Bukefalos 28 år!

Hur hantera känslig unghäst?

Sv: Hur hantera känslig unghäst?


Det behöver inte nödvändigtvis vara ledarstoet, ta någon som passar (inte blir rädd eller arg om unghästen går "i baken"). Behöver heller inte vara någon ifrån hagen heller.

När jag rider ut första gångerna med unghästarna jag rider in så är det sällan jag har en häst från samma hage. Huvudsaken är att den andra hästen passar för uppgiften: Inte blir arg/rädd för unghästen om den blir rädd eller springer/går in i rumpan och lyssnar bra på den som leder den.
 
Sv: Hur hantera känslig unghäst?

Ja det måste vara en lugn och trygg häst i första hand. Dock så har jag ett par gånger sett hur en mycket otrygg unghäst absolut inte ville vara ifrån sina hagkompisar även att det två andra trygga hästar, en före och en efter, med från samma stall utan stack hem till sina kompisar flera gånger med fara för både häst och människa men den unghästen var kanske inte redo för uteritter alls?
 

Liknande trådar

Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 503
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 198
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 944
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp