Bukefalos 28 år!

Hur hantera känslig unghäst?

MissFideli

Trådstartare
En häst i stallet har fått mig att fundera. Hon är född 2011 men inte så mycket hanterad. Grejen är den att hon ofta protesterar/visar rädsla genom att ställa sig på bakbenen. Hur hanterar man en sån häst på bästa sätt för att motverka/få henne att sluta ställa sig upp?
När hon är trygg är hon hur go och trevlig som helst, borsta och kratsa hovar och sånt i boxen går jättebra. I hagen är hon social och kommer fram och hälsar.

Men så fort hon blir otrygg är det jobbigare.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Hantera henne ofta och tålmodigt, vänta ut henne när hon stegrar men visa LUGNT OCH BESTÄMT att det inte är okej! (Håll ett fast tag i linan och säg tydligt NEJ! men ryck inte)
När hon känner sig trygg och tillfreds och känner att du?! är ledare så lär hon sluta! :)
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Av det du beskriver så verkar den vara en liten härlig häst! :)

Var bara lugn och aktivera den. Ju mer man "utsätter" dem för desto färre saker kommer den att reagera på. (För en unghäst kan det ju vara världens grej bara att få lukta och titta på en soptunna.)

Visst kan du säga till att stegring inte är önskvärt men om det handlar om rädsla/osäkerhet så skulle inte jag bestraffa henne utan ta på mig en hjälm och hålla mig lugn.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Hon är jättetrevlig! Och så vacker :love: Tydligen var hennes mamma likadan som liten, men som vuxen (när jag red henne) var hon urhäftig! I skogen gick hon fram överallt, inte massa hopp hit och dit för saker utan klättrade i berg och hoppade diken utan problem.
Trots att unghästen är som hon är, så när jag skulle testa spraya man- och svansspray i man och svans så reagerade hon knappt? Jag blev paff ska erkännas, med tanke på hur känslig hon är annars och hur många hästar som ändå reagerar på sprayljudet. Men inte denna tjej inte :confused: :love:
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Så du vet att ingen sprejat på henne eller hennes mamma eller i närheten av henne? Det behöver inte vara mer dramatiskt än att mamman fått myggsprej på sig, eller hästen i boxen bredvid och helt utan man tänkt på det. Det finns också ljud som påminner om sprejljudet hon kan ha hört.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Det där har jag med. Min donna är 6 år nu men hon håller på sådär mindre och mindre tack och lov. Nu kommer beteendet i stort sett bara när man pressar henne ordentligt.

Det du kan göra är ju att spela "på gränsen" när du utsätter henne för saker. Man ser ju ofta en form av kroppsspråk när hästen är på väg att resa sig. Undvik att trampa över gränsen om du inte måste. Detta för att hästen ska tänka om lite och inte dra till med stegringar i förstahand. Om det funkar kan man ju inte svära på men reser hon sig av rädsla eller liknande blir det ju inte bättre om du försöker tillrättavisa henne, eller hur?
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Det du kan göra är ju att spela "på gränsen" när du utsätter henne för saker. Man ser ju ofta en form av kroppsspråk när hästen är på väg att resa sig. Undvik att trampa över gränsen om du inte måste. Detta för att hästen ska tänka om lite och inte dra till med stegringar i förstahand. Om det funkar kan man ju inte svära på men reser hon sig av rädsla eller liknande blir det ju inte bättre om du försöker tillrättavisa henne, eller hur?

Håller med helt! :bow:
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Man bestraffar inte en häst för att den blir rädd, det är A och O.

I ägarens kläder hade jag sett till att hästen inte hanteras av människor som är osäkra i sin hantering, som steg ett. En osäker häst behöver trygga stabila personer som hanterar den. Sen hade jag tränat på sådana saker som hästen är osäker på, men jag hade aldrig pressat hästen tills den reser sig utan utsatt hästen för det jobbiga och avbrutit innan hon reser sig. Stegringar är ett allvarligt beteende och man ska inte befästa det beteendet genom att pusha hästen in i det.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Finns det någon anledning till att den inte hanteras? Är det för att den är som den är eller för att ägaren inte har tid/lust? Tycker väl att en häst som i år blir två bör hanteras lite mer än bara i boxen.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Jag vet faktiskt inte, aldrig frågat. Jag har funderat på att erbjuda mig, men vet inte om jag är kunnig nog.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Men när är det hon reser sig egentligen? Om den endast hanteras i boxen, stegrar den sig där? Och hur kommer hästen ut och in utan att bli hanterad, går de själv eller?
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Ja, de går själva. Jag har gått promenader i stallgången med henne, men hon börjar hoppa med frambenen när hon inte vil/vågar. Jag har också sett andra gå enstaka gånger med henne ute och när hon inte vågar (antar jag det är) börjar hon backa, försöka vända runt och även stegra sig.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Om unghästen är otrygg så borde man nog ha en trygg och lugn hästkompis som draghjälp. Helst en som går i samma hage och som unghästen känner väl.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Finns det någon anledning till att den inte hanteras? Är det för att den är som den är eller för att ägaren inte har tid/lust? Tycker väl att en häst som i år blir två bör hanteras lite mer än bara i boxen.

Det finns flera anledningar till varför man inte vill hantera sin unghäst mer. Det behöver inte ha att göra med att man inte har tid/lust,: vissa ser det som "bättre", -att hantera unghästen så lite som möjligt.. det ger ofta hästar med mer respekt för människan.

Där jag jobbat hanteras hästarna inte mer vid verkning, avmaskning, vaccination osv.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Ja, de går själva. Jag har gått promenader i stallgången med henne, men hon börjar hoppa med frambenen när hon inte vil/vågar. Jag har också sett andra gå enstaka gånger med henne ute och när hon inte vågar (antar jag det är) börjar hon backa, försöka vända runt och även stegra sig.

Som någon skrev kan man ha en äldre, trygg häst framför unghästen som draghjälp. Dra nytta av hästens flockinstinkt ;)
Man kan också ha en människa som går bakom och smackar på, så att hästen fortsätter tänka framåt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 503
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 198
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 942
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp