Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Känner att jag måste precisera att jag aldrig tyckt att du ska "mörka" info ang. knäet och aggresivt beteende! Det är absolut saker som måste berättas och kan vara en dealbreaker för många. Endast det om att han haft magsår för drygt 3 år sedan skulle jag "tona ner"/vänta med att berätta och snarare fokusera på att han behöver ha grovfoder tillgängligt så mycket som möjligt av dygnet.

Hoppast verkligen att det löser sig på nåt sätt så att du inte behöver ta bort honom.
 
Kan ju inte skriva annonstext här. Men annons beskriver en positiv, energisk och okomplicerad men vaken ponny Riden av barn och vuxna /tömkörd/påbörjad inkörning/löshoppad/gått som handhäst och tycker alltid det är kul att göra saker. Tycker om mys och barn.
Lätt att hantera/klippa/sko mm, lastar sig själv. Som trivs lika bra på lösdrift som box, är snäll med andra hästar men ibte ska gå med ston.
Att han är försäkrad/vacc/pass. Fångfri och eksemfri. Att historik finns som gärna delges intresserade. Att han inte är ren nybörjarponny samt att han kan lånas ut, lånas ut för senare köp eller säljas med prövotid. Att all utrustning medföljer och att han inte är igång idag.

Får man det till en negativ beskrivning får man köpa en annan ponny faktiskt ;)

Vidare information är 75% positiv och 25% övrigt. Men det där övriga är ju som sagt verkligen inte betydelselöst. Varken vikten av att delge eller hur det påverkar spekulant. Och det är då knäet - och ffa hur han reagerade på smärta då, att han haft magsår och inte kan stå många h utan mat och att han inte är trafiksäker.

Jag har läst annonsen. Tycker den är bra och ger en bild av en bra ponny som behöver en hästkunnig familj. Inga konstigheter tycker jag.
 
Och tidigare resonerade du som att många nog var oroliga för veterinärkostnader. De står man helt med och utan möjlighet få hejd på dem utan att avliva eller försöka sälja sjuk häst. Jag har svårt att se logiken riktigt.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att du inte ser logiken? Ja, många är säkert väldigt oroliga för svindyra veterinärkostnader - i vilket fall som helst. Vare sig de köper eller lånar. DU vet vad du lovar, och att du tänker hålla vad du lovar, men som spekulant hade jag faktiskt inte vågat lita på det. Traditionellt sett står man ju för veterinärkostnader även som fodervärd, så jag förmodar att folk har lite svårt för att lita på att du kommer att stå för det när det verkligen gäller. Därav att jag - som fodervärd - hade varit väldigt rädd för att göra "fel", som sedan hade gjort att jag i slutänden hade blivit skyldig att betala ändå.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med att du inte ser logiken? Ja, många är säkert väldigt oroliga för svindyra veterinärkostnader - i vilket fall som helst. Vare sig de köper eller lånar. DU vet vad du lovar, och att du tänker hålla vad du lovar, men som spekulant hade jag faktiskt inte vågat lita på det. Traditionellt sett står man ju för veterinärkostnader även som fodervärd, så jag förmodar att folk har lite svårt för att lita på att du kommer att stå för det när det verkligen gäller. Därav att jag - som fodervärd - hade varit väldigt rädd för att göra "fel", som sedan hade gjort att jag i slutänden hade blivit skyldig att betala ändå.



hade du haft svårt att tro på 3 mån uppsägningstid och att jag tar tillbaka ponnyn även om han inte är i samma skick som när han åkte? Alltså trott jag skulle ändra det?
 
En fråga bara rent allmänt, är det vanligt med 3 månaders uppsägning vid fodervärd? 3 månader är väldigt lång tid enligt mig speciellt om man står med en trasig häst som ska åka tillbaka till ägaren. Massor kan hända på 3 månader. Jag har alltid haft 1 månad men jag kanske haft tur? O_o
 
hade du haft svårt att tro på 3 mån uppsägningstid och att jag tar tillbaka ponnyn även om han inte är i samma skick som när han åkte? Alltså trott jag skulle ändra det?
Om jag inte hade känt en person väldigt väl, och vetat till 100% att den gick att lita på, så hade jag inte vågat mig på ett sådant upplägg, nej. Du hade själv rekommenderat någon annan att skriva på ett sådant kontrakt? Om en av dina bekanta/vänner hade sagt att de skulle skriva kontrakt med liknande villkor, och att hästägaren var för dem en helt okänd person, hade du rekommenderat dem att göra det då? Man tänker ju alltid lite olika beroende på vilken sida man står på!
 
Om jag inte hade känt en person väldigt väl, och vetat till 100% att den gick att lita på, så hade jag inte vågat mig på ett sådant upplägg, nej. Du hade själv rekommenderat någon annan att skriva på ett sådant kontrakt? Om en av dina bekanta/vänner hade sagt att de skulle skriva kontrakt med liknande villkor, och att hästägaren var för dem en helt okänd person, hade du rekommenderat dem att göra det då? Man tänker ju alltid lite olika beroende på vilken sida man står på!

Ja om någon annan var i samma sits med en ponny med samma historik som de inte ville ha ut okontrollerat på marknaden hade jag det. Precis som jag svarade förra gången du frågade samma sak. Jag har konstant hela tiden sagt att jag har valt att stå risken och anledningen till det.

Vad tycker du jag kan förlora egentligen? Vad är i min sits det värsta som kan hända med ett sånt avtal?
 
Ja om någon annan var i samma sits med en ponny med samma historik som de inte ville ha ut okontrollerat på marknaden hade jag det. Precis som jag svarade förra gången du frågade samma sak. Jag har konstant hela tiden sagt att jag har valt att stå risken och anledningen till det.

Vad tycker du jag kan förlora egentligen? Vad är i min sits det värsta som kan hända med ett sånt avtal?
Men det är ju inte att jag tänker att DU ska förlora på det. Det är ju spekulanten jag tänker på. Hade du rekommenderat en bekant/vän att ta emot en häst på de premisserna? Varför ska spekulanten lita på dig, och att du inte bryter dina löften? Det hade inte jag vågat lita på... Jag hade varit rädd för att stå där med veterinärkostnaderna i vilket fall som helst, vare sig jag köpte eller lånade hästen av dig.
 
Men det är ju inte att jag tänker att DU ska förlora på det. Det är ju spekulanten jag tänker på. Hade du rekommenderat en bekant/vän att ta emot en häst på de premisserna? Varför ska spekulanten lita på dig, och att du inte bryter dina löften? Det hade inte jag vågat lita på... Jag hade varit rädd för att stå där med veterinärkostnaderna i vilket fall som helst, vare sig jag köpte eller lånade hästen av dig.

Ja du hade aldrig lånat den.

Hur du ska kunna lita på att jag inte bryter kontraktet? Det kan du inte. Det kan du aldrig med någon. Enda sätter att gardera sig mot det är att aldrig skriva på ett kontrakt.

Ja om någon funderade på att ta emot en häst med historik och det i kontraktet stod att det var tre mån uppsägning och att ägaren accepterade att hästen återlämnades i annat skick än den kommit i hade jag sagt "skriv på innan människan fattar konsekvensen av vad hen erbjudit. Ägaren står all risk förutom tre mån veterinärvård, det där är mer riskfritt än att ta en frisk häst på foder"

För ni alla verkar glömma att nästan alla foderavtal kräver att hästen återlämnas i samma skick som den åkte. Oftast vetbes ua. Om den skadar sig i hagen så får fv behandla och betala tills den är ua igen. Utan att kunna sätta stopp efter en eller tre mån. Finns tyvärr flera trådar på buke om just det. Häst skada hos FB. Lång konv och många behandlingar. Fv står med alla kostnader både för uppehälle och vet. Men kan inte som om det var ens egen välja att ge upp. Kan heller inte säga upp och skicka hem, eftersom hästen inte är i samma skick utan de får fortsätta betala även efteråt då för tex vetvård.
 
För ni alla verkar glömma att nästan alla foderavtal kräver att hästen återlämnas i samma skick som den åkte. Oftast vetbes ua. Om den skadar sig i hagen så får fv behandla och betala tills den är ua igen. Utan att kunna sätta stopp efter en eller tre mån. Finns tyvärr flera trådar på buke om just det. Häst skada hos FB. Lång konv och många behandlingar. Fv står med alla kostnader både för uppehälle och vet. Men kan inte som om det var ens egen välja att ge upp. Kan heller inte säga upp och skicka hem, eftersom hästen inte är i samma skick utan de får fortsätta betala även efteråt då för tex vetvård.
Nej, det är ju DET jag inte glömmer. Det är ju så det brukar fungera, och därför hade jag haft väldigt svårt för att lita på ett annat upplägg. Men jag kanske är för misstänksam....
 
Nej, det är ju DET jag inte glömmer. Det är ju så det brukar fungera, och därför hade jag haft väldigt svårt för att lita på ett annat upplägg. Men jag kanske är för misstänksam....

Ah du menar så. Ja då kanske du är mer misstänksam än genomsnittet? Sen kan man ju aldrig vara säker att någon inte bryter ett avtal. Så varje gång du ingår ett avtal (vilket de flesta av oss gör stup i kvarten) tar du ju en risk. Sen hur stor den är bedömer man ju just utefter hur mkt man litar på avtalsparten. Och tex inte beställer en pryl från ett företag med dåligt rykte.

De få jag diskuterat avtalsdetaljer med har dock inte verkar misstro (även om man aldrig kan veta). Men som sagts så majoriteten kommer inte ens till att diskutera upplägg. Så det är iaf inte idag anledningen till "nej tack". Om det skulle kunna bli/vit är svårt att sia om. Då får man ta det därifrån. Vill folk hellre ha ett klassiskt avtal med lämna tillbaka i samma skick så inte mig emot.
 
Det är många som fått krångel med att få ägaren att ta tillbaks foderhästar. Om du krånglar med det eller inte kan den tilltänkta fodervärlden inte veta.

Absolut inte. Men det är som sagt sällan någon ens kommit till "hur har du tänkt om...". Så det är i så fall inte tex att uppsägningstiden är si eller liknande (dvs formalian) som fäller. Utan då är man tillbaka på rädslan för att låna en häst som t ex kan få magsår. Och den är svår påverka. Om jag så (vilket jag inte tänker men för exemplet) erbjöd mig att stå för all ev vetkostnad så är det fortfarande en trovärdighetsbedömning. Låntagaren kan aldrig säkert veta att det verkligen blir så.
 
Absolut inte. Men det är som sagt sällan någon ens kommit till "hur har du tänkt om...". Så det är i så fall inte tex att uppsägningstiden är si eller liknande (dvs formalian) som fäller. Utan då är man tillbaka på rädslan för att låna en häst som t ex kan få magsår. Och den är svår påverka. Om jag så (vilket jag inte tänker men för exemplet) erbjöd mig att stå för all ev vetkostnad så är det fortfarande en trovärdighetsbedömning. Låntagaren kan aldrig säkert veta att det verkligen blir så.
Vad folk säger till dig och vad de tänker kan skilja sig ordentligt åt. Tro inte att de alltid säger allt till dig. Tvärt om du kan räkna med att många håller inne med den egentliga anledningen till nej och slätar över med något mer neutralt.

Få säger till en främling - jag litar inte på dig. De håller sig säkert ofta till enklare motiveringar för att inte såra och som inte inbjuder till mer diskussion.
 
Vad folk säger till dig och vad de tänker kan skilja sig ordentligt åt. Tro inte att de alltid säger allt till dig. Tvärt om du kan räkna med att många håller inne med den egentliga anledningen till nej och slätar över med något mer neutralt.

Få säger till en främling - jag litar inte på dig. De håller sig säkert ofta till enklare motiveringar för att inte såra och som inte inbjuder till mer diskussion.

Det har jag skrivit flera gånger i tråden redan. Så det är jag fullt medveten om. Men jag kan inte bemöta eller göra något åt sånt som inte sägs.

Dvs säg att nån är helt anti skor på hästar. Min är skodd. Personen ser det som dealbreaker. Personen tror att jag är anti barfota. Personen tackat nej "pga risken för magsår". Jag kan då bemöta det och diskutera ev lösningar där. Men jag kan inte bemöta en tro att inte få ha barfota.

Så jag måste utgå från det folk säger. Och jag har flera gånger tidigare skrivit att jag inte har en aning om det är sant eller ej. Så vad ville du ge för råd med ditt inlägg? Påpeka det uppenbara ja. Men vad är rådet att göra åt det?
 
Fast där är det ju ett stort problem då. Du är en privatperson, och jag har mycket större problem att avgöra ditt rykte än vad jag har ett företag.

Igen - det är uppenbart att du inte skulle låna pga risken för veterinärkostnader.

Det är väl ganska få företag som lämnat hästar på foder med.

Vad är ditt råd?
 
Igen - det är uppenbart att du inte skulle låna pga risken för veterinärkostnader.

Det är väl ganska få företag som lämnat hästar på foder med.

Vad är ditt råd?
Jag försöker bara få dig att förstå varför det kan vara svårt att låna ut med de villkor som du sätter upp. Du har fortfarande inte svarat på huruvida du skulle rekommendera en bekant/vän att ta en häst på foder under dessa villkor? Om du tänker utifrån lagar, kontrakt, och allt annat som detta rör sig om.

Nej, det finns säkerligen inte många företag som lämnar ut hästar på foder. Nu tänkte jag faktiskt inte specifikt på sådana företag heller, utan jag tänkte på företag helt allmänt. Det är alltid lättare att kolla upp ett företag och dess rykte, än att kolla upp en privatperson.

Jag förstår att det är frustrerande att stå med en häst som man självklart inte vill avliva, men som man inte kan få såld/utlånad. Men det är inte alltid enkelt att vara "lånaren"/köparen heller, eller hur?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 645
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp