Hur länge håller en ridhjälm?

Thessen

Trådstartare
Har rotat fram ridgrejjerna efter 9 års uppehåll och undrar om man kan ha ridhjälmen till att börja med eller är det en ren livsfara att ha en sån gammal hjälm??
 
Sv: Hur länge håller en ridhjälm?

Livsfara skulle jag nog inte säga, det bör ju vara bättre än ingen hjälm alls men ja, jag hade absolut köpt en ny hjälm så snart som möjligt, och helst direkt.
Jag vet många som rider med så gamla hjälmar, men jag skulle inte känna mig bekväm med det alls. 5-6 år försöker jag ha som max på mina hjälmar, o jag antar din är betydligt äldre om den legat i 9 år så var den väl inte ny då heller?
 
Sv: Hur länge håller en ridhjälm?

Jag håller med. Jag byter vad tredje/fjärde år eftersom jag tycker hjälmarna blir äckliga när man använt dem mycket, men de åldras ju också.

Så TS, jag hade använt den du har, men kollat på att köpa en ny. Finns bra, billiga hjälmar att köpa.
 
Sv: Hur länge håller en ridhjälm?

Vet att jag läste någonstans att man bör byta vart 5år, såvida man inte tappat hjälmen på hårt underlag eller ramlat av. Då bör man byta bums. :)
Kul att du tar dig tillbaka till hästarna efter ett så långt uppehåll (jag tyckte mina 5år va långt, det är ju ingenting nu märker jag, hihi). :up:
 
Sv: Hur länge håller en ridhjälm?

Jag har hört att man ska byta var 3e år, eller när man smällt i den hårt givetvis (även i andra sammanhang än att man trillat av).

Jag har en lättviktshjälm från Hööks med löstagbart innerfoder som man kan tvätta, så ofräscheten slipper man ju med det.
 
Sv: Hur länge håller en ridhjälm?

Det beror lite på vad det är för material i hjälmens skal. En glasfiberhjälm har betydligt längre hållbarhet än en hjälm med plastskal. Plast åldras ganska fort...
 
Sv: Hur länge håller en ridhjälm?

Är det inte mest "stoppningen" eller vad det nu kallas, som åldras? Eller minns jag fel? Jag hade för mig att stötdämpningen inuti hjälmen blir sämre när materialet blir gammalt, visserligen tar ju skalet upp en hel del, men det känns som att den större delen av stötabsorptionen sker i själva isoleringen..?
 
Sv: Hur länge håller en ridhjälm?

Det kanske är så också. Jag kan tänka mig att det finns flera sanningar om vad som åldras, det viktiga är ju att man vet ATT det åldras och att hjälmen behöver bytas då och då.
 
Sv: Hur länge håller en ridhjälm?

Jag tror att det brukar finnas bäst före-datum i hjälmarna. Det gör det i min iaf, så har man ett hum om ungefär hur länge man vågar ha den. Kan vara en bra grej att kolla också om det är rea på hjälmar nånstans så inte man får sig en lastgammal :)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 384
Senast: Linn-Nora
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 689
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp