Hur göra vid köp av dräktigt sto där fölet ska tillbaka

FrittePower

Trådstartare
Bakgrund

unghäst (4år april) oinriden ska köpas, en vecka innan leverans framgår det att stoet är dräktigt och ska således föla juli. Säljaren vill själv behålla avkomman.

Köparen vill fortfarande köpa stoet men är inte intresserad av att lägga ut några extra omkostnader för fölungen. Dvs fullpris för stoet är utan bekymmer. Därför ska 10tusen dras av från priset och fölet ska tillbaka efter 6månader.

Funderingar

Hur hade ni styrt upp detta, ska köparen behöva betala för ett föl hon inte vill behålla?
Allt 'bekymmer' som extra vaccinering, extrafoder sista tiden, veterinär etc ska då 'täckas' upp av dem 10tusen kronorna är menat.

Vad är realistiskt och hur utformar man ett kontrakt som blir bra för oss alla inblandade?

Min rädsla är att stå med extrautgifter utöver stoets. Tid och engagemang för fölet kan jag däremot lägga ner.

Alternativa lösningar går alltid förhandla sig fram till men jag vill veta om detta är helt galet.
Jag tänker mig fölet som en 'inackordering' som säljaren står för, men att dem 10tusena är en trygghet för mig så min kostnad inte går 'utöver'.

Tacksam för fler synpunkter och funderingar.

Vänligen FP:laugh:
 
Sv: Hur göra vid köp av dräktigt sto där fölet ska tillbaka

Enklaste lösningen om köparen verkligen vill ha stoet är att inte hämta hem henne förrän fölet är avvant. Det är tveksamt om allt extra som kommer att krävas för fölet verkligen uppvägs av 10 000. Det kommer ju att krävas mer och annat foder till stoet och på sikt även till fölet. Annan stallplats, först fölbox och sedan dubbla boxar under avvänjning. Så har man inte eget stall med plats så kommer snart de 10 000 att vara uppätna. Då kommer allt merarbete, hovslagare, veterinär m m till. För att inte tala om ID-beskrivning och märkning av fölet inför registeringen o s v.

Själv hade jag inte köpt stoet utan att få fölet. Vis av erfarenhet så vet man aldrig hur det går med en fölning och det finns klart risker för både sto och föl. Av den anledningen hade jag inte köpt stoet om jag inte ville ha fölet. Skulle det ändå vara så att stoet var intressant hade som skrivet innan inte fullgjort affären och hämta henne förrän fölet var avvant.
 
Sv: Hur göra vid köp av dräktigt sto där fölet ska tillbaka

Bakgrund

unghäst (4år april) oinriden ska köpas, en vecka innan leverans framgår det att stoet är dräktigt och ska således föla juli. Säljaren vill själv behålla avkomman.

Om jag hade vart spekulanten, ja då hade jag backat ur köpet.

Resonerar så här.

Om nu säljaren har "glömt" att informera om en så pass stor sak som att hästen är dräktig, ja, då hade jag inte litat en enda sekund på att annat gällande hästen stämmer överens med verkligheten.

Att inte säga direkt att hästen man ska sälja är dräktig, ja, det är underligt tycker jag!

Har jag verkligen förstått dig rätt?
 
Sv: Hur göra vid köp av dräktigt sto där fölet ska tillbaka

Det finns väldigt många hästar som motsvarar din beskrivning som inte är dräktiga, så vill jag inte ha ett föl "på halsen" med allt arbete, risker och omkostnader det innebär, så hade jag backat ur köpet.
 
Sv: Hur göra vid köp av dräktigt sto där fölet ska tillbaka

Hur ska du kunna använda hästen under den här tiden? Verkar inte vettigt. Det finns massor med hästar till salu.

Min häst dog i samband med fölning i somras :( Jag skulle inte riskera en fölning om jag inte skulle ha fölet själv.
 
Sv: Hur göra vid köp av dräktigt sto där fölet ska tillbaka

Tack för era svar allesammans, det visar mest hur mycket man kan vara på dem rosa molnen...

Nu måste jag avboka transport, försäkring och allt annat som bokades dagarna innan dräktigheten uppkom.

Vad jag vill ha är ju en häst att använda, även om jag har fölbox samt dräktigt sällskap är det ju en ekonomisk förlust oavsett då fölet inte är tänkt att behållas samt fader okänd.

Jag ger mig ut i hästmarknaden igen, och hoppas på bättre tur nästa gång!

FP
 
Sv: Hur göra vid köp av dräktigt sto där fölet ska tillbaka

Det tror jag du gör rätt i, även om det blir lite bökigt för dig.
Lycka till i letandet..:)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 549
Senast: Masse
·
Gnägg Hejsan svejsan 🤩 Återigen så har jag som vanligt svårt att bestämma mig om hur jag ska göra. Fick ju i maj ett väldigt fint hingstföl...
Svar
15
· Visningar
1 350
Senast: Murray
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp