hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag stod förut med det enda halvblodet i ett stall med islänningar, de hade ngn slags kombinerad ridskola och turridningar, då såg jag deras bekymmer med eksemen och hörde när de pratade om spatt hit och spatt dit.

Men om man köper en hög billiga hästar, så får man ju också en hög billiga hästar.
Bra Islandshästar har inte vare sig spatt eller sommareksem.
De är friska, och kostar dubbelt så mycket som en eksemhäst.

Det är som om jag skulle titta på en hög halblodshästar i 15 000:- klassen och sedan anse att alla halvblod har kotledsinflammation och lösa benbitar.

Inser du inte att du inte har sett tillräckligt mycket för att egentligen kunna veta?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det var du som från början tog upp "alla" defekter, nu verkar det mest som att du inte vill se skogen därför att alla träden står för.
Är från börja gammal halv blodsryttare, bytte sen till islandshäst enkom för att rasen tilltalade mig. Men jag måste inte hävda mig genom att racka ner på alla defekter ett halvblod kan uppnå, då har jag ändå något att jämföra med sas. 15 år med halvblod den senare delen parallellt med islandshäst, samt 15 år med islandshäst totalt.
Vad har du för erfarenhet mer än dina antaganden, samt det du har sett?

Jag kan inte hitta ngt inlägg där jag nämnt "alla defekter" innan du förde det på tal, jag har däremot nämnt eksem och spatt innan.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Självklart kan man göra det! Men det har jag ALDRIG sett någon göra, förutom i fjällen.... :D

Jag har inte sett det så ofta. Men det är rätt många i klubben som jag är med i som jag inte ser rida till vardags. Det är ju bara jag och stallägaren i mitt stall... så vi ser bara de andra på eventuella kurser. Men det innebär ju inte att de inte rider de andra dagarna. :angel: ;)

Jag har själv bara provat några gånger, men känner till rätt många tränare som använder den metoden. Speciellt vad gäller unghästar. Det svåra är ju att man måste ha rätt bra vägar omkring sig för att använda handhäst; rätt så breda, men ändå utan för mycket trafik. Smala stigar i skogen är ju ingen höjdare.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

jamen så bra då är det ju bara fritt fram för dem att rida, jag hindrar ingen.....:crazy:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Men om man köper en hög billiga hästar, så får man ju också en hög billiga hästar.
Bra Islandshästar har inte vare sig spatt eller sommareksem.
De är friska, och kostar dubbelt så mycket som en eksemhäst.

Det är som om jag skulle titta på en hög halblodshästar i 15 000:- klassen och sedan anse att alla halvblod har kotledsinflammation och lösa benbitar.

Inser du inte att du inte har sett tillräckligt mycket för att egentligen kunna veta?

Nu hade inte alla deras hästar eksem och jag tror inte att någon hade spatt (det bara pratades om det), men jag kan tänka mig att en del av dem var "billiga hästar".
Jag har aldrig påstått att jag vet, utan hela tiden poängterat att jag utgår från mina (om än knapphändiga) erfarenheter (aldrig påstått att jag är expert) flera har sedan spätt på allt jag sagt med diverse påståenden och startat en häxjakt, vilket (tyvärr) alltid sker på buke så fort någon vågar säga sina åsikter.

Jag har även gång på gång sagt att jag har absolut inget emot islandshästar och de som håller på med dem (fast man undrar ju hur det står till efter de här påhoppen). Jag tvingar inte heller er att älska halvblod eller andra raser utan respekterar ert val av ras och jag hoppas att bli bemött med samma respekt då jag vet att isländshästen inte är något för mig.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag tvingar inte heller er att älska halvblod eller andra raser utan respekterar ert val av ras och jag hoppas att bli bemött med samma respekt då jag vet att isländshästen inte är något för mig.

Ärligt talat, vad gör att du har detta behovet då av att diskutera Islandshästar om de inte är något för dig?
Jag för min del älskar alla hästar och rider på alla sorter bara de är friska både i kroppen och huvudet.
Jag rider alla möjliga varanter av ridning och kör också.
Dock så är jag inte särskilt förtjust i att hoppa.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Haha nu är i alla fall jag nöjd, fick lite mer svar än jag frågade :crazy:
Nu kan jag i alla fall lugnt fortsätta rida ridskolans minsta islänning utan att tvivla på att mina 55 kg är för mycket för den lilla sötnosen :rofl:

Tack för svaren!
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ärligt talat, vad gör att du har detta behovet då av att diskutera Islandshästar om de inte är något för dig?
Jag för min del älskar alla hästar och rider på alla sorter bara de är friska både i kroppen och huvudet.
Jag rider alla möjliga varanter av ridning och kör också.
Dock så är jag inte särskilt förtjust i att hoppa.

Hej,

Man måste ju kunna ifrågasätta saker man kanske inte själv gillar - och var frågar man då om inte hos dem som har svaren, d v s i det här fallet de som själva har islandshästar.

Själv har jag ingen personlig kännedom om islänningarna, men kan inte låta bli att undra om de inte råkat ut för samma gamla konservativa regelverk som engelska fullblod.

De engelska fullblodens regelverk i galoppsammanhang är till stor del samma som på 1700-talet. Vikten på jockeyn t ex. Vilken vuxen man - eller för den delen kvinna idag - väger runt 50 kg? Reglerna skrevs när både hästar och ryttare var mycket mindre och vägde mindre. Idag är det jätteproblem med vikten eftersom den inte regleras efter nutida förhållanden utan styrs av något gammalt regelverk från England.

Är det inte något liknande med islandshästar? Det är en ras skyddad på Island sedan 1000-talet om jag fattat det rätt? På den tiden var väl männens medelhöjd 150 cm och vikten därefter. Sedan dess har det liksom inte hänt något på viktfronten - eller?

Mvh QP
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

flera har sedan spätt på allt jag sagt med diverse påståenden och startat en häxjakt, vilket (tyvärr) alltid sker på buke så fort någon vågar säga sina åsikter.

Häxjakt och lynchad... i mina öron ganska starka ord...:crazy: när det egentligen bara handlar om att vi undrar över vad du har för "extrema" åsikter som gör att sånt händer. Jag tycker inte du utsatts för en häxjakt i denna tråd, men våra definitioner är olika och om du anser att det är en häxjakt när folk inte tycker som du eller vill klargöra en del saker så... ja, då ber jag om ursäkt ifall jag varit ohyfsad. Och jag tycker inte dina åsikter varit så extrema när det väl kommit till kritan, möjligen lite okunniga (tex i fallet eksem som du tydligen (?) inte visste i första hand var ett problem för just importer; ej svenskfödda hästar).

För min del tackar jag för dina klargöranden i vad du anser och tycker väl inte att du och jag som personer har så värst olika åsikter ändå som det verkar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Är det inte något liknande med islandshästar? Det är en ras skyddad på Island sedan 1000-talet om jag fattat det rätt? På den tiden var väl männens medelhöjd 150 cm och vikten därefter. Sedan dess har det liksom inte hänt något på viktfronten - eller?

Mvh QP

Har det säkerligen! Å andra sidan har det hänt en hel del på hästfronten också. Islänningar i början av 1900-talet var säkerligen mycket mindre än idag; gissar på typ B-ponnystorlek. Nu är ju de allra flesta någonstans mellan C-D-ponny.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Du verkar så arg!:eek: Jag framför bara mina åsikter och vill ingen illa.

Jag hyser ingen aversion mot vuxna ryttare på islänningar, men däremot det faktum att många verkar tro att de kan bära i princip hur mycket som helst (vilket var vad tråden handlade om från början), de är inte "stålponnyer" och även de har en maxgräns, som jag tidigare sa anser jag att den bör ligga vid max 75-80 vid korrekt ridning och kanske mer vid enstaka tur.

Jag tror att du missförstår det hela, för ingen är nog egentligen arg. Men generaliseringen blir ofta irriterande, speciellt när man skriver om något som man egentligen inte känner till utan bara hört om. Denna reaktion skulle du få om jag startade en tråd om halvbloden och gjorde grova generaliseringar, eller fjording för att inte tala om varmbloden som verkar otroligt bespottade i många avseenden vad gäller ridning.

Nu ska jag avslöja för dig, jag är 180 cm lång och väger mer än 80 kg. Hos oss har det under 12 år funnits hästar i familjen, totalt 5 st varav 4 har ridits. Den femte har ännu inte kommit dit, men ska så småningom bli ridhäst han med.
Ingen har haft varken rygg eller benproblem, gammelman har numera snart 21 år gammal en mycket lindrig artros i ett bakben. Den har inte förändrats något på två år och han är stadigare och mer musklad än någonsin. Förra året på kliniken för kontroll av artrosen utfördes böjprov på 2 nivåer, gubben klarade detta UA till veterinärernas stora förvåning. Inget som vilken 20-åring som helst skulle klara av utan reaktion, och nej då det beror inte på hög smärttröskel för gör det ont så visar han det.

Nu rider iofs jag inte några 3-4 timmars turer när jag rider, om så sker har jag alltid handhäst med. Jag har ju den möjligheten, eftersom vi har flera hästar normalt sett.

Korrekt ridning, vad är då korrekt ridning? Kan du ge en definition av det. För vad jag ser ur mitt perspektiv så är korrekt ridning några få förunt. Det är alltså inte så många som presterar korrekt ridning, men massor som tror att de gör det. Kan du ge en definition av samling med eftergift, vad händer med hästen som gör att den blir med hållbar och varför?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Häxjakt och lynchad... i mina öron ganska starka ord...:crazy: när det egentligen bara handlar om att vi undrar över vad du har för "extrema" åsikter som gör att sånt händer. Jag tycker inte du utsatts för en häxjakt i denna tråd, men våra definitioner är olika och om du anser att det är en häxjakt när folk inte tycker som du eller vill klargöra en del saker så... ja, då ber jag om ursäkt ifall jag varit ohyfsad. Och jag tycker inte dina åsikter varit så extrema när det väl kommit till kritan, möjligen lite okunniga (tex i fallet eksem som du tydligen (?) inte visste i första hand var ett problem för just importer; ej svenskfödda hästar).

För min del tackar jag för dina klargöranden i vad du anser och tycker väl inte att du och jag som personer har så värst olika åsikter ändå som det verkar.

Starka känslor kräver starka ord, jag njuter inte direkt när 3-4 personer hoppar på mig verbalt utan en egentlig anledning, jag var aldrig otrevlig mot någon och vill inte heller bli ovän med ngn, vilket händer lätt här, tydligen.
Nu var ju faktiskt du en utav de trevligare och slutade "gå på mig" när du fått dina svar, jag tackar för det.:bow:

Inte Ung: Det hela började med att jag svarade på inlägget om huruvida man tyckte att det var lämpligt med tunga ryttare på små islandshästar. Jag tror inte att de håller för hur mycket som helst och påpekade det. sedan kom all världens påhopp om varför jag hatade Islänningar och höll på med "klena" halvblod, när jag ändå inte visste något om islänningar skulle jag ju hålla käften (det var buskapet som gick fram, förklätt ska tilläggas)

Hela tiden var jag ärlig och sa som det var angående mina erfarenheter av islänningar (eller brist på dem), men framhävde samtidigt att jag inte hyst agg mot vare sig dem eller de som red dem (och gärna får fortsätta för min del).
Detta budskapet gick dock inte fram och skällsorden haglade över mig och saker jag sagt (eller inte) kom på tal hela tiden.

Det är inte första gången detta händer på buke, och det lär inte vara sista heller.
Jag har inget behov av att diskutera islandshästar, tvärtom, jag svarade i tråden vad jag tyckte, som nämnt ovan (jag var inte ensam om åsikten), när sedan folk kommenterade mitt inlägg, svarade jag, då bröt helvetet löst...
Man måste väl få svara för sin sak? Sedan kom jag inte "loss" från tråden då 3 eller 4 personer konstant kommenterade mig på ett nedlåtande sätt, jag tar inte skit utan svarar för mig. (dock försöker jag vara så trevlig som möjlig, eftersom jag änsålänge tror att man blir bemött som man bemöter andra (jag lever tydligen i en drömvärld))
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Som jag nämnt flera gånger tidigare har jag inte bespottat islänningarna, utan svarade bara på inlägget om vikten och blev därefter påhoppad, därför innehåller ditt inlägg flera punkter jag inte kan svara på.

Det jag menar med korrekt form är när hästen bär sig själv med bakbenen under sig, eftergift i nacken och höjd rygg (det vanliga alltså). Det som händer då är att hästen använder ryggmusklerna och bär ryttaren med dem och inte ryggraden, den lägger även mer vikt på bakbenen. kortfattat..

Jag vet att det är svårt att nå dit och att det inte är många som gör det, men alla bör sträva efter det.
Sen tror jag inte att de blir hållbara, däremot håller de troligtvis längre vid korrekt ridning. Hållbarheten tror jag till stor del sitter i generna.

Björk: Jag hade hört talas, något om att svenskfödda hästar skulle ha mindre eksem, men detta var som sagt hörsägen och inget jag vågade luta mig mot.
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Hahaha, Islänningar är och har mycket länge varit stora människor.
Så det stämmer inte riktigt in här.

Jag vägde förresten strax över 50 kg fram till att jag blev 40.
Nu så är jag normalviktig.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Att det sedan ser fruktansvärt fånigt ut med vuxna ofta skäggiga män på små ponnyer är ju en annan sida av historien, och nej jag tror inte att det är lämpligt att tunga ryttare sitter och kasar runt på de små stackarna dag ut och dag in.

........

Jag ska inte uttala mig om vad jag tycker om islandsponnyer eftersom jag då kommer att bli lynchad här på buke.

Här, två ganska så provokativa påståenden från dig.
Tycker du på alldeles allvar att de var snälla?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Nu väger inte jag direkt 50 kg :D , men jag tycker självklart att islandshästar ska ridas av vuxna människor. Däremot känns det också självklart, att när det finns ett spann inom rasen,på mellan ca 120 cm - ca 150, finns det ju också möjlighet för var och en att välja don efter person. Är man 180 cm, kanske man inte direkt väljer hästen på 120. I allfall inte om man vill ha klackarna kvar på sina nya ridstövlar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Knapplån....

Så många som har åsikter i detta ämne, men INGEN som vågar sig på en uppfattning om vad som då kan vara lämplig ryttarvikt på en islandshäst. Jag har som sagt en ca 140cm hög islänning, valack, 9år, ganska kraftig, någorlunda väl musklad och i god kondition. Inga extrema exteriöra avvikelser, inga gamla skador eller annat att ta hänsyn till. Riden/tränad regelbundet sedan han var 4år. Vad tror/tycker ni att han kan bära (och hur ofta och hur länge)....?

55-60 kg fem-sex dagar per vecka, entimmespass ca.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Här, två ganska så provokativa påståenden från dig.
Tycker du på alldeles allvar att de var snälla?

Det där är vad jag anser, men jag ser dem varken som provokativa eller elaka, sen är det upp till er att feltolka (vilket ni också gjorde, med råge). Jag är medveten om att många säkert tycker att jag ser fånig ut när jag rider, (det är upp till dem).

Det sistnämnda sa jag ju senare och det var tydligen inte så farligt i alla fall (inte som att lägga in en kommentar i en tråd om isisar, ska inte hända igen, lovar och svär)...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 881
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp