Bukefalos 28 år!

Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Finns säkert någon liknande tråd redan men jag hittar den inte.
Hur länge kan man gå hemma med full FP?
Jag satt och klickade lite på Försäkringskassans hemsida där man kan räkna ut sånt men det blir jätte kort jag kan vara hemma med full FP typ 4 månader så jag måste göra fel.
En kompis till mej sa att dom på hans jobb kunnat vara hemma ca 1 år med full FP, stämmer det?
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

om du inte har ensklid vårdnad är ju inte alla dagar dina. din partner måste i så fall överlåta dagar på dig.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Ja det stämmer, du kan vara hemma 390 dagar med sgi-grundad fp och sedan har du 90 lägstanivådagar :)

Men då måste din sambo överlåta sina dagar till dig om ni har gemensam vårdnad om barnet .
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jo 60 dagar är ju hans och 90 dagar är väl på den lägsta nivån, det vet jag. Jag och sambon har samma lön och jobbar på samma jobb så vem som tar ut pengarna är inte så intressant egentligen(skulle kanske ha skrivit det) utan jag vill bara veta hur länge man kan gå hemma med full FP?
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Ersättning beräknad på din sjukdomsgrundande inkomst.

Årsinkomst * 0,97 = SGI
SGI * 0,8 = Fp
Fp / 365 = Ersättning per dag du får ut.

Jag använde just nu din uträkning och landar då på ca 18100 kr(känns lite högt), vet inte vad det där taket ligger på, vet du? För annars har jag fått det till ca 17500 kr fast bara i ca 4 månader.

From när räknas årsinkomsten på SGI, från jan-dec, från den dagen man beräknas föda och ett år framåt?

Räknas OB-tillägg?

(vet att jag frågat dej likande saker förut)

Är det så att man 365 dagar kan gå med full FP och sen har man yttligare 90 med lägsta nivån? eller fattar jag fel där?
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nu läste jag om C:s inlägg igen, så 390 dagar med full FP och sen 90 dagar med lägsta nivån, så det blir lite mer än ett år med full FP?
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jag använde just nu din uträkning och landar då på ca 18100 kr(känns lite högt), vet inte vad det där taket ligger på, vet du? För annars har jag fått det till ca 17500 kr fast bara i ca 4 månader.
Taket är högre för FP än för sjukpenning. Jag får nog oxå 18 nånting om jag tar ut fullt.

From när räknas årsinkomsten på SGI, från jan-dec, från den dagen man beräknas föda och ett år framåt?
Den SGI du har när du slutar jobba. Du kan gå ner i arbetstid på slutet utan att SGIn sänks. Du följer löneutvecklingen när du är hemma så får du löneförhöjning höjs din Fp.

Räknas OB-tillägg?
Ja

Är det så att man 365 dagar kan gå med full FP och sen har man yttligare 90 med lägsta nivån? eller fattar jag fel där?

390 dagar grund och sjukpenningnivå och 90 dagar lägstanivå.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Men 390 dagar, då kan man alltså vara hemma 13 månader utan problem? Tycker man hör så mycket om att folk trixar och knixar med FP, men då barnet är ett år är det ju ändå dags för dagis, och då räcker ju dagarna utan trix och knix? Eller tänker jag fel?
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nä de gör du inte, men man kanske vill gå ner i arbetstid och då för att inte förlora sgi måste man komplettera med fp.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

"Folk" trixar och knixar nog med FPn för att de vill vara hemma längre än 13 månader. ;) Vissa har ju tyvärr inte ekonomisk möjlighet att ta ut färre än 7 dagar/vecka, och för dem blir det ju väldans krångligt om man vill ha barnet hemma längre.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Men med andra ord, vi som inte har tänkt vara hemma längre än ett år, och bägge kommer jobba heltid sen, behöver inte trixa och knixa alls, utan kan helt enkelt ta ut full FP hela tiden? Och skulle det knipa med dagisplats så har man de där 90 dagarna med lägre ersättning att ta till som reserv?

Att kunna vara hemma hela 13 månader är ju superlyxigt tycker jag, när jag var liten var föräldraledigheten 6 månader, så jämfört med det...
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Sen beror det väl lite på när barnet är fött vs inskolningsperiod? Vissa dagis har väl speciella inskolningsperioder eller får man skola in när som?
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Kan ju vara bra att spara dagar till när det är planeringsdag, lov eller annat.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Sen beror det väl lite på när barnet är fött vs inskolningsperiod? Vissa dagis har väl speciella inskolningsperioder eller får man skola in när som?

Här i Stockholm verkar man kunna skola in lite när som, men det måste förståss finnas plats, och det finns inte alltid. Nu har vi lite tur, så vårt barn kommer vara färdigt för dagis i augusti nånting, dvs när alla dagis ändå har inskolning.

Jerseyko: Lov? Har de lov på dagis (alltså påsklov och sportlov och sånt)? Jag trodde att det bara var i skolan man hade det. :o
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Här i Stockholm verkar man kunna skola in lite när som, men det måste förståss finnas plats, och det finns inte alltid. Nu har vi lite tur, så vårt barn kommer vara färdigt för dagis i augusti nånting, dvs när alla dagis ändå har inskolning.

Ok, men då är det inget problem. Jo sen vår sommar barnen ligger ju bra i inskolningsfasen.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Här i Stockholm verkar man kunna skola in lite när som, men det måste förståss finnas plats, och det finns inte alltid.

Jag trodde oxå att man skolade in när barnet och föräldrarna var redo, precis som att man kan börja i en ny klass mitt i terminen om man tex flyttat eller liknande.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nä dom jobbar året runt men de kan se annorlunda ut på loven. Här brukar alla slås ihop och gå på det stora dagiset t.ex. så då kan de ju bli att barnet blir ensamt med nya fröknar och okända barn. De kanske inte alla barn fixar.

Rasmus skolade vi in i november.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nä de gör du inte, men man kanske vill gå ner i arbetstid och då för att inte förlora sgi måste man komplettera med fp.

Så om man tar ut all sin FP och sen går tillbaka till jobbet och blir sjuk, får man då en sjukpenning grundad på sin FP och inte längre lönen för en viss tid?

Sen till det som inte hör till citatet: FP:n grundar sej på SGI:n? men kan bli högre?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 621
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: Mia_R
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp