Bukefalos 28 år!

Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

vindvissla

Trådstartare
Pa sistone har jag diskuterat tva olika saker med mina kompisar och skulle garna vilja veta hur ni gor.

1. Steriliserade ni nappar och flaskor nar barnen var under 6 manader? Upp till ett ar? Normalt friska och ej for tidigt fodda syftar jag mest pa, aven om alla ar valkomna att svara.

2. Nar ditt barn ar pa forskolan, sitter det da fastspant i en stol? Hur gammalt ar barnet/ nar slutade de spanna fast dem? Har pedagogerna forsokt korrigera barnets atstil, tex hallt i ena handen for att barnet inte ska anvanda den att stoppa in mat med? Hur lange maste barnen sitta kvar vid bordet och hur gamla ar de?

(jag kommer saklart anvanda er som underlag for mina pastaenden i framtiden, "sa har gor mina bukekompisar" ;))
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

1. Steriliserade ni nappar och flaskor nar barnen var under 6 manader? Upp till ett ar? Normalt friska och ej for tidigt fodda syftar jag mest pa, aven om alla ar valkomna att svara.

Japp det gjorde jag och jag kokar fortfarande nappar med jämna mellanrum. Nappflaska har hon slutat med.

2. Nar ditt barn ar pa forskolan, sitter det da fastspant i en stol? Hur gammalt ar barnet/ nar slutade de spanna fast dem? Har pedagogerna forsokt korrigera barnets atstil, tex hallt i ena handen for att barnet inte ska anvanda den att stoppa in mat med? Hur lange maste barnen sitta kvar vid bordet och hur gamla ar de?

Hon har sedan hon börjat på förskolan suttit i en tripp trapp utan bygel, således ej fast. Så har hon suttit hemma också ett bra tag. Ingen korrigering av hur barnen äter, herregud dom är la glada för att barnen äter själva, strunt i samma hur det ser ut eller vilken teknik som används ( så ser jag på det ). Hur länge dom måste sitta kvar är lite beroende på, inget är skrivet i sten. Men dom undviker onödigt spring mitt i maten och alla barn verkar acceptera läget :)

E är 2 år och 9 månader och går på avdelning 1-3 år.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

1. Steriliserade ni nappar och flaskor nar barnen var under 6 manader? Upp till ett ar? Normalt friska och ej for tidigt fodda syftar jag mest pa, aven om alla ar valkomna att svara.

Båda ja och nej. Med första barnet kokades napparna med ojämna mellanrum första året. Med andra barnet kokades bara första 4 napparna typ :o

2. Nar ditt barn ar pa forskolan, sitter det da fastspant i en stol? Hur gammalt ar barnet/ nar slutade de spanna fast dem? Har pedagogerna forsokt korrigera barnets atstil, tex hallt i ena handen for att barnet inte ska anvanda den att stoppa in mat med? Hur lange maste barnen sitta kvar vid bordet och hur gamla ar de?


Inte fastspänt. I början satt han i en stol med bygel, men han har aldrig behövt vara fastspänd eftersom han alltid sitter still vid matbordet. Så vitt jag vet får de äta i princip hur de vill, bara de äter. Inget fasthållande eller så. Vet inte hur länge de måste sitta kvar, men min son brukar äta rätt mycket så jag har ofta sett att han är sist kvar vid bordet :p

Första barnet är 2,5 år, andra barnet 6,5 mån.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

1. Nej. Jag steriliserade flaskorna en gång, resten har åkt in i diskmaskinen. Likaså napparna.

2. Nej, hon sitter i en tripptrappstol på dagis. Hemma kan hon bli fastspänd i hennes stol när hon reser sig som en lek. De tillrättavisar inte bordsskicket heller. Tror de sitter och äter mellan 15-30 minuter varje gång, vid lunchen så får de som är klara gå ut och sova, alltså inte länge de sitter vid bordet. Vår dotter fyller 2 år i april.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

1. Steriliserade ni nappar och flaskor nar barnen var under 6 manader? Upp till ett ar?

Första månaderna kokade jag regelbundet men inte efter varje användning som man "ska". Sen mindre ofta ju äldre barnen blivit. Nu kokar jag aldrig Majas flaskor men nappar någon gång i månaden (minns inte när jag slutade koka flaskorna). Vid sjukdom som magsjuka kokar jag allt.

2. Nar ditt barn ar pa forskolan, sitter det da fastspant i en stol? Hur gammalt ar barnet/ nar slutade de spanna fast dem? Har pedagogerna forsokt korrigera barnets atstil, tex hallt i ena handen for att barnet inte ska anvanda den att stoppa in mat med? Hur lange maste barnen sitta kvar vid bordet och hur gamla ar de?

På Emilias förskola har dom små bort och stolar, sitthöjden är kanske 30 cm över marken så inga barn spänns fast. Vi har i stort sett aldrig spännt fast hemma heller. Jag vet inte hur dom gör vid maten men jag tror barnen får äta som dom vill. Avdelningen är från 6mån-3 år men yngsta i Emilias grupp är 1,5 år. Barnen brukar sitta kvar till alla ätit färdigt, men jag vet inte hur "reglerna" är.

Maja är 15 månader och Emilia blir 3 år i början av mars
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Pa sistone har jag diskuterat tva olika saker med mina kompisar och skulle garna vilja veta hur ni gor.

1. Steriliserade ni nappar och flaskor nar barnen var under 6 manader? Upp till ett ar? Normalt friska och ej for tidigt fodda syftar jag mest pa, aven om alla ar valkomna att svara.

Nej. Vi använde iofs bara napp ett par månader, och flaska kanske sammanlagt 20 gånger på sin höjd - hade en bebis som inte riktigt fattade vitsen med nappar och flaskor.

2. Nar ditt barn ar pa forskolan, sitter det da fastspant i en stol? Hur gammalt ar barnet/ nar slutade de spanna fast dem? Har pedagogerna forsokt korrigera barnets atstil, tex hallt i ena handen for att barnet inte ska anvanda den att stoppa in mat med? Hur lange maste barnen sitta kvar vid bordet och hur gamla ar de?

Nej, han sitter på en vanlig stol, de har stolar och bord i barnformat på dagis. Gick över till det vid ungefär 16 månader, innan satt han i en barnstol. Spänna fast skulle jag aldrig göra, och det gör de inte på dagis heller. De får sitta så länge de vill så vitt jag vet, vårt barn tycker det är jätteroligt att äta tillsammans med andra (ju fler desto bättre) och sitter tydligen kvar ganska länge. De dukar med sked och gaffel, men barnen får välja själva hur de vill äta. Hemma dukar vi med sked, den används ibland om det är kletig mat i stil med potatismos. Bitar äts oftast för hand. Han är 19 månader snart nu.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Ja vi kokar nappar och flaskor ibland.
Bara yngsta sonen som använder det, han är en månad i morgon.
Äldsta blir fyra i april och har slutat med napp och flaska för länge sedan.

På dagis sitter han på en tripp trapp utan bygel och har alltid gjort.
Ingen direkt korrigering av ätandet. De flesta i hans grupp kan ju äta på ett bra sätt. Det är 3-5 åringar.

Tror de får gå när de ätit klart, bara de är mätta så :)
Då bär de sin tallrik och sitt glas till diskvagnen.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

1. då och då, inte varje dag. Mer sällan allteftersom. Ofta första månaden kanske.

2. nej inte fastspänd inte hålla fast (de har stolar där de kan spänna fast om krävs för säkerheten men de flesta sitter i tripptrapp). De verkar få äta hursomhelst men erbjuds bestick. (de har till och med ett förråd av extrabestick så att pedagogerna ska slippa sträcka sig ned efter alla slängda skedar o gafflar.:p) grupp 1-3 år. (såvitt jag vet och de sagt, jag brukar inte hänga där lunchtid)
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

1. Inget steriliserande. Napp använder hon inte alls. Nappflaskor diskas som vanligt.

2. Mathilde har inte börjat förskolan än. Hemma sitter hon i en tripptrappstol med bygel, ingen sele.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Kan ej svara på första frågan för C använde aldrig napp eller nappflaska. Kokade de vi hade innan hon kom, vet ej om vi hade fortsatt koka efteråt, tror ej det!

2. Nar ditt barn ar pa forskolan, sitter det da fastspant i en stol? Hur gammalt ar barnet/ nar slutade de spanna fast dem? Har pedagogerna forsokt korrigera barnets atstil, tex hallt i ena handen for att barnet inte ska anvanda den att stoppa in mat med? Hur lange maste barnen sitta kvar vid bordet och hur gamla ar de?

Chelsea är strax över 2 år.
Sitter i tripp trapp stol på dagis utan bygel. De skjuter in stolen så långt det går, men barnen vet att de ej får hoppa ner när de vill. Den minsta på dagis är 1,5 år, sitter i en antiloop men ej fastspänd.
Nej tror ej de korrigerar alls, chelsea äter fortfarande viss mat med hjälp av händerna och det får hon göra.
De uppmuntrar och ger valmöjligheter, tvingar ej!
Alla sitter kvar tills alla ätit upp. Med alla menas just nu sju barn mellan 1,5-3 år :)
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Pa sistone har jag diskuterat tva olika saker med mina kompisar och skulle garna vilja veta hur ni gor.

1. Steriliserade ni nappar och flaskor nar barnen var under 6 manader? Upp till ett ar? Normalt friska och ej for tidigt fodda syftar jag mest pa, aven om alla ar valkomna att svara.

Ja, både på de för tidigt födda och den som föddes inom det normala spannet.


2. Nar ditt barn ar pa forskolan, sitter det da fastspant i en stol? Hur gammalt ar barnet/ nar slutade de spanna fast dem? Har pedagogerna forsokt korrigera barnets atstil, tex hallt i ena handen for att barnet inte ska anvanda den att stoppa in mat med? Hur lange maste barnen sitta kvar vid bordet och hur gamla ar de?
Nej, de har inte suttit fastspända på förskolan (inte hemma heller). Däremot är ju stolarna konstruerade så att det är svårt att ta sig ur dem för ett litet barn, vid tvåårsålder så får barnet själv klättra in och ut ur stolen genom att först klättra upp på en "vanlig" stol. Det har inte skett några korrigeringar med ätstilen.
När de små barnen tydligt visar att de har fått nog har de fått gå från bordet.

Har erfarenhet från två olika förskolor som båda gjort på samma sätt.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

1. Steriliserade ni nappar och flaskor nar barnen var under 6 manader? Upp till ett ar? Normalt friska och ej for tidigt fodda syftar jag mest pa, aven om alla ar valkomna att svara.

De första tre månaderna så var jag jätteflitig. Steriliserade flaskorna var och varannan dag och napparna minst en gång i veckan.
Fast nu (Lillan är 5 mån) så blir det bara någon gång då och då.

2. Nar ditt barn ar pa forskolan, sitter det da fastspant i en stol? Hur gammalt ar barnet/ nar slutade de spanna fast dem? Har pedagogerna forsokt korrigera barnets atstil, tex hallt i ena handen for att barnet inte ska anvanda den att stoppa in mat med? Hur lange maste barnen sitta kvar vid bordet och hur gamla ar de?

Nu är inte Cilia så gammal än, men i matstolen sitter hon korta stunder, utan sele.
Hon vill gärna vara med vid bordet när vi äter, och sen sitter hon där när hon själv äter smakportioner.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Tack för alla era svar, jag har fått ett lite bredare perspektiv på det nu.

Vi pratade om en annan sak också. Om ett par separerar och deras barn är i förskoleåldern,och mamman sen får ett barn till. Hur får det äldre barnet gå i förskolan när det är pappans vecka? Är det 15 timmar som gäller då? Eller hur funkar det?
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Under pappa-veckan går barnet dom timmar på förskolan som pappan arbetar.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

1. Ja, till och med 6 månaders ålder kokade jag vanliga sug/tröstnappar en gång i veckan. Vatten (som han började få från 4 månader då och då) kokades. Nappflaskor och dinappar kokade jag till utpumpad mjölk. MEN, det var med första barnet. Nu med andra har jag slarvat mycket mer. Vatten har hon fått köpevatten på flaska (vårt eget vatten är så fluorrikt att det inte ska ges regelbundet till barn under 1,5 år); vi använder även samma vatten till välling, gröt osv. Det kokar jag INTE. Jag har kokat sugnappar några få gånger. Har alltid kokat nappflaskor till mjölk som pumpats (liksom pumpen), men inte till välling eller vatten.

2.Inte den blekaste aning. Vår son gick hos dagmamma och hon hade en gammaldags barnstol till honom. Om hon hade bälte i den eller ej vet jag inte (han var ingen sådan där aktiv krabat som försökte resa sig hemma i stolen så vi tog aldrig upp frågan om det med henne heller.) Hur hon matat eller hur matrutinerna sett ut gällande att sitta kvar vid bordet vet jag inte heller. Bör man veta det? :crazy: Jag har nog bara antagit att hon säkert gör något som är helt okej. Även om det kanske är annorlunda än hemma så har jag räknat med att hon haft säkerhetstänk och skapat normala rutiner som fungerar för barn i grupp.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Den första tiden steriliserades allt en gång om dagen. Fram till att hon var kanske fyra månader... Sen har jag trappat ner på det, i nuläget (13 mån) kokar jag nappar kanske varannan vecka och likaså napparna till flaskan. Nappflaskorna åker bara i diskmaskinen.

Nu har inte vår tjej börjat på förskola än, men jag hoppas verkligen på att de har möjlighet att spänna fast henne till en början åtminstone. Hemma får hon sitta fast i stolen då hon gärna ställer sig upp annars, alternativt "tappar" något på golvet och försöker nå det. Det är inte det att hon inte gillar att äta, men hon har väldigt svårt att sitta still under tiden. Sitter hon fast lägger hon bara upp fötterna på bordet ibland :D

Ibland brukar vi kvällsfika i soffan, och på den tiden det tar henne att äta en macka hinner hon upp på ryggstöder fyra gånger, klättra ner på golvet och lägga mackan i en fåtölj, hämta mackan och gå några varv runt soffbordet, gå och bjuda hunden på en smakbit, dricka upp pappas mjölk osv osv. Men det är ju okej när man sitter i soffan, det är lite värre när hon tycker att hon kan kliva ur matstolen...
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Vi steriliserade flaskor och nappar regelbundet i ca 8 månader, skulle jag tro... jag steriliserade sedan vid behov, och jag köpte även nya då flaskorna började få repor, eller om napparna var gamla. Jag var rätt pjåskig har jag insett :o.

När dottern gick på småbarnsavdelning gick hon på Montessoridagis, och hade pluttstolar att sitta på. Det gick jättebra. Nu är hon 3,5 och går på vanlig avdelning och då kan hon sitta som vanligt på vanlig stol.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Nja tycker du, det är ju många föräldrar som har olika arbetstider under veckorna tänker jag.
 
Sv: Hur gor ni andra? Allman fragesport :)

Ja så kanske det är, jag har ju faktiskt ingen egen erfarenhet.
 

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 557
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 653
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp