Bukefalos 28 år!

Hur lagar manlök

Jag lärde mig nyss att man aldrig får hacka löken. Skär du kors och tvärs blir smaken bitter. Jag har aldrig märkt nåt sånt men nån expert blev hysterisk då någon hackade lite sådär tvärs över.
 
Jag använder numera väldigt sällan vanlig gul lök. Brukar bli t.ex. purjolök i stället. Den skär jag i tunna, tunna strimlor och steker i lite olja/smör/margarin.
 
Olivolja (ev. rapsolja) + svag värme. Så det inte låter något om stekningen, den blir bara mjukare och genomskinligare. Så lång tid man har till för fogande eller tills den "duger" på värme 2-3 av 6. Ska den kokas i gryta eller sås sedan så funkar kortare tid på 4an också, men då behöver man hålla koll och röra ofta.
 
Hur ska man göra då?
Jag brukar dela löken mitt i tu, sen lägger man halvan ner, håller ena handen över löken, sen snittar man från ena "långsidan" mot den andra "långsidan", lämnar en smal kant närmast den andra "långsidan" och snitten placeras rätt tätt, snitten går igenom hela löken mot skärbrädan. Sen tar jag löken och gör två snitt in i den på andra hållet (om de första snitten är lodräta är den andra snittet vågrätt), ett sådant snitt närmare skärbrädan och ett nästan på toppen, sedan när alla snitten är gjorda håller jag med handen och sen skär hela löken (typ som att skiva en brödlimpa).
Blir fina små fyrkanter. Detta tips snappade jag upp av Gordon Ramsay när han visade hur han hackar lök. :)

Här är videon, kanske förklarar lite bättre än min luddiga text. :p
 
Jag brukar dela löken mitt i tu, sen lägger man halvan ner, håller ena handen över löken, sen snittar man från ena "långsidan" mot den andra "långsidan", lämnar en smal kant närmast den andra "långsidan" och snitten placeras rätt tätt, snitten går igenom hela löken mot skärbrädan. Sen tar jag löken och gör två snitt in i den på andra hållet (om de första snitten är lodräta är den andra snittet vågrätt), ett sådant snitt närmare skärbrädan och ett nästan på toppen, sedan när alla snitten är gjorda håller jag med handen och sen skär hela löken (typ som att skiva en brödlimpa).
Blir fina små fyrkanter. Detta tips snappade jag upp av Gordon Ramsay när han visade hur han hackar lök. :)

Här är videon, kanske förklarar lite bättre än min luddiga text. :p
Jag visste inte att det fanns ett annat sätt än detta? Vad är det för barbarer som bara hackar hej vilt? :D
 
Jag visste inte att det fanns ett annat sätt än detta? Vad är det för barbarer som bara hackar hej vilt? :D
Innan jag hittade detta sätt brukade jag dela löken, sen skiva, sen låta knivspetsen vila på skärbrädan medan jag flyttade runt kniven å hackade hej vilt, grät som tusan... nu blir det inte lika mycket tårar med de sättet som Gordon använder sig av (vet inte om tekniken heter något speciellt) även om det blir lite tårar och ibland såpass att jag måste ta ett break i ett annat rum. :o :p
 
Innan jag hittade detta sätt brukade jag dela löken, sen skiva, sen låta knivspetsen vila på skärbrädan medan jag flyttade runt kniven å hackade hej vilt, grät som tusan... nu blir det inte lika mycket tårar med de sättet som Gordon använder sig av (vet inte om tekniken heter något speciellt) även om det blir lite tårar och ibland såpass att jag måste ta ett break i ett annat rum. :o :p
Aha, ja jag kan tänka mig att det rör upp betydligt mer av vad det nu är som framkallar tårar :D olja på knivbladet har jag hört ska minska risken ännu mer, men jag har inte testat.
 

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
11 859
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 278
Senast: co-SMAD4
·
Mat Den senaste tiden har jag funderat medan jag har hackat lök. Förut har alltid ögonen tårats trots glasögonbärare, men numera sker aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
767
Senast: Sedna
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 634
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp