hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

eller får man mer motion då man måste springa med själv, en Fred Flinta ponny (du sparar ju iaf klackarna)... :rofl:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

våra definitioner är olika och om du anser att det är en häxjakt när folk inte tycker som du eller vill klargöra en del saker så... ja, då ber jag om ursäkt ifall jag varit ohyfsad.

För min del tackar jag för dina klargöranden i vad du anser och tycker väl inte att du och jag som personer har så värst olika åsikter ändå som det verkar.

Ni får tycka precis vad ni vill, bara ni låter mig tycka som jag vill, du var som jag nämnde, en av de trevligare som inte fortsatte att mangla på när jag sagt mina åsikter (utan att för den skull försöka tvinga ngn annan att hålla med).
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Du verkar så arg!:eek: Jag framför bara mina åsikter och vill ingen illa, jag ber inte heller om att alla ska tycka bra om mig för den delen.
Då ber jag om ursäkt, jag är inte arg men ifrågasättande då vissa av dina jämförelser för mig ter sig som om du jämför äpplen och päron eftersom samma frågeställningar inte dras rakt över. Boj har dessutom förklarat det väl; de generaliseringar om islandshästar, hästhållningen och dess ryttare som finns blir rätt tröttsamma - i synnerhet när man inte ens är intresserad att få sin bild nyanserad.

Jag är för övrigt en glad islandshästägare med goda relationer till vår ridskola/ klubb där vi tränar allt som oftast. Har ingen längtan efter att "göra om" min gångartshäst, men visst kan den hoppa om så är. Behöver inte frälsa de andra ryttarna heller, men betackar mig för nedsättande fördomar och påhopp (om vilken ras som helst).
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det jag menar med korrekt form är när hästen bär sig själv med bakbenen under sig, eftergift i nacken och höjd rygg (det vanliga alltså). Det som händer då är att hästen använder ryggmusklerna och bär ryttaren med dem och inte ryggraden, den lägger även mer vikt på bakbenen. kortfattat..

Ja det var kortfattat, för det här är en redovisning av resultatet men inte hur hästen ska göra för att nå detta resultat.
Så överlag tror jag oavsett ras har vi dessa problem med den sk formridningen. Annars är det nämligen en stående kommentar, islandshästen rids inte i form. Tölten är en gångart som man inte kan rida hästen i den sk klassiska formen, dvs lodplanet. Men det innebär inte att hästen går ur form för det, man kan ALLTID rida hästen med en eftergift i nacken och hur den ser ut är individuellt Men när det blir rätt så syns det på hela hästen.

För det här krävs utbildning hos både häst och ryttare, därför brukar jag trycka på de som jag känner. Oavsett om man vill tävla eller rida i skogen så har vi ett gemensamt mål, att få ha en hållbar häst. Därför lönar det sig att satsa på en och annan kurs/lektion, detta handlar ju inte enbart om islänningar nu utan oavsett i vilken gren/situation man rider i.

Ja islandshästen är lite mer viktbärande än kanske andra raser, i varje fall om man ser till dess storlek. Hur har man kommit fram till det, jo man sågade helt enkelt i sär ett ben under en obduktion. Benmassan är kompaktare samt märgkanal tunnare, tätheten återfinns i hela skelettet och sitter inte bara i benen. Det i kombination med starka korta muskler, ger en mer viktbärande häst. Sen hur viktbärande beror på muskelstatus, mankhöjden är inte avgörande för om hästen skall orka mer eller inte. Det borde man ha lärt sig under fysik timman i skolan.;)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Starka känslor kräver starka ord, jag njuter inte direkt när 3-4 personer hoppar på mig verbalt utan en egentlig anledning, jag var aldrig otrevlig mot någon och vill inte heller bli ovän med ngn, vilket händer lätt här, tydligen.
Ja, fastän liiiiitegrann kanske man kan tänka på hur man uttrycker sig? I ditt allra första inlägg skriver du:
"Att det sedan ser fruktansvärt fånigt ut med vuxna ofta skäggiga män på små ponnyer är ju en annan sida av historien, och nej jag tror inte att det är lämpligt att tunga ryttare sitter och kasar runt på de små stackarna dag ut och dag in."

"Jag ska inte uttala mig om vad jag tycker om islandsponnyer eftersom jag då kommer att bli lynchad här på buke."

Från inlägg nr 2:
"Det var värst vad ni "islandfolk" blev krigssugna så fort någon/några kritiserade de små lurviga ponnysarna."

Tycker du verkligen själv att det är konstigt att vi reagerar!? Du skriver om att det ser "fånigt ut" att "tunga ryttare sitter och kasar runt" "små stackarna" "islandsponnyer" "små lurviga ponnysar".
Efter dina två första inlägg blir plötsligt tonen annorlunda. Då övergår du till att tala om islandshästar (som ju numera är den korrekta rasbenämningen) så jag tror nog inte riktigt att du var fullständigt omedveten om hur dina inlägg kunde uppfattas?

Nu var ju faktiskt du en utav de trevligare och slutade "gå på mig" när du fått dina svar, jag tackar för det.:bow:
Tack själv för att du började svara/diskutera på ett trevligare sätt!

Inte Ung: Det hela började med att jag svarade på inlägget om huruvida man tyckte att det var lämpligt med tunga ryttare på små islandshästar. Jag tror inte att de håller för hur mycket som helst och påpekade det. sedan kom all världens påhopp om varför jag hatade Islänningar och höll på med "klena" halvblod, när jag ändå inte visste något om islänningar skulle jag ju hålla käften (det var buskapet som gick fram, förklätt ska tilläggas)
Alltså; det är ju svårt att tycka så mycket annat än att en person som inte ens vet att eksemet är ett problem nästan bara på importer.... ja, du får ursäkta, men jag tycker man är rätt dåligt insatt i rasen och problematiken då. :crazy: Det kanske är elakt, men det hade kanske istället varit på sin plats att ställa frågor istället för att dra slutsatsen att att "då passar de ju bäst på Island". Sen vet jag inte... jag tycker nog bara att det var en enstaka person som påstod att du "hatade" islänningar.

Man måste väl få svara för sin sak? Sedan kom jag inte "loss" från tråden då 3 eller 4 personer konstant kommenterade mig på ett nedlåtande sätt, jag tar inte skit utan svarar för mig. (dock försöker jag vara så trevlig som möjlig, eftersom jag änsålänge tror att man blir bemött som man bemöter andra (jag lever tydligen i en drömvärld))

Jag tycker nog att du kan fundera över hur du uttryckte dig i ditt allra första inlägg. Om du VET att det kan vara "känsligt" att kritisera en ras så kanske man inte ska vara riktigt så nedlåtande i sin ton.... Själv trodde jag ju till och med att du var ett trådtroll efter inlägg nr 2! Nu fortsatte jag bemöta dig på ett hyfsat vettigt sätt (hoppas jag?!) och DÅ förändrades din ton till mycket trevligare!

Nåja, live and let live! Vi får gå vidare och alla lära oss något av diskussionen!
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Björk: Jag hade hört talas, något om att svenskfödda hästar skulle ha mindre eksem, men detta var som sagt hörsägen och inget jag vågade luta mig mot.

Som sagt: jag kan i efterhand tycka att det då vore lämpligare att istället FRÅGA andra: "jag har hört att...." för att ta reda på om ens slutsatser om de stora eksemproblemen i rasen är "sanna" eller inte. För visst; till viss del är de ju sanna: på alla importer.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jamen jag tycker att det ser fånigt ut och de är små och är det för tungt är det synd om dem (små stackare).

Man blirlynchad om man säger vad man tycker här på buke, se bara vad som hände här.

Ni blev ju krigiska och ja, de är lurviga ponnyer i mina ögon, iaf vintertid.

Det här är min åsikt, en enda liten människa och jag kan inte göra någon direkt skada på islandshästsporten.
Varför kan inte jag få tycka vad jag tycker och sen kan ni i lugn och ro hålla på med det ni gillar och jag med mitt, jag hindrar ingen och är för åsiktsfrihet.
Visst förstod jag att ni kanske skulle reagera, men ni behöver ju inte ta i så ni spricker (jag kom inte med något mordhot eller så).

Det tråkiga i det hela var att ni inte verkade förstå att jag utgick från min syn på islänningarna (utifrån) och sa hela tiden att jag inte visste massor, utan belyste bara det jag sett, och rent logiskt verkade det som om eksem var ett problem och i annonser på islänningar står det ofta "eksemfri" vilket jag uppfattar som att det skulle vara ngt speciellt (dvs ovanligt med eksemfrihäst) medan ni kom med er syn på islänningarna (inifrån) vilken skiljer sig helt från min (som jag även erkände).
Det är inte så att ni direkt gjort ngn bra reklam för rasen, genom att bli så förbannade för lite kritik (inte kritik egentligen, mer åsikter).

Jag är även medveten om att missuppfattningar är vanliga på nätet, då man i diskussionen missar röstläge och tonfall, vilket är viktigt för att urskilja vad man egentligen menar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag tycker nog att du kan fundera över hur du uttryckte dig i ditt allra första inlägg. Om du VET att det kan vara "känsligt" att kritisera en ras så kanske man inte ska vara riktigt så nedlåtande i sin ton.... Själv trodde jag ju till och med att du var ett trådtroll efter inlägg nr 2! Nu fortsatte jag bemöta dig på ett hyfsat vettigt sätt (hoppas jag?!) och DÅ förändrades din ton till mycket trevligare!
Jag visste inte att ni skulle reagera som ni gjorde utan trodde att ni förstod bättre än så, och tycker att man måste få kunna skriva sina åsikter utan att bli hängd för det (såå hemsk var jag inte). Jo du var trevlig och därför var jag trevlig tillbaks.

Jag trodde att det var vuxna människor här (vet att det är yngre också) och de borde förstå att alla inte tycker lika och således kunna hantera en kommentar som inte är full av beröm och beundran. Som människa måste man kunna ta "kritik" eller att kanske inte alla tycker om en, eller det man själv tycker om utan att för den skull gå i taket.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Men snälla du vad du ältar, det du uttrycker som "gå i taket" beror på den irritation som jag skrev om tidigare. Att man inte tycker lika är väl inget konstigt, det är ju därför vi har diskussonsforum. Snarare hur man uttrycker dig på, krigisk tonfall kan man ju få det till speciellt som du uttryckte dig på ett sätt som var minst sagt utan erfarenhet/underlag. Om någon går in och rättar så bör ju inte det vara något konstigt, varför se det som kritik när du faktiskt kan lära dig något om det.:confused:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Och jag tycker att det är synd om halvblod som går med täcke hela dagarna och står på skitigt stall med dålig luft det mesta av tiden.
Får inte jag tycka det?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

tyck på du, men jag vet inget om ngr skitiga stallar, däremot en del med taskig ventilation.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Och jag vet då ingenting om några små stackare som ser fåniga ut och som det är för tungt för.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

nu var det inte hästarna som såg fåniga ut, men visst om du vill ha det till det, ni har ju redan tolkat mig så fel som det går.

Men jag blir fascinerad av hur trångsynta och småtjuriga många är (ingen nämnd ingen glömd)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

55-60 kg fem-sex dagar per vecka, entimmespass ca.
då är jag alltså värsta djurplågaren, jag som väger 60-62 och red C-PONNY (ej islandshäst dvs) på normalt 1½ timmesturer, några gånger upp till 2½-3 timmar.. (hoppade också med den)

kan säga att ponnyn varken led av dålig rygg eller benproblem, hon var bra musklad men inget broilerpaket.. reds i form och mådde bara prima!
så dina rekommendationer är superförsiktiga, kanske stämmer för en omusklad unghäst eller en häst som nyss varit konvalecent och behöver bygga muskler.. men inte en normaltränad islandshäst..

kan säga att jag även red normalmusklade unghästar på ca 134 cm helt utan problem.. och en 23 årig islänning på samma mkh och byggde upp hans muskulatur.. ingen av dom hade problem med min vikt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jamen jag tycker att det ser fånigt ut och de är små och är det för tungt är det synd om dem (små stackare).

Man blirlynchad om man säger vad man tycker här på buke, se bara vad som hände här.
Nåja, vi har väl olika åsikter om vad en lynchning är helt enkelt. Men jag tycker det är väldigt konstigt om man efter dina uttalanden förväntar sig att bli bemött på annat sätt än att folk ifrågasätter dina påståenden. Det tog tex ett bra tag innan man fick klart för sig vad du anser vara för tungt. För att förekomma tron att det räcker med att man är en vuxen (man med skägg...?) så kanske det hade varit något enklare att slippa missförstånd genom att istället för att påpeka fånigheten precisera att man anser folk över 80 kg vara för stora för en häst på 1.40 cm (som Roheryns)? Så slipper man kanske antagandet att det räcker att man är vuxen och har skägg för att det ska vara "synd om de små stackarna".

Du får väl uttrycka dig precis hur du vill, men min åsikt är att dina inlägg var rätt arroganta och allmänt provokativa i första skedet. Tydligen var jag inte ensam om att uppfatta dem så och dessutom just därför argumentera emot det som jag trodde du ville förmedla.
Varför kan inte jag få tycka vad jag tycker och sen kan ni i lugn och ro hålla på med det ni gillar och jag med mitt, jag hindrar ingen och är för åsiktsfrihet.
Jag tycker ju att vi (som jag tidigare sagt) verkar ha rätt lika åsikter om tex viktgränsen på islandshäst. Så; enligt min mening så har jag inga problem med dina åsikter (när de väl kom fram). Däremot anser jag att du uttryckte dig rätt klumpigt och provokativt. Jag tror att du gärna VILLE "jävlas" lite för att se vad som skulle hända. När du sen fick rejäla hugg tillbaka - då var det inte lika roligt längre. Helt och hållet mitt antagande; ingen objektiv sanning.

Visst förstod jag att ni kanske skulle reagera, men ni behöver ju inte ta i så ni spricker (jag kom inte med något mordhot eller så).
Ingen har mordhotat dig heller.... :smirk:

Det är inte så att ni direkt gjort ngn bra reklam för rasen, genom att bli så förbannade för lite kritik (inte kritik egentligen, mer åsikter).

Det är väl i och för sig upp till dig om du vill tolka oss härinne som islandshästar. ;) Jag tycker vi gör rätt bra reklam för rasen genom att påpeka att de sjukdomsproblem som finns kanske inte är fullt så allvarliga som tex du antog.

Kritiken du framfört har jag egentligen inte ens förstått. Åsikten att någon vuxen man med skägg ser fånig ut på en liten häst .... den är ju bara totalt irrelevant, just för att det är en personlig uppfattning/åsikt. i slutändan verkade du ju inte ha så värst mycket relevant kritik ... eller?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag trodde att det var vuxna människor här (vet att det är yngre också) och de borde förstå att alla inte tycker lika och således kunna hantera en kommentar som inte är full av beröm och beundran. Som människa måste man kunna ta "kritik" eller att kanske inte alla tycker om en, eller det man själv tycker om utan att för den skull gå i taket.

Tja, jag tror du är den som verkar ta åt dig mest. De flesta som håller på med islandshästar är rätt härdade i att behöva höra på kritik. Din "kritik" är liksom inget nytt, vare sig här eller IRL. Kanske blir man lite trött bara ibland...

Detta är dock ett diskussionsforum och om någon uttrycker sig illa eller kommer med faktafel eller tycker något där jag tycker annorlunda så kommer jag självklart att påpeka det! Annars vore ju vitsen med att vara härinne noll.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det är väl i och för sig upp till dig om du vill tolka oss härinne som islandshästar. ;)
:rofl: :rofl: :rofl:
Men alltså, det här med skägg, har någon på allvar undesökt saken?
Det KAN ju hända att det påverkar totalvikten på ekipaget :eek:
Och då är jag seriöst villig att ta upp frågan till diskussion. Ska skäggbärande ryttare verkligen tillåtas i framtiden?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag tycker att det är rent löjligt att ni hakat upp er på det här med skägg, det var, som nämnt, bara en reflektion.
Jag kan ta kritik och om ni tycker att jag uttryckt mig klumpigt ber jag om ursäkt, ni var inte helt tydliga själva alla gånger.

Jag ser inte er som islandshästar men håller man på med hästar får man dras med ägarna till dessa också och är de inte trevliga blir nog inte själva sporten det heller (nu är inte alla som har halvblod trevliga, långt ifrån).

Att ni inte förstått det jag försökt framföra förstod jag för längesedan...

Nu lämnar jag detta därhän...
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag tycker att det är rent löjligt att ni hakat upp er på det här med skägg, det var, som nämnt, bara en reflektion.
Jag kan ta kritik och om ni tycker att jag uttryckt mig klumpigt ber jag om ursäkt, ni var inte helt tydliga själva alla gånger.

Jag ser inte er som islandshästar men håller man på med hästar får man dras med ägarna till dessa också och är de inte trevliga blir nog inte själva sporten det heller (nu är inte alla som har halvblod trevliga, långt ifrån).

Att ni inte förstått det jag försökt framföra förstod jag för längesedan...

Nu lämnar jag detta därhän...

Ojdå! :o Försökte bara lätta upp stämningen lite..(det kan ju inte hjälpas att ibland blir det dråpligt i texten, förlåt) Och förresten kan jag inte delta i de allmänna rasdiskussionerna, då jag har hästar av flera olika raser. Vilken tråkmåns va?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 865
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 902
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp