Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Och när jag läser tråden så inser jag att icke uppfödare vet bäst. Ni undrar varför det finns valpar kvar när de är 8 veckor och det vet ni ju precis varför, medelmåttiga föräldrar mm.
Ni har ju ingen aning egentligen.. Kanske man haft en lista. Sen när man ringer och säger att valparna är födda, ja då får man i örat.. Nä vi har ångrat oss.... vi köpte en annan ras.... vi vill ha hund senare, för vill vill åka utomlands..... Nä vi har förhastat oss.. Eller som en uppfödarkollega fick i öran...nä vi har köpt hus i Spaninen istället..
Och då säger väl ni att då är det inga seriösa köpare. Nä hur ska man veta det när de låter så himla bra i telefon, varit på besök mm. Man kan bara gå på känslan och tro att folk är ärliga..

Fast ni vet nog bäst ändå..

Nej absolut inte jag iaf för det vet jag att jag inte gör så därför skrev jag utifrån en köpares perspektiv och jag har full förståelse för att det är svårt att hitta seriösa köpare för även om man provar göra efterforskningar så kanske man inte vill snoka hur mycket som helst i folks privatliv sedan kan man ju som uppfödare på ett trevlig sett fråga om de eventuella köparna ha en referens som man kan ringa dock är ju inte det så rolig för folk som köper hund för första gången men även dem borde ju kunna kontakta den lokala brukshundklubben eller liknande för att få en instruktör som kan intyga att köpare åtmistone har varit i kontakt med en klubb och visat intresse men återigen en fråga om hur långt man vill snoka med risk att faktiskt diskriminera folk :crazy:

sedan händer det naturligtvis saker som du beskriver så då får man heltänkelt ha längre listor med väntande människor men det är ju samma där hamnar man i fel rytm skulle du ju kunna ha 20 st i kö och heltplötslig ramlar alla utom en bort :/
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Fast då kommer vi väl kanske åter till det att man avlar innan man har ett intresse för valpar efter just de individerna man planerar att para så då borde man väl som seriös uppfödare avvakta med parningen tills man får fler intressenter även om parningen i sig är en bra kombination?

Sedan kan man naturligtvis vara seriös än då. Man kanske har så stora utrymmen att man kan chansa lite och att det inte gör något om ett par valpar bli kvar. Men det innebär ju ändå att man borde ha åtminstone 8 självklara intressenter då den är allt vanligare med tikar som får mellan 8 och 12 valpar (om vi talar schäfer)

Spelar ju ingen roll hur många intressenter man har om de sen backar ur av olika anledningar.
Sånt vet man inte från början..



Så nu att du skrivit ett inlägg till :)
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Då vänder vi lite på det,sett ur uppfödarögon är du inte direkt intressant som köpare,har jag gjort allt du begär med mina avelshundar så säljer jag dom inte som "lyxfamiljehundar" då hade jag antingen tackat nej till dig eller sålt dig en B valp (för alla valpar i en kull blir ju inte A barn)
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

KL..

Oftast blir ju allt jättebra, man får sålt sina valpar och de kommer till bra hem.

Och ibland kan även de bästa köparna inse att de tog sig vatten över huvudet.
DEt hände i min sista kull.
De var så engagerade, var här flera ggr fast de hade lång resa. Skrev mail, ringde, ville ha bilder. Ja helt underbara människor. Inte haft hund förut, men var ofta hundvakt osv..
De hade planerat detta till 150 %, ja jag bara kände att detta är toppen.
De hämtar sin valp, är så glada. Köpt hur mycket som helst till valpen, allt klart.
Och efter 1.5 vecka ringer dom och säger de fixar det inte. De är så ledsna och gråter när de är här och lämnar tillbaka valpen.
De insåg inte att det är jobbigt med valp..
De var så besvikna på sig själva och jag led verkligen med dom.

Vad jag vill säga. Även om allt känns toppen till max, så kan det bli fel. Precis som på allt annat i livet..
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Då vänder vi lite på det,sett ur uppfödarögon är du inte direkt intressant som köpare,har jag gjort allt du begär med mina avelshundar så säljer jag dom inte som "lyxfamiljehundar" då hade jag antingen tackat nej till dig eller sålt dig en B valp (för alla valpar i en kull blir ju inte A barn)

Jag gör så. De som inte vill tävla, ställa ut mm. De får ju inte den bästa valpen i kullen. Och vet ingen uppfödare som skulle sälja den bästa ur kullen till en som inte vill tävla osv..

Jag har en kille här hemma nu, som jag inte kommer sälja till "sällskap". Utan han får hellre vara kvar ett tag tills jag "ramlar" på en bra köpare eller fodervärd. Han är alldelses för bra för något annat :love:
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

... Kanske man haft en lista. Sen när man ringer och säger att valparna är födda, ja då får man i örat.. Nä vi har ångrat oss.... vi köpte en annan ras.... vi vill ha hund senare, för vill vill åka utomlands..... Nä vi har förhastat oss.. Eller som en uppfödarkollega fick i öran...nä vi har köpt hus i Spaninen istället....

Inte att förglömma den mycket praktiska orsaken: har inte möjlighet att ta ledigt just då valpen är leveransklar. Spelar ingen roll om man så har 100 personer i väntelista, för många finns inte möjligheten att ta emot en valp vid just den tidpunkten. Ok är det en mycket mycket speciell valp så skarvar man ihop tiden ändå, men för alla de som "bara" vill ha en sällskapshund så spelar troligen meriter mindre roll än när valpen är leveransklar.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Då vänder vi lite på det,sett ur uppfödarögon är du inte direkt intressant som köpare,har jag gjort allt du begär med mina avelshundar så säljer jag dom inte som "lyxfamiljehundar" då hade jag antingen tackat nej till dig eller sålt dig en B valp (för alla valpar i en kull blir ju inte A barn)

Nej men detta är jag naturligtvis helt beredd på och med på :bow: när jag har kommit så här lång i mitt letande att jag har hittat två föräldraindivider som jag är helt nöjd med egenskaperna på så måste jag också acceptera att de mest lovande valparna går till dem som vill satsa och kanske avla men förhoppningsvis blir även den sämsta av dessa individer långt över medel med mina krav mätta.
Sedan är det stor skillnad på raser tänker jag. Letar jag en schäfer så kanske jag inte behöver ge mig på det bästa av det bästa för att bli nöjd men letar jag en arbetande leonberger kanske det bara är toppen som duger till mina intressen men i det sammanhanget anses jag kanske också som en aktiv köpare i jämförelse med andra intressenter- tillskillnad på schäfer då där det alltid är folk som siktar på eliten och där jag kanske inte ens når upp som en medelmåtta i skaran av intressenter :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Jag har en kille här hemma nu, som jag inte kommer sälja till "sällskap". Utan han får hellre vara kvar ett tag tills jag "ramlar" på en bra köpare eller fodervärd. Han är alldelses för bra för något annat :love:

Och det anser jag vara seriöst :bow:
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Men de har de heller inte sålda när de parar. Så de har alltså ingen lång lista... Utan får hoppas på att det droppar in valpköpare under tiden.
Är ju massor av RR uppfödare som har det så enligt deras hemsidor.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?

Jag har aldrig sagt att alla RR-uppfödare blir av med valparna direkt.
Just på RR finns det extremt mycket uppfödare och en hel del av dem avlar på, i mina ögon, medelmåttiga eller rent av dåliga avelshundar.
De uppfödare som håller högre kvalitet brukar inte ha speciellt många valpar kvar efter 8-veckors ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Ja, när jag köpte hund senast letade jag efter äldre valp. Eftersom jag var helt ny i rasen hade jag fått en lista på bra kennlar av en person jag litar på. Den första i den listan (utan inbördes ordning) rekommenderade den andre i listan då denne hade tre 6 månaders kvar. Kenneln har varit årets vinstrikaste flera år i rad, men har fått ett par oväntat stora kullar med många hanar ett år när alla ville ha tikar... Hon berättade att hon inte ansträngt sig för att bli av med dem "jag har inte bråttom,förr eller senare dyker det upp rätt ägare".
Eftersom jag inte tänkte ställa ut fick jag köpa den med tandfel. Vin-vin för oss, den andre sålde någon vecka senare ochtävlar i divetse vilket är rätt imponerade med tanke på rasen och den tredje behölls och ställs ut flitigt och med framgång.
Jag är toknöjd, även om jag gått gråa hår på kuppen! Och med tanke på hur det gått för de andra två så var det verkligen inte "bottenskrapet" som var kvar.
Tydligen så var min den snyggare av dem under valptiden, om han bara inte hade sett ut som en orch i munnen!
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Jag kan ju säga att som iaf kattuppfödare så kan man ha lång lista innan parning, sedan när det väl är dags att tinga så får man de mest konstiga bortförklaringar eller så hör man inget alls.
Man sållar, man hittar vad man tror är bra intressenter men människor slutar aldrig att förvånas. Nu i senaste kullen så är ett exempel: Vi hittade en katt av en annan ras som var billigare. Dessa hade då talat om att skogkatten var den perfekta för dom m.m.

Sånt är vardagsmat för en uppfödare av katter isf, kan tänka mig att det är samma med hundar.
Det går upp och ner, har man otur så har man en kull precis när det inte är så stor efterfrågan och då kan ungarna/valparna vara bra men osålda. En hona i senaste kullen är fortfarande kvar, 4,5 månader. Blev dock tingad igår. Men denna hona ÄR bra!

Så hur man än garderar sig innan så kan man aldrig vara säker.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Dom här valparna var tänkta att bli tjänstehundar, och flera är det. En av anledningarna att de var kvar länge för det var en hel del krut in hundarna och kunde inte säljas till vem som helst. Det finns värdigt mycket bra schäfrar!

KL

Hur många intresseanmälningar måste man ha innan man tar en kull? Ska man vänta till man har 50 eller räcker 5 eller 10. Mina vänner hade flera tikar bokade men fick bara hanar. Det är ju inget man styr över.

Ibland finns det faktiskt anledningar att ta valpar innan och i bland "måste" man para ändå(missförstå mig rätt!). Hanen kanske börjar bli gammal, han kanske bara är inlånad till Sverige en kort tid eller någon annan anledning.
Och som någon annan skrev. man kan ha flera jättebra och seriösa intressenter som sedan blir gravida, byter jobb, ångrar sig, skiljer sig, flyttar ihop med en allergiker, vill han annan ras, vill inte ha valp utan en vuxen omplacering, skaffar katt och så vidare och så vidare. Det är inte så enkelt alla gånger
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Det är väl upp till var och en, sålänge man inte beklagar sig sen om man kanske inte blir av med valparna ;)
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Dom här valparna var tänkta att bli tjänstehundar, och flera är det. En av anledningarna att de var kvar länge för det var en hel del krut in hundarna och kunde inte säljas till vem som helst. Det finns värdigt mycket bra schäfrar!

KL

Hur många intresseanmälningar måste man ha innan man tar en kull? Ska man vänta till man har 50 eller räcker 5 eller 10. Mina vänner hade flera tikar bokade men fick bara hanar. Det är ju inget man styr över.

Ja naturligtvis finns det väldigt många bra schäfrar, konkurrensen är hård och desto viktigare att man har intressenter innan man parar om man absolut inte har möjlighet att behålla ev.valpar som blir över.
När vi talar om Kennlar som avlar på "ikke svensonhundar" tänker jag på Mo**rs ( får man skriva ut kennelnamn?) dem avlar ju VÄLDIGT flitigt och dem står väl väldigt sällan med valpar över(?) och absolut inte under den tidsrymd du talade om ifall det inte är någon väldigt speciell valp då som dem själv skulle kunna tänka sig att använda. Detta trots att dem sorterar ganska flitigt mellan valpköparna och trots att kenneln inte bara har ett gott ryckte. Men samtidigt har man (som din vän verkar ha?) möjlighet att behålla valparna ända upp till två år för att själv sälja till polis/försvar så har man ju inte ett problem :) Kanske till och med lönsamt?

Nu är ju jag ingen uppfödare :D men på din fråga om hur många man måste ha på kö så måste det vara upp till var och en men man borde väl se till faktorer som hur många valpar brukar tiken få/hur många har mamman till tiken haft i snitt kull. Har man möjlighet att behålla några valpar, hur många? Och självklart hur ser marknaden ut, verkar det lätt att sälja för andra med liknande inriktning just nu osv

Vi har en jämthundshanne vars mamma har haft upp till 14 (!) valpar i en kull så i det läget kanske man inte väljer att para om man endast har 5 säkra köpare :p
Men jag tror att man som avlar alltid bör ha fler intressenter än vad man räknar att man ska få valpar för det försvinner ju alltid folk och som du skrev de kan ju bara vara hanar(eller tikar) i en kull så då försvinner ju en hög med köpare som bestämt sig för motsatt kön.

Men säker tror jag man aldrig kan vara hur många intressenter man än har så all heder till alla er som kämpar på och brinner för avel år efter år :bow:
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

kl

Man parar ju inte för att kränga valpar i första hand, man parar/avlar för att man tror att kombinationen kommer att tillföra rasen något o vara till gagn för ens egna ambitioner med rasen.
Att det blir valpar över som man kan sälja är lixom en bonus.

Om man då skall vänta på att ha tillräckligt med intressenter på listan så kanske denna drömparning aldrig blir av.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Man borde para därför. Oftast verkar man para för att man kan. Hunden har ställts ut ett par gånger med ok resultat, tränar lite halvdant och ägaren tycker den är ganska fin.
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

kl

Man parar ju inte för att kränga valpar i första hand, man parar/avlar för att man tror att kombinationen kommer att tillföra rasen något o vara till gagn för ens egna ambitioner med rasen.
Att det blir valpar över som man kan sälja är lixom en bonus.

Om man då skall vänta på att ha tillräckligt med intressenter på listan så kanske denna drömparning aldrig blir av.

Ja men det är väl en självklarhet :bow: fast jag ser inger fel med att vara säker på att man ger dessa valpar de bästa förutsättningarna att bli bra hundar, för att få möjlighet att tillföra rasen något och då måste du ju ha många intressenter så du inte behöver ge dem till första bästa typ, om du inte ska bli stående med alla hundar själv.

Men åter igen har man möjlighet att stå med ev 14 valpar själv så är det ju inte ett problem men om man säger att han som äger den tiken(som jag skrev om) hade som mål att själv ha kvar 1 valp så viste han ju också att han behövde fler intressenter än 5st för att inte gå på knäna trots att det var en bra parning. Nu är det en kanon tik som parades med en populär hanne så han hade aldrig något problem att få i väg valparna och kunde behålla sin drömvalp själv :)
( detta helt utan marknadsföring via internet och media så nog spelar personliga kontakter gigantiskt stor roll)

Men som sagt jag är ingen uppfödare och jag har ingen kanon hund som jag drömmer om att föra generna vidare på så det är ju väldigt lätt för mig och sitta här och tala om hur det borde vara i en perfekt värld :angel: tillfällen kommer och går och jag är inte den som klankar ned på den som tar tillvara på tillfället bara man sedan har möjlighet att hålla kvar valparna tills rättägare för rätt hund dyker upp :)
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Man borde para därför. Oftast verkar man para för att man kan. Hunden har ställts ut ett par gånger med ok resultat, tränar lite halvdant och ägaren tycker den är ganska fin.

Men samtidigt så har rasklubbarna vissa regler för tex få valphänvisning. Och uppfyller hunden de kraven så tycker ju även rasklubben det är ok med en sån parning.
Så vart ska gränsen gå för inte para? När inte ens rasklubbarna ställer hyffsade höga krav..
 
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Det är väl ingen här som sitter och skriver om när man får och inte får para.
Däremot tycker jag att man kan säga såhär, parar du din medelmåttiga tik så ska du inte komma och klaga sen om det är svårt att bli av med valparna.

Valphänvisningsreglerna styrs och begränsas av många saker. Först och främst ska man inom klubben komma överens om hur de ska se ut och sen kan man ju bara ha med statistiskt mätbara krav. Det finns ju tex många sjukdomar som man inte kan säkra upp för, eftersom de inte statistikförs.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni? *Uppfödarfråga*

Valpförmedlingen kan ställa krav på att föräldradjur skall vara testade för vissa genetiska sjukdomar, som Ataxi hos AST, t ex.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 016
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 896
Senast: Nepenthe
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 310
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 900
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp