Hur hanterar ni folk som ljuger?

Den här typen av lögner börjar med småsaker och ffa förnekanden av deras uppenbara misstag. Såna fall där en normal människa sagt "oj fan, jag missade" men det istället är "nej det har jag inte alls gjort - och sen valfri bortförklaring" .
Exakt såhär gör en kollega till mig.
Ett exempel: Ringer in och sjukanmäler sig kl.7.30 fast skulle börja kl.7. När detta påtalas skyller personen på att den har ringt tio gånger men att ingen har svarat. Intressant då vissa varit på arbetsplatsen från kl.6 och totalt har alltså fem personer missat att höra telefonen enligt kollegan:grin:
 
Jag försöker hantera en sån just nu. Vi var i en relation ca en månad innan jag fick konkreta bevis på att han ljög om allt. Vid tidigare konfrontationer så hittade han på nån lögn som täckte upp för tidigare lögn. Till slut uppdagades att allt var lögner från dag ett. Det här involverade ett sprutmissbruk som han bedyrat många gånger att han lämnat efter sig för många år sedan. När jag till slut bröt med honom för att han lurade av mig pengar så påstår han att jag ljuger och sprider falska rykten om honom. Han skulle ta självmord och skuldlägger mig för hur han mår osv. Vi bor grannar så jag ser honom tyvärr rätt ofta då han fått för sig att min port är jättebra att stå å röka utanför. Jag kokar inombords varje gång jag ser han men jag går bara förbi å ger honom inte en blick. Inte ens min hund ger honom så mycket som en blick. Vi bara passerar.
Men det är sjukt jävla jobbigt och jag åker mer än gärna hemifrån å sover borta för att få lugn å ro. Så jag kan också gärna ta emot tips för hur man går vidare å gör sig av med ilskan efter att blivit så lurad.
Även om det kanske inte riktigt hjälper, så kanske du kan tänka att han är sjuk i en beroendesjukdom där lögner och manipulativt beteende ingår i sjukdomen. Hur som är det väldigt tufft, men det tankesättet brukar hjälpa mig.
 
Exakt såhär gör en kollega till mig.
Ett exempel: Ringer in och sjukanmäler sig kl.7.30 fast skulle börja kl.7. När detta påtalas skyller personen på att den har ringt tio gånger men att ingen har svarat. Intressant då vissa varit på arbetsplatsen från kl.6 och totalt har alltså fem personer missat att höra telefonen enligt kollegan:grin:
Exakt! De är ofelbara och ljuger hur lätt som helst
 
Patologiska lögnare har jag nog aldrig träffat tack och lov. I övrigt stör jag mig ställen ens ens märker sånt tror jag. Jag är nog rätt naiv i min inställning och förutsätter att folk är snälla, vill en väl osv.
Jag kan skoja om min cynism men jag är generellt godtrogen.

Skulle jag stöta på en dylik hoppas jag att jag skulle dra mig undan.
Närmaste jag kommer är hantverkaren vi anlitade i våras, honom konfronterade jag stenhårt, och hade spelat in samtal med tidigare arbetsgivare att ha i bakfickan. Han blev sur, gick och försökte sen ”be om ursäkt” med att allt var ett missförstånd.
Jag krävde att all ev kommunikation skulle vara skriftlig och att det bästa han kunde göra för att bevisa att han inte var en rövhatt var att lämna oss ifred och aldrig mer dyka upp här. Så JÄVLA HÅRD💪😬
Jag spelade även in samtalet med honom för säkerhets skull, det var helt galet.
 
@tanten det handlade om alldeles för mycket pengar för att bara kunna släpp det. Hans anställda var förtvivlade för vår skull, vi var tvungna att agera mycket mer än jag hade gjort om det var nån liten skitgrej, det här var 500’ och en katastrof under uppsegling.
 
Så jag kan också gärna ta emot tips för hur man går vidare å gör sig av med ilskan efter att blivit så lurad.
Det är inte ditt fel att han är expert på att vara manipulativ och luras. Han har gjort det till sin grej under mängder med år, så det är ju inte lätt för en vanlig människa att inte gå in i den fällan.

Det är tråkigt, men tänk att det är skönt att du fick reda på det nu och inte när ni faktiskt startat ett ordentligt liv ihop. En tröst i det hela är att det är sällan sprutnarkomaner blir speciellt gamla, så du slipper nog honom snart vare sig du vill eller inte. Om han inte blir ren då förstås.
 
Det är inte ditt fel att han är expert på att vara manipulativ och luras. Han har gjort det till sin grej under mängder med år, så det är ju inte lätt för en vanlig människa att inte gå in i den fällan.

Det är tråkigt, men tänk att det är skönt att du fick reda på det nu och inte när ni faktiskt startat ett ordentligt liv ihop. En tröst i det hela är att det är sällan sprutnarkomaner blir speciellt gamla, så du slipper nog honom snart vare sig du vill eller inte. Om han inte blir ren då förstås.
Tack för de orden. Känns lite bättre att tänka på det så :heart
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
18 999
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 234
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp