Bukefalos 28 år!

Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Det är inget pris satt i annonsen. Utan utlånas för ev senare köp/säljes med prövotid. Och det ev är då ifall nån "bara" vill låna på längre tid. Dvs jag behöver prompt inte sälja om nån inte vill köpa utan ha på foder ett par år är det okej för mig. Vill nån ha på prov och köpa sen är det okej. Jag är inte kinkig med exakta formerna.

Några har frågat om pris och ingen har reagerat. Han säljs för vad han är livförsäkrad för och inkl all utrustning. Bara utrustningen är värd mer än ponnyns pris. Jag är heller inte ute efter att tjäna pengar på honom utan att han ska få det bra. Dvs jag skulle kunna diskutera tänkt pris om det var det det satt i, vilket jag för de (få) som frågat om pris varit öppen med.

Samt att jag sagt att om man vill ha möjlighet att köpa skriver vi in pris i kontraktet direkt. (Dvs värdeökning hos fodervärd ökar inte pris)
I så fall förstår jag inte varför man hakar upp sig på magsåret. Jag hade nappat direkt och då bor jag i Göteborg så jag hade kanske bara köpt honom efter en film eller så.

Inte är det väl bara jag som gör lite galna saker ibland? Hästen är ju försäkrad annars hade jag kanske förstått om folk backat på det.

Att ta bort en sån ponny känns som ett stort slöseri :(
(Lägger dock ingen skuld på dig i den frågan på något sätt. Du gör ju så gott du kan och lite till utan det är själva situationen som suger stort)
 
Symptom och svar på behandling. Dv hade inte litet nog endoskop och man ville definitivt inte transportera in till klinik. Så man gick på typiska symptom, avsaknad av annan anledning och satte in behandling och sen när han svarade omedelbart på behandling konstaterade man att misstanken var bekräftad.

Vid 3 års ålder. För 3.5 år sen.
Min häst är inte heller diagnosticerad med endoakopi utan positiv effekt av behandling. endoskopi etc är väl jättedyrt.

Dock detta innebär att diagnosen är inte till 100% säkerställd ? Hästen har vek mage och reagerar positivt, dvs slipper Rännskit, på klassisk magsårsbehandling. Nu får gärna en läkare komma in men jag undrar om inte magsårsdiagnos är mer??

Att nsaid-medel har biverkning som säkert står på biverkningslappen som dålig mage innebär väl inte att hästen har magsår??

Jag har just upplevt negativ, dvs dålig, veterinärdiagnosticering så jag säger lite, mycket, mycket, mycket, surt att bara för en veterinär säger en diagnos så är det inte säkert att den är sann. Ja , jag är sur, skitsur!!! Tänker inte diskutera just detta mer, dvs min surhet.

Jag tycker du ska lämna iväg ponnyn på försäljning för du verkar lika dålig som jag på att sälja grejor, dvs om, OM , du vill bli av med hästen.
 
Har inte läst alla de senaste svaren, men svarar ang. den info du ger ut till köpare: Det att han är känslig för metacam och haft magsårskänningar pga det behöver du verkligen inte skriva innan dom varit och tittat på honom. Det är jättevanligt, typ som "han behöver flugspray om det är mycket insekter", men för mindre hästvana människor kanske det kan låta avskräckande.

En sådan grej skulle jag mest sannolikt berätta den dag de kommer och hämtar ponnyn. Det är ju inget de behöver förbereda sig inför, utan bara som du säger be veterinär om gastroguard samtidigt OM han skulle behöva NSAIDS.
 
I så fall förstår jag inte varför man hakar upp sig på magsåret. Jag hade nappat direkt och då bor jag i Göteborg så jag hade kanske bara köpt honom efter en film eller så.

Inte är det väl bara jag som gör lite galna saker ibland? Hästen är ju försäkrad annars hade jag kanske förstått om folk backat på det.

Att ta bort en sån ponny känns som ett stort slöseri :(
(Lägger dock ingen skuld på dig i den frågan på något sätt. Du gör ju så gott du kan och lite till utan det är själva situationen som suger stort)

Ja jag blev förvånad själv som sagt. Hela upplägget är ju byggt på att jag står risken. Dvs om ponnyn flyttar och så får han magsår eller knäet pajar så säger man upp kontraktet och problemet och kostnaderna är mina efter uppsägningstiden. Och med tanke på historik och situation så skulle det landa där så jag kommer då med tungt hjärta ta bort - om det inte skulle vara uppenbart att det är pga olämplig fodring eller ridning - så jag skulle varken kräva fjorton ledbehandlingar eller två veckors utredning av magen inlagd på klinik.

Just nu kom en oväntad kalldusch vilket innebär att det inte verkar bli någon flytt dock..
 
Har inte läst alla de senaste svaren, men svarar ang. den info du ger ut till köpare: Det att han är känslig för metacam och haft magsårskänningar pga det behöver du verkligen inte skriva innan dom varit och tittat på honom. Det är jättevanligt, typ som "han behöver flugspray om det är mycket insekter", men för mindre hästvana människor kanske det kan låta avskräckande.

En sådan grej skulle jag mest sannolikt berätta den dag de kommer och hämtar ponnyn. Det är ju inget de behöver förbereda sig inför, utan bara som du säger be veterinär om gastroguard samtidigt OM han skulle behöva NSAIDS.

Bra poäng. Nu har många svar varit långt bort ifrån. Men det är ju absolut något man kan "spara" på när det är mer nästgårds människor!
 
Min häst är inte heller diagnosticerad med endoakopi utan positiv effekt av behandling. endoskopi etc är väl jättedyrt.

Dock detta innebär att diagnosen är inte till 100% säkerställd ? Hästen har vek mage och reagerar positivt, dvs slipper Rännskit, på klassisk magsårsbehandling. Nu får gärna en läkare komma in men jag undrar om inte magsårsdiagnos är mer??

Att nsaid-medel har biverkning som säkert står på biverkningslappen som dålig mage innebär väl inte att hästen har magsår??

Jag har just upplevt negativ, dvs dålig, veterinärdiagnosticering så jag säger lite, mycket, mycket, mycket, surt att bara för en veterinär säger en diagnos så är det inte säkert att den är sann. Ja , jag är sur, skitsur!!! Tänker inte diskutera just detta mer, dvs min surhet.

Jag tycker du ska lämna iväg ponnyn på försäljning för du verkar lika dålig som jag på att sälja grejor, dvs om, OM , du vill bli av med hästen.

Magsårssymptom = äter inte. Intresserar sig för mat och verkar hungrig men äter inte. Milda koliksymptom trots full tarmmotorik osv. Ruggig päls osv.

Dvs inget "dålig i magen". Första svängen fick han diarré också. Den var lätt att häva men övriga symptom kvarstod.

Dygn två på behandlingen började han äta som en häst. Även det mycket klassiskt. (Haft en annan med magsår, diagnosticerad med gastroskopi ggr flera. Exakt likadant)

Så jag tror just de klassiska symptomen i avsaknad av andra gör det ganska lätt för veterinärerna? Både klinik och vet på fält anser här att största värdet av gastroskopi är för att säkerställa läkt. Dock utlöser svälten för gastroskopi små magsår - de går dock att skilja från äldre tydligen. Men är tydligen ytterligare en anledning till man vid stark misstanke hellre behandlar först.

Gastroskopi är inte särskilt dyrt, några tusen.
 
Jag inflikar också med att din detaljerade beskrivning lät lite skrämmande. Egentligen kan man korta ner det mycket mer, att han har känslig mage och helst alltid ska ha något att tugga på (och de flesta ser till att sina hästar har just det idag), och att han är känslig för vad-det-nu-var.
Eftersom det var så länge sen ändå så är det ganska "safe" för dig att säga att det inte är ett aktivt problem och du har listat ut hur man håller det under styr. Att dock sätta upp massa klockslag eller detaljerade beskrivningar om exakt hur man ska göra kan vara skräckinjagande tills man frågar om skötselråd.

Det handlar inte om att ljuga eller mörka något, men jag säger iaf att jag som köpare vet att de flesta hästar har något liknande (alltså ett "problem" där ägaren har flera lösningar och för ägaren är det därför inte längre en big deal, men det kan vara skrämmande för nya att ta över), och att de flesta säljare vill just sälja och därför finns det ofta mer bakom det där "trafikssäker, supersnäll, äter allt, aldrig sjuk" osv.
Aldrig sjuk är ju typiskt, de flesta hästar har haft något sår, kanske blivit halt pga en hovböld eller liknande men det är sällan man skriver det i annonsen såvidare det inte är relevant eller något större. Att då se en sån detaljerad beskrivning på ett problem man sällan hör mycket om (just pga hur dålig koll många ägare har på sina hästar) kan skrämma iväg en som inte är insatt.
 
Ja jag blev förvånad själv som sagt. Hela upplägget är ju byggt på att jag står risken. Dvs om ponnyn flyttar och så får han magsår eller knäet pajar så säger man upp kontraktet och problemet och kostnaderna är mina efter uppsägningstiden. Och med tanke på historik och situation så skulle det landa där så jag kommer då med tungt hjärta ta bort - om det inte skulle vara uppenbart att det är pga olämplig fodring eller ridning - så jag skulle varken kräva fjorton ledbehandlingar eller två veckors utredning av magen inlagd på klinik.

Just nu kom en oväntad kalldusch vilket innebär att det inte verkar bli någon flytt dock..
Jag har läst det första stycket flera gånger och får inte riktigt ihop det? Hur skulle du bevisa "olämplig utfodring eller ridning", och vad skulle konsekvensen bli för "fodervärden" då (om någon)?? Kanske det är DET som folk är rädda för, att de misstänker att de kommer att få stå för kostnader på något vänster ändå....
 
Jag har läst det första stycket flera gånger och får inte riktigt ihop det? Hur skulle du bevisa "olämplig utfodring eller ridning", och vad skulle konsekvensen bli för "fodervärden" då (om någon)?? Kanske det är DET som folk är rädda för, att de misstänker att de kommer att få stå för kostnader på något vänster ändå....

Jag tolkar det hon skriver som att om det verkar uppenbart att ponnyn pajjat pga "olämplig utfodring eller ridning" så skulle @Alexandra_W inte ta bort den utan mest sannolikt ge den en chans till. Inte som att hon skulle kräva fodervärd/köpare på pengar?
 
Jag har läst det första stycket flera gånger och får inte riktigt ihop det? Hur skulle du bevisa "olämplig utfodring eller ridning", och vad skulle konsekvensen bli för "fodervärden" då (om någon)?? Kanske det är DET som folk är rädda för, att de misstänker att de kommer att få stå för kostnader på något vänster ändå....

Du ser spöken :)

Säg han flyttar till Anna. Tyvärr så visar det sig om 6 månader att knäet inte håller. Han är halt, Anna tar honom till veterinären som konstaterar knäledsinflammtion VB. Om Anna hade köpt honom måste hon då för att få tillbaka pengarna hon köpt för behandla osv tills den dag veterinären dömer ut och hon kan ta bort och lösa ut livförsäkringen. Kostnad troligen mer än ponnyn är värd rent krasst i kronor och ören. Dvs Anna förlorar köpesumman hur man än räknar.

Men nu har Anna inte köpt utan lånat. Så hästen blir halt vet konstaterat knäledsinflammtion VB. Anna har tre mån uppsägningstid. Anna ringer mig och berättar läget och att de inte vill ha kvar en ponny som inte håller.
Jag skulle i det läget konstatera att nej ponnyn håller inte. Och be Anna ombesörja att ponnyn avlivas. Skicka fakturan till mig.
Annas kostnad: veterinärbesöket. Ingen köpesumma förlorad. Ingen kostnad för att under tre månader (uppsägningstiden) behandla knäet och se om det blir bättre. Inga problem lämna tillbaka en halt ponny fast man fick en ohalt ponny.

OM Anna däremot glatt visat bilder på Facebook där ponnyn 2 månader in i igångsättning hoppas två ggr per vecka så skulle jag däremot anse att Anna faktiskt pga olämplig träning orsakat problemet och att hon får betala det försäkringen inte täcker för att behandla knäet under uppsägningstiden. Jag skulle dock fortfarande ta tillbaka.
 
@Alexandra_W Jag håller med de andra -korta ner det! Du skriver likadant på Buke; superlångt och detaljerat nästan jämt och gäller det då en saluhäst förstår jag att folk drar öronen åt sig.

You're overdoing it ;).
Och jag som gillar hur hon skriver för att hon formulerar sig noggrant. :p
Men jag är inte normal, så det kan vara ett tecken på att det inte är optimerat för majoriteten. :crazy:
 
Ang skriva detaljerat. Jag tänker varken "lura upp" nån från Skåne eller ställa ponnyn på lastbil till Skåne utan att alla detaljer är på bordet och spekulanten kunnat ta ställning.

Jag tycker alldeles för mycket om ponnyn för att tycka att han kan åka fram och tillbaka över landet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
705
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 602
Senast: tott
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 441
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp