Avlivning, slakt, slaktkarens i foderbristens spår

Men alla dessa finns ju alternativ till? Jag har aldrig fått mer 6 mån infört i passet, det har då varit narkos t ex.

Det mesta förs överhuvdtaget inte in i passet eller nämns. Således diskuteras eller väljs inte alternativ. Men den röntgade, tandraspade eller ledbehandlade hästen har livstids slaktkarens.

Min har karens på fler sätt än jag kan räkna. Pass som fyraåring. Fått lugnande. Fått butta. Fått kortison. Och det bara under de 2.5 år jag vet om av hennes liv.
 
Jag tror fortfarande inte ett ögonblick på att det skulle vara extremt få hästar som kan gå till livsmedelsproduktion. Det vill jag isf se källa på.
 
Det mesta förs överhuvdtaget inte in i passet eller nämns. Således diskuteras eller väljs inte alternativ. Men den röntgade, tandraspade eller ledbehandlade hästen har livstids slaktkarens.

Min har karens på fler sätt än jag kan räkna. Pass som fyraåring. Fått lugnande. Fått butta. Fått kortison. Och det bara under de 2.5 år jag vet om av hennes liv.

Va? Har den röntgade och tandraspade hästen livstidskarens? Why is that??
 
Jag tror fortfarande inte ett ögonblick på att det skulle vara extremt få hästar som kan gå till livsmedelsproduktion. Det vill jag isf se källa på.

Räcker det inte med de medel som ger det, alla som inte fick pass som föl osv? Lägg till alla där passen kryssats. Det är få hästar som klarar nålsögat tyvärr. Även om passet kanske är rent för det slarvats med att fylla i
 
Räcker det inte med de medel som ger det, alla som inte fick pass som föl osv? Lägg till alla där passen kryssats. Det är få hästar som klarar nålsögat tyvärr. Även om passet kanske är rent för det slarvats med att fylla i

Fast jag är ett säker på att du har fel. Du får underbygga resonemanget bra mycket bättre om du ska övertyga mig iaf.
 
Va? Har den röntgade och tandraspade hästen livstidskarens? Why is that??
Skulle vara ett ”har lång karens och den ledbehandlade...”

Buke funkar skit från min mobil sen uppdateringen av Buke - texten hoppar ut rutan.

Men hästen som fått lugnande för röntgen eller tandraspning har i många fall 6 mån karens. Den ledbehandlade i många fall livstidskarens.

Så även om dina inte har det så många många hästar har slaktkarens på 6 mån eller mer, många pass är kryssade för att slippa registrera sig som foderföretagare osv.
 
Fast jag är ett säker på att du har fel. Du får underbygga resonemanget bra mycket bättre om du ska övertyga mig iaf.

Nej om det inte räcket med att se vilka medel det är som ger karens och varför den sk hästlistan (de med 6 mån karens som är ett undantag just för häst då det är så viktiga medel för häst) kom till osv - samt hur vanligt det är att hästar ledbehandlas osv, så får vi helt enkelt vara ense om att vara oense.
 
Skulle vara ett ”har lång karens och den ledbehandlade...”

Buke funkar skit från min mobil sen uppdateringen av Buke - texten hoppar ut rutan.

Men hästen som fått lugnande för röntgen eller tandraspning har i många fall 6 mån karens. Den ledbehandlade i många fall livstidskarens.

Så även om dina inte har det så många många hästar har slaktkarens på 6 mån eller mer, många pass är kryssade för att slippa registrera sig som foderföretagare osv.

Sex månader ja. En helt annan sak än livstid vilket är det du hävdat.
 
Sen kan jag tillägga att jag i mitt företagande stöter på oerhört många hästar årligen som får lugnande och vi använder eg aldrig t ex pleg just pga karensen. Det FINNS ju alternativ, jag tycker ni har trista veterinärer isf som inte använder dessa.
 
Sen kan jag tillägga att jag i mitt företagande stöter på oerhört många hästar årligen som får lugnande och vi använder eg aldrig t ex pleg just pga karensen. Det FINNS ju alternativ, jag tycker ni har trista veterinärer isf som inte använder dessa.

Men det finns inte alltid alternativ.
Och ja hästägare med många hästar har större tendens till att inte vilja ha livstidskarens. Ägare med en/få hästar väljer ofta själv att göra det för att de ändå inte vill att hästen ska slaktas.

Varje gång du behandlar en häst med ett humant läkemedel ska den reelt sett ha livstidskarens. Det sker vid väldigt många ögonproblemer bland annat då det inte finns något läkemedel registrerat med slaktkarens, samma vid ledbehandlingar/blokader som sagt eller magsårsbehandling med andapsin.
Att sen många veterinärer inte är så noga med att skriva in det i passet är en annan sak. Jag uppfattar också att långt de flesta är uttagna.
 
Sex månader ja. En helt annan sak än livstid vilket är det du hävdat.

Jag hävdar fortfarande att de majoritetn av hästarna har karens som gör de inte kan gå till slakt ja. Och många har livstidskarens. Oavsett om ägaren vet det eller passet säger det eller ej.

Personligen lägger jag mig inte i val av läkemedel utan vill hästen behandlas med det preparat som veterinären anser lämpligast. Jag kryssar dock passen så fort jag har ett okryssat pass i handen med, just för det inte är viktigt för mig de ska kunna gå till slakt.
 
Min ponny blev behandlad i kotan för en dryg månad sedan. Det var det tydligen livstidskarens på. Jag minns inte vad medlet hette men det var med största sannolikhet det vanliga man sprutar in i lederna.
 
Min ponny blev behandlad i kotan för en dryg månad sedan. Det var det tydligen livstidskarens på. Jag minns inte vad medlet hette men det var med största sannolikhet det vanliga man sprutar in i lederna.

Kortison-injektion i led brukar man sätta livstids karens på. Det är ju rätt vanligt att man har med bl.a. kortison i en ledbehandling.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 559
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
7 028
Senast: Karoliten
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 855
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp