Bukefalos 28 år!

Hur göra för att träna löst!?

MizzFail

Trådstartare
Jag har precis börjat med NH med hjälp av min tränare.
Han följer glatt efter mig när jag har repgrimma och ledrep (leder nu för tiden inte i vanlig grimma, tycker mer om repgrimman och ledrepet).
Och han håller ordentligt avstånd, backar när jag backar, och flyttar bog när jag ber, flyttar bakdel när jag ber om det.

Men när jag släpper han, är plötsligt allt annat mycket roligare.. Han följer efter mig några steg, och backar när jag gör det, och sånt.. Men sen går han bara iväg.. Tycker han det är tråkigt?
Jag håller aldrig på långa stunder, för jag vill inte tråka ut honom. Har pratat med min tränare, som säger att han bara inte vill, så jag ska gå och hämta honom och fortsätta med det jag höll på med.

Vad tycker ni att jag ska göra? Jag håller just nu på med dom "7-lekarna", vilket går utmärkt, dom blir han inte utråkad av, inte när jag gör det löst heller, men det är när jag bara ska gå löst med honom, som han inte vill längre :cool:
 
Sv: Hur göra för att träna löst!?

Han kanske tycker att det bara är på dina villkor ni håller på med NH.. Det blir ganska mycket att han ska "lyda" dig, och när du använder rep så har han ingen möjlighet att välja att gå därifrån. När du sen tar bort repet tar du bort det som "håller" honom kvar hos dig, så väljer han att gå utan dig. Han känner väl inte att han får vara lika delaktig som du, och att det inte är på hans villkor. Du kanske får kämpa mera för han förtroende och vilja att vara hos dej?!..
Hoppas du förstår mig rätt, svårt o skriva, har lättare för och prata.. haha
// Ha kul!
 
Sv: Hur göra för att träna löst!?

Jag tror han tycker att du blir för ointressant när du "bara" går. För uppenbarligen går det bra att jobba löst när du har "uppgifter" åt honom?

Se om du kan hitta på ett mer intressant sätt att "bara gå", kanske gå kortare stäckor mellan olika targets, och lägg en liten godis vid vissa targets. Då tycker han ju att du är spännande som hittar godis åt honom :idea:

Jag tror det bara blir sådär, att de går ifrån en om man blir trist, så gör de ju med varann i hagen också.

Lycka till!
 
Sv: Hur göra för att träna löst!?

Han kanske tycker att det bara är på dina villkor ni håller på med NH.. Det blir ganska mycket att han ska "lyda" dig, och när du använder rep så har han ingen möjlighet att välja att gå därifrån. När du sen tar bort repet tar du bort det som "håller" honom kvar hos dig, så väljer han att gå utan dig. Han känner väl inte att han får vara lika delaktig som du, och att det inte är på hans villkor. Du kanske får kämpa mera för han förtroende och vilja att vara hos dej?!..
Hoppas du förstår mig rätt, svårt o skriva, har lättare för och prata.. haha
// Ha kul!

Jo, nu har vi haft ut en instruktör, så vi håller på med massa annat inom NH, och ´han kan faktiskt gå lugnt bakom mig utan ngt rep längre :laugh:
Men jag förstår vad du menar, och det är självklart därför han inte ville vara med på min lilla gå-lek, hihi.
Nu kan han till och med gå lös bredvid riksvägen (bor bredvid) utan att ens se på ngt annat än mig.

Nu känns det att jag har kämpat mer och lagt ner mer tid för att få han att tycka om mig på ett helt annat sätt :)
 
Sv: Hur göra för att träna löst!?

Jag tror han tycker att du blir för ointressant när du "bara" går. För uppenbarligen går det bra att jobba löst när du har "uppgifter" åt honom?

Se om du kan hitta på ett mer intressant sätt att "bara gå", kanske gå kortare stäckor mellan olika targets, och lägg en liten godis vid vissa targets. Då tycker han ju att du är spännande som hittar godis åt honom :idea:

Jag tror det bara blir sådär, att de går ifrån en om man blir trist, så gör de ju med varann i hagen också.

Lycka till!

Jo, du har rätt, hästarna går ju ifrån varandra i hagen om dom är ointresserade.

Vad menar du med targets? Jag hänger inte med i alla uttryck här, haha :rofl:
 
Sv: Hur göra för att träna löst!?

Skynda långsamt. Du måste inte ha honom lös redan nu!
Det kommer med tiden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp