Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Ja, under förutsättning att de sjukdomar rasen har problem med går att testa för. Jag syftade, som jag skrev, på faktorer där det inte finns möjlighet att föra statistik. Till exempel epilepsi, allergier, demodex osv.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Det är väl ingen här som sitter och skriver om när man får och inte får para.
Däremot tycker jag att man kan säga såhär, parar du din medelmåttiga tik så ska du inte komma och klaga sen om det är svårt att bli av med valparna.

Valphänvisningsreglerna styrs och begränsas av många saker. Först och främst ska man inom klubben komma överens om hur de ska se ut och sen kan man ju bara ha med statistiskt mätbara krav. Det finns ju tex många sjukdomar som man inte kan säkra upp för, eftersom de inte statistikförs.

Faktum är att fru Svensson bryr sig inte om det är en medlmåttig tik eller inte.
I min ras är det just nu framgångsrika uppfödare som sitter kvar med några valpar.
Medans jag vet de med medelmåttiga hundar blivit av med sina.

Ingen sitter här heller och klagar över att de har kvar ett par valpar.

Men ibland är det bara stopp. Det händer huxflux. Ett tag går det sälja vad som helst, sen går inte ens de bästa att sälja.

De seriösa säger som det är, att jag har ingen valp kvar som jag rekommenderar till dig (köpare som ringer). Medans de oseriösa säljer och säger att det kommer bli sååå bra.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

SVaK har en täckhundslista, den ryker man ifrån om det visar sig att man har EP, eller lämnar avkomma som får EP.
Hanen får en eller två kullar efter sig, o sen sätts han på väntelista tills kullarna är utvärderade.
En del raser som är hårt drabbade av Demodex hr jag för mig har omfattande program för att sprida info o kartlägga sjukdomens utbredning.

Naturligtvis är inte allt guld o gröna skogar o oseriösa uppfödare kommer i parti o minut, men det görs faktiskt en hel del.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Sen används ju fler hanar än vad som finns på täckhundslistan. Och alla hanhundsägare är inte seriösa nog att vänta med parningar tills de första utvärderats:(

Tyvärr finns det folk i alla grupper som bara verkar ha pengar för ögonen.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Jag har aldrig skrivits att det inte görs något. Många klubbar jobbar jättebra!

Det jag skrev var ett svar till Grana gällande att om klubben tycker att en parning är ok så borde den vara ok. Då menar jag att man inte bara kan utgå från valphänvisningsreglerna utan se till en bredare bild.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

OK, då är jag med, tyckte oxå att hon var väl pessimistisk, eller snarare väldigt realistisk.:cry:
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Men samtidigt så har rasklubbarna vissa regler för tex få valphänvisning. Och uppfyller hunden de kraven så tycker ju även rasklubben det är ok med en sån parning.
Så vart ska gränsen gå för inte para? När inte ens rasklubbarna ställer hyffsade höga krav..

Sen får man hålla i åtanke att det i vissa raser faktiskt krävs att även de "straxövermedel-hundarna" går i avel och inte bara supereliten eftersom det är viktigt att ha en bred avelsbas. Kanske inte ett problem i numerärt stora raser som schäfer m.m. men som inom heeler t.ex är en hane som är fri från rasbundna sjukdomar, gjort ett bra MH och fått excellent på utställning som vuxen räknad som en tillgång och bör användas om han inte är nära släkt med välanvända avelshundar redan.

Utöver det måste man hålla i åtanke vilka köparna är. Om 80% av hundarna säljs som aktiva sällskapshundar så kanske det inte heller är lämpligt att de alla är framavlade med mycket motor, driv och kamplus m.m. Då är det kanske viktigare att fru Svenssons hund är stabil i mentaliteten, skottfast och har en bra av-och-på-knapp än SM-meriter.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

kl

Man parar ju inte för att kränga valpar i första hand, man parar/avlar för att man tror att kombinationen kommer att tillföra rasen något o vara till gagn för ens egna ambitioner med rasen.
Att det blir valpar över som man kan sälja är lixom en bonus.

Om man då skall vänta på att ha tillräckligt med intressenter på listan så kanske denna drömparning aldrig blir av.

Fast alltså. Den dag jag (förhoppningsvis) börjar avla kommer det vara just för att få fram bra hundar för att förbättra rasen, ja. Att jag har en riktigt bra tik och hittat en bra hane till henne. Eventuellt för att behålla en valp, kanske kanske inte.
Men det blir ju valpar som man måste ha avsättning för. Jag älskar avel, allt ifrån att utvärdera avelsdjur, planera en parning, följa dräktigheten och ungarnas (valparnas) uppväxt och förbereda dem på bästa sätt för livet. När det går bra att hitta köpare tycker jag om även den biten, men det är ett jobbigt arbete. Och sen fortsätta utvärdera kullen i flera år. Behålla en och ta tillvara på den både som individ och för att komma framåt i arbetet.
Men aldrig att jag vill bli stående med ett antal valpar kvar, även om det såklart är en risk man måste överväga innan man parar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 027
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 897
Senast: Nepenthe
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 310
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 902
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp