Hur klär man sig i ert stall?

Senast jag stod i stor anläggning va det Kingsland som gällde. Jag bryr mig inte så mycket. Har mycket Kingsland kvar från år tillbaka, så det har jag i stallet. Sedan köpt några PS funktionströjor på REA, och dom är super sköna. Jag köper nästan bara saker på rea, så köper saker som är snygga, men vägrar betala full pris. Har två uhip jackor, något Pikeur, mountainhorse. Nu står jag i mindre stall, så ingen som direkt bryr sig så mycket vad folk har på sig där.
 
Nu för tiden när jag bara tränar travhäst har jag oftast träningsbyxor som sitter tight och över de när det är kallt så ett par allväderbyxor. Fleece tröja och jacka över 🤗 Skönt att inte behöva bry sig längre 😂 Antagligen kommit med åldern också att det ska vara bekvämt i första hand och sen vill jag inte frysa då jag sitter i vagnen mellan 1 -1 och halv timme ungefär. När jag fortfarande red använde jag mest Kingslands ridtights pga av att jag tyckte de var smidigt.
 
Jag har uppdaterat min stallgarderob rejält de senaste åren. Inte för att vara inne utan för att få mer funktionella och bekväma kläder. Tycker att kläder för ridning har gjort en rejäl resa de sista åren när de gäller de bitarna. Idag finns det tröjor i funktionsmaterial, ridbyxor med stretch på att håll och kanter. Dessutom går det att få tunna smidiga jackor som är betydligt varmare än de tjocka klumpiga man haft tidigare.
 
Jag stod nyss i ett dyrt stall(+7kkr som billigaste stallhyra). Alla var så sjukt välputsade jämnt.
Jag tycker det är rätt skönt på ridskolan än nu, där man kan få ha lite mer vanliga kläder. Men ännu bättre på islandstallet, där får både en själv och hästen vara lite lerig!
 
Helt ointressant vad jag har för märke på kläderna. Fuktionellt till bra pris.

Lägger mer pengar på hästens utrustning.
5-6 dyra träns med bra bett och tyglar,
Sen finns det mer i gömmorna.
4 sadelgjordar, equi soft. ELT. hööks och just nu i pälsfällning snörgjord med mattes ullöverdrag till.
2 st, sadlar prestigesadel med matte vojlock på vintern.
sensation bomlös.
Täcken vill jag inte gå in på närmare :)

Ridbyxor Top Reiter eller ett par Ullared med teddyfoder som är 15 år, vintertid.
Sommar Billiga reabyxor eller thigths från sportaffären med dragkedjefickor.
I vinter har jag ridit i en gammal Kingsland dunjacka i reflexfärg inköpt på Röda korset för 150 kr.
Sommarjackor är reajackor, second hand mm. Senaste köpet en MH jacka ny för 150 kr.
Har en kanonfin tysk sommar regn jacka som jag fått beröm för. 100 kr röda korset
Bluntstone skor på sommaren minst 5 år gamla.
Fodrade Tretorn på Vintern.
 
Jag har uppdaterat min stallgarderob rejält de senaste åren. Inte för att vara inne utan för att få mer funktionella och bekväma kläder. Tycker att kläder för ridning har gjort en rejäl resa de sista åren när de gäller de bitarna. Idag finns det tröjor i funktionsmaterial, ridbyxor med stretch på att håll och kanter. Dessutom går det att få tunna smidiga jackor som är betydligt varmare än de tjocka klumpiga man haft tidigare.
Eller hur!
När jag var yngre hade jag ofta "vanliga" kläder i stallet, alltså tröjor osv som jag inte längre använde fick nytt användningsområde i stallet. Men det är ju så mycket bättre med de kläder som faktiskt köps för stallbruk, bättre funktionsmaterial, smidig och stretchig passform mm. Minns också att jag var väldigt tjockt och klumpigt klädd förr för att kunna hålla värmen, det behövs ju inte nu med bättre material.
 
Jag tycker förövrigt att alla (eller iaf alla jag har koll på) märken inom rid- och hästutrustning satsar på funktionalitet. Snyggt och funktionellt är väl generellt "inne". Sen varierar det på vilket sätt det är snyggt. En del märken har lite mer klassisk stil och andra är mer sportiga. Att MD är populärt bland yngre tänker jag främst har med storlekarna att göra, de har ju faktiskt satsat på små storlekar och barnstorlekar vilket de mer klassiska märkena inte har på samma sätt. Jag (som liten vuxen) kan liksom inte ens ha Pikeur eftersom de är så stora i storlekarna..
De nya lite sportiga märkena håller också en ganska rimlig prisnivå. Det är inte direkt dyrare att köpa ex MD än att handla på Hööks.

Absolut. Jag väljer ju själv kläder och utrustning efter funktionalitet, passform och i tämligen diskreta färger (mkt blått, svart, brunt, beige och grått) men jag blev bara så himla paff vilken märkeshets det verkar vara på det stället och märken som jag ändå ansåg vara rätt inne tydligen inte var det 🤷🏼‍♀️
 
Absolut. Jag väljer ju själv kläder och utrustning efter funktionalitet, passform och i tämligen diskreta färger (mkt blått, svart, brunt, beige och grått) men jag blev bara så himla paff vilken märkeshets det verkar vara på det stället och märken som jag ändå ansåg vara rätt inne tydligen inte var det 🤷🏼‍♀️
Det är ju tonåringar vi pratar om. Märkeshets hör ju på något sätt tonåren till, oavsett om vi pratar om stallet eller skolan.. Och vi vuxna är väl alltid fem steg efter tonåringarna när det gäller vad som är inne eller inte.
Jag gissar att de vuxna i stallet inte har samma tankar ;)
 
Jag tycker förövrigt att alla (eller iaf alla jag har koll på) märken inom rid- och hästutrustning satsar på funktionalitet. Snyggt och funktionellt är väl generellt "inne". Sen varierar det på vilket sätt det är snyggt. En del märken har lite mer klassisk stil och andra är mer sportiga. Att MD är populärt bland yngre tänker jag främst har med storlekarna att göra, de har ju faktiskt satsat på små storlekar och barnstorlekar vilket de mer klassiska märkena inte har på samma sätt. Jag (som liten vuxen) kan liksom inte ens ha Pikeur eftersom de är så stora i storlekarna..
De nya lite sportiga märkena håller också en ganska rimlig prisnivå. Det är inte direkt dyrare att köpa ex MD än att handla på Hööks.
Pikeur junior/children har storlek 16 år, den passer jeg perfekt i som er 155 høy. Og, de er billigere enn voksen ridukser.
 
Pikeur junior/children har storlek 16 år, den passer jeg perfekt i som er 155 høy. Og, de er billigere enn voksen ridukser.
Jag hade ett par pikeurbyxor i barnstorlek när jag var tonåring, men de är ju inte så lätta att hitta så sen har jag aldrig köpt några fler. De flesta butiker har bara vuxenstorlekar i sortimentet..
 
På ridskolan är vi drillade i att där är man hel och ren, man representerar klubben och har därför presentabla kläder på sig samt beter sig på ett presentabelt sätt.
Där är det mycket Maya Delorez (jag är skyldig) och CRW Hahn (också skyldig). Sen till det någon hel och ren tröja gärna i funktionsmaterial. Ganska många har klubbväst, klubbjacka, klubbhoodie eller klubbpiké. Ungefär hälften har handskar från Roeckl, annars är det CRW eller JH handskar.
När jag började för hundra år sen hade nästan alla skor och shortchaps. Nu är det väl 90% som har stövlar, ofta slitna men alltid presentabelt rena. Men överlag är det mycket funktion och lite märke som gäller. Det ska vara bekvämt och sitta snyggt och fylla en funktion samt vara helt och rent.
För stallarbete har många några äldre avlagda kängor, eller ugg-liknande skor på vintern. Annars jobbar man på i stövlar eller ridskor.
Det är endast barn, tonåringar, eller yngre vuxna som rider på ridskolan, ändå finns noll märkeshets eller mobbing eller dylikt.

På privata stallet jag rider då och då blandas det hejvilt. Supertrasiga kängor och en mössa med femtiotvå hål till en svindyr uhip jacka osv. Jag brukar ofta rida i klubbkläder även där och klär mig därför representativt och uppför mig representativt. Vilket gjort att jag fått minst två fiender pga de tycker att jag "beter mig som att jag är bättre än dem" :p
 
Jag hade ett par pikeurbyxor i barnstorlek när jag var tonåring, men de är ju inte så lätta att hitta så sen har jag aldrig köpt några fler. De flesta butiker har bara vuxenstorlekar i sortimentet..
Jeg fant et par tilfeldig, og likte dem så godt at jeg bestilte flere på nettet. Tror jeg brukte mybreeches.com
 
Jeg fant et par tilfeldig, og likte dem så godt at jeg bestilte flere på nettet. Tror jeg brukte mybreeches.com
Ja jag orkar inte hålla på och leta nu när det finns så många nya märken som är lätta att få tag på och som har modeller/storlekar som passar bra :)
En gång i somras beställde jag ett helt gäng med pikeurbyxor och tights i alla möjliga modeller för att se om någon kunde passa. De har ju storlek 32 i vissa tights. Men nej, alla är enorma. Skiter i pikeur helt enkelt ;)
 
Det virker være veldig forskjellig fra land til land også.
I Storbritannien skal alle ha LeMieux i alle farger, og alle rir med hjelmtrekk med pompom, I Tyskland skal alle ha Eskadron, og i Norge vet jeg om staller der folk ikke bruker annet enn Kentucky, selv om de bare rider ut i skogen.
 
I mitt (lilla) stall är uniformen Maya Delorez-byxor och tröjor, Uhip-jackor efter säsong och ES-schabrak :p Det är jag och en kompis som är trendsättare, vi hittar något vi gillar (funktion som högsta prio), hyllar plagget i fråga tills våra stallkompisar blir nyfikna och också testar, och fastnar.

Sen är det lika vanligt att någon dyker upp i noppriga mjukisbyxor, gympaskor och jacka från 80-talet. Aldrig något som kommenteras.
 
Det virker være veldig forskjellig fra land til land også.
I Storbritannien skal alle ha LeMieux i alle farger, og alle rir med hjelmtrekk med pompom, I Tyskland skal alle ha Eskadron, og i Norge vet jeg om staller der folk ikke bruker annet enn Kentucky, selv om de bare rider ut i skogen.
Åh ja jag gillar LeMieux! Finns några ställen här i sverige som säljer, men svårt att få tag i hela sortimentet!
 
Jag tycker inte att det är någon särskild klädsel/märke som verkar gälla. Det enda skulle väl vara att väldigt många har långa jackor/rock, annars är det rätt stort spelrum.
Kan tillägga att det gäller en ridskola, men privatryttarna är inräknade i detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 157
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 607
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 881
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp