Bukefalos 28 år!

Hur länge behöver gödslet brinna?

Madick

Trådstartare
Jag gör ju en massa träckprover såhär på våren och kom precis på den briljanta idén att allt bajs kan bli käk åt mina blommor! Men det är ju färskt, hur länge behöver det ligga för att bli användbart? Räcker det att lägga det på hög ute eller behöver man göra något mer? Det är ju inga stora mängder vi talar om precis.

Kanske man kan lägga ett par pluttar i vattenkannan fast de är färska, då blir det väl inte för starkt?
 
Sv: Hur länge behöver gödslet brinna?

Ska gödseln brinna så måste det va en lite större hög, så det blir tillräckligt varmt där i. Dessutom blir det bättre gödsel om det är bajs blandat med halm. Spån ger sämre gödsel då det inte multnar tillräckligt snabbt. I vår gödselstack brinner gödseln över vintern och sommaren så att allt utom det allra översta går ut på landen till hösten.

När det gäller att vattna, är nog utspädd urin bättre. Kissa i en kopp och tippa i vattenkannan ;)
 
Sv: Hur länge behöver gödslet brinna?

Hästgödsel ska vara tillräckligt snällt så man ska kunna gödsla med det direkt, gräv ner det i jorden så är det nog inga problem alls!
 
Sv: Hur länge behöver gödslet brinna?

Eftersom det är "bara" bajs så går det fort. Vi brukar lägga vårt som vi mockar från hagen några månader i en hög utanför. Ligger det ett halvår så är det fin mull som uppskattas även av våra grannar.

I senaste Allt om Trädgård stod det just om hur bra stallgödsel från häst är. Det "fäller" ut näringen allteftersom tydligen, vilket är himla smart. Annat bra att lägga i vattenkannan är brännässlor, blir fin gödning det med.
 
Sv: Hur länge behöver gödslet brinna?

Det låter ju utmärkt. Då ska mina rosor och en trött vinbärsbuske få sig en skvätt bajsvatten idag tror jag!
 
Sv: Hur länge behöver gödslet brinna?

Sparar du resten i en hög/ kompost kommer du att få se maskar som aldrig förr. Av daggmasktyp. :cool: :angel:
 
Sv: Hur länge behöver gödslet brinna?

vi har halmblandad gödselstack, och den är färdig att gödsla med på våren samma säsong- kompostmask gör under!


/Migo
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 747
Senast: Rie
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 762
Senast: qitis
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 136
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp