Bukefalos 28 år!

hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det här med skägg var ju kanske bara en rätt lustig kommentar. Det är trist att du inte kan skratta åt det själv.

Det finns mängder av trevliga och mindre trevliga folk. Vilka hästar de äger brukar vara sekundärt enligt min erfarenhet.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

:rofl: :rofl: :rofl:
Men alltså, det här med skägg, har någon på allvar undesökt saken?
Det KAN ju hända att det påverkar totalvikten på ekipaget :eek:
Och då är jag seriöst villig att ta upp frågan till diskussion. Ska skäggbärande ryttare verkligen tillåtas i framtiden?

Eller skäggbärande hästar? För min skäggiga dam ser ju inte värst feminin ut precis. :D Nåja, hon ska klippas i år; kanske ryker skägget också då! :rofl:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

De töltar inte.
Många vill bara rida den gångarten, fast den har 4 eller5:crazy:

Att sadla så långt bak som många gör-varför?
Tror folk att det är lättare för hästen att samla sig(med sänkt rygg)o huvudet i vädret.

vi får väl vänta på en generation till innan vi vet hur hållbarheten är i sverige.
Min hovis berättade om en stor karl som ville ha extra tyngd på framskorna.
Han svarade - om du väger 90 kg tror du att ett par hundra gram gör ngn skillnad på hästens rörelser? Rid bättre istället!:bow:

Tycker att det är både plus o minus med turridning. Det finns seriösa men oftast är det exploratering för att tjäna pengar.
folk som aldrig har suttit på en häst får skumpa runt o hålla balansen i tygeln- i flera timmar.

tycker att stora karlar på islänningar inte är etiskt. Som att inte våga slå på en karl i samma storlek.
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Många vill bara rida den gångarten, fast den har 4 eller5:crazy:

Att sadla så långt bak som många gör-varför?
Tror folk att det är lättare för hästen att samla sig(med sänkt rygg)o huvudet i vädret.

Pass rider jag inte till vardags kan jag lova, tölten är en underbar gångart och är det stora nöjet med just islandshästen. Grund gångarterna är viktiga, kanske inte lika mycket för fritidsryttaren då. Men en bra riden tölt tränar lika mycket som vilken annan grund gångart som helst.

Nu vet inte jag vad du menar med att sadla långt bak, min erfarenhet från halvblodsridningen var nämligen att sadla för långt fram.
Jag drar tillbaka sadeln för att den inte skall ligga på/över skulderbladet, men ej heller passera 18:e revbenet.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Tycker att det är både plus o minus med turridning. Det finns seriösa men oftast är det exploratering för att tjäna pengar.
folk som aldrig har suttit på en häst får skumpa runt o hålla balansen i tygeln- i flera timmar.

Det finns inga pengar att tjäna på enbart turridning, ivarje fall så är de som håller på med turridning allt annat än rika.:smirk:

Hästarna är kostsamma i inköp, och ryktet sprider sig snabbt om ett företag har dåliga hästar eller är otrevliga i största allmänhet.
De flesta som jag känner till har fått kombinera detta med lektionsverksamhet, in/tillridningar samt även kanske kursverksamhet.

Så den första turridningshästen (islandshäst) jag träffade på var 1991, Drutten. Han var då ca 7-8 år och en klippa för den rädda och oerfarna ryttaren, idag ca 22-23 år gammal tar han sin uppgift på största allvar fortfarande.:love:
Jodå man gjorde ett tappert försök att pensionera honom, men rymde ur hagen varje gång en tur var på väg ut och den skulle han följa med på till varje pris.:rofl:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Att sadla så långt bak som många gör-varför?
För att sadlar skall sitta där på alla hästar.
4 fingrar bakom bogbladet.
Kolla toppekipagen i dressyr.

vi får väl vänta på en generation till innan vi vet hur hållbarheten är i sverige.
Vi behöver inte vänta.
Vi vet redan att massor av dessa hästar har hållit för turridning i uppåt 20 år.

Han svarade - om du väger 90 kg tror du att ett par hundra gram gör ngn skillnad på hästens rörelser?
Du, jag lovar, det märks.
Det handlar om balancering.

tycker att stora karlar på islänningar inte är etiskt.
Etiskt? Vad har detta med etik att göra?
Oetisk ridning - en alldeles ny definition.
I det facket finns i sådana fall mycket annat som jag skulle vilja stoppa.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

"Jag drar tillbaka sadeln för att den inte skall ligga på/över skulderbladet, men ej heller passera 18:e revbenet."

Där har du faktiskt ett annat problem med stora ryttare på små hästar, hästen har kanske max plats för en 16,5" sadel på sin (ofta korta) rygg medans ryttarens rumpa kräver 17,5-18"

Annars undrar jag varför det heter islandshäst när allt annat i den storleken heter ponny?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Hmm, min sadel håller 17 tum trots en större gump.:o Och det går alldeles utmärkt att rymma på den ytan, men en sadel med kilbossor då skulle det blir problem däremot betydligt enklare med rundbossor som i vårat fall.;)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

då är jag alltså värsta djurplågaren, jag som väger 60-62 och red C-PONNY (ej islandshäst dvs) på normalt 1½ timmesturer, några gånger upp till 2½-3 timmar.. (hoppade också med den)

kan säga att ponnyn varken led av dålig rygg eller benproblem, hon var bra musklad men inget broilerpaket.. reds i form och mådde bara prima!
så dina rekommendationer är superförsiktiga, kanske stämmer för en omusklad unghäst eller en häst som nyss varit konvalecent och behöver bygga muskler.. men inte en normaltränad islandshäst..

kan säga att jag även red normalmusklade unghästar på ca 134 cm helt utan problem.. och en 23 årig islänning på samma mkh och byggde upp hans muskulatur.. ingen av dom hade problem med min vikt..
Hur du värderar det jag skriver är upp till dig. Jag svarade på en fråga; vad jag tyckte var lagom.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Menar estetiskt inte etiskt eller etniskt:D
4 fingrar :confused: bakom bogbladet på en kort ponny/hä'st.
Då hamnar den för långt bak- över njurarna.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Då hamnar den för långt bak- över njurarna.

Inte om den är rätt i form och storlek.
Kilbossa är ju t.ex. uteslutet.
Och så måste sadeln vara ganska så bananformad för att släppa ryggen tillräckligt långt fram.
Vi letar alltid kort anläggningsyta med stor sits.
Inte lätt alla gånger.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Annars undrar jag varför det heter islandshäst när allt annat i den storleken heter ponny?

Från början kallades det ju islandsponny i Sverige. Egentligen har ju islänningen ponnymått precis som du säger. Men vad jag hört så ansåg man att definitionen ponny (som ju egentligen bara är en ren måttgräns helt påhittad av människor) oftast innebar att man menade "barnhäst". Eftersom detta inte riktigt stämmer på islänningen generellt så ansågs begreppet häst vara riktigare. Till skillnad från ponnys får vuxna i islandshästsammanhang tävla islandshäst.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Annars undrar jag varför det heter islandshäst när allt annat i den storleken heter ponny?[/QUOTE]


Har för mig att det har med propotioner att göra, dvs en ponny har si o så långa ben i förhållande till mankhjöden, halsens längd är en viss % av kroppens längd osv. En häst har andra propotioner. Mankhöjden delas in i kategorier bla pga tävling (klasser, ryttarens ålder osv)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Du säger väl inte fjordponny heller, trots att de oftast håller ponnymått? ;)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Nop, den har väl "hästpropotioner" antar jag....
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Tips är att göra två diskussioner till en, genom att besöka "Hur mycket är lämpligt för en liten islänning?" på Islandsrubriken. Eller tvärtom kanske.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Hur du värderar det jag skriver är upp till dig. Jag svarade på en fråga; vad jag tyckte var lagom.
då måste du kanske ifrågasätta dina kunskaper om hästars byggnad.. dom klarar lätt av att bära mer än vad du tror.. det är inga små bräckliga harpaltar vi pratar om, det är hästar..
En welsh mountain har tillräckligt med muskler i halsen (och bakvikt i arslet) för att lyfta två fullvuxna personer med bara huvudet (tänderna skulle raspas, vi försökte hålla ner ponnyn)..
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Knapplån....

Så många som har åsikter i detta ämne, men INGEN som vågar sig på en uppfattning om vad som då kan vara lämplig ryttarvikt på en islandshäst. Jag har som sagt en ca 140cm hög islänning, valack, 9år, ganska kraftig, någorlunda väl musklad och i god kondition. Inga extrema exteriöra avvikelser, inga gamla skador eller annat att ta hänsyn till. Riden/tränad regelbundet sedan han var 4år. Vad tror/tycker ni att han kan bära (och hur ofta och hur länge)....?

Nu är ju allt i ämnet spekulation. Men från min erfarenhet av islandshästar skulle jag mellan tummet och pekfingret kunna tänka mig en ryttare på max ca 95kg. I början kortare pass men sedan allt längre. Ingen omöjlighet att träna en sådan häst till att bära ryttare i 4-5 h på en dag (givetvis inte en sådan tur flera gånger i veckan...).

Givetvis ingår i detta uttalande att hästen har rätt fysiologiska förutsättningar..
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

:bow: :bow: :bow:

Svar på tal, kallar jag det. Det man istället kan undra ibland är varför islandshästar har en så markant mycket bättre hållbarhet än många andra hästraser.

Vi driver turridning, och märker att ryttare som kommer från "ridskole"-världen utanför islandshäst lägger gärna sadeln så att hästen inte har någon bogfrihet alls. Vilket är fel. Sedan ska sadeln givetvis inte ha tryckpunkt för långt bak, men det får man anpassa till varje enskild häst.

Och Boj har rätt, ingen vinner på att köpa in svindyra hästar som man sedan "exploaterar". Då försvinner man fort från branschen, helt enkelt av lönsamhetsskäl. Det man eftersträvar är hållbarhet, glädje och ridbarhet hos sina hästar. För att överleva krävs nöjda kunder, svårare än så är det inte.

Ang. skoning så kan visst 100g spela roll för hästens gångarter, oaktat ryttarens vikt. Men jag är inte för att man skor för att få bättre gångarter, det är framförallt en träningsfråga för häst och ryttare.

Estetik är upp till betraktaren. En ryttare i balans och sits i lätt kontakt med en glad och positiv häst är alltid en fröjd att se, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 117
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp