Bukefalos 28 år!

hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sadlingen:
Så långt bak som många islandsryttare sadlar ska INGA sadlar ligga. Jag pratar om sadel som läggs minst en handsbredd bakom´bogbladet och som ligger med bossan och trycker på hästens känsliga länd. Långt bakom sista revbenet alltså. Sadelgjorden hamnar där hästens mage är som störst och resultatet blir att sadeln vandrar framåt under ridning. (för att lägga sig på sin naturliga plats) Det godkänns däremot inte utan då sätts förgjord plus svanskappa för att sadeln inte ska ha en chans att lägga sig på rätt ställe. Det här har jag själv sett många gånger så det är inte något jag tror.

Vikten:
Varför ska en stor och tung karl rida på en liten häst? Det säger sig väl självt att en stor och tung människa måste ha en stor häst som orkar bära mera. Alternativet är att den stora tunga människan sitter på sin häst mycket korta stunder.

Hållbarheten:
Vet vi att de håller så bra? Det jag vet är att Equieterapeuterna behandlar massor av islänningar med ryggproblem pga överbelastning. Just ryggar är ett stort problem eftersom hon anser att vi i Sverige inte lärt oss att använda Islandshästen på rätt sätt utan sätter tunga ryttare på små hästar och rider långa pass. Ett problem (enligt et) är också att islänningarna har så otroligt hög smärttrösken jämfört med andra raser att det är svårare att märka när de har ont. De jobbar på trots smärta.

Jag tror inte man ska avfärda detta utan gå ut med mera information. Många vana ryttare vet redan detta och rider med förnuft. men det finns mängder av nya ryttare som väljer just islänningen för dess lunga stabild psyke. De har inte erfarenhet och fakta med sig och då blir det lätt fel. Dessa nya ryttare/hästägare måste få mera kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sadlingen:
Så långt bak som många islandsryttare sadlar ska INGA sadlar ligga. Jag pratar om sadel som läggs minst en handsbredd bakom´bogbladet och som ligger med bossan och trycker på hästens känsliga länd. Långt bakom sista revbenet alltså. Sadelgjorden hamnar där hästens mage är som störst och resultatet blir att sadeln vandrar framåt under ridning. (för att lägga sig på sin naturliga plats) Det godkänns däremot inte utan då sätts förgjord plus svanskappa för att sadeln inte ska ha en chans att lägga sig på rätt ställe. Det här har jag själv sett många gånger så det är inte något jag tror.

Vikten:
Varför ska en stor och tung karl rida på en liten häst? Det säger sig väl självt att en stor och tung människa måste ha en stor häst som orkar bära mera. Alternativet är att den stora tunga människan sitter på sin häst mycket korta stunder.

Ang sadlingen:
Jag tycker inte att det är vanligt att islandshästar sadlas på det sätt du beskriver. En sadel skall ligga så att bogfrihet uppnås och så att man inte har tryck på länd, viktigt är att ha en sadel som är väl anpassad till hästen!. Sadelgjorden hamnar då inte alls som du beskriver. Ibland kan jag uppleva att man rider med sadlar med för lång anläggningsyta, men speciellt vanligt, nej. Svanskappa och förgjord är bra komplement att träna hästen på, men INTE jämt för att sadeln ska ligga på plats. Då är det dags att byta sadel alt. muskla hästen bättre! Jag upplever som jag skrev tidigare istället att många ridskoleryttare från storhästvärlden sadlar helt utan bogfrihet, utan låter sadeln låsa bogen. Nu beror givetvis alla sådana här utsagor också på hur sadeln är utformad!

Ang vikten:
Lika kul jämt. När ska det gå upp för annars så smarta hästmänniskor att mankhöjd inte är ett mått på viktbärighet? Ändra gärna till: Det säger sig självt att en stor och tung människa måste ha en häst som orkar bära mera än en liten och lätt människa. PUNKT. Hur mycket en häst kan bära på ryggen beror på fysiska förutsättningar (vilket inkluderar MYCKET mer än höjd över havet) och träning.

Finns det då någon som kan förklara varför islandshästar i regel är så mycket mer hållbara än andra hästraser, trots att många av dem bär ganska "tunga" ryttare?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

:bow: :bow:



Hur länge har islandshästen funnits i sverige? (liten fråga) :angel:
Vet vi att de verkligen är så hållbara? NEJ!
Med tanke på vad bigganl skriver.. equiterapeuter behandlar många islandshästar med ryggproblem osvosv.
Klart att de håller på island där det är annorlunda..
men här köper höjdrädda kärringar osv osv de små söta trollen, för de orkar ju bära "hur mycket som helst". och inte behöver de något stall heller. :smirk:

när ska folk förstå att det är i skillnad på sverige och island?
både klimat och hästhantering.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sadlingen:
Det godkänns däremot inte utan då sätts förgjord plus svanskappa för att sadeln inte ska ha en chans att lägga sig på rätt ställe. Det här har jag själv sett många gånger så det är inte något jag tror.
Jo det är ju gräsligt.
Och detta ofta med sadlar som har blad i bak så att de blir riktigt långa.
Men detta är en icke önskvärd avvart.
Ett numera omodernt sätt som var vanligt för 20 år sedan och nu borde vara avskaffat.

Vikten:
Varför ska en stor och tung karl rida på en liten häst? Det säger sig väl självt att en stor och tung människa måste ha en stor häst som orkar bära mera.
Därför att stor inte automatiskt = stark och viktbärande.
En stor och tung karl skall rida på en stark och viktbärande häst.
Det behöver inte betyda att hästen måste vara stor.
Min genom tiderna mest viktbärande häst är 135cm.
I sin krafts dagar så klarade han utan problem 130kg.
Han är idag 28 år gammal och fullt frisk (nåja, senilt glattbett och sommareksem, men det kommer ju inte från ridningen).
Min minst viktbärande häst var ett halvblod på 158cm av god stam.
Han började vingla redan vid 65kg.
Och dömdes ut 7 år gammal för kronisk artrit.

Hållbarheten:
Vet vi att de håller så bra?
Ja, det finns statistik på det gjorda av försäkringsbolagen.
Det är den som de sedan sätter sina försäkringspremier efter.
Och det kostar nog runt hälften att försäkra en Islandshäst mot att försäkra ett halvblod för samma värde.

Men det finns mängder av nya ryttare som väljer just islänningen för dess lunga stabild psyke. De har inte erfarenhet och fakta med sig och då blir det lätt fel. Dessa nya ryttare/hästägare måste få mera kunskap.
Ja och det är Islandshästens förbannelse.
Och trots detta så har de en mycket bra försäkringsstatistik.
Tänk hur bra den skulle bli med en korrekt foderstat, en väl tillpassad sadel och korrekt ridning och träning också.

Ryttarvikten är nog inte en faktor här.
Med tanke på att många framgångsrika Islandshästryttare är stora och starka karlar.
Och deras hästar håller, för de sköts om på rätt sätt.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

*knapplån*

Här kommer en helt ovetenskaplig kommentar efter några års information från en Islänningsstall med ridskola och privatinhyrningar. Jag har alltså på lite avstånd fått info genom vad de som själva äger hästarna berättar om sina djur. Detta har skett när vi möts på skolgården eller vid hämtning och lämning av barn på dagis och så vidare dvs. genom vanligt hövligt vardagssnack om våra hästar.

(Jag är själv en stor och tung ryttare så jag kan nog avgöra ungefärlig vikt på en annan människa genom att se om denne är större eller mindre än mig.)

De jag möter som hela tiden pratar om hästens ryggproblem och märkliga hältor är STORA och de jag möter som inte har några problem är ganska SMÅ.

Min slutsats blir då: Islänningar är INTE mer viktbärande än någon annan häst. Fel eller ej.....mig går det bara inte att övertyga. Jag kommer alltid att anse att det är FEL att sätta ryttare på uppåt 90-100 kg på små pinniga Islänningar. För breda och rejäla i benstommen det är dom ju INTE.

När jag var på kliniken med min pålle för misstänkt struma för ett tag sedan, så kom TVÅ av dessa stora människor som jag berättat om in med sina islänningar för hältutredning. Jag såg inte ens att det var deras islänningar de hade med sig!!!! Jag (och min vänninna) trodde att de köpt unghästponnyer (russ) till sina barn och var där för besiktning!!!! Det tycker jag säger ganska mycket!

Jaha nu kanske jag också ska förklara att jag inte alls vill föra någon häxjakt på islandsryttare överlag. Jag menar bara att man visst kan vara FÖR tung och man måste inse det själv.


// M
(svår att överbevisa)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Hur länge har islandshästen funnits i sverige?
I mer än 30 år i nuvarande form.
Klubbarna Gandur och Gauti bildades 1976.
Och då så måste det ju redan ha funnits Islandshästar här i några år.
Stormur och Vallholt bildades 1977.

Vet vi att de verkligen är så hållbara? NEJ!
Jo, tack vare försäkringsbolagens statistik så vet vi det.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

när ska folk förstå att det är i skillnad på sverige och island?
både klimat och hästhantering.

Det handlar inte riktigt om det.
Utan att man måste förstå att de hästar som går ute på Island inte är de hästar som man rider på.
Ridhästar på Island står på stall och ingen skulle drömma om att släppa ut dem svettiga i minusgrader.
Utom möjligen för att rulla svetten av sig i snön innan de ställs in PÅ STALL.

Islänskt hö har också en helt annan näringsmässig sammansättning än svenskt hö.
Detta gör att man inte kan fodra på samma sätt här som där.
Utan man måste anpassa fodret efter näringsinnehåll.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Självklart så frestar en tung orutinerad ryttare mera på hästen än en lätt orutinerad ryttare.

Om man är tung och vill rida Islandshäst så måste man dels välja en Islandshäst som är stadigt byggd och dels rida med förstånd och hänsyn till hästen.
Om man bara gör det, så går det alldeles utmärkt.
Och om man inte gör det så går det dåligt.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Självklart så frestar en tung orutinerad ryttare mera på hästen än en lätt orutinerad ryttare.

Om man är tung och vill rida Islandshäst så måste man dels välja en Islandshäst som är stadigt byggd och dels rida med förstånd och hänsyn till hästen.
Om man bara gör det, så går det alldeles utmärkt.
Och om man inte gör det så går det dåligt.

Ja just det! Men så låter det inte alltid när folk diskuterar islänningar. De jag pratade om är rutinerade allihop men de har ju bara EN egen häst var och den vill de ju rida på en timma om dagen. Det håller inte deras häst för men de inser det inte själva.

//M
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag är som dig, och ser då och då samma saker då jag med kompisens sjuka häst hängt mycket hos veterinären..

hur kommer det sig att så många equiterapeuter behandlar islandsryggar? och veterinär säger att dom är överskattade?
:smirk:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

:bow: :bow:
Hur länge har islandshästen funnits i sverige? (liten fråga) :angel:
Vet vi att de verkligen är så hållbara? NEJ!
Med tanke på vad bigganl skriver.. equiterapeuter behandlar många islandshästar med ryggproblem osvosv.
Klart att de håller på island där det är annorlunda..
men här köper höjdrädda kärringar osv osv de små söta trollen, för de orkar ju bära "hur mycket som helst". och inte behöver de något stall heller. :smirk:

när ska folk förstå att det är i skillnad på sverige och island?
både klimat och hästhantering.

Varför skulle islandshästar självklart hålla på Island och vara dödsdömda i Sverige? I vissa fall kan det nog vara tvärtom för delar av hästhållningen på Island är ingen höjdare.

Och vare sig islandshästar eller andra hästar orkar bära "hur mycket som helst". Men hur mycket de orkar bära är inte direkt kopplat till mankhöjden.

Och säkert 80% av hästarna i vårt kära land skulle klara sig utmärkt och vinna stort i hälsa som utegångsdjur, om de bara fick chansen. Och hästar är inte gjorda för att bo i stall, stå stilla i 10-12h på några få kvadratmeter. När man arbetat en häst med vinterpäls (jo, det krävs att man låter bli klippningen om de ska klara utegång), måste de dock få bli helt torra, på stall med täcke.

Vi har regelbundet kiropraktor hos våra hästar och han tycker att våra hästar är i bra form, jämfört med många andra hästar som han besöker. Och då bedriver vi ändå också sån där "hemsk turridning" med besökare som ibland väger upp mot 100 kg på våra mest viktbärande hästar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

och veterinär säger att dom är överskattade?
:smirk:

Överskattade? I vilken mening?

Det finns en god anledning till att min verksamhet inte har enskilda försäkringar på våra hästar. Försäkringsbolagen (trots att det är halva premien för islandshästar mot motsvarande halvblod) gravt överskattar risken för våra hästar och helt enkelt vill ha för mycket betalt.

På 11->17 hästar har vi haft 2 hältor de senaste 2 åren, ingen som krävde utredning utan vila avhjälpte efter vet. besök. Vi har regelbundet kiropraktor och besöker tandläkare med alla våra hästar. Småkrämpor då och då förekommer, i betydligt mindre omfattning än andra hästar enligt våra behandlare. Inte en enda händelse som renderat mer än självrisken i vet. kostnad. Nu är det inget bra STATISTISKT underlag, vi har förmodligen haft ett gynnsamt utfall under dessa år, eftersom vi inte drabbats av några "otursskador" alls heller.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

ehh ja, man har sågat igenom benen på döda islandshästar och jämfört med många andra raser, och har då sett med blotta ögat att en islandshästs ben är kompaktare och har mindre märg = mer ben..

Vet du om det är nått liknande med shettisar? För läser man i fakta böcker om dom står det ibland att "kan ridas av vuxna män i svår terräng".
Undrar jag som ibland får dåligt samvete av att rida min (ovanligt stora) shettis...:angel:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

:bow: :bow:



Hur länge har islandshästen funnits i sverige? (liten fråga) :angel:
Vet vi att de verkligen är så hållbara? NEJ!
Med tanke på vad bigganl skriver.. equiterapeuter behandlar många islandshästar med ryggproblem osvosv.
Klart att de håller på island där det är annorlunda..
men här köper höjdrädda kärringar osv osv de små söta trollen, för de orkar ju bära "hur mycket som helst". och inte behöver de något stall heller. :smirk:

när ska folk förstå att det är i skillnad på sverige och island?
både klimat och hästhantering.
De första större importerna av islandshästar som ridhästar för vuxna påbörjades i slutet av 60- början av 70-talet. Alltså över 35 år sedan. Vad menar du är skillnaden på Island som gör att de skulle orka (tyngre) manliga ryttare där än här? Och varför är en "höjdrädd kärring" ett problem rent viktmässigt.

Hur många känner du som inte har något stall till sina hästar? Jag känner .... ööööö, ingen. Däremot har många som jag hästen på lösdrift. Vilket inte är detsamma som att "inte ha stall".
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Min slutsats blir då: Islänningar är INTE mer viktbärande än någon annan häst. Fel eller ej.....mig går det bara inte att övertyga. Jag kommer alltid att anse att det är FEL att sätta ryttare på uppåt 90-100 kg på små pinniga Islänningar. För breda och rejäla i benstommen det är dom ju INTE.
De små och pinniga är ju såklart små och pinniga. De rejäla och breda är ju såklart rejäla och breda.

För övrigt undrar jag fortfarande: vad är det som säger att andra hästraser i samma storlek och kroppsbyggnad som en "rejäl typ" av islänning INTE klarar mer vikt än vad "traditionen" säger?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

hur kommer det sig att så många equiterapeuter behandlar islandsryggar? och veterinär säger att dom är överskattade?
:smirk:

tja.... jag vet inte. Finns det statistik på alla dessa equiterapeuters behandling av olika raser?
De veterinärer jag träffat och anlitat har i regel tyckt bra om islandshästen som ras. :crazy:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Hur många känner du som inte har något stall till sina hästar? Jag känner .... ööööö, ingen.

Jag känner ingen sådan heller, sådana vänner vill inte jag ha.
Men jag vet om och har träffat på en del sådana.
Rätt ut med hästarna i hagen efter ridning bara.
Oavsett väder och temperatur, de är ju Islänningar.

Lagen om ligghallar är bra.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Varför skulle islandshästar självklart hålla på Island och vara dödsdömda i Sverige? I vissa fall kan det nog vara tvärtom för delar av hästhållningen på Island är ingen höjdare.
Och vare sig islandshästar eller andra hästar orkar bära "hur mycket som helst". Men hur mycket de orkar bära är inte direkt kopplat till mankhöjden.

Och säkert 80% av hästarna i vårt kära land skulle klara sig utmärkt och vinna stort i hälsa som utegångsdjur, om de bara fick chansen. Och hästar är inte gjorda för att bo i stall, stå stilla i 10-12h på några få kvadratmeter. När man arbetat en häst med vinterpäls (jo, det krävs att man låter bli klippningen om de ska klara utegång), måste de dock få bli helt torra, på stall med täcke.
På island byter man ofta hästar under längre turer, vilket jag tycker är jättebra! Det är en skillnad. Jag VET mycket väl att stor inte behöver betyda "orkar bära mycket". Jag har haft diverse raser genom mitt liv, både privat och genom jobb, och ser tex att min gamla massiva fjording på 144 bar mer än det spänstiga halvblodet på 165.

Och ja, jag föredrar lösdrift! Och anser att i stort sett alla hästar klarar av det om man ger dom rätt förutsättningar..
Har tom övertalat nuvarande stallägaren att bygga en sådan. :banana:

På 11->17 hästar har vi haft 2 hältor de senaste 2 åren, ingen som krävde utredning utan vila avhjälpte efter vet. besök. Vi har regelbundet kiropraktor och besöker tandläkare med alla våra hästar. Småkrämpor då och då förekommer, i betydligt mindre omfattning än andra hästar enligt våra behandlare. Inte en enda händelse som renderat mer än självrisken i vet. kostnad. Nu är det inget bra STATISTISKT underlag, vi har förmodligen haft ett gynnsamt utfall under dessa år, eftersom vi inte drabbats av några "otursskador" alls heller.

Och jag har under min tid haft hand om en bra bit över 50 halvblod via jobb osv, och måånga andra raser genom mitt arbete bla på high chaparral, och där har det inte heller vart många hältor.

Jag tror faktiskt det delvis har med att göra me pressen på varmblodshästar.. inridning tidigt, hård tävling osv. Klart de får mer skador. Inte att just islandshästar är tåligare, dock är de ju det till viss del, men inte sjutton är dom tåligare än tex den nordsvenska rasen. Där jag inte heller sett några större skador.

Vad menar du är skillnaden på Island som gör att de skulle orka (tyngre) manliga ryttare där än här? Och

Hur många känner du som inte har något stall till sina hästar? Jag känner .... ööööö, ingen. Däremot har många som jag hästen på lösdrift. Vilket inte är detsamma som att "inte ha stall".
Som jag skrev ovan så byter man tex hästar på island, det borde man kanske göra till vana i sverige också.

Jag vet allt ett par som skaffat just islandshästar som vart övertygade om att dessa just inte behöver något stall.
Det va ju som ett mode för vissa när dom började spridas i sverige.. en liten hage och en tuss hö så trivs dom.. :smirk:

Och som jag även skrev ovan, så föredrar jag lösdrift.

För övrigt undrar jag fortfarande: vad är det som säger att andra hästraser i samma storlek och kroppsbyggnad som en "rejäl typ" av islänning INTE klarar mer vikt än vad "traditionen" säger?

Det har iaf inte jag sagt.
Jag är övertygad om att en ponny i samma kroppsbyggnad osv osv kan bära lika mycket som en islänning, men tror dock inte att den vikten bör överskridas varken på dessa eller just islandshästen.

tja.... jag vet inte. Finns det statistik på alla dessa equiterapeuters behandling av olika raser?
De veterinärer jag träffat och anlitat har i regel tyckt bra om islandshästen som ras. :crazy:

Inte en aning, kanske går att kolla?
Men jag har erfarenhet av många som anser att det är för mycket tyngd på dom, för långa sträckor. Men byter man av så visst, det är ju shyst mot hästen. Jag vet bla en stor klinik i närheten av mitt förra hem som fick in väldigt mycket islandshästar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag vet allt ett par som skaffat just islandshästar som vart övertygade om att dessa just inte behöver något stall.
Det va ju som ett mode för vissa när dom började spridas i sverige..en liten hage och en tuss hö så trivs dom.. :smirk:
Det är klart det finns avarter som äger alla möjliga hästraser. Jag har träffat dem i islandshästvärlden, men har också träffat dem ägandes helt andra raser.
Menar du att "ett par" är en bra statistik på hur islandshästägare i allmänhet är vad gäller kunskapsnivå? Jag tycker för övrigt den typen av islandshästköpare var lååångt vanligare för ca 20 år sen då jag började med islandshäst än vad de är nu. Ungefär hälften av dem jag träffar idag som har islänning är precis som jag: fd storhästryttare. Och där är kunskapsnivån förstås också varierande, varken högre eller lägre än bland andra hästägare. Och den andra hälften är ofta direkt "inskolade" på islandshäst. Och det är väl samma där: kunskapsnivån varierar från person till person.

Det har iaf inte jag sagt.
Jag är övertygad om att en ponny i samma kroppsbyggnad osv osv kan bära lika mycket som en islänning, men tror dock inte att den vikten bör överskridas varken på dessa eller just islandshästen.
Det var mer av en allmän fråga. Klart att det finns en viktgräns någonstans för ALLA hästar. Men det intressanta är att många alltid tycks tycka att det som gäller för raser av c-ponnystorlek enligt "ridskoletraditionen" bör gälla även för islänningar. Jag vill vända på steken: vad är det som säger att just islandshästarnas påstådda viktbärighet är så exeptionell? Vad är det som säger att inte även andra raser kan bära 85-90 kg väl ridande ryttare?


Inte en aning, kanske går att kolla?
Men jag har erfarenhet av många som anser att det är för mycket tyngd på dom, för långa sträckor. Men byter man av så visst, det är ju shyst mot hästen. Jag vet bla en stor klinik i närheten av mitt förra hem som fick in väldigt mycket islandshästar.
Det är ju du (och någon till) som påstår detta. Så jag undrar vad ni har för underlag ... mer än "vad jag har hört...."
Kliniken i närheten av dig: har du någon statistik från dem då?

För övrigt håller jag med dig om att det är bra att byta häst om man rider på långturer. Men en entimmes tur 5 dgr/vecka med en kunnig ryttare på 85-90 kg är jag övertygad om att mitt sto (ca 135 hög, dock av kraftigare typ) skulle greja. Naturligtvis ska hästen (som alltid) tränas för sin uppgift. Jag (som väger kring 60-65 kg) red inte mer än kanske 10-20 minuter på henne i början när hon reds in.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

...Det är ju du (och någon till) som påstår detta. Så jag undrar vad ni har för underlag ... mer än "vad jag har hört...."
Kliniken i närheten av dig: har du någon statistik från dem då?

Om du hade läst ordentligt i mitt inlägg så hade du sett att jag själv säger att mina påståenden är högst ovetenskapliga ;) .....men att jag vill påstå att de som finns på det stora islandshästcentret i min närhet befinner sig i huvudsak i två olika grupper: Stora, tunga, vana ryttare på mellan 90 till uppemot 110 (120) kilo med hästar med problem (hältor och ryggproblem) och sedan de som är mindre och till och med små ryttare, även dessa med vana, som inte har några problem på sina hästar. Detta är vad vi "avhandlar" när vi ses och de "stora" inser inte ens själva vad problemet kan vara. :crazy:

Vad jag vill säga är att många fler kanske borde inse att det finns gränser även för en islänning. Inte heller Fjording och Haflinger är alltid viktbärande. Men måste se till individen! Men med det snacket som går runt Islänningar just nu så inser inte alla detta.

Jag har inget behov av att få Fjordingar att framstå som någon typ av "mirakelhäst" Varför får jag intrycket av att en del Islänningsägare har det?

// M
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 113
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp