Bukefalos 28 år!

Hur har folk råd med stora husbilar?

Jag som inte alls förstår tjusningen med husbil undrar ju då: om man har så mycket pengar, varför inte bo på hotell istället?? Väldigt udda!!
Vill man ha en helg i en storstad eller motsvarande så väljer man säkert hotell. Kuskar man kring på hästtävlingar, gillar diverse saker i naturen (fotografering/vandring/fågelskådning/fiske mm) så vill man inte bo där hotellen finns.
 
Nu har vi inte husbil utan husvagn, så inte helt jämförbart men ändock ett fritidsfordon. Vi har gjort som i stort sett alla vi känner och bytt upp oss, köpt skilsmässovagnar, prutat hutlöst och lagt in pengar tjänade på börsen. Så 2021 köpte vi vår första fabriksnya vagn, och vi är helt vanliga 40åriga Svenssons med två småbarn.
 
Jag som inte alls förstår tjusningen med husbil undrar ju då: om man har så mycket pengar, varför inte bo på hotell istället?? Väldigt udda!!
Inte det minsta udda. Man kanske gillar friheten det ger och behöver inte allt serverat. Hotell kostar i mina ögon mer än det smakar, med husbil/husvagn väljer man själv hur man vill ha det och är fri.

Hade jag kunnat hade jag haft husbil/en ombyggd skåpbil/van (vägrar kalla den för plåtis, nymodernt påfund, som redan barn byggde mina föräldrar om A-fordar tex....) men livet går inte alltid det hållet man vill.

/uppvuxen med husvagnssemestrar i Danmark
 
Jag hade en VW caddy förut och har nu en Peugeot Expert som jag byggt om till campervans. Det behövs inte så mycket om man bara vill ha ett enkelt ställe att övernatta. Caddyn brukade jag kalla för lyxtält. Första övernattningen i caddyn slängde jag in 4 plastlådor med grejer i och la en madrass ovanpå, sov gott med den enkla lösningen. Jag har efter det byggt om bilarna mera, isolerat och haft mig men det är för att jag egentligen tycker själva fixandet och byggandet är roligare än resandet 😂
Ja, det är nog där nånstans jag landar.
Jag vill kunna ha en säng, portapotti och helst kunna laga mat på en låga under ett tak i alla fall.

20230721_184858.jpg
 
Jag sålde min extralånga Caravelle till en man som skulle bygga om den till husbil, tydligen var den extra eftertraktad till just det, eftersom det var lätt att få ur all inredning (två 3-sitsrader) till ett helt plant golv och även med flera 12v-uttag på lämpliga ställen där bak. Men stort blir det inte som husbil ändå.
 
Många har väl generellt en helt annan standard idag mot hur det var när man själv var liten och växte upp.
Nu när räntan varit så låg har det ju varit näst intill gratis att ta lån.
Var och varannan kotte har ju husbil, nya bilar, dyra ponnys/hästar, b-kortare, pool osv.
Något som endast några få hade när man växte upp, om ens det. Minns att en i vårt kvarter hade pool. Men det pga att de hade ett handikappat barn och poolen fanns i habiliteringssyfte.

Vi har en husvagn. Gammal, liten och kostade 12.000kr. Det är helvetet på jorden att åka med den med två ungar och två hundar. Men hellre det än att ha massa lån. Och ännu hellre stannar jag hemma. Varför har vi den då? Ingen vet. Men den kostar typ 400kr i försäkring så den kan va bra att ha O_o

Husbilar har väl främst äldre som gjort bostadskarriär.
 
Senast ändrad:
Många har väl generellt en helt annan standard idag mot hur det var när man själv var liten och växte upp.
Nu när räntan varit så låg har det ju varit näst intill gratis att ta lån.
Var och varannan kotte har ju husbil, nya bilar, dyra ponnys/hästar, b-kortare, pool osv.
Något som endast några få hade när man växte upp, om ens det. Minns att en i vårt kvarter hade pool. Men det pga att de hade ett handikappat barn och poolen fanns i habiliteringssyfte.

Vi har en husvagn. Gammal, liten och kostade 12.000kr. Det är helvetet på jorden att åka med den med två ungar och två hundar. Men hellre det än att ha massa lån. Och ännu hellre stannar jag hemma.

Husbilar har väl främst äldre aom gjort bostadskarriär.
Nja, de flesta kottar har inte det där. Men visst har standarden ökat rejält de senaste 30 åren.

Jag ser det ganska ofta, man vill jämföra sig med de 5% som har mer än sig själv men vill inte riktigt se de 95% som befinner sig på andra sidan . Och tittar man globalt blir det mer 1 resp 99.
 
Nja, de flesta kottar har inte det där. Men visst har standarden ökat rejält de senaste 30 åren.

Jag ser det ganska ofta, man vill jämföra sig med de 5% som har mer än sig själv men vill inte riktigt se de 95% som befinner sig på andra sidan . Och tittar man globalt blir det mer 1 resp 99.

Senast förra veckan försökte jag förklara för min som som ville ha en ralph lauren tröja att vanligt folk har inte den typen av kläder. Men han kunde inte förstå det, ”alla” andra har ju.
Vi bor i en mindre stad och är arbetare, som majoriteten av hans vänners familjer också är. Säger lite om hur konsumtionen är idag, tycker jag. Sen har väl iof inte storleken på staden något med det hela att göra…
 
Många har väl generellt en helt annan standard idag mot hur det var när man själv var liten och växte upp.
Nu när räntan varit så låg har det ju varit näst intill gratis att ta lån.
Var och varannan kotte har ju husbil, nya bilar, dyra ponnys/hästar, b-kortare, pool osv.
Något som endast några få hade när man växte upp, om ens det. Minns att en i vårt kvarter hade pool. Men det pga att de hade ett handikappat barn och poolen fanns i habiliteringssyfte.

Vi har en husvagn. Gammal, liten och kostade 12.000kr. Det är helvetet på jorden att åka med den med två ungar och två hundar. Men hellre det än att ha massa lån. Och ännu hellre stannar jag hemma. Varför har vi den då? Ingen vet. Men den kostar typ 400kr i försäkring så den kan va bra att ha O_o

Husbilar har väl främst äldre aom gjort bostadskarriär.
När jag var liten hade vi en mellanstor gammal sliten husvagn som knappt höll ihop, ett år silvertejpades den till och med när vi var i väg... Vi var sju barn och två vuxna. Det året vi semestrade i Sverige var vi sju barn och två vuxna samt två hundar också :) Något år hade vi en peugot av något slag med extra baksäte, men annars var det en valiant plymonth med extra baksäte som dragbil. Som den fast helt vit och inte alls i lika fint skick :D Motorn däremot var i toppskick, mamma hade lagt mycket pengar på den pö om pö, men bilen gick sönder när vi var i Göteborg och fick dras hem av en annan dragbil... (en bajsbrun volvo 245a som såg rätt liten ut i jämförelse med vad som stod på släpet :D )

curp-0609-01-1964-plymouth-valiant-front.jpg
 
Glöm inte att många har rätt bra med pengar. Särskilt den lite äldre generationen även om dom inte är höginkomsttagare.
Skulle mina föräldrar sälja sina hus skulle dom få åtskilliga miljoner på kontot just för dom köpte hus på den tiden då lånen fortfarande kunde betalas av på några år
.
 
Senast förra veckan försökte jag förklara för min som som ville ha en ralph lauren tröja att vanligt folk har inte den typen av kläder. Men han kunde inte förstå det, ”alla” andra har ju.
Vi bor i en mindre stad och är arbetare, som majoriteten av hans vänners familjer också är. Säger lite om hur konsumtionen är idag, tycker jag. Sen har väl iof inte storleken på staden något med det hela att göra…
Fast det där med märkesprylar var väl ändå ännu värre förr? När alla skulle se likadana ut?
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 346
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 085
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp