Hur hindra stöld av foder?

Vi har fyllt ena långsidan av paddocken (än så länge, kommer bli fler) här hemma med balar, bakom stallet så måste köra igenom gårdsplan och förbi vårt köksfönster för att ta sig dit. Är vi inte hemma ställer vi sen traktorn i grindöppningen och "Låser in" dem på det viset. Låser även in släp och traktorredskap på det viset när vi reser bort.

För att ta dem därifrån måste man antingen baxa bort en stor traktor som dessutom är låst och märkt, eller såga ner några stora tallar och därefter riva ett staket av ekplank, allt under grannens och oftast vår översyn. Så det känns ganska säkert iaf.

Sen har jag märkt balarna med en märkfärg i sprayform som folk brukar använda på balar. Har inte hänt nåt synligt med plasten på de jag märkte förra året mer än att färgen bleknar rätt fort. Sedan vet jag ju tyvärr inte om något medel tagit sig igenom plasten in till fodret men det bör inte göra det.
 
Hur gör ni i inackorderingsstall? Både som ägare till stall där man väger upp sitt eget foder, och som inackorderade som håller med eget foder men märker att det man köpt in försvinner för fort.

Som stallägare om man är den som ständigt fodrar känner man ju direkt på påsarna hur mycket de väger - ”känslominnet” ang vikt när man håller på med det hela tiden är nästan utan felmarginal.
Däremot måste man ju ta i beaktning om TS halten varierar mycket mellan olika partier .

Kl
Ang förvaring av grovfoder (ensilage)
så har vi gott om utrymme på gården att förvara på annat sätt än att låta stora partier ligga kvar på de olika fälten vilket annars brukas då vi har så stora kvantiteter att även om mycket förvaras hemma sedan tidigare så brukar mycket förvaras vid resp fält.

Det mesta kommer nog hem i år. Ska mycket till för att någon ska åka in på själva gården.. vägs ände och genom hela gården med bostadshus . Men sorgligt att problemet ens uppkommer ...
 
Senast ändrad:
Som stallägare om man är den som ständigt fodrar känner man ju direkt på påsarna hur mycket de väger - ”känslominnet” ang vikt när man håller på med det hela tiden är nästan utan felmarginal.
Däremot måste man ju ta i beaktning om TS halten varierar mycket mellan olika partier .

Jag har varit med om att folk extrafodrar sina hästar med stulet foder, när ägarna varit där på udda tider när ingen/få varit i stallet samtidigt. Hur löser man det?
 
Jag har varit med om att folk extrafodrar sina hästar med stulet foder, när ägarna varit där på udda tider när ingen/få varit i stallet samtidigt. Hur löser man det?

Ja allt är ju möjligt liksom... det finns nog ingen som har någon lösning på din fråga/alla möjligheter det kan finnas att vara oärlig .
Mitt svar var utifrån det (jag trodde) du frågade om tidigare. (Stallägare där inackorderade packar fodret i påsarna).
 
Jag har varit med om att folk extrafodrar sina hästar med stulet foder, när ägarna varit där på udda tider när ingen/få varit i stallet samtidigt. Hur löser man det?
Går det ens att lösa? Jag vet inte hur. I vinter har det försvunnit ca 100 småbalar och jag vet inte vad jag ska göra iår för att det inte ska hända igen. Står i ett stort stall med ca 30 hästar. Jag kan heller inte förvara höet på annat ställe än anvisad plats.
 
Jag har varit med om att folk extrafodrar sina hästar med stulet foder, när ägarna varit där på udda tider när ingen/få varit i stallet samtidigt. Hur löser man det?
Jag hade problem av stöld av foder när jag stod i ett stall för många år sedan (var på annat sommarbete under sommaren). Fick binda ihop alla hö och halmbalar. Ha lås på kraftfoder-tunnor. Ändå försvann det foder...
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 561
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
7 033
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 421
Senast: Zoya
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp