Bukefalos 28 år!

hur gör ni....?

sommarminne

Trådstartare
jag ska flytta min häst till nytt stall på söndag och där gör dom så att på vintern har dom en ensilagebale ute så att hästarna har fri tillgång under dagen. hur gör jag då när jag ska räkna ut hur mycke kraftfoder och hö han ska ha när han kommer in på kvällen? jag har räknat på internet och nu innan har han fått 1 kg luser, 0.5 kg salsa havrefri mix och 0,5 kg krossad korn + 9 kg hö om dagen. hur ska jag räkna?
 
Sv: hur gör ni....?

innan du kan räkna ut en bra foderstat bör du veta ensilagets värden och TS-halt..
 
Sv: hur gör ni....?

vad jag vet har dom inte gjort några annalyser men jag ska fråga. men hur uppskattar man hur mycke en häst äter under dagen?
 
Sv: hur gör ni....?

Ge henne en stor giva på natten, öka upp tills du ser att det är något kvar på morgonen. Då vet du på ett ungefär vad hästen äter per timma.

Dock upplevar jag att de inte äter lika mycket i hagen när det finns annat att göra och när de vant sig vid fri tillgång så äter de mindre. I början tenderar de kasta sig över maten.

Min häst äter ca 6-7 kg på natten, alltså ca 0,5 kg per timma.
 
Sv: hur gör ni....?

Hur många hästar är det på en bal och hur länge räcker den? Är dom ungefär lika stora så är det ju bara att dela så ser du hur mycket det blir.

Har du ingen analys så kan du ju inte räkna, eller vad menar du med att räkna?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 256
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 146
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 912
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp