Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Glömde. Han äter inte mer halm om jag minskar silaget så inte vågat testa mer och se om han då äter mer halm. Så kanske börjar äta mer halm då. Eller så gör han det inte. Han hade inga problem som yngre att tokvägra halm en hel natt men äta upp väggarna av hunger frustration. (Det var när jag inte hade automater inne och tänkte det kunde lösas med halm istället så hade han att pilla med. Fick överge den idén. Men som sagt nu i sommar/höst har han börjar peta i sog lite halm vilket känns väldigt skönt)
 
@Alexandra_W jag vet inte ?
Jag kan omöjligt värdera/veta sättet du försöker sälja din häst på etc . Reflektionen var utifrån det som kommit upp i tråden/det du delgett osv.

Självklart kommer jag inte kunna bedöma si eller så. Och kommer heller inte förkovra mig ang vad för svar du skrivit här, som ev föranleder någon tanke från mig heller, det blir helt meningslöst för alla parter .

Som sagt - det var min reflektion utifrån sammanhanget du redovisar.
 
Glömde. Han äter inte mer halm om jag minskar silaget så inte vågat testa mer och se om han då äter mer halm. Så kanske börjar äta mer halm då. Eller så gör han det inte. Han hade inga problem som yngre att tokvägra halm en hel natt men äta upp väggarna av hunger frustration. (Det var när jag inte hade automater inne och tänkte det kunde lösas med halm istället så hade han att pilla med. Fick överge den idén. Men som sagt nu i sommar/höst har han börjar peta i sog lite halm vilket känns väldigt skönt)
Jag såg min W spotta ut en tugga lunchmat när jag blandat hö och halm som han kastade sig över :D så jag är inte ett dugg förvånad över din W :D
 
@Alexandra_W jag vet inte ?
Jag kan omöjligt värdera/veta sättet du försöker sälja din häst på etc . Reflektionen var utifrån det som kommit upp i tråden/det du delgett osv.

Självklart kommer jag inte kunna bedöma si eller så. Och kommer heller inte förkovra mig ang vad för svar du skrivit här, som ev föranleder någon tanke från mig heller, det blir helt meningslöst för alla parter .

Som sagt - det var min reflektion utifrån sammanhanget du redovisar.

Jag tänkte eftersom du verkade uppfatta att jag detaljstyrde så undrade jag vad du baserade åsikten på. Och om det var utefter det (lilla) jag delgett om hur jag "saluför" hästen du menade låg närmast till hands att anta.

Men då var det en reflektion tagen ut luften - nån slags antagande - eller hur menar du?
 
Jag tänkte eftersom du verkade uppfatta att jag detaljstyrde så undrade jag vad du baserade åsikten på. Och om det var utefter det (lilla) jag delgett om hur jag "saluför" hästen du menade låg närmast till hands att anta.

Men då var det en reflektion tagen ut luften - nån slags antagande - eller hur menar du?

Nej jag tänkte nog utifrån det du skrivit att jag nog själv som spekulant uppfattat hästen och hur den måste hållas som komplicerad ja...
inkl i kombo med "får inte försöka köras in om man inte är rutinerad" tex.

Det kan nog uppfattas ur helhetsperspektiv som väldigt många variabler som bör gälla från säljarens sida, för att hästen ska funka i ett nytt hem osv . Det var min tanke utifrån din redogörelse /tråd att så många spekulanter backar .
 
Nej jag tänkte nog utifrån det du skrivit att jag nog själv som spekulant uppfattat hästen och hur den måste hållas som komplicerad ja...
inkl i kombo med "får inte försöka köras in om man inte är rutinerad" tex.

Det kan nog uppfattas ur helhetsperspektiv som väldigt många variabler som bör gälla från säljarens sida, för att hästen ska funka i ett nytt hem osv . Det var min tanke utifrån din redogörelse /tråd att så många spekulanter backar .

Okej. Då förutsätter du att det läggs fram så med. Det förklarar saken.
 
Jag förstår absolut vad du vill ha fram till "köparen" men om du presenterar ponnyn som du gjort här så hade till och med jag backat. Och jag brukar inte backa för hästar med speciella behov.

Om du presenterade honom som att "ja för 3,5 år sen när han kompis dog fick han magsår som fick behandlas. Han är bra nu men fick känning vid metacam behandling men med Gastro samtidigt var det inga problem. Därav kan det vara viktigt att tänka på att han inte ska vara utan grovfoder för länge utan alltid ha nåt att tugga på."
Jag hade lätt köpt den beskrivningen och kännt att jaja det är ju inte så farligt.
Men jag vet inte, du kanske inte alls presenterar det så detaljerat som du skriver det här?
 
Jag förstår absolut vad du vill ha fram till "köparen" men om du presenterar ponnyn som du gjort här så hade till och med jag backat. Och jag brukar inte backa för hästar med speciella behov.

Om du presenterade honom som att "ja för 3,5 år sen när han kompis dog fick han magsår som fick behandlas. Han är bra nu men fick känning vid metacam behandling men med Gastro samtidigt var det inga problem. Därav kan det vara viktigt att tänka på att han inte ska vara utan grovfoder för länge utan alltid ha nåt att tugga på."
Jag hade lätt köpt den beskrivningen och kännt att jaja det är ju inte så farligt.
Men jag vet inte, du kanske inte alls presenterar det så detaljerat som du skriver det här?

Fast förutom det (av mig i mitt inlägg tidigare) inklippta citerade så nej det är inte så han presenteras. Men om själva den delen jag citerade in avskräcker är det ju inte bra. Får se över det. Även om det som sagt inte är magsår-foder folk backar på utan magsår-flytt, magsår-nya rutiner osv.

Tillägg - den citerade delen har kommit efter etablerad kontakt och visat intresse. I annonsen står bara att viss historik finns som jag gärna berättar mer om för intresserade. Kanske värt att nämna.
 
Fast förutom det (av mig i mitt inlägg tidigare) inklippta citerade så nej det är inte så han presenteras. Men om själva den delen jag citerade in avskräcker är det ju inte bra. Får se över det. Även om det som sagt inte är magsår-foder folk backar på utan magsår-flytt, magsår-nya rutiner osv.

Tillägg - den citerade delen har kommit efter etablerad kontakt och visat intresse. I annonsen står bara att viss historik finns som jag gärna berättar mer om för intresserade. Kanske värt att nämna.
Var kommer detta ifrån att magsår uppkommer av flytt och nya rutiner? Är det något du eller den intresserade tar upp?
 
Var kommer detta ifrån att magsår uppkommer av flytt och nya rutiner? Är det något du eller den intresserade tar upp?

Spekulanterna. Flera har velat fundera och sen tackat nej med hänvisning till det, några har tackat nej rätt direkt med hänvisning till det. Än fler har tagit upp det, om det finns risk för att flytt utlöser magsår. Så av någon anledning ligger det för flera nära till hands att tro det? I sig väl en sund fundering.

Jag har svarat att jag inte tror det är någon risk eftersom ponnyn aldrig reagerat minsta lilla ens på omfattande ändring av rutiner, ny/a kompis/ar eller liknande. Samt att om man är orolig och vill kan man medicinera en period över flytten. Nu senaste gången frågan kom upp la jag även direkt till att jag kan bekosta den behandlingen.

Jag är inte minsta orolig en flytt men där fodringen är okej ska utlösa magsår. Men spekulanter är det uppenbart. Och som sagt i sak en sund fundering, så ingen fråga jag tar illa upp av. Blev lite paff första gången den kom bara, jag hade inte ens tänkt tanken själv.
 
Beskrivning av att han haft magsår två ggr som treåring, omständigheterna och att han behandlades och blev bra båda gångerna.

"Sedan dess har han inte haft någon period med att inte vilja äta eller liknande. Däremot så har han haft ett par magsårskänningar sedan dess. En när han fick metacam, då fick han efter två dagar milda symptom på magsår, vilka försvann när metacamet sattes ut. Han ska dock inte ha metacam/butta/osv i onödan, och om han måste ha det ska han ha förebyggande magsårsbehandling. Han är känslig för att stå utan foder många timmar i sträck. Det ihop med att han är matglad och lättfödd har varit en utmaning. Det är ingen ponny du kan ge 2 kg kl 20 och sen ge frukost klockan 07, då står han utan mat mellan 24 och 07 och då reagerar magen. Jag har löst det med grovfoderautomat så det ges foder var fjärde h även nattetid men det är naturligtvis inte enda lösningen utan det finns ju flera olika alternativ. Men det är egentligen det största ”minuset” med honom."

Att upplysa om att han är känslig för Nsaid känns för mig väldigt relevant då det annars lätt är en onödig utlösare till magsår. Vet man om att "ja just ja" kan man samtidigt bara be vet om gastrogard. Eller ev hoppa över metacam om det bara var för säkerhets skull.

Foder måste jag ju upplysa om - men kanske är det för "omständligt"? Som sagt så en enda har tyckt "jag kan inte lösa fodringen". Alla andra har - rätt eller fel - tyckt "inga problem" vi har fritt i nät/slowfeed/fri halm/etc. Men ändå sen tackat nej i rädsla att flytt och annat ska utlösa magsår.

Så input mottages tacksamt om det nu är nåt knas med min beskrivning. Jag tänker dock inte varken vara oärlig eller försöka "förminska" historiken. Det är ju taskigt mot både ponny och spekulant.
Förebyggande magsårsbehandling. Antar att det är gastrogard du menar? Det är en rätt rejäl kostnad, antar jag? Folk kanske backar för att de misstänker att han kommer att behöva en kur lite då och då eftersom du säger att hans mage är känslig? Jag tycker nog inte att man ska trycka för mycket på just denna detalj....

Matglad, lättfödd OCH känslig för att vara utan mat för länge är faktiskt ingen speciellt enkel och rolig kombination!
 
Förebyggande magsårsbehandling. Antar att det är gastrogard du menar? Det är en rätt rejäl kostnad, antar jag? Folk kanske backar för att de misstänker att han kommer att behöva en kur lite då och då eftersom du säger att hans mage är känslig? Jag tycker nog inte att man ska trycka för mycket på just denna detalj....

Matglad, lättfödd OCH känslig för att vara utan mat för länge är faktiskt ingen speciellt enkel och rolig kombination!

Vad tror du jag byggde utfodringsautomater för? ;) Klart det är en dryg kombination.

Om folk utan stöd tror han behövt förebyggande magsårsbehandling är det olyckligt men då tolkar man in sånt som inte finns. Förhoppningsvis frågar man då med.
 
@Alexandra_W

En fråga, hur är magsåren vid 3,5 års ålder diagnosticerade?

Symptom och svar på behandling. Dv hade inte litet nog endoskop och man ville definitivt inte transportera in till klinik. Så man gick på typiska symptom, avsaknad av annan anledning och satte in behandling och sen när han svarade omedelbart på behandling konstaterade man att misstanken var bekräftad.

Vid 3 års ålder. För 3.5 år sen.
 
@Alexandra_W jag hade lätt köpt din ponny på dom premisserna. Tror inte jag hade köpt din om jag ville ha en elitponny att tävla med men som en vanlig rid/körponny absolut.

Måste säga att jag är förvånad att ingen nappat än. Det kan inte vara så att priset är för högt satt?
 
@Alexandra_W jag hade lätt köpt din ponny på dom premisserna. Tror inte jag hade köpt din om jag ville ha en elitponny att tävla med men som en vanlig rid/körponny absolut.

Måste säga att jag är förvånad att ingen nappat än. Det kan inte vara så att priset är för högt satt?

Det är inget pris satt i annonsen. Utan utlånas för ev senare köp/säljes med prövotid. Och det ev är då ifall nån "bara" vill låna på längre tid. Dvs jag behöver prompt inte sälja om nån inte vill köpa utan ha på foder ett par år är det okej för mig. Vill nån ha på prov och köpa sen är det okej. Jag är inte kinkig med exakta formerna.

Några har frågat om pris och ingen har reagerat. Han säljs för vad han är livförsäkrad för och inkl all utrustning. Bara utrustningen är värd mer än ponnyns pris. Jag är heller inte ute efter att tjäna pengar på honom utan att han ska få det bra. Dvs jag skulle kunna diskutera tänkt pris om det var det det satt i, vilket jag för de (få) som frågat om pris varit öppen med.

Samt att jag sagt att om man vill ha möjlighet att köpa skriver vi in pris i kontraktet direkt. (Dvs värdeökning hos fodervärd ökar inte pris)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 198
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp