnen. Jag tror jag skulle vilja spara de finaste och bästa bilderna och filmklippen någonstans, så de är tillgängliga. Men samtidigt spara ”allt” någon annanstans även om det nog skulle behöva innebära rensning av dubbletter, skärmavbilder, onödigheter osv.
 
Jag med, men hur gör du? Sparar du bara guldklimparna och resten får falla i glömska? Eller sparar du allt? Mappar?
Jag sparar typ 90% kanske och guldklimpar laddas upp på digitalfotoramar. En fotograf i vardagsrummet och en I dotterns rum. En del skrivs ut till vanligt album med.

Förr förvarade jag minneskort i bankfack men det las tyvärr ner nu. Funderar på att lägga bort till svägerskan eller så.
 
Gissar att alla ni som har en smartphone har precis som jag, en extrem mängd foton. Jag vill inte radera foton och filmklipp för de är så värdefulla, men samtidigt försvinner allt i mängden när man har 58835 bilder från BB och det fortsätter likadant. Någonstans inser jag att jag måste rensa och prioritera för att minnena ska kunna vara tillgängliga i framtiden. Men hur ska man kunna radera något, och om inte, hur ska man kunna lagra allting?

Hur gör ni med era foton och filmklipp?
Tycker det är jättesvårt vart man ska spara allt. Allting man sparar ner på går ju också ur tiden och byts ut efterhand och då kan man inte titta på dom ändå. Tror det enda sättet att bevara dom foton man gillar och som betyder mycket för en är att göra en fotobok av dom, då vet man att dom finns kvar.

Filmerna däremot vet jag inte riktigt hur man ska spara för att på ett säkert sätt kunna titta på dom även om om många år..
 
Gissar att alla ni som har en smartphone har precis som jag, en extrem mängd foton. Jag vill inte radera foton och filmklipp för de är så värdefulla, men samtidigt försvinner allt i mängden när man har 58835 bilder från BB och det fortsätter likadant. Någonstans inser jag att jag måste rensa och prioritera för att minnena ska kunna vara tillgängliga i framtiden. Men hur ska man kunna radera något, och om inte, hur ska man kunna lagra allting?

Hur gör ni med era foton och filmklipp?

Jag går igenom alla bilder och filmer året efter. Lägger in allt i olika mappar (varje häst, resor, träningstips etc) på min dator med datum som filnamn. Känner att jag får lite mer distans till bilderna efter ett år, jag måste tex inte ha 18 bilder på fölet när den står och diar, det räcker med 2-3 stycken i olika ålder.

Det tar dock tid, så jag har avsatt 15 min varje vecka till att göra detta. Brukar vara klar lagom till att året är slut. ;)
 
Jag sparar också allt automatiskt på Google Photo, försöker då och då rensa lite men har ingen riktig systematik för det.

Sen gör jag en fotobok per år (men ligger efter, har just nu påbörjat för 2022 tex) och då blir det lite automatisk rensning när man går igenom fotona. Gillar verkligen tanken med fotoalbum/fotoböcker som ett sätt att kunna minnas tillbaka och ser framför mig hur jag och barnen ska kunna bläddra i dem i framtiden.
 
Jag med, men hur gör du? Sparar du bara guldklimparna och resten får falla i glömska? Eller sparar du allt? Mappar?
Jag sparar de som jag bedömer är fotomässigt bra eller känslomässigt viktiga. Allt sparas i daterade mappar på två externa hårddiskar (back up och back up-back up, efter att en back up dog för några år sedan...). Aldrig någonsin cloud som enda back up!!

Det förekommer en del mappar med namn "mobiltömning *datum*" och i bästa fall lite beskrivning av typen bilder däri.
 
Jag har mappar i telefonen dit jag flyttar guldkornen, resten ligger i molnet. Har varsin mapp för varje barn, för varje häst och andra djur, för varje resa, för familjen, för nostalgibilder, för mat, osv osv. Då är det enkelt att titta på sina minnen 😊
 
Jag med, men hur gör du? Sparar du bara guldklimparna och resten får falla i glömska? Eller sparar du allt? Mappar?
Jag har faktiskt deletat några bilder sista tiden. Det har varit såna som man tagit flera av varje "situation" eller vad man ska säga och då har de grynigaste tagits bort. Helt plötsligt är det betydligt färre bilder kvar.
 
Jag tar runt 5000 bilder per år (om man räknar bort det som blir rent skräp), och sparar på extern hårddisk som är backupad mot Dropbox. Extremt värdefulla bilder har jag på ett till externt ställe. För att hålla ordning sorterar jag tematiskt och månadsvis. Många tjänster får svårt att indexera och söka bra om det är mer än 10000 filer i ostrukturerade mappar, så jag vill hålla lite uppdelning.

Sen kan man ju även tagga med metadata för att lättare kunna hitta om det är något man vet att man ofta vill sortera på.

Det viktigaste tycker jag är att man har mer än en lösning för sånt man tycker är viktigt (inte en enda molntjänst, inte lagring på hårdvara som befinner sig på samma plats). Plus att man inte bara fyller på och fyller på tills det blir så stora mappar att det helt plötsligt inte går att jobba i den när man inser att man måste börja rensa... :angel: :bag:
 
Gissar att alla ni som har en smartphone har precis som jag, en extrem mängd foton. Jag vill inte radera foton och filmklipp för de är så värdefulla, men samtidigt försvinner allt i mängden när man har 58835 bilder från BB och det fortsätter likadant. Någonstans inser jag att jag måste rensa och prioritera för att minnena ska kunna vara tillgängliga i framtiden. Men hur ska man kunna radera något, och om inte, hur ska man kunna lagra allting?

Hur gör ni med era foton och filmklipp?
Då jag fotar enormt mycket har jag nån mer eller mindre bra trestegslösning när det kommer till lagring :angel: Jag lägger över allt från kamera och mobil på en extern hårddisk med jämna mellanrum. Kamerabilderna ligger även på en laptop (inte superbra lagring, men duger som snabblösning tills jag fått fingrarna ur och köpt en till extern hårddisk). De allra, allra bästa kamerabilderna finns även printade i en fysisk portfolio och lagrade på en blogg
 
Jag/vi kör en lösning med både hängsel och livrem.
Allt vi fotar med mobilerna åker automagiskt upp i molnet. Sedan tömmer vi mobilerna och det vi sparat via andra vägar på datorerna till en extern hårddisk.
På hårddisken har jag skapat mappar för att lättare hitta bland fotona.

Tanken har varit att antingen framkalla och sätta in i album (som man gjorde förr) eller göra fotoböcker per år - inget har blivit av än på de senaste 15 åren eller så :angel:
Vi raderar inga bilder!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
825
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 586
Senast: Ramona
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 665
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp