Vad göra med "slösare"?

FrauleinTotenkopf

Trådstartare
Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker att den såkallade mockningen sker genom att skyffla ut all spån inklusive rent spån vilket gör att utlägg för spån blir skyhöga. Detta börjar bli ohållbart. Jag har inte möjlighet att åka till stallet varje dag för att mocka själv men jag förutsatte att den som mockade hade något slags sunt förnuft. Har ni nåt tips vad man kan göra i en sån här situation?
 
Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker att den såkallade mockningen sker genom att skyffla ut all spån inklusive rent spån vilket gör att utlägg för spån blir skyhöga. Detta börjar bli ohållbart. Jag har inte möjlighet att åka till stallet varje dag för att mocka själv men jag förutsatte att den som mockade hade något slags sunt förnuft. Har ni nåt tips vad man kan göra i en sån här situation?
Prata med personen 😊
 
Jag tror det är svårt att göra något. Min erfarenhet är att slösare inte ändrar sitt sätt förens det svider rejält i deras egen ficka. Det tar lite mer tid att mocka ekonomiskt men framförallt är det en helt annan teknik. Det du kan göra är att testa att prata med personen men jag tvivlar på att det hjälper.
 
Om man inte når fram får man flytta.

Har varit i liknande sits, när strö ingick i hyran togs det ut normalt mycket, när det ändrades till att vi fick betala det själva slösades det helt vansinnigt. Antar att det också påverkade att jag köpte ströet själv billigare än från hon som hade stallet.
 
Det går åt en spånbal om dagen när personen som slösar mockar. Så 30 spånbalar i månaden för en häst. Jag har försökt prata med personen, men det blir ingen skillnad.
Det är ju en prestation. Hur ser er gödselstack egentligen ut?
Alltså jag trodde vi pratade om typ 6-8 balar per månad. Jag har nog svårt att klassa detta som slöseri, det känns mer som idioti.
 
Det enda sättet att få det mockat på det sätt man själv vill är att göra det själv.

Jag har ju sett i stall jag varit i att folk mockar väldigt olika! En del slösar väldigt mycket på strö och andra är mer sparsamma. Jag har stått i ett stall där man strödde med halm. Jag slängde 0,5 skottkärra om dagen och en annan slängde 3 överfulla om dagen. Båda hästarna var storhästar. Jag hade bädd och den andra slängde allt som var blött varje dag. Min box såg finare ut och var mjukare för hästen.
 
Jag skulle helt enkelt mocka själv. Även i ett universum där jag hade haft råd att göra av med 30 spånbalar i månaden så hade jag hellre tagit de fem minuterna om dagen och sluppit den kostnaden. Vet inte vad spån kostar numera men det måste väl handla om en bra bit över 3000 kr/mån?
 
Problemet är att även om jag mockar själv går personen dit och mockar efteråt eftersom spånet i boxen enligt den personens standard ska vara lika ljust som det är i spånbalen. Men det blir ju ohållbart.

Men säg till att du inte vill att det ska mockas mer. Funkar inte det får du nog flytta om du vill slippa det.
 
Problemet är att även om jag mockar själv går personen dit och mockar efteråt eftersom spånet i boxen enligt den personens standard ska vara lika ljust som det är i spånbalen. Men det blir ju ohållbart.
"Javisst okej, mocka du extra om det är viktigt för dig hur ljust spånet är, men då är det ditt behov som styr och du som betalar spånet."

Alltså, det är ju helt sjukt att någon får lov att slösa så stora summor av någon (motvillig) annans pengar av estetiska skäl. Funkar det inte att komma överens så hade jag flyttat, utan tvekan.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 585
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 843
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 326
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp