Bukefalos 28 år!

Hur länge håller en dator?

aiquen

Trådstartare
Ja, vad är egentligen en dators medellivslängd (hårdvara + mjukvara)? Om det enda man gör med den är att hålla den uppdaterad, fragmenterar regelbundet, skyddar den från virus o.s.v.

:confused:
 
Sv: Hur länge håller en dator?

Ja, vad är egentligen en dators medellivslängd (hårdvara + mjukvara)? Om det enda man gör med den är att hålla den uppdaterad, fragmenterar regelbundet, skyddar den från virus o.s.v.

:confused:
hårdvarumässigt håller nog en dator ca 10 år om man inte låter den stå på hela tiden, men en livslängd på ca 5 år är väl att räkna med.
programvarumässigt... beror på vad du gör, men om du inte vill uppgrader eller så... så bör den hålla ca 5 år.

varje nytt operativ kräver oftast en nyare dator.
dvs från xp-vista.
omvänt är det detsamma
visst går det med xp på en ny burk, men det slutas att supportas av t.x. ms och då får du inga drivrutiner för dina gamla delar i datorn.

sedan så är det så att köper du en värstingburk idag, s¨å kommer den att ha kraft att fungera med nya operativ bättre än om man köper en budgetdator av idag.

man kan nästan alltid uppgradera datorn, men det finns begränsningar.

se på min dator som är strax över 3 år.
det är inte samma kontakt för grafikkorten, en ny hårddiskstandard, men jag kör fortfarande xp och det rullar på fint.
 
Sv: Hur länge håller en dator?

Livslängden beror sen även väldigt mycket på datorns användningsområde. En speldator klarar t.ex. inte de nyaste spelen på högsta grafik så länge utan att uppgraderas, men klarar av allt nytt i kanske 3-4 år på helt okej grafik.
Använder man datorn mest som skrivmaskin och "surfburk" klarar den sig utan uppgraderingar och utan underhåll i många år. 7-8 minst. Även efter det finns det gott om användningsområden. Min ena dator, som jag har som filserver, är närmare 10 år gammal och har inte uppgraderats/reparerats alls, mer än att jag satt in en hög med nya hårddiskar. Min brandvägg är ännu äldre men inte heller den reparerad/uppgraderad alls, och den har då uppskattningsvis stått på hela dagarna i sådär 12-13 år innan jag tog över den.
Livslängden för en beräkningsmaskin är som kontrast extremt kort. Där finns det ingen gräns för vad som är snabbt nog, så där är det alltid läge att byta ut och uppgradera, men kanske 1½ - 2 år som livslängd på sådana.
 
Sv: Hur länge håller en dator?

Ja, alltså... håller och håller. Min pappa har en gammal Toshiba laptop från 80-talet någon gång, och den fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Det går att skriva saker på den, och att spela ett spel som heter Digger som jag körde mycket när jag var en sådär 5-6 år. Operativsystemet är väl DOS, tror jag.

Den verkar gå att göra allt med som gick att göra med den då den köptes, så hålla kan de göra. ;) Men inte är det någon speciellt rolig dator med dagens mått mätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 264
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 503
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 721
Senast: Gruvan
·
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 173
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp