Bukefalos 28 år!

Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Men jag förstår ändå inte riktigt vitsen med att spara föräldradagar, man har ju rätt att jobba deltid sen om man vill? (och som sagt funkar det extremt illa för oss att jobba deltid, då fick nog barnet vantrivas oerhört för att vi skulle ta till det).

Och när det gäller lov - alltså, vid det laget är barnet i skolåldern, och antingen tar vi semester, eller så finns det möjlighet att vara hos mormor på landet en vecka (inte helt fel för ett stadsbarn).

Det känns lite dumt att spara och snåla med föräldradagar nu, och gnaga på ramarna, för att sedan sitta med en massa sparade föräldradagar som man aldrig kan ta ut, och som förfaller.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Om du behöver vara ledig för att dagis är stängt, till exempel, vilket händer ibland. Planeringsdagar och sånt. Eller så kan man förlänga semestern lite med fp-dagar.

Går du ner i tid efter att barnet är 1 år och inte tar fp kommer din sgi att sänkas. Om du fyller upp med fl-dagar till 5 dagar/vecka så sänks den inte.

Men egentligen behöver man väl inte spara dagar, jag gillar att ta lite extra familjetid på sommaren dock :)
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jag kommer inte ha någon lön när jag går tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten, så min SGI blir tyvärr ändå noll. Trist, men inte mycket att göra åt, villkoren i mitt yrke är sådana att lön är en sällsynthet tyvärr. Så ur den synpunkten spelar det ingen roll.

Om jag behöver vara ledig för att dagis är stängt är jag hemma, helt enkelt. Eller så rycker mormor in. Så länge jag får gjort det jag ska så är det upp till mig när jag vill göra det, så det är helt ok att jobba in enstaka dagar om jag vill.

Semester har jag inte heller, utan är ledig så mycket jag hinner och har samvete till. Det har varit allt från 2 till 4-5 veckor per år hittills, beroende på hur mycket jag haft att göra. Så det påverkas inte heller, jag har inga semesterdagar alls att ta ut, helt enkelt.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Vi kör 3 veckor semester och 3 veckor FP var per sommar = 6 veckor ledigt och, för oss då totalt 20 sparade semesterdagar.

Enligt semesterlagen får man vart 6:e år ta ut 10 veckors semester, så vi sparar en vecka per år så vi kan ta långledigt sen :angel: Eller nä... Jag fick nyss reda på det och det visade sig att vi faktiskt sparat så mycket semester att vi kan uppfylla det om två år :D Så det kanske blir verklighet ändå, även om det inte var så serisöt från början *hi hi*
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Oj, kan inte låta bli att bli förundrad över dina arbetsförhållanden... De verkar vara så... hmm.. inte omfattande av LAS... Du måste verkligen gilla ditt jobb! :)

Själv har jag 30 dagars semester och minst fyra dagars arbetstidsförkortning per år. + att både jag och sambo kan jobba hemma, så jag tror och hoppas verkligen att min sgi inte ska behöva påverkas när lilltjejen börjar på förskola. Dessutom är både min styvmor och syster förskolelärare i vår kommun. Tanken är att dotter ska gå på någon av de förskolor där de jobbar och ev kommer det underlätta när/om morfar behöver komma till undsättning :)
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nej, du har helt rätt, jag omfattas inte av LAS. Så hela den biten med reglerad arbetstid, semesterdagar och rättigheter är lite främmande för mig. Det handlar snarare om att kunna ta sig fram och prestera, det är bara det det hänger på om du ska få behålla jobbet. Däremot kan jag bli lite trött på sjuk/föräldraförsäkringssystem etc som är så helt baserade på att människor har lön, är sjuka eller arbetslösa. Det känns faktiskt lite orättvist att arbeta heltid i flera år, och ändå inte ha rätt till sjukpenning eller föräldrapenning. Eller a-kassa, om man nu inte skulle lyckas prestera tillräckligt.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Ja det är jäkligt orättvist faktiskt. FP etc. borde räknas annorlunda för er.
Men om du inte behöver bekymra dig om sgi, så behöver du inte spara föräldradagar. Så det är ju en huvudvärk mindre :D.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jag tror att du har så olika arbetsförhållanden jämfört med flertalet så det är nog svårt att jämföra eller ta del av andras erfarenheter i de frågorna. Det jag kan säga är då man har en reglerad arbetstid och semester så är fpdagarna toppen att ha kvar.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jag tror att du har så olika arbetsförhållanden jämfört med flertalet så det är nog svårt att jämföra eller ta del av andras erfarenheter i de frågorna.

Ja, folk blir alltid lite förvånade när jag säger att jag aldrig har vabbat. Visste inte ens vad förkortningen betydde förrän flera år efter att det inte var aktuellt längre.

Men hur länge drar "folk i allmänhet" ut på sina föräldraledigheter, undrar jag nyfiket?

Vad gäller mina bekanta kan man säga att i de mer jämställda familjerna är föräldrarna ofta hemma närmare ett år var, medan i de mindre jämställda familjerna är mamman hemma upp till två år, medan pappans insats är symbolisk på sin höjd.

Det betyder ju att de lever på betydligt mindre pengar än vanligt, å andra sidan är de flesta härdade efter många år på studielån.

Släktingar och vänner i andra länder, är hemma betydligt kortare tid.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Ett år är vad jag är van vid att folk är hemma, detta att man drar ut på föräldraledigheten ett par år har jag förstått här på Buke. Det var väl därför jag inte riktigt förstod att det är om man vill vara hemma längre än ett år som man behöver spara på dagarna, jag har inte riktigt tänkt på att man kan vara hemma så länge annat än om man har ngt principiellt mot dagis eller så.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Beror kanske på vart man bor? 1½-2 år är vanligast här, helst längre om man har råd.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jösses, hur fixar folk att vara borta från arbetsmarknaden så länge? Skulle jag vara borta i tre år så hade jag högst troligt inget jobb att komma tillbaks till sen, då hade ju folk hunnit glömma bort att man fanns, man hade trillat ur alla sammanhang och fick börja från noll igen. Det tar ju åratal att komma in i ett yrke och en arbetsplats ordentligt, det verkar lite tungt att börja om från noll igen och igen (om man får flera barn).
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Ett år är vad jag är van vid att folk är hemma, detta att man drar ut på föräldraledigheten ett par år har jag förstått här på Buke. Det var väl därför jag inte riktigt förstod att det är om man vill vara hemma längre än ett år som man behöver spara på dagarna, jag har inte riktigt tänkt på att man kan vara hemma så länge annat än om man har ngt principiellt mot dagis eller så.

Jag träffar på en och annan som verkar ha något principiellt mot dagis tex före just två års ålder. Detta sammanfaller konstigt nog med att det är just mamman som är hemma länge, och pappan inget eller lite.

Eller - faktiskt vanligare i min omgivning - att de tycker att det är rätt skönt med ett "friår". Det är ju ett av väldigt få tillfällen före pension att gå och skräpa och pyssla med sitt ett tag. Har man ett till två barn är det ju heller inte ett heltidsjobb att passa dem, egentligen (bara man finns inom räckhåll). I de fallen vill väl båda föräldrarna helt enkelt suga ut det maximala av ledighetsförmånen. Det blir ju plötsligt berättigat att vara lite arbetsskygg! :D

Sen är det nog helt enkelt så att många räknar med att det inte kommer att finnas dagisplats förrän barnet är bortåt två år, och då verkar det väl säkrast att budgetera med det från början. Men det varierar ju mellan både kommuner, stadsdelar och nativiteten vid tidpunkten, och går att kolla med viss framförhållning.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jösses, hur fixar folk att vara borta från arbetsmarknaden så länge?

De jag känner som har varit hemma upp mot ett år vardera - i yrken som liknar ditt mer eller mindre - har nog också skrivit en och annan artikel på natten, kanske fixat ihop en forskningsansökan, kanske åkt på någon konferens, handlett lite eller så under tiden (beror ju dock på, tex kärnkemister kan inte jobba/labba så bra hemma pga strålskyddsregler).

En bekant som är yogalärare är föräldraledig nu, tex, och tar tillfället i akt att lära sig en massa yogaövningar för vuxen+barn, nu när hon kan öva tillsammans med sin bebis, och sen har hon ju det i bagaget när hon kommer tillbaka (och kan få hålla bra dagpass för föräldralediga med lite tur).
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Men är det så illa med dagisplatserna fortfarande alltså där du bor, garantin hjälper ingenting? Jag tänker om det är två års kö för att få en dagisplats...

Är lite fascinerad över att folk som ändå satsar på sitt yrke är borta mer än ett år, det fanns inte riktigt i min föreställningsvärld måste jag erkänna. Jag tycker det känns oändligt långt att vara hemma ens ett år, det skulle jag aldrig palla. Som det är nu är jag lite småstressad äver att vara borta från jobbet juni-oktober, redan med de månaderna så missar jag en hel del, projekt som måste skjutas på eller går om intet, etc.

I internationell och historisk jämförelse så är ju dessutom 13 månaders föräldraledighet otroligt länge redan det, så för mig känns det mycket snarare än lite.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

*kl*

JAg förstår faktiskt inte riktigt hur folk har råd. Att en del har det, jag, men alla? Vi kommer vara hemma ett år plus nån månad, sen måste snäckan av ekonomiska skäl in på dagis. Vi splittar rakt av som det ser ut.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Beror väl på vad man jobbar med och vart man är i karriären? Skulle jag pluggat och börjat jobba innan jag fått barn hade jag velat komma tillbaka så fort som möjligt. Det enda som händer nu när jag är hemma är ju att jag kommer vara klar senare för varje år som går.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Men är det så illa med dagisplatserna fortfarande alltså där du bor, garantin hjälper ingenting? Jag tänker om det är två års kö för att få en dagisplats...

Är lite fascinerad över att folk som ändå satsar på sitt yrke är borta mer än ett år, det fanns inte riktigt i min föreställningsvärld måste jag erkänna.

I internationell och historisk jämförelse så är ju dessutom 13 månaders föräldraledighet otroligt länge redan det, så för mig känns det mycket snarare än lite.

I en del stadsdelar har det skett stora generationsskiften på senare år. Åldriga änkor flyttar till "hemmet" eller kilar vidare, lämnar hyfsat stora lägenheter efter sig, och in flyttar barnfamiljer. De får vänta på dagis ett tag, särskilt om de vill ha ett som funkar hjälpligt logistiskt. Men det är rätt snabba konjunkturer i det där, jag vet inte hur det ser ut om man står redo med en ettåring exakt idag. Och sen verkar det vara vanligt att man måste passa terminsskiftena (efter sommaren är optimalt), vilket ju kan ta lite tid att vänta in.

Ja, jag förstår egentligen inte heller varför just svenska barn/föräldrar behöver så lång ledighet. Jag har många danska kompisar, och samtidigt som jag var föräldraledig, hade de fem månader allt som allt. Nu har man 32 veckor i Danmnark, att jämföra med då 56 veckor eller vad det blir, i Sverige.

Mina vänner råkar i orepresentativt hög grad vara likadana undantag som jag själv: bökig skolgång, spretig utbildning, sena examina (pga allt annat man har gjort), och då känns det nog rätt bra att få ett sånt där lite "spretigt" år igen, efter att man varit duktig och karriärinriktad ett bra tag (och mot många odds). Och man kan ju under tiden i lagom skala göra de saker som man valt sitt jobb för att göra, men slippa resten. (Ungefär som en emeritus.)

Så jag tror inte att den långa ledigheten i de här fallen entydigt är "för barnens skull", utan mer "nu har vi den här möjligheten, hur ska vi få ut det maximala av den utan att hota våra övriga möjligheter alltför mycket".
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Hoppar in här! Kan berätta hur vi har det.

Vi bor med i Shm, har privat förskola. Där är det inskolning januari och augusti och de stänger helt 4 veckor på sommaren. Därutöver är det ca 2 planeringsdagar per termin som de har stängt.

Jag upplever det som att 3månadersgarantin är rätt meningslös i Stockholm, den innebär att du kan få förskola varsom helst i Stockholms kommun. Dvs vi som bor i innerstan kan hamna i Kista eller Vällingby (45 minuters enkel resväg-dvs ingen plats i praktiken). Det finns heller inga sanktioner mot kommunen om de inte uppfyller sin plikt.

Sonen som jag är hemma med nu kommer börja när han är 1,5 år pga att han är född i februari och det är inskolning i augusti. Det är eg lite för länge tycker vi, vi hade gärna börjat jobba innan. Stora sonen var 1år och 4 månader. Vi tar ledigt hälften var. Stora sonen gick första året 7,5 h per dag och sen 8h per dag. När lilla sonen börjar kommer de båda att gå 8 h per dag.

På vår förskola går det massor av barn under 3 som går heltid. Nu är ju våra dagar längre än 8 h med arbets- och restid och vi löser det med flextid. En av oss hämtar och den andra lämnar, och så jobbar vi in tiden. Men det funkar då vi har kontorstider och fria jobb.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Eller så är man rätt leds på att vara hemma och vabba första året och är hemma istället. Har man otur kan man få väldigt mycket hemma med en 1-åring. Det är jobbigt för alla. Både för barnet och för den vuxne som kanske inte får sova på nätterna. Med dagens stora barngruper (det kan ju t.ex. vara 32 barn mellan 1-3 år på en storavdelning) går ju sjukdomarna bara runt runt. Jag vet inte hur mycket vi varit hemma pga magsjuka och då är sonen ändå två år.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 312
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp