Avlivning, slakt, slaktkarens i foderbristens spår

Nja, du måste ansöka om att få gräva ner hästen på egen eller annans mark och sedan godkänner kommunen platsen om de tycker den är ok, jag printade ut papperna förra veckan. Däremot så krävs inget tillstånd av länsveterinär längre, vilket krävdes tidigare.

Ja ok. Jag har sen länge kontakt med kommunen i frågan men inser att det behövs en initial kontakt. Hos oss räckte det med att skicka en karta om jag minns rätt. Det kan nog skilja från kommun till kommun.
 
Att spraya med Ultra Shield ger 60 dagars slaktkarens, så det måste inte bara röra sig om sjukdom.

Fast även nöt, gris, lamm och höns har naturligtvis slaktkarens om de är medicinerade. Häst utgör inget undantag. Ska djuret ätas måste karensen vara passerad. Men det är FÅ läkemedel som ger livstidskarens (själv vet jag bara om butta men det finns ju flera bra likvärdiga preparat så varför man väljer just det har jag aldrig fattat).
 
Fast även nöt, gris, lamm och höns har naturligtvis slaktkarens om de är medicinerade. Häst utgör inget undantag. Ska djuret ätas måste karensen vara passerad. Men det är FÅ läkemedel som ger livstidskarens (själv vet jag bara om butta men det finns ju flera bra likvärdiga preparat så varför man väljer just det har jag aldrig fattat).

Jag förstår inte riktigt hur du kopplar det till mitt inlägg? Jag nämnde US som en reflektion på att @tara frågade om att rensa ut bland sjuka hästar.
 
Att skjuta av = avlivning är vad jag vet ett vedertaget uttryck, att du inte är bekant med det gör ingen skillnad.
Förr kanske ja, men inte idag. Har då aldrig hört någon säga att den har skjutit sin häst när den har fått ta bort sin häst. Trist att behöva tjafsa om skit. Man behövs inte skriva "Vad är det som är svårt att förstå" osv.
 
Förr kanske ja, men inte idag. Har då aldrig hört någon säga att den har skjutit sin häst när den har fått ta bort sin häst. Trist att behöva tjafsa om skit. Man behövs inte skriva "Vad är det som är svårt att förstå" osv.
Det var så sent som i vintras eller förra vintern som fel häst råkade avlivas på en gård några mil härifrån, den sköts i hagen.
 
Förr kanske ja, men inte idag. Har då aldrig hört någon säga att den har skjutit sin häst när den har fått ta bort sin häst. Trist att behöva tjafsa om skit. Man behövs inte skriva "Vad är det som är svårt att förstå" osv.

Fast du skrev ”otroligt korkad artikel”. 😉 Det tyckte jag lät väldigt hårt och otrevligt om en artikel där jag tyckte det var helt uppenbart vad som avsågs och som jag tyckte var väldigt bra och informativ. ”Skjuta av” är för mig ett ganska vedertaget uttryck för avlivning, om än kanske något dialektalt. Att kalla en hel artikel är korkad för att en person använder ett uttryck du inte brukar använda kändes liksom... överdrivet?

Inte min mening att vara otrevlig dock, så ber om ursäkt om jag uppfattades så.
 
Fast du skrev ”otroligt korkad artikel”. 😉 Det tyckte jag lät väldigt hårt och otrevligt om en artikel där jag tyckte det var helt uppenbart vad som avsågs och som jag tyckte var väldigt bra och informativ. ”Skjuta av” är för mig ett ganska vedertaget uttryck för avlivning, om än kanske något dialektalt. Att kalla en hel artikel är korkad för att en person använder ett uttryck du inte brukar använda kändes liksom... överdrivet?

Inte min mening att vara otrevlig dock, så ber om ursäkt om jag uppfattades så.

Skjuta av är ett uttryck för jakt. Dvs på vilda djur som älgar, vildsvin, räv osv.
Tar man bort ordet av skulle det bli "korrekt" synonym med avlivning.
 
Vilka fler läkemedel? Butta har ju massor av alternativ. Jag har själv inte använt det sen 90-talet trots mängder med häst.

Narkosmedel t ex. Och flera tidigare som tom kunde köpas receptfritt. Många kortisonpreparat (inkl de som iniceras i led). Osv osv.

Många lugnande har 6 mån karens och ska föras in i passet. Det gröna färgämnet man använder för att kolla sår på hornhinnan samma sak.

Alla hästar med pass utfärdade före första levnadsårets slut ska undantas från livsmedelskedjan.
 
Narkosmedel t ex. Och flera tidigare som tom kunde köpas receptfritt. Många kortisonpreparat (inkl de som iniceras i led). Osv osv.

Många lugnande har 6 mån karens och ska föras in i passet. Det gröna färgämnet man använder för att kolla sår på hornhinnan samma sak.

Alla hästar med pass utfärdade före första levnadsårets slut ska undantas från livsmedelskedjan.

Men alla dessa finns ju alternativ till? Jag har aldrig fått mer 6 mån infört i passet, det har då varit narkos t ex.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 563
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
7 039
Senast: Karoliten
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 518
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 930
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp