Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Jag tänker såhär. Min känsla av dig är att du lever med dina hästar. Du ser, känner har en magkänsla som säger x och y och lyssnar på den. Alla gör inte och har inte det. Många hade helt missat magsåret och tyckt att hen äter väl bara lite mindre. Kanske om det hade varit en tävlingshäst som slutat prestera att de hade upptäckt att något var fel och börjat fundera på vad men inte på en liten ponny som går som sällskap mestadels.
Massor av hästar får problem av NSAID men många märker inte det. De ser inte att hästen står och slickar grus/vänder sig mot magen/skiten stinker/annat som tyder på magproblem och de ser inte förändringar i humöret som är marginella men tyder på att något inte är bra.

Nu hjälper inte ovanstående dig att hitta hem till hästen men jag tror att man ska vara medveten om att magsår/magproblem vid sorg och vid NSAID behandling är inget konstigt eller ovanligt. Det är snarare vanligt men det upptäcks inte.
 
Kan tillägga att min magsårshäst har gått på flera kurer metacam utan att få minsta magsårskänning. Och hon är väldigt tydlig när något är fel. Hon blir aggressiv rent av :meh:
 
Då tycker jag att du ska kontakta dom som backat pga. rädsla för magsår vid flytt/annat igen, och erbjuda dig att betala gastroguard el.l. om han skulle behöva det. Hur lång låneperiod har det varit talan om? Är ju inte ovanligt att hästens ägare står för vissa kostnader under ett låne-/foderavtal...

Jag har ställt följdfrågor krjng tex om det är vid flytt eller generellt de varit oroliga för magsår och att man kan diskutera lösningar och alt. Men får inte mer svar.

Jag är flexibel ang tid. Från ett är till livstid. Senare köp okej. Och de får lämna tillbaka om knäet eller magen strular. Det medföljer komplett utrustning inkl sadel, sele och vagn. Täcken, skydd - allt. Kvalitet och fint skick/nytt. Så nej jag tänker inte betala rent allmänt också. Eller betala vetvård ospecificerat för en häst utom min kontroll. Däremot kan jag som sagt betala en kur gastrogard och liknande. Samt avlivning om magen skulle paja ur/knäet paja och man inte vill dra hela behandla och klinik osv och se (dvs gå via försäkringen. Han är försäkrad i A1 både liv och vetvård utan reservationer)
 
@TinyWiny Magsåren som treåring kunde inte missas. Han åt inte. På riktigt inte. Man kunde med tur få i honom ett kilo grovfoder per dag. Första svängen när kompisen dog kraschade magen helt med och han hade diarré. Andra svängen höll magen så men han åt inte.

Det jag kallar känningar däremot kunde absolut missats. Där var ju inte utvecklat magsår dock och behövde ingen behandling.
 
Fast vad avgör som är vettigt? Om alternativet är att han inte blir såld alls...?

Jag avgör vad som är vettigt såklart. Det är ju min ekonomi. Och har jag inte råd att ta med honom säger det sig själv att jag inte har råd att betala ännu mera pengar för utbildning där första månaderna blir igångsättning innan det ens blir utbildning. (Oaktat nu om man hittar stall som tar emot mtp magen. Ingen gjorde det för något år sen när jag ville ha inkörd)
 
Jag tycker också att det bästa du kan göra är att på hemmaplan ställa om till "normala" utfordingsrutiner och sedan låta honom stå på det en period så du känner dig säker och kan säga sanningsenligt vilka rutiner han funkar med.
Om du är "för rädd" för att testa hemma i lugn och ro så kan jag förstå en köpare som aldrig i livet skulle våga chansa.
Jag skulle göra stor skillnad på "han har haft lite känning av magsår vid NSAID och alltför lång tid med tom mage, fodring 21 och 07 med fri tillgång på halm funkar utan problem" jämfört med "han har haft lite känning av magsår vid NSAID och alltför lång tid med tom mage, jag har gjort en massa speciallösningar så det är max 4h mellan fodringar men det går säkert bra med andra rutiner hemma hos er..."
Gällande utbildning så kanske det kunde löna sig att lämna bort honom för tex slutförande av inkörning. Hade jag haft bättre körvägar hade jag kunnat vara intresserad av en trevlig liten körponny. Det kan öppna upp lite iaf, då får han ju lite vanlig skolning också.

Jag kan aldrig säga säkert att han efter x veckor/månader med normalfodring här inte är ett snubbel från magsår och det kan utlösas av flytt. Eller att han tänker äta deras halm. Eller - du fattar. Dvs jag kan aldrig lova någonting. Bara berätta historiken och att han här fungerat med si och så. Det är ju lite abret och därför jag valt låna ut i första steget. Så en spekulant alltid kan känna att hen inte står risken att stå där. Utan jag står risken.

För alltid med alla hästar så det som funkat i förra hemmet behöver inte funka i nya. De kan reagera olika och även förändras. Min stora var smal på fri tillgång hos säljaren. Här är hon en knubbis på icke fritt och skulle rulla på fritt. Inte för jag har supermat utan för hon landat och funnit en annnan ro här jmf med i storflock innan.

Så hur sjutton man än vänder sig kvarstår att han HAR en magsårshistorik som jag inte kan (eller tänker) mörka eller försöka skyla över. Och det verkar avskräcka folk - och då INTE för att han inte ska klara deras foderrutiner utan för att de är rädd magsår kan utlösas sv en flytt, helt apropå osv. Och detta trots att han inte visat minsta sådana tendens.

Vore folk rädda att deras foderrutiner skulle utlösa magsår så skulle förslaget vara skitbra. Men det är alltså inte det som får folk att backa. Utan det är blotta historiken att han har haft magsår :/
 
Jag har ställt följdfrågor krjng tex om det är vid flytt eller generellt de varit oroliga för magsår och att man kan diskutera lösningar och alt. Men får inte mer svar.

Jag är flexibel ang tid. Från ett är till livstid. Senare köp okej. Och de får lämna tillbaka om knäet eller magen strular. Det medföljer komplett utrustning inkl sadel, sele och vagn. Täcken, skydd - allt. Kvalitet och fint skick/nytt. Så nej jag tänker inte betala rent allmänt också. Eller betala vetvård ospecificerat för en häst utom min kontroll. Däremot kan jag som sagt betala en kur gastrogard och liknande. Samt avlivning om magen skulle paja ur/knäet paja och man inte vill dra hela behandla och klinik osv och se (dvs gå via försäkringen. Han är försäkrad i A1 både liv och vetvård utan reservationer)
Det är en barnponny, och jag tror att en stor del av tveksamheten ligger i att det är svindyrt att behandla ifall han blir sjuk igen, samt att man inte vill hamna i sitsen att behöva avliva barnets/barnens älskade ponny. Eller ens lämna tillbaks honom. Ja, ALLT kan hända med ALLA hästar men i och med att du berättar om problem redan från starten så blir det nog svårare.
 
Det är en barnponny, och jag tror att en stor del av tveksamheten ligger i att det är svindyrt att behandla ifall han blir sjuk igen, samt att man inte vill hamna i sitsen att behöva avliva barnets/barnens älskade ponny. Eller ens lämna tillbaks honom. Ja, ALLT kan hända med ALLA hästar men i och med att du berättar om problem redan från starten så blir det nog svårare.

Det finns ju dock inget annat alternativ än att vara ärlig inte bara om alla hans positiva sidor utan även om den historik som finns. Allrahelst om han är tänkt som barnponny (haft en del svar ang körponny åt vuxen med). Men det kan säkert spela in som du säger. Det blir ju en separation för barnet om det inte fungerar Och även om den risken som du säger alltid finns så är den lättare att "ta på" med historik.
 
Hästar med särskilda behov är alltid svåra att hitta nya hem till.
Det gäller att råka få kontakt med "rätt människa" vid rätt tidpunkt. Och det är ju inte särskilt enkelt.

Jag har också en med särskilda behov, som jag hoppas att jag lyckas låna ut. Sälja känns inte ens lönt att försöka... Blir hon inte utlånad, så får hon gå kvar här, det är väl det som är den största skillnaden mellan din och min...
 
Det finns ju dock inget annat alternativ än att vara ärlig inte bara om alla hans positiva sidor utan även om den historik som finns.
Frågan är om du är för ärlig. Saker går ju att föra fram på olika sätt. Sist jag sålde höns så tröttnade jag på en köpare och la fram ett problem på ett detaljerat överärligt sätt. Jag blev av med människan på nolltid. Folk jag ville sälja till var jag bara ärlig mot och det var ingen av dem som drog sig ur affären.
 
Frågan är om du är för ärlig. Saker går ju att föra fram på olika sätt. Sist jag sålde höns så tröttnade jag på en köpare och la fram ett problem på ett detaljerat överärligt sätt. Jag blev av med människan på nolltid. Folk jag ville sälja till var jag bara ärlig mot och det var ingen av dem som drog sig ur affären.

Beskrivning av att han haft magsår två ggr som treåring, omständigheterna och att han behandlades och blev bra båda gångerna.

"Sedan dess har han inte haft någon period med att inte vilja äta eller liknande. Däremot så har han haft ett par magsårskänningar sedan dess. En när han fick metacam, då fick han efter två dagar milda symptom på magsår, vilka försvann när metacamet sattes ut. Han ska dock inte ha metacam/butta/osv i onödan, och om han måste ha det ska han ha förebyggande magsårsbehandling. Han är känslig för att stå utan foder många timmar i sträck. Det ihop med att han är matglad och lättfödd har varit en utmaning. Det är ingen ponny du kan ge 2 kg kl 20 och sen ge frukost klockan 07, då står han utan mat mellan 24 och 07 och då reagerar magen. Jag har löst det med grovfoderautomat så det ges foder var fjärde h även nattetid men det är naturligtvis inte enda lösningen utan det finns ju flera olika alternativ. Men det är egentligen det största ”minuset” med honom."

Att upplysa om att han är känslig för Nsaid känns för mig väldigt relevant då det annars lätt är en onödig utlösare till magsår. Vet man om att "ja just ja" kan man samtidigt bara be vet om gastrogard. Eller ev hoppa över metacam om det bara var för säkerhets skull.

Foder måste jag ju upplysa om - men kanske är det för "omständligt"? Som sagt så en enda har tyckt "jag kan inte lösa fodringen". Alla andra har - rätt eller fel - tyckt "inga problem" vi har fritt i nät/slowfeed/fri halm/etc. Men ändå sen tackat nej i rädsla att flytt och annat ska utlösa magsår.

Så input mottages tacksamt om det nu är nåt knas med min beskrivning. Jag tänker dock inte varken vara oärlig eller försöka "förminska" historiken. Det är ju taskigt mot både ponny och spekulant.
 
I beskrivningen ovan tycker jag du borde kunna lägga till att man även bör kunna lösa det genom att ställa honom på halm. Du säger ju att han äter halm hos dig och jag tycker inte du behöver ta med att han kanske eventuellt byter matvanor då han flyttar. Jag tror endel kan backa på den beskrivning du har redan innan de hört av sig eftersom ingen enkel lösning nämns på problemet.
 
Alltså jag kan på något sätt känna igen det. Tycker att folk som köper a-bponnys verkar förvänta sig en helt problemfri häst utan några som helst åkommor eller sjukdom-/skadehistorik (sedan ska de ju gärna vara inridna och inkörda och utrustning ska ingå och allt som allt får hästen kosta 5000:-....).

Attans att W inte är typ 10 cm mindre och ranglågare än ranglägst. Skulle "behöva" en tredje ponny då en av mina har seperationsångest och lyfter av grindhandtagen när det blir för outhärdligt.
 
I beskrivningen ovan tycker jag du borde kunna lägga till att man även bör kunna lösa det genom att ställa honom på halm. Du säger ju att han äter halm hos dig och jag tycker inte du behöver ta med att han kanske eventuellt byter matvanor då han flyttar. Jag tror endel kan backa på den beskrivning du har redan innan de hört av sig eftersom ingen enkel lösning nämns på problemet.

Fast han äter kanske 2 hekto halm (av 1 kg). Jag vill ju inte ge illusioner dom är osanna heller. Och han får ju silage var 4e h här. Så känns som ska jag sitta och säga i inledande "mer info tack" att det går lika bra med halm bör jag nog provat det. I höst är första gången han alls ätit nån halm.

Det är ju sant ingen lösning nämns met än att automater inte är enda lösningen. Jag har tänkt att de frågar väl vidare. Men där är ju en poäng.

Sen IGEN så EN enda har backat pga foderdelen. Alla andra har tyckt "inga problem". Men varit rädda för magsår av ANNAN anledning och därför tackat nej. Så det gör nog ingen revolutionerande skillnad tyvärr. Men kan lägga till ex som finns.
 
Alltså jag kan på något sätt känna igen det. Tycker att folk som köper a-bponnys verkar förvänta sig en helt problemfri häst utan några som helst åkommor eller sjukdom-/skadehistorik (sedan ska de ju gärna vara inridna och inkörda och utrustning ska ingå och allt som allt får hästen kosta 5000:-....).

Attans att W inte är typ 10 cm mindre och ranglågare än ranglägst. Skulle "behöva" en tredje ponny då en av mina har seperationsångest och lyfter av grindhandtagen när det blir för outhärdligt.

Svårt kapa benen på honom. Men han är ranglåg. Tidernas mes. Han spelar ball en minut och sen "förlåt förlåt förlåt jag ska gå nu". Fan Silke var ranghögst som åring :S

Ska jag skicka med vagnen? ;P
 
@Alexandra_W fast jag tänker att ponnyn mycket troligt börjar plocka i sig mer halm om den inte fodras lika regelbundet var 4:e timma med godare grovfoder ?

Tycker du fått mycket bra reflektioner i tråden ang olika möjligheter/förslag :)
Tycker som några varit inne på också det kan vara möjlig skillnad att redovisa hästens historik, och att i detalj redogöra för exakt hur den sen bör hållas/skötas .... Jag hade lätt backat av det senare oavsett anledning, om en säljare blivit väldigt "nitisk" i dennes förbehållsvision att hästen skulle funka osv...

Om inget funkar som du känner det, av de föreslagna/tankar runt lösningar som getts osv, har du ju dessvärre inte så mycket val tänker jag än att isåfall ta bort hästen ...
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W fast jag tänker att ponnyn mycket troligt börjar plocka i sig mer halm om den inte fodras lika regelbundet var 4:e timma med godare grovfoder ?

Tycker du fått mycket bra reflektioner i tråden ang olika möjligheter/förslag :)
Tycker som några varit inne på också det kan vara möjlig skillnad att redovisa hästens historik, och att i detalj redogöra för exakt hur den sen bör hållas/skötas .... Jag hade lätt backat av det senare oavsett anledning, om en säljare blivit väldigt "nitisk" i dennes förbehållsvision att hästen skulle funka osv...

Om inget funkar som du känner det, av de föreslagna/tankar runt lösningar som getts osv, har du ju dessvärre inte så mycket val tänker jag än att isåfall ta bort hästen ...

Fast tycker du ang det jag skrev att det är att "styra i detalj"? Min mening har nämligen generellt varit att INTE göra det förutom där det är väldigt viktigt (nsaid, en fodringsrutin som inte är många h utan mat samt att inte får köra in på egen hand om inte erfaren).

Av de som tackat nej med hänsyn till risk för magsår vid flytt/av annan anledning än foder så utefter det som berättats hade han gladeligen fått komma till dem. En hade fri tillgång. En annan fritt med slowfeednät. En tredje två stora fordringar per dag och halm fritt. För mig var alla de acceptabla lösningar. Och tex har det inte här fungerar för mig med det tidigare - vilket jag inte påpekat. För i ett nytt hem kan dels saker vara annorlunda men framförallt är det DERAS val om de vill acceptera en rejäl rondör och ha fri tillgång tex. Dvs jag ser ingen anledning komma med brasklappar eller pekpinnar.

Någon har frågar om han tål fri tillgång i nät. Jag har då svarat att här har han blivit för tjock men det beror ju på foder, flocken, rörelse, motion osv och att jag har finstråigt silage som är lite för lätt dra tussar ur nät av vilket säkert spelat in. Och att jag inte har problem med att man provar om man vill, det värsta som kan hända är att han blir alldeles för tjock.

Det enda jag sagt NEJ till (och ganska många ggr) är när han är tänkt som ren nybörjarponny enbart. Han är inte lämplig alla för det om det inte finns tex ett äldre syskon som kan rida till lite och utbilda parallellt. Samt att jag sagt han inte bör gå med ston eftersom han klättrar och betäcker om han får en chans, men med rätt sto som inte tillåter det kan det funka. I övrigt så är ju själva poängen med nytt hem att de väljer hur de vill ha det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 194
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp