Vad göra med "slösare"?

Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker att den såkallade mockningen sker genom att skyffla ut all spån inklusive rent spån vilket gör att utlägg för spån blir skyhöga. Detta börjar bli ohållbart. Jag har inte möjlighet att åka till stallet varje dag för att mocka själv men jag förutsatte att den som mockade hade något slags sunt förnuft. Har ni nåt tips vad man kan göra i en sån här situation?
Låter helt vansinnigt.
Tror du måste flytta om det inte fungerar att prata.
Att få spånet precis lika vitt som balen tycker jag är väldigt svårt. Det räcker ju med att det blandas i lite hörester....
Sedan när det är snöigt kan mågra flagor bli svagt fuktiga, och sedan när det blandas in blir ströet ett uns mörkare utan att det för den delen luktar ammoniak om du aå aticker näsan i det
Om två bajspluttar smulas ska man alltså ta ut massor i boxen för att det är farligt eller ofräscht.
Jag är noga och när jag hade imackorderad i box med mockning av personal vardagar gjorde jag av med kanske 6-7 balar per månad på stökig häst med ganska lång innetid.
Och de mockade noga...

Är stallägaren kompis med andra inackorderingar där ditt spån hamnar eller något?
Nu vet jag inte vad stallet har för faciliteter, men med de spånpengarna känns det som du antingen skulle få betydligt mer i fickan eller flytta till finare stall.
 
Alltså jag har brunt spån i hela boxen men inte pga kiss utan fukten från golvet gör ju att allt blir brunt. Det suger upp liksom.

Oavsett så skulle jag flytta från stallet TS står i.
 
De stall jag varit i har inte haft den mängden spån. De värsta jag varit i har så lite att en del av golvet alltid blir synligt på morgonen. Och kissblött betonggolv med dyngsura spånflagor på stinker nå vansinnigt efter bara någon timme.
Folk gör väldigt olika. Men det är definitivt inte alla som snålar med spån.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Att få spånet precis lika vitt som balen tycker jag är väldigt svårt. Det räcker ju med att det blandas i lite hörester....
Sedan när det är snöigt kan mågra flagor bli svagt fuktiga, och sedan när det blandas in blir ströet ett uns mörkare utan att det för den delen luktar ammoniak om du aå aticker näsan i det
Dessutom packas väl spånbalar i princip direkt från produktion? Det räcker ju med att nysågat trä ligger ute i luft och ljus för att det ska ändra färg på ytan. Antar spån börjar färgskifta på liknande vis bara man öppnar balen och häller ut det...
 
Jag känner direkt lukten om det lämnats kiss kvar från dagen innan, men vi har olika känsliga näsor vi människor. Är det i flera boxar... Blir det fort outhärdligt. Det är dock normaliserat i väldigt många stall, folk tror att det är "normal stall-lukt", och tycker det är ok att man måste duscha håret varje dag för att inte "stinka häst".

Jag tycker inte det är normalt/acceptabelt. Jag kräver inte att alla ska tycka likadant som jag, jag säger bara vad jag tycker :).

I en välfungerande bädd funkar det ju dock jättebra att göra så. En djup, stabil en, som är torr på ytan.

Nä, håller inte med. Möjligtvis i ett stall som har halm. Har aldrig känt den lukten i mitt Stall och inte någon annan heller ( icke hästmänniskor alltså)
 
Luktar dina stallkläder "stall", eller bara ren hästpälslukt?

Häst bara. Men jag har gummimattor i mina boxar, vet inte om det gör någon skillnad. Nu står dom dessutom på rapspellets i min stalldel. I den andra stalldelen har dom spånpellets. Finns bara 1 häst som står på kutter här men den står i utebox och har bädd.
 
Luktar dina stallkläder "stall", eller bara ren hästpälslukt?

Det är ju dock skillnad på ammoniak och stall. Strömedel spelar rätt stor roll.
Jag luktar mycket häst efter att ha varit i stallet och med det menar jag inte ammoniak och bajs utan en blandning av halm, hö och just häst.
Vi har rent i boxarna, mycket halm och bra ventilation, hästarna är dessutom inte inne många timmar.
 
Det är ju dock skillnad på ammoniak och stall. Strömedel spelar rätt stor roll.
Jag luktar mycket häst efter att ha varit i stallet och med det menar jag inte ammoniak och bajs utan en blandning av halm, hö och just häst.
Vi har rent i boxarna, mycket halm och bra ventilation, hästarna är dessutom inte inne många timmar.

Jag blir typ sugen på att ha en buketräff så vi kan ha lukttester 😅. Det är ju typ omöjligt över text att veta vad folk menar med normalt.

Men typ, de bästa stall jag varit i, med nogranna mockare och bra ventilation, luktar hästpäls, hö, spån, och en svag svag doft av ammoniak/hästkiss (jag känner den nivån, medans andra kanske inte märker det alls). Spånfärgen i boxarna är mycket ljus, men givetvis inte som direkt ur förpackningen pga hösmul, fukt och ev lera/jord från hovar etc. Men boxarna nog rena för att man ska kunna sätta sig i dom med jobbjeansen, borsta av, och åka till jobbet utan problem. Den lilla lukten som finns sätter sig inte hårt i kläder och hår.

De värsta stall jag varit i förstör i princip kläder och skor. De fortsätter lukta (i mitt tycke) i månader trots tvätt och vädring. Ridskolor brukar ofta vara så, i min erfarenhet. Jag förstår det ekonomiska perspektivet med att snåla med spån, men jag vill inte ha det så för mina egna hästar eller mig själv. Man kan absolut inte sätta sig i dessa boxar med jobbjeansen på.

Och jag tänker att vi vet ju inte alls vad TS och stallägare tycker är normalt vs tycker är förfärligt.

1 bal per dag, varje dag, är rent objektivt slöseri med spån eftersom ingen häst kissar så mycket. Men TS kanske lämnar väldigt mycket kissigt spån när hen mockar, så de dagar stallägaren mockar får hen ösa ut massor för att få ner luktnivån?
 
Jag blir typ sugen på att ha en buketräff så vi kan ha lukttester 😅. Det är ju typ omöjligt över text att veta vad folk menar med normalt.

Men typ, de bästa stall jag varit i, med nogranna mockare och bra ventilation, luktar hästpäls, hö, spån, och en svag svag doft av ammoniak/hästkiss (jag känner den nivån, medans andra kanske inte märker det alls). Spånfärgen i boxarna är mycket ljus, men givetvis inte som direkt ur förpackningen pga hösmul, fukt och ev lera/jord från hovar etc. Men boxarna nog rena för att man ska kunna sätta sig i dom med jobbjeansen, borsta av, och åka till jobbet utan problem. Den lilla lukten som finns sätter sig inte hårt i kläder och hår.

De värsta stall jag varit i förstör i princip kläder och skor. De fortsätter lukta (i mitt tycke) i månader trots tvätt och vädring. Ridskolor brukar ofta vara så, i min erfarenhet. Jag förstår det ekonomiska perspektivet med att snåla med spån, men jag vill inte ha det så för mina egna hästar eller mig själv. Man kan absolut inte sätta sig i dessa boxar med jobbjeansen på.

Och jag tänker att vi vet ju inte alls vad TS och stallägare tycker är normalt vs tycker är förfärligt.

1 bal per dag, varje dag, är rent objektivt slöseri med spån eftersom ingen häst kissar så mycket. Men TS kanske lämnar väldigt mycket kissigt spån när hen mockar, så de dagar stallägaren mockar får hen ösa ut massor för att få ner luktnivån?
TS skriver att hon mockar noga? Och att stallägaren mockar en del?
Om man som stallägare inte är nöjd tar man väl det med personen om att det inte är acceptabel nivå istället för att gå och skopa ut även efter den mockat?

Sedan har ammoniaklukt en hel del med stallets ventilation att göra också. Det är en lukt som hänger kvar, och dålig ventilation är en stor faktor i att transportera ut lukten.

1 bal per dag är galet det håller du med om, men fortsätter du säga att det kan vara så att att ts mockar så dåligt att stallägaren måste skopa ut massor pga det?
Är inte det konstigt om stallägaren mockar flera dagar i veckan (som jag tolkar det) och sedan gör samma dagen efter, vilket det nästan måste vara med den åtgången.

@FrauleinTotenkopf Kan det vara lathet tro? Tar rejäla skopor istället för att sila bort rent spån från bajs? Fast det förklarar väl i och för sig inte varför hon går efter när du mockat...
 
Senast ändrad:
TS skriver att hon mockar noga? Och att stallägaren mockar en del?
Om man som stallägare inte är nöjd tar man väl det med personen om det inte är acceptabel nivå istället för att gå och skopa ut även efter den mockat?

Sedan har ammoniaklukt en hel del med stallets ventilation att göra också. Det är en lukt som hänger kvar, och dålig ventilation är en stor faktor i att transportera ut lukten.

1 bal per dag är galet det håller du med om, men fortsätter du säga att det kan vara så att att ts mockar så dåligt att stallägaren måste skopa ut massor pga det?
Är inte det konstigt om stallägaren mockar flera dagar i veckan (som jag tolkar det) och sedan gör samma dagen efter, vilket dwt nästan måste vara med den åtgången.

@FrauleinTotenkopf Kan det vara lathet tro? Tar rejäla skopor istället för att sila bort rent spån från bajs? Fast det förklarar väl i och för sig inte varför hon går efter när du mockat...

Jag säger att vi inte vet något objektivt om den här situationen alls :).

Jag har själv varit med om att stå i stall med delad mockning, där jag efter att en del andra mockat i några dagar i princip får slänga ut allt och börja om. Jag började efter det alltid mocka min egen box, trots att jag även hade mockningsjourer. Mer stjälp än hjälp från vissa 😅. Och dom personerna tyckte dom mockade noga. Jag tyckte dom mest verkade slänga runt kiss.

Det är ju ganska vanligt med trådar där en TS gnäller på stallägaren, men vi vet ju inte vad stallägarens perspektiv är.
 
Jag säger att vi inte vet något objektivt om den här situationen alls :).

Jag har själv varit med om att stå i stall med delad mockning, där jag efter att en del andra mockat i några dagar i princip får slänga ut allt och börja om. Jag började efter det alltid mocka min egen box, trots att jag även hade mockningsjourer. Mer stjälp än hjälp från vissa 😅. Och dom personerna tyckte dom mockade noga. Jag tyckte dom mest verkade slänga runt kiss.

Det är ju ganska vanligt med trådar där en TS gnäller på stallägaren, men vi vet ju inte vad stallägarens perspektiv är.
Nej, vi vet inte allt. Men den åtgången är ju vansinnig.

Jag hoppas bara hon kan få till en kommunikation med stallägaren, för med den åtgången är det något väldigt fel.
Funkar inte det är det nog läge att flytta.
 
Nej, vi vet inte allt. Men den åtgången är ju vansinnig.

Jag hoppas bara hon kan få till en kommunikation med stallägaren, för med den åtgången är det något väldigt fel.
Funkar inte det är det nog läge att flytta.

Ja är det verkligen 1 per dag i 30 dagar så är ju nåt väldigt på tok 😅. Men TS har inte svarat än på om det är så, eller om det är nån gång i veckan.

Oavsett så är det nog läge att flytta när man känner att man inte är överrens med stallägaren och börjar göra gnälltrådar på nätet.
 
Ja är det verkligen 1 per dag i 30 dagar så är ju nåt väldigt på tok 😅. Men TS har inte svarat än på om det är så, eller om det är nån gång i veckan.

Oavsett så är det nog läge att flytta när man känner att man inte är överrens med stallägaren och börjar göra gnälltrådar på nätet.

Jo, TS har skrivit det:

Det går åt en spånbal om dagen när personen som slösar mockar. Så 30 spånbalar i månaden för en häst. Jag har försökt prata med personen, men det blir ingen skillnad.
 
Jag blir typ sugen på att ha en buketräff så vi kan ha lukttester 😅. Det är ju typ omöjligt över text att veta vad folk menar med normalt.

Men typ, de bästa stall jag varit i, med nogranna mockare och bra ventilation, luktar hästpäls, hö, spån, och en svag svag doft av ammoniak/hästkiss (jag känner den nivån, medans andra kanske inte märker det alls). Spånfärgen i boxarna är mycket ljus, men givetvis inte som direkt ur förpackningen pga hösmul, fukt och ev lera/jord från hovar etc. Men boxarna nog rena för att man ska kunna sätta sig i dom med jobbjeansen, borsta av, och åka till jobbet utan problem. Den lilla lukten som finns sätter sig inte hårt i kläder och hår.

De värsta stall jag varit i förstör i princip kläder och skor. De fortsätter lukta (i mitt tycke) i månader trots tvätt och vädring. Ridskolor brukar ofta vara så, i min erfarenhet. Jag förstår det ekonomiska perspektivet med att snåla med spån, men jag vill inte ha det så för mina egna hästar eller mig själv. Man kan absolut inte sätta sig i dessa boxar med jobbjeansen på.

Och jag tänker att vi vet ju inte alls vad TS och stallägare tycker är normalt vs tycker är förfärligt.

1 bal per dag, varje dag, är rent objektivt slöseri med spån eftersom ingen häst kissar så mycket. Men TS kanske lämnar väldigt mycket kissigt spån när hen mockar, så de dagar stallägaren mockar får hen ösa ut massor för att få ner luktnivån?

Vi har som sagt halm.
Det är så rent att jag kan sitta där men mina kläder kommer lukta halm och häst. Häst är inte för mig ammoniak.
Jag är känslig för lukter.
 
Vi har som sagt halm.
Det är så rent att jag kan sitta där men mina kläder kommer lukta halm och häst. Häst är inte för mig ammoniak.
Jag är känslig för lukter.

Det låter som att ni har jättehög standard och ett mysigt stall 😍.

Halm är ju ingen problemlukt.

Själv har jag lösdrift + box för extremväder/skötsel, dvs stallet används inte så mycket, så det luktar i princip bara spån och hö. Det är skönt att kunna gå och fixa något snabbt i stallet utan att behöva byta kläder om man ska iväg sen.
 
Problemet är att även om jag mockar själv går personen dit och mockar efteråt eftersom spånet i boxen enligt den personens standard ska vara lika ljust som det är i spånbalen. Men det blir ju ohållbart.
Åh herregud. I ett stall jag stod i när jag flyttat hemifrån så fick jag skäll för att mitt spån såg skitigt ut. Jag hade tagit med mig spån hemifrån, och det hämtade vi på en såg. Det var ju rent, men inte så ljust som kutterspånet stallägaren köpte på Granngården liksom. Så jag blev tvingad att byta spån, för det såg inte bra ut att använda det jag hade.

Jag flyttade.
 
Luktar dina stallkläder "stall", eller bara ren hästpälslukt?

Vi har spån, mockar inte ut kiss varje dag, har inte heller alltid väletablerad bädd. Är det väldigt hög luftfuktighet kan det definitivt lukta ammoniak just när man mockar, men kläder och hår luktar inte. Har jag inte ridit behöver jag i regel inte tvätta håret. Det är bara ytterkläder och handskar som luktar såpass att jag tex vill tvätta separat.

Hur mycket man behöver strö beror ju extremt mycket på både häst och väderlek. Jag mockar på samma sätt till alla hästar, två av dem behöver mer än två balar i veckan, den som äter mest brukar klara sig fint med 1,5 vid normalt väder.

(Vi har kallstall och under större delen av året inga fönster. Bra luft, men ströets förmåga att suga urin blir ju klart sämre när det är väldigt hög luftfuktighet ute.)
 
Går det att anlägga en permanentbädd, kanske byta till torv eller delvis torv, och få ägaren införstådd med att det inte ska mockas till botten varje dag?
Annars hade jag nog flyttat kvickt, som andra skrivit, om det slösas så friskt på det du betalar för. Det blir ju en massa pengar som mockas bort och slängs i längden.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 589
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 845
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 326
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp