Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Narcissa

Trådstartare
Ni som föder upp hundar (eller andra djur), hur gör ni för att få in intresseanmälningar? Valphänvisning av rasklubben såklart men utöver det?
Blocket ska man ju inte annonsera på eftersom det tydligen är oseriöst. :crazy:
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Det faller sig rätt naturligt att få in intresseanmälningar på kommande kullar om föräldrardjuren i sig har presterat och visat framfötterna (och rätt igenom är en bra representant av rasen), hälsotestade osv. Sen gör gott rykte sitt också.

Jag är av uppfattningen att man sällan behöver "sälja in" valpar av bra föräldrar. Vet flertalet uppfödare som har fått in förfrågningar år i förväg på valpar efter vissa hundar.

Medelmåttiga valpar kan man köpa var som helst, det behöver man knappast lämna in någon intresseanmälning för att få tag.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Jag lägger tidigt ut på min hemsida och är bara det vad jag gör i början.
Sen när hunden är parad så kommer jag med på rasklubbens sida.
Har jag valpar kvar så annonserar jag visst på blocket. Jag tänker som så att vi seriösa måste också visa att vi finns, och det kan vi också göra på blocket.

Bara löjligt att säga man inte ska annonsera där, man få ju sålla precis som man gör om folk sett min hemsida.
Min kull jag haft nu sålde jag en valp till en familj som hittade mig på blocket. Jättebra familj!

Sen brukar vi uppfödare inom samma ras hjälpas åt att tala om att vi finns (ja vissa av oss gör det iallafall :D )
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Jag ska ju ha min första kull och är inte så inne i den svängen. Tiken är välrenommerad med väldigt bra MH och väldigt fina utställningsresultat så det är en fin och trevlig tik.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Det faller sig rätt naturligt att få in intresseanmälningar på kommande kullar om föräldrardjuren i sig har presterat och visat framfötterna (och rätt igenom är en bra representant av rasen), hälsotestade osv. Sen gör gott rykte sitt också.

Jag är av uppfattningen att man sällan behöver "sälja in" valpar av bra föräldrar. Vet flertalet uppfödare som har fått in förfrågningar år i förväg på valpar efter vissa hundar.

Medelmåttiga valpar kan man köpa var som helst, det behöver man knappast lämna in någon intresseanmälning för att få tag.

Det där är väldigt olika. Jag har alltid blivit av med mina valpar. Men nu sitter jag kvar med några. Just nu är det ganska så "dött" att sälja valpar av min ras. Flera som har valpar kvar.
Hade köpare och sen fått flera avbokningar..
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Jag har också lagt ut på hemsidan och på facebook. :)
Skönt att någon annonserar iaf. Tror inte många rekommenderar varandra inom denna ras.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Det där är väldigt olika. Jag har alltid blivit av med mina valpar. Men nu sitter jag kvar med några. Just nu är det ganska så "dött" att sälja valpar av min ras. Flera som har valpar kvar.
Hade köpare och sen fått flera avbokningar..

Fast det är väl snarare ett tecken på att marknaden är lite si och så just nu, än att det är dåliga valpar i sig.

Sen är det där när man väl fått valpar som stannar kvar över 8 veckor av olika anledningar, så tror folk gärna att det är något fel på dem. "Varför har hon inte fått sålt dom?" liksom... tyvärr :crazy:
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Just hemsida som någon ovan skrev är VIKTIGT VIKTIGT. Bra UPPDATERAD och snygg.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Jag är ute och visar upp min tik så mycket som möjligt, både på tävlingsbanan och i utställningsringen samt att jag har utvärderat henne mentalt och hälsomässigt. Det är den allra bästa annonseringen man kan göra tycker jag, att visa upp tiken och hennes mångsidighet. Detta har gjort att jag redan hade massa förfrågningar på valpar efter henne ens innan jag hade beslutat mig själv för att ta henne i avel ;)!

Det enda jag har gjort för att annonsera är att lägga ut på bloggen, FB och gjort en hemsida, och jag har redan en lång och bra lista på valpintressenter (har till och med tackat nej till flera som jag inte känt har varit rätt) och då är det inte förns i november jag ska para henne :p! Visst att det säkert kommer hoppa av flera under årets gång pga olika orsaker, men jag är också helt lugn med att det kommer tillkomma många nya också :).

Efter att hon är parad kommer det även läggas ut på rasklubbens hemsida då vi mer än väl uppfyller kraven för valphänvisning, så där kanske det poppar upp ett par extra i sluttampen :).
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Egentligen helt OT, men det är schnauzer du har va?

Sambon såg nån annons om såna, läste lite på rasklubbens hemsida och blev helsåld på rasen.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Meeeen!! Så gör jag också. Tiken ÄR av utmärkt kvalitet, har cert, 1 på skott mm. Nu har jag en numerärt liten ras så kan ju vara det också.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Just hemsida som någon ovan skrev är VIKTIGT VIKTIGT. Bra UPPDATERAD och snygg.

Ja det är jätteviktigt. Jag får ofta höra att de som köpt hund av mig har fastnat för min sida. Snygg vet jag inte, men hemtrevlig tycker jag man kan säga den är.

Sidor som är röriga och bara uppdateras på engelska vet jag många som ratar..
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Just hemsida som någon ovan skrev är VIKTIGT VIKTIGT. Bra UPPDATERAD och snygg.

Ja det är jätteviktigt. Jag får ofta höra att de som köpt hund av mig har fastnat för min sida. Snygg vet jag inte, men hemtrevlig tycker jag man kan säga den är.

Sidor som är röriga och bara uppdateras på engelska vet jag många som ratar..

Kan bara hålla med! En bra, innehållsrik, snygg hemsida med lättillgänglig info är extremt viktigt! Det säger jag både som valpköpare, blivande uppfödare och hanhundssökare :angel:;)
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Host, host.. fick nåt i halsen :D

Hihihi :D!

Nu har jag ju äntligen hittat DEN hanhunden som jag är överlycklig att kunna använda (:love:), men innan dess var det ju ett sjuuuukt sökande vitt och brett efter lämpliga kandidater! Att inte ALLA har en (bra!) hemsida för sin hanhund, det hade gjort livet så mycket enklare :D!
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Hihihi :D!

Nu har jag ju äntligen hittat DEN hanhunden som jag är överlycklig att kunna använda (:love:), men innan dess var det ju ett sjuuuukt sökande vitt och brett efter lämpliga kandidater! Att inte ALLA har en (bra!) hemsida för sin hanhund, det hade gjort livet så mycket enklare :D!

Du, det saknar jag också :) Tänk om de som hade hanar också hade hemsidor. Vad kul det skulle vara. Kika runt, få se bilder både från vardagen och tävling. Ja lite av varje..
Nu ser man oftast bara hanarna på kanske uppfödarens sida, men blir ju inte samma sak.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Jag har annonserat på Blocket. Det är jättebra. Man får massor med svar och kan göra sållningsprocessen snabbt, samtidigt som man får flera bra köpare kvar.

Jag har ofta fått köpare via Blocket som sedan inte fått någon valp i den utannonserade kullen, men som stått på väntelistan inför nästa kull.

Blocket når väldigt många människor, så man är ju dum ifall man inte annonserar där. Inom vissa kretsar finns det dock prestige i att inte behöva annonsera alls, eftersom "fina valpar säljer sig själv". Jovisst, till slut säljs ju alla, men om man inte vill ha valpar kvar i massor med fler veckor och ändå hitta bra köpare är Blocket ypperligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 981
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 894
Senast: Nepenthe
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 309
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 899
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp