Hur hindra stöld av foder?

Jag tror foderstölder i olika omfattning kommer bli ett enormt problem denna fodersäsong. Nog har det i många fall snattats foder ur lådor och gömmen ute i inackorderingsstallarna, men nu pratar vi tillgång, inte ekonomi som huvudproblem.

Att låsa in kraftfoder är inte omöjligt, men hur gör ni för att hindra att grovfoder försvinner? Siffermärkning på plastade balar? Inlåst i förvaring?
Jag kommer att be bonden att köra hem alla mina balar, har egentligen inte plats med de utanför stallet men får helt enkelt omprioritera utrymmet. Jag har inte hört om några stölder häromkring men man vet aldrig hur det blir längre fram.
 
Jag kommer att be bonden att köra hem alla mina balar, har egentligen inte plats med de utanför stallet men får helt enkelt omprioritera utrymmet. Jag har inte hört om några stölder häromkring men man vet aldrig hur det blir längre fram.

Det kan nog vara en vettig idé, jag tror att desperation kommer att driva hästägare till underliga beslut framöver...
 
Jag vet inte, men jag vet ju vad som ingår i sprayfärg och jag har också sett vad det gör med vanlig plast (särskilt i sol) efter att ha använt en plastpåse/säck som underlag för ommålning av grejor.
Här omkring är det vanligt att använda färg på balarna, har också sett flera leverantörer som sorterar balarna från olika fält för att hålla ordning på analyser etc.
 
Här omkring är det vanligt att använda färg på balarna, har också sett flera leverantörer som sorterar balarna från olika fält för att hålla ordning på analyser etc.

Ett jättebra sätt, men inte om man använder vanlig färg som många verkar tycka OK (inte många här, utan många IRL)
 
Vi har sedan många år förvarat balarna brevid stallet, då vi ett år fick ett 40 tal balar förstörda av rådjur. Lyckas någon 1, hitta stallet, 2, tråckla ut balarna, 3 inte bli upptäckta (vi har rörelsesensor på ordentliga lampor som gör att även grannarna vaknar) så har de verkligen gjort sitt jobb.

Speciellt efterson det finns 2 gårdar ett stenkast bort som förvarar sitt foder betydligt mer 'lättåtkomligt' och längre från bebodda byggnader.
 
Jag tror att folk kommer att behöva plocka in och låsa in sin foder, och inte lämna de plastade balarna på fälten i flera veckor. Det är i alla fall en typisk syn här omkring. Förstaskörden står kvar i balar på fälten här på flera ställen.

Vart ska man ställa dem då? Köra runt på dem är ju inte heller bra för hållbarheten. Varje lyft påverkar. Låsa in hundratals balar känns väldigt komplicerat?
 
Vart ska man ställa dem då? Köra runt på dem är ju inte heller bra för hållbarheten. Varje lyft påverkar. Låsa in hundratals balar känns väldigt komplicerat?

Jag tror det är bättre att förvara dem på gården, vissa kör ju hem och plastar hemma för att inte riskera plastskador vid transport.
 
Jag tror det är bättre att förvara dem på gården, vissa kör ju hem och plastar hemma för att inte riskera plastskador vid transport.

Möjligt men väldigt ohållbart när man har mycket balar. Här plastas med kombipress å sen kör vi ihop dem omedelbart. Rör dem inte förrän de ska utfodras.
 
Möjligt men väldigt ohållbart när man har mycket balar. Här plastas med kombipress å sen kör vi ihop dem omedelbart. Rör dem inte förrän de ska utfodras.

Här är det bara de större producenterna som gör så. Det går då att ha lastaren på ett ställe och köra balar från flera fält till lagringsplatsen och plasta där.
 
Jag har ju tyvärr råkat ut för en stallägare som stal foder av sina hyresgäster, gissa om han åkte på en avhyvling som hette duga när vi hade en diskussion om vad jag betalade för och vad min häst fick. Dyrt var det dessutom, jag var tvungen att köpa höet av honom för 5.50 kr/kg då jag inte fick köpa in eget när jag tyckte det ingick för lite i hyran. :rage:

Jag gissar att det kommer aldrig växa något hår i de öronen mer. :devil:
 
Hur gör ni i inackorderingsstall? Både som ägare till stall där man väger upp sitt eget foder, och som inackorderade som håller med eget foder men märker att det man köpt in försvinner för fort.
 
I år får man kanske antingen chansa på att ingen stjäl grovfoder eller lägga pengar på att bygga förvarning. Jag tänker mig typ liknande hundrastgårdar där man kan stoppa in sina balar och låsa in dem.
Vart ska man ställa dem då? Köra runt på dem är ju inte heller bra för hållbarheten. Varje lyft påverkar. Låsa in hundratals balar känns väldigt komplicerat?
Visst blir det komplicerat, och det är vare sig roligt eller det minsta idealiskt. Men om verkligheten är att man i stället kan riskera att stå helt utan foder till sina djur pga stöld så MÅSTE man kanske hitta på något. Lägga pengar på att bygga förvarning, kanske?
 
I år får man kanske antingen chansa på att ingen stjäl grovfoder eller lägga pengar på att bygga förvarning. Jag tänker mig typ liknande hundrastgårdar där man kan stoppa in sina balar och låsa in dem.

Visst blir det komplicerat, och det är vare sig roligt eller det minsta idealiskt. Men om verkligheten är att man i stället kan riskera att stå helt utan foder till sina djur pga stöld så MÅSTE man kanske hitta på något. Lägga pengar på att bygga förvarning, kanske?

Låsbart utrymme för 200 bal ser jag faktiskt inte som motiverat. Som vi bor så är risken ytterst liten att nån kan hämta balar utan att det märks. Men jag kanske ångrar det uttalandet i mars ;)
 
Perfekt, och bra information i den här tråden.Tyvärr hittar jag inget när jag googlar.
Den färgen brukar gå att köpa på samma ställe som man köper plasten och tejpen man kan laga balarna med. Det vill säga där man köper lantbruksutrustning.
Tror jag har sett det på Lantmännen Maskin.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 563
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
7 043
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 427
Senast: Zoya
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp