Bukefalos 28 år!

Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Den andra faktorn som gör att det blir jag som är hemma är den ekonomiska biten. Tyvärr. Sambon får ut 150 procent av vad jag har i lön så det skulle bli allt för tungt ekonomiskt om vi skulle dela rakt av på föräldraledigheten.

Fast det går ju att planera för det. Min man får ut mer än dubbelt så mycket lön som jag, och av den anledningen skulle det inte funka att vara hemma så mycket ens om vi ville, för en förutsättning är att vi är hemma lika mycket. Sen har vi sett till att inte skaffa oss så höga fasta kostnader att vi inte har råd att låta min man vara hemma lika mycket som jag, även om det innebär ett enormt inkomstbortfall att han är hemma.

Så grundprioriteringen har varit att vi självklart ska vara hemma lika mycket, sen har vi anpassat ledighetens längd och våra utgifter (i form av boende etc) efter det.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jag ser det inte som att barnet är hemma med mamma eller pappa, visserligen är det viss skillad, speciellt om den ena föräldern är hemma mer men jag ser det mer som att barnet får vara hemma med sin förälder (/föräldrar, hur som helst blir det mer tid med båda). Det finns en tid för förskola, skola och fritids ändå.

Det finns alldeles säkert barn som trivs mycket bättre och får ut så mycket mer av förskolan dagtid än hemma med mamma eller pappa även om föräldrarna gör allt för att stimulera sitt barn och då kanske man inte ska planera att stanna hemma med barnet tills det är dags för skolan. Men har man ett barn som inte har samma krav på stimulans och socialt umgänge tycker jag absolut att man ska stanna hemma om man vill och har möjlighet.

Just därför ser jag inget fel med att det är den ene föräldern som är hemma mer även om det givetvis, både för jämställdheten och barnets skull, vore optimalt om föräldrarna kunde dela lika.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Hormonerna tror jag inte ett smul på när man har slutat amma.;) Existerar det ens några hormoner som kvinnor som fött barn har i högre utsträckning än andra kvinnor?

Däremot tror jag det är vanligt att man skyller på hormoner och biologi när man menar normer och socialt tryck. :D


Hmm ja ska jag gå efter min omgivning, med större andel karriärdrivna, så verkar dessa kvinnor lida något mindre av hormonpåverkan. Kanske beror på att de, än så länge helt ovetenskapligt, har större halt manligt könshormon :eek::D
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Just därför ser jag inget fel med att det är den ene föräldern som är hemma mer även om det givetvis, både för jämställdheten och barnets skull, vore optimalt om föräldrarna kunde dela lika.

I praktiken är det ju inte den ene föräldern som är hemma mer, utan rätt konsekvent den ena.

Om båda föräldrar faktiskt ser sig och varandra som lika viktiga för barnet och själva tycker att tid med barnet är lika viktigt för båda, skulle de naturligtvis oftare prioritera utifrån det. Vi vet att så är fallet i en ganska liten andel av alla familjer.

Jag tycker att det är helt fascinerande vilka reaktioner Mabuses trådar om sitt föräldraskap möter, särskilt just när det gäller reaktionerna på ett jämställt, hyfsat könsneutralt upplägg.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Så är det faktiskt och det är allt lite synd. Man framhåller att det är av vikt att man är hemma med barnen så länge man kan, men underförstått verkar det då vara att mamman är hemma så länge hon kan ? ( syftar inte nu på diskussionen, mer allmänt ).

Jag och min sambo har delat rätt lika på föräldraledigheten, jag har varit hemma nu i ca 12 månader och min sambo kommer vara hemma ca 10 månader.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

IOm båda föräldrar faktiskt ser sig och varandra som lika viktiga för barnet och själva tycker att tid med barnet är lika viktigt för båda, skulle de naturligtvis oftare prioritera utifrån det. Vi vet att så är fallet i en ganska liten andel av alla familjer.
Just precis. Och så är det ju tyvärr även i vår familj - jag anser det vara viktigare att vara hemma, så då blir det jag som är hemma. :cool:
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Jo, men det är ju väldigt sällsynt att man har möjlighet att låta bägge vara hemma på heltid flera år. Om inte annat för att man inte får ta ut två föräldrapenningar samtidigt.

Så för varje förälder som tycker tid med barnen är det viktigaste, och är hemma på heltid i flera år, så finns det en partner som uppenbarligen inte är hemma alls i princip. Det är det jag tycker är konstigt, om man har inställningen att det är viktigt att tillbringa så mycket tid som möjligt med sina barn som förälder, att man samtidigt tycker det är ok att den andra föräldern inte gör det.

Nå, det går ju uppenbart att kombinera delad föräldraledighet med att man är hemma med sitt/sina barn under långa perioder beroende på hur många dagar man behöver ta ut (där är det ju en klar fördel om man tjänar ungefär lika). Och båda föräldrarna får faktiskt ta ut två föräldrapenningar samtidigt (om det är för olika barn) så man kan vara hemma gemensamt om man nu skulle vilja det.

Har man låga fasta kostnader blir det självklart lättare att klara sig ekonomiskt. Att ha nära till jobbet eller kunna flexa sina arbetstider är också faktorer som ger mer barntid även för den yrkesarbetande parten.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

*kl*

Apropå att vara hemma länge skulle jag nog känna att jag ahde större lust till det om jag hade haft häst hemma, fler vänner i närområdet som var lediga samtidigt, bättre ekonomi och stor tomt att vara på.
HAde jag dessutom hängt på öppna förskolan 3 dagar i veckan och tyckt det var livet, så hade jag lugnt kunnat softa runt ett tag. Jag har kanske för lite att göra? Jag skulle vilja jobba, men har i dagsläget inget jobb. Just nu pusslar vi lite, så vi är i princip hemma bägge två, men lite sidoverksamheter. Det är en ganska trevlig lösning. Men det räcker inte som stimulans i längden.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Det finns kanske en medryttarhäst som bara väntar på dig? Och tillhörande polare att umgås med i stallet?

Jag tror ju att det är en klar fördel att man ser till att ha roligt på dagarna, det gäller alla former av mer eller mindre frivillig ledighet. Själv passade jag på att gå lite kurser i ämnen jag annars inte tycker är värda att prioriteras i vardagslivet. Det fortsatte även efter föräldraledigheten och nu sitter jag med BE-körkort (guld värt), förarintyg fritidsbåt (vi har dock ingen båt), jägarexamen (jag kan nog inte tänka mig att skjuta och har därför inte skaffat gevär) och har tagit ett antal sånglektioner. Hur roligt och intressant som helst!
Vissa av kurserna kunde jag ta med spädbarn, andra hade jag som andhämtningshål.

Har jag orken den här gången så skulle jag nog vilja gå på någon slags matlagningskurs och lära mig flugfiska. Sedan ska jag lära mig köra min häst.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nå, det går ju uppenbart att kombinera delad föräldraledighet med att man är hemma med sitt/sina barn under långa perioder beroende på hur många dagar man behöver ta ut (där är det ju en klar fördel om man tjänar ungefär lika). Och båda föräldrarna får faktiskt ta ut två föräldrapenningar samtidigt (om det är för olika barn) så man kan vara hemma gemensamt om man nu skulle vilja det.

Har man låga fasta kostnader blir det självklart lättare att klara sig ekonomiskt. Att ha nära till jobbet eller kunna flexa sina arbetstider är också faktorer som ger mer barntid även för den yrkesarbetande parten.

Fast om den ena ska vara hemma tre år på heltid, så ser jag faktiskt inte riktigt hur den andra också ska kunna vara hemma heltid under samma period. Jag tror det är ganska ovanligt att ha råd att i praktiken leva på en föräldrapenning - och det kan man ju ganska enkelt se här på forumet: hur många av de som varit hemma mer än ett år har haft en partner som också varit hemma under den tiden? Inte så många, om någon, skulle jag tro.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Fast om den ena ska vara hemma tre år på heltid, så ser jag faktiskt inte riktigt hur den andra också ska kunna vara hemma heltid under samma period. Jag tror det är ganska ovanligt att ha råd att i praktiken leva på en föräldrapenning - och det kan man ju ganska enkelt se här på forumet: hur många av de som varit hemma mer än ett år har haft en partner som också varit hemma under den tiden? Inte så många, om någon, skulle jag tro.

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra? Vi diskuterar väl här möjligheten att vara hemma i flera år, d.v.s. i fler än ett. Inte helt ovanligt i mina kretsar men tydligen mer ovanligt i dina.

Det finns ju ett visst antal dagar och de får man förfoga över. Väljer man att ta ut 7 dagar per vecka så kan man vara föräldraledig kortare tid än än om man tar ut 2 dagar per vecka.

Har man tänkt vara hemma i sammanlagt 6 år(!) så ser jag det som mkt svårt att få till det om man har ekonomiskt behov av föräldradagsersättningen. Då kanske det kan vara ett alternativ att vara dagmamma/dagpappa för att fixa sin försörjning om inte den andre förälderns lön räcker till båda.

Men att ena parten är hemma ett år och sedan den andra (eller bara den ena), d.v.s över 2 år är inte på något sätt ovanligt, inte enligt min erfarenhet i alla fall. Sedan får ju en hel del syskon inom den perioden också.

För övrigt tar ju min sambo ut sin halva av föräldraledigheten genom att vara ledig varje fredag (även när jag var föräldraledig så vi var två vuxna hemma 3 dagar av 7 per vecka) förutom de 3 månader vi var hemma tillsammans vid födelsen (men då var också semester inblandat).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Fast jag har rätt kul på dagarna, bara inte såpass att jag känner att jag vill tillbringa flera år såhär. Sen kan jag sakna att bli sedd som en tänkande människa, inte bara som mamma. Jag gillar verkligen att jobba och interagera med vuxna människor. Att gå till jobbet, jobba, sen komma hem och vara ledig. Att vara föräldraledig blir lite dygnetruntverksamhet.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Själv har jag så mycket saker att göra så jag hinner knappt jobba. Jag känner mig nästan stympad nu när jag jobbat heltid. Jag hinner inte göra någonting känns det som. Jag är helt slut av att försöka hålla ihop allting. Jag längtar till att bli föräldraledig igen och hinna göra alla saker som förväntas att jag ska hinna göra!

Jag jobbar ju lite idellt och sådana saker förutom mina övriga hobbysar...
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Fast om den ena ska vara hemma tre år på heltid, så ser jag faktiskt inte riktigt hur den andra också ska kunna vara hemma heltid under samma period. Jag tror det är ganska ovanligt att ha råd att i praktiken leva på en föräldrapenning - och det kan man ju ganska enkelt se här på forumet: hur många av de som varit hemma mer än ett år har haft en partner som också varit hemma under den tiden? Inte så många, om någon, skulle jag tro.

Varför ska båda två vara hemma samtidigt under hela föräldraledigheten? Det är väl bättre att man delar upp det och är hemma längre?

Maken har inte tagit ut mer än 12 dagar Fp på 2½ år.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Nej, det är ju min poäng. Om den ena är hemma i flera år, så är det förmodligen så att den andra inte varit hemma mycket alls. Som i ert fall - du har varit hemma i åratal, din make bara ett par veckor. Om den ena varit hemma mycket, så innebär det vanligen att den andre inte varit hemma alls.

Om man då motivera den långa föräldraledigheten att föräldrar såklart vill tillbringa så mycket tid som möjligt med sina barn, så verkar det lite ologiskt att den andra föräldern är nöjd med att bara vara hemma ett par veckor. Antingen är det normala att föräldrar vill vara med sina barn hela tiden, och då är naturligtvis bägge hemma, eller så är det inte så - och då borde ju ingen av dem vara hemma.

Såvida vi inte ska ändra föräldrar till mammor såklart, men så har ju ingen skrivit. Föräldrar, helt könsneutralt, vill normalt vara hemma så mycket som möjligt - så har flera i tråden skrivit. Uppenbarligen inte, får jag intrycket, om man på så nära håll som sin partner har en förälder som inte är hemma alls i princip.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Såvida vi inte ska ändra föräldrar till mammor såklart, men så har ju ingen skrivit. Föräldrar, helt könsneutralt, vill normalt vara hemma så mycket som möjligt - så har flera i tråden skrivit. Uppenbarligen inte, får jag intrycket, om man på så nära håll som sin partner har en förälder som inte är hemma alls i princip.

Det är lite intressant att det på många sätt ganska jämställda landet Sverige har en föräldraförsäkring som ju kan tyckas både barn- och föräldravänlig, men som samtidigt uppenbarligen fungerar könsrollskonserverande. Föräldraförsäkringen uppmuntrar i praktiken kvinnor till ett långt avbräck från yrkeslivet.

Med en kortare föräldraledighet (som naturligtvis också främst tas ut av mamman, annat förväntar jag mig tyvärr inte), så blir ju inte skillnaden mellan att vara yrkesarbetande småbarnsmor och dito småbarnsfar lika stor.

Jag tycker att det är som om man ljuger överslätande för sig själv när man säger att "föräldrar vill vara hemma med sina barn så mycket som möjligt". Ett slags lögn som har syftet att dölja att pappan faktiskt inte är lika engagerad i barnen som mamman.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Såvida vi inte ska ändra föräldrar till mammor såklart, men så har ju ingen skrivit. Föräldrar, helt könsneutralt, vill normalt vara hemma så mycket som möjligt - så har flera i tråden skrivit.

Uppenbarligen inte, får jag intrycket, om man på så nära håll som sin partner har en förälder som inte är hemma alls i princip.

Underförstått: Föräldrar vill att ena föräldern ska vara hemma så mycket som möjligt? :D
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Eller göra som i Finland. De har ungefär lika lång ledighet som vi, men man får inte spara på dagarna som här. Bortavaron blir mer förutsägbar för arbetsgivaren då.
 
Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Eller göra som i Finland. De har ungefär lika lång ledighet som vi, men man får inte spara på dagarna som här. Bortavaron blir mer förutsägbar för arbetsgivaren då.

Tar finska män ut mer föräldraledighet än svenska?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 057
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 789
Senast: Mia_R
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 662
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp