Bukefalos 28 år!

Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Det behöver väl inte vara så förvånande att folk vill vara hemma med sitt barn så länge som möjligt. Det är nog snarare ganska vanligt att om man får barn så vill man vara med dem så mycket som möjligt
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Sant. Ser man i antalet timmar vaken vuxentid när barnen sover jag haft som föräldraledig borde jag rent teoretiskt sett ha hunnit läsa in mig på en massa intressanta jobbgrejer. Men de är så upphackade att jag helt enkelt inte hinner. Jag har precis lämnat igen en bok som jag haft liggande hemma i tre månader och hunnit kanske en femtedel i. Klockan nio på kvällen efter en dag i full fart tycker jag det är omöjligt att komma igång med läsning. Jag skulle behöva sitta två-tre timmar, hinna läsa ordentligt och jobba lite vid datorn för att det ska ge något. Men klockan tio är jag helt uttröttad...
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Fast det är svårt att lösa den biten ändå. Inte när man har ett heltidsjobb redan, nämligen att ta hand om sitt barn. Det tar ju fokus och energi, tror knappast man slår upp datorn sen vid niosnåret på kvällen och kör ett kvällspass, då är man ju rimligen rätt slut och vill koppla av om man får någon timme för sig själv. Inte sätta sig och jobba.

Så jag tror ju inte riktigt att det finns någon bra lösning, mer än att faktiskt se till att man inte hamnar i den sitsen i första läget. Det jag är förvånad över är snarare att det är så många som vill gå hemma långa perioder, om man då inte ser det som ett friår då man utvecklar andra intressen - men då måste man ju ha tid och energi till det, och frågan är hur mycket sånt det finns när man har 24-timmarsjour på att ta hand om ett litet barn.

Jag har ju till viss del samma grej som du, utan den intellektuella delen kryper jag på väggarna. Och efter att ha provat lite olika varianter så skulle jag säga just - att när man är hemma, är man hemma, och tar hand om liten och kopplar av. Sen kör man igång på jobbet igen. Att försöka dela på sig, eller göra jobbsaker 'när liten sover', fungerade iallafall för mig ganska dåligt. Stressade upp mig, och blev lättirriterad när jag inte hann med. Så jag tycker ert upplägg låter jättebra för er.

Jag var ju sjukskriven i tre fruktansvärda månader innan, det var det värsta jag varit med om. När babyn kom blev det betydligt lättare. Men när hon var ett halvår ville jag verkligen jobba igen, jag behöver den stimulansen för att vara en bra mamma resten av tiden. Jag kände just av det där att jag bara ville att mannen skulle komma hem... så ville jag veta allt om hans jobbproblem etc. vilket han kanske inte ville prata om då :D.

Det skall bli så roligt att höra hur du upplever hemmatiden sedan (om du nu vill dela med dig av det, vilket jag hoppas ;) ).
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Precis, det är lite det jag ser framför mig också. Det räcker ju inte att ha tiden, upphackad i halvtimmesintervall under dagen, man behöver ha sammanhängande tid, och ork att fokusera och koncentrera sig. Vilket jag inte tror att man har nödvändigtvis efter en heldag med barn.

Orken räcker liksom inte till, och i längden tror jag inte jag skulle trivas med att inte ha ork för nånting lite mer analytiskt krävande, utan vara tvungen att plocka bort den delen helt ur mitt liv.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jag skulle påstå att det också beror mycket på hur barnet är hurvida man har tid/ork eller inte.

Jag är mammaledig just nu 100% och studerar på distans 100%, visst nu i efterhand skulle jag kanske valt att studera 75 %, men det går ändå bra.

Fast det är mycket lättare att kombinera studier och barn än jobb och barn, upplever jag. Jag skulle nog också klara av att plugga samtidigt som jag är hemma, men jag vet med säkerhet att det inte funkar för mig att försöka jobba en halvtimme i stöten, och hela tiden veta att jag när som helst kommer behöva avbryta och göra ngt annat.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nej det var mer svar på att man inte skulle ha tid/ork, inte en jämförelse jobb/studier.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Det behöver väl inte vara så förvånande att folk vill vara hemma med sitt barn så länge som möjligt. Det är nog snarare ganska vanligt att om man får barn så vill man vara med dem så mycket som möjligt

Är det? Jag känner ingen som varit hemma mer än ett år. I min värld är det snarare extremt ovanligt att vara hemma flera år. Det är klart man vill vara med sina barn, men man vill vara med andra människor också. Min mamma hade nog blivit tokig om hon tillbringat all sin tid med mig hela min uppväxt, och för egen del är jag glad över att min mamma aldrig låtit hela sitt liv cirkla kring mig - för hur lätt blir det att bli vuxen och självständig då, med föräldrar som helst vill vara med en dygnet runt?

Min erfarenhet är väl snarare att man vill vara med barnen - också. Men man tycker det är helt ok att vara ifrån dem några timmar med, för den delen. Det är nog ingen jag känner som helst skulle vilja gå hemma på heltid, och ta barnen från dagis och skola för att ha dem hemma på heltid så länge som möjligt.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nej det var mer svar på att man inte skulle ha tid/ork, inte en jämförelse jobb/studier.

Jag tror man kan ha ork för studier. Jag tror inte man har ork för jobb. Det är olika saker, det ena är inte nödvändigtvis utbytbart mot det andra.

Eftersom jag har pluggat massor, så är jag extremt osugen på att sätta mig i skolbänken och bli student igen. Jag är fullkomligt nöjd om jag aldrig mer behöver skriva en tenta i mitt liv, och känner mig helt färdig på alla plan med studentlivet. Dessutom, jobbmässigt så har jag alla högskolepoäng jag kan behöva, så det är erfarenhet jag behöver, inte ännu mer studier, för framtiden.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nä, det är intensivt att vara hemma så jag orkade inte. Dessutom sov mitt första lilla rara barn väldigt dåligt så jag gick som en zombie genom dagarna, så jag kände mig mycket dummare än normalt av trötthet! Det var tur att jag inte behövde använda hjärnan så intensivt som föräldraledig. För nej, det upplever jag inte att jag behövde för den sortens problemlösning och arbetsprioritering som jag gör hemma.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Som jag skrev det var inte en jämförelse plugg / jobb, du hade ju löst din situation redan så jag trodde vi diskuterade rent allmänt och inte just dig?

Det diskuterades kring om man orkade mer än att vara föräldraledig och det var det jag kommenterade..
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

I de fall jag känner till där man försökt jobba samtidigt som man är föräldraledig så har det inte fungerat speciellt bra. Man räcker inte riktigt till någonstans och är också sällan i toppskick när det gäller sömn, vila eller hormonomställning.
Jag har väl också generellt lite svårt att förstå att man inte vill spendera mer tid med sina barn sedan man väl har skaffat dem. Däremot köper jag helt att det inte är läge för alla att vara hemma flera år på raken.

Sett i ett livsperspektiv tycker inte jag att man är hemma alltför länge med sina barn så jag såg det som en chans att verkligen få fokusera på mina barn och njuta över den förmånen.

Sedan blir ju föräldraledigheten till viss del vad du själv gör den till, jag tyckte själv att den gav mig ett lugn i själen och det var smått fantastiskt att kunna lägga upp dagen som man själv önskade och ta den tid man behövde.

Att vara ur karriärsvängen en period var heller inget jag tyckte påverkade mig speciellt negativt men där är det säkerligen olika beroende på vilken branch man jobbar i. För mig personligen var det bra att slippa prestationspressen under en period, det gjorde mig mer laddad när jag väl kom tillbaka.

Men som allt annat med barn och livsval inblandat finns det sällan några rätt och fel, man får anpassa sig både till vad man är för person och vad man har för förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nä, det är intensivt att vara hemma så jag orkade inte. Dessutom sov mitt första lilla rara barn väldigt dåligt så jag gick som en zombie genom dagarna, så jag kände mig mycket dummare än normalt av trötthet! Det var tur att jag inte behövde använda hjärnan så intensivt som föräldraledig. För nej, det upplever jag inte att jag behövde för den sortens problemlösning och arbetsprioritering som jag gör hemma.

Det är lite så jag ser det också, det är nog tur det att man inte behöver prestera så mycket intellektuellt hemma, för det tror jag inte jag kommer klara ändå. Och jag ser fram emot att ha det så några månader och bara kunna fokusera på barnet och familjen - men i längden är jag helt säker på att jag skulle vantrivas med att leva så.

Jag tror också att det kan vara rätt svårt att "kicka igång" hjärnan igen när man haft den på sparlåga några år, kunskap är ju färskvara och man glömmer en del, och man vänjer sig av med använda hjärnan ordentligt.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

En annan aspekt, om man ser det som värdefullt att vara hemma så mycket som möjligt med barnen, är hur man kan förvägra sin partner samma förmån? Är det viktigt att få vara hemma är det ju rimligen så för bägge föräldrarna, och då verkar det ju lite märkligt om den ena är hemma i flera år, och den andra inte alls får samma möjlighet.

Och om man delar på föräldraledigheten, så kan ju knappast bägge vara hemma i flera år. Så det förutsätter ju att den ena parten tar i princip hela föräldraledigheten själv - vilket motsäger att detta med att vara hemma skulle vara så viktigt.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Är det? Jag känner ingen som varit hemma mer än ett år. I min värld är det snarare extremt ovanligt att vara hemma flera år. Det är klart man vill vara med sina barn, men man vill vara med andra människor också.


I mitt umgänge finns bägge sorter och ska jag generalisera är det väl så att de (män och kvinnor) som velat satsa på karriär med minsta möjliga avbräck varit hemma mindre och går inte ned i arbetstid.

Till sak hör väl att en del har barn som främsta hobby/intresse/livsstil/mening. Andra har behov av så mycket mer för att fungera som individer. Jämför man människor kan kontrasterna bli så markanta att det lätt bli "de bra föräldrarna mot de dåliga".

Jag har tom mött tisslet och sneda blickar i mitt umgänge där olikheterna mellan vänner gett sig tillkänna när några kvinnor börjat jobba veckor efter förlossning för att de spyr på att vara hemma, medan andra kvinnor gått hemma upp till två år, går ned i deltid och tar all vab.


Du är väldigt tydlig och bestämd med dina behov och planer, det ska bli fantastiskt intressant att se om du kommer retirera för de beryktade hormonerna eller pusslar med framgång för att hålla planen :)
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Det där ordnar ju var och ens familj efter vad som passar dem. Jag känner flera familjer där föräldrarna delat på föräldraledigheten och de varit hemma (mer eller mindre) i flertalet år. Det har ju tidigare skrivits spaltmeter om hur man faktiskt kan låta bli att ta ut fulla fpdagar under första året och då finns det definitivt möjligheter för båda föräldrar att vara hemma längre.
Eller att någon av (eller båda) går ner i arbetstid p.g.a. önskan om mer barntid.

Huruvida det fungerar eller ej beror ju mkt på ekonomin och det sorts jobb som man har. Det finns ju de som inte tycker sig ha möjlighet att knappt ta ut någon föräldraledighet alls p.g.a. ekonomiska eller karriärsmässiga skäl men det är ju deras val.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jo, men det är ju väldigt sällsynt att man har möjlighet att låta bägge vara hemma på heltid flera år. Om inte annat för att man inte får ta ut två föräldrapenningar samtidigt.

Så för varje förälder som tycker tid med barnen är det viktigaste, och är hemma på heltid i flera år, så finns det en partner som uppenbarligen inte är hemma alls i princip. Det är det jag tycker är konstigt, om man har inställningen att det är viktigt att tillbringa så mycket tid som möjligt med sina barn som förälder, att man samtidigt tycker det är ok att den andra föräldern inte gör det.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Kicka igång hjärnan kan jag göra, men just att kunskap är färskvara och att mycket hinner ändras på arbetsplatsen känner jag av rejält! Det är jobbigt bara att hämta in det som hänt på jobbet under den relativt korta tid jag varit borta, och att känna sig som nyanställd trots många anställningsår. Jag tror att det ligger bakom att en hel del småbarnsmammor jag känner har bytt jobb efter föräldraledigheten.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Du är väldigt tydlig och bestämd med dina behov och planer, det ska bli fantastiskt intressant att se om du kommer retirera för de beryktade hormonerna eller pusslar med framgång för att hålla planen :)

Än så länge verkar det tursamt nog inte behövas så mycket pusslande - tvärtom, just eftersom vi vill dela på föräldraledigheten och inte vill vara hemma längre än ett år, så behöver vi inte pussla alls. Det är bara att plocka ut FP fulltid.

Hormonerna tror jag inte ett smul på när man har slutat amma.;) Existerar det ens några hormoner som kvinnor som fött barn har i högre utsträckning än andra kvinnor?

Däremot tror jag det är vanligt att man skyller på hormoner och biologi när man menar normer och socialt tryck. :D
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Mabuse skrev:
En annan aspekt, om man ser det som värdefullt att vara hemma så mycket som möjligt med barnen, är hur man kan förvägra sin partner samma förmån? Är det viktigt att få vara hemma är det ju rimligen så för bägge föräldrarna, och då verkar det ju lite märkligt om den ena är hemma i flera år, och den andra inte alls får samma möjlighet.

Det kanske är viktigare för den ena föräldern?

Vi kommer (förmodligen) vara hemma i drygt två år med sonen och det är framför allt jag, mamman, som kommer vara hemma med sonen. Dels för att jag är mer "intresserad" kring barnet så att säga. Pappan älskar givetvis sitt barn över allt och tillbringar mer än gärna tid med barnet men jag har större intresse kring barns utveckling (och i synnerhet vårt ;)) och är av mer kreativ natur.

Den andra faktorn som gör att det blir jag som är hemma är den ekonomiska biten. Tyvärr. Sambon får ut 150 procent av vad jag har i lön så det skulle bli allt för tungt ekonomiskt om vi skulle dela rakt av på föräldraledigheten.

Jag tror inte alls att man får svårt att bli "vuxen och självständig" även om man växer upp tätt med sina föräldrar. Jag och min mamma gjorde allt tillsammans när jag var liten (jag satt till och med på toaletten och pratade med mamma när hon duschade :angel:), det var så hon ville ha det och det var så jag ville ha det. Och jag hade då inte svårt att bli vuxen och självständig, jag kände mig trygg och visste att mina föräldrar stod/står bakom vad jag än tar mig för. :)
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Det diskuterades kring om man orkade mer än att vara föräldraledig och det var det jag kommenterade..

Aha, jag tänkte att diskussionen handlade om huruvida man orkade jobba med ett analytiskt krävande jobb och vara föräldraledig samtidigt.

Det finns säkert en massa saker man kan kombinera med föräldraledighet, men jag tror inte just den typen av jobb är en av dem.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 621
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Mia_R
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp