HUR lära hästen galoppfattning?

Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Jag upplever i allafall att det är lättare om man lär in galopp med röstkomando från marken och att man sedan tar med sig det komandot in i ridningen..för att ta med sig nått som hästen är bekant med sedan tidigare när man lär in galopp under ryttare.. för att få hästen att förstå vad det är man menar..Tycker det är ett schyst sätt att träna in galoppen på..Hästen kan då koppla i hop det uppsuttna galopparbetet det med vad den tidigare lärt.Ju längre man sedan tar sig i utbildningsstegen ju mindre är ju röstkomando nödvändigt...
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Som sagt.. alla gör vad som passar dom. Jag har ridit in och utbildat många unghästar och mitt sätt har alltid passat mig och dom unghästar jag har haft. I många böcker står det att prata i onödan gör hästen mer störd än om du bara använder rösten vid tex beröm.
men strunt i detta nu, tjejen som startade denna tråden vill säkert ha konkreta råd och inte en massa käbbel.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Borde inte beröm via röst oxå "störa" då?Där kan jag se det som bättre att ge eftergift i stället för att babbla en massa .jag tror att eftergift är mer uppskattat från hästens sida än röstberöm. :)

Kan tillägga att jag inte menar att käbbla.vill bara lägga fram min åsikt..detta är ju trots allt ett diskutionsforum :D
 
Senast ändrad:
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Eftergift är ju självklart! Du ska väl inte börja dra din unghäst i munnen när den precis har börjat galoppera? Det förutsätter jag i min disskussion att alla ryttare gör. Små korta ord upprepat vid beröm menar jag. "Bra" är oftast ett ord som dom flesta hästar förstår (i allafall när man har kommit så långt som vid inridning).
Så det greppar dom, än om man tjattrar en hel roman. Mycket missförståelse här tycker jag...
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Ett tillägg...

Hundar tränar du med på ett annat sätt. Du ska kunna säga "sitt"
utan att lyfta ett finger! Förknippas inte alls med kroppsspråket..
Där har du använt 1 ord många gånger kort och med upprepningar.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Emi skrev:
Eftergift är ju självklart! Du ska väl inte börja dra din unghäst i munnen när den precis har börjat galoppera? Det förutsätter jag i min disskussion att alla ryttare gör. Små korta ord upprepat vid beröm menar jag. "Bra" är oftast ett ord som dom flesta hästar förstår (i allafall när man har kommit så långt som vid inridning).
Så det greppar dom, än om man tjattrar en hel roman. Mycket missförståelse här tycker jag...
Där är jag helt med dig ;)
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Kroppspråket är otroligt viktigt vid träning av hund..Jag kan se många likheter mellan träning av hund och häst..I båda fallen lär man vara konsikvent.. precis som jag säger sitt åt min hund vill jag även kunna tex vid longering kunna säga galopp till en häst utan att lyfta ett finger..
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp