Hur lång väntan på veterinär är rimlig?

Görel

Trådstartare
Moderator
I söndags eftermiddags insjuknade en häst i mitt stall i vad som såg ut som akut kolik. Vi ringde jordbruksverkets veterinär gång på gång och förklarade hur sjuk hästen var, men ändå tog det tre timmar tills veterinären kom! Är det verkligen rimligt?

En kvart efter att veterinären varit där dog hästen! Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så sjuk häst med sådana plågor! Vi ringde veterinären kanske en gång i kvarten och förklarade hur sjuk och plågad hästen var och bad dem komma. Jag kan inte avgöra om hästen skulle ha överlevt ifall veterinären kommit tidigare, men åtminstone hade hästen sluppit lida så länge!

Så, är det rimligt att få vänta så länge på veterinären, och kan man anmäla honom?

Och för att ingen ska ställa frågan, ja, vi ringde till precis alla veterinärer vi kände till! De få vi fick tag på var tyvärr upptagna och hänvisade till jordbruksverket.

Sv: Hur lång väntan på veterinär är rimlig?

Även distriktsveterinären kan ju ha varit upptagen... Jag har svårt att tänka mig att han satt och rullade tummarna tills han behagede ge sig iväg till ert stall. Men jag vet ju inte hur dialogen var. Vad sa han när ni bad honom komma? Förklarade han varför det skulle dröja?

//C

Dom sa att han skulle komma om en timme, och så dröjde det tre! Första timmen skulle han komma om en timme, sen skulle han ringa oss om en liten stund i ytterligare en timme, och till slut skulle han vara på väg. Vi pratade inte med veterinären själv första en och en halv timmen utan med en tjej på någon expedition. Själv pratade jag med henne en gång och beskrev utförligt hur hästen betedde sig.

Jag tror förstås inte heller att han rullade tummarna, men om han var på något allvarligt tycker jag att man kunde förklarat det för oss. En av de andra veterinärerna vi fick tag på skulle till ett benbrott, och det fattade ju vi också att det var allvarligt! Men att denna häst var dödssjuk förstod vi alla som såg honom, och vi försökte verkligen förmedla det via telefon!

Du vet ju inte vad han har varit på, han kanske hade en likadan kolikhäst någon annanstan, jag fårstår din frustration jag hade nog minst varit lika frustrerad men som sagt så hade han "förhoppningsvis" något minst lika allvarligt för sig så han inte kunde släppa allt för att komma till er.

Nu ringer man ju inte till en jour veterinär om läget inte vore akut, så man måste ju anta att även de som veterinären besökte var väldigt sjuka och i behov av vård. Veterinären prioriterar fallen, kolik står i varje fall högt på våra jourveterinärers lista och det kan ju faktiskt vara så att det fanns andra hästar med kolik och då blir det säkert en fråga om turordning tyvärr.

Oavsett vad åkomman var hos den patient/er som vet var hos innan, är det ju oftast omöjligt för dem att veta på förhand hur lång tid det tar.

Det är ju hemskt att behöva säga/skriva så här, men jag tror inte att man kan klandra tjänstgörande vet i detta fall trots den tragiska utgången.

En veterinär får inte berätta för dig om sina andra patienter, det närmast denna kan komma är möjligen att h*n har ett par allvarliga fall innan erat besök och inget mer. Och alla hästagare som ringer en jourvet övertygar denne om att deras hästar är dödssjuka, men jag har förstått att de har en prioriteringslista som de följer.

Min följdfråga till dig är därför denna, vilken häst hade du själv valt om du var veterinär.
1. Eran häst med kolik
2. En häst med ett AV-brutet ben blödandes.
3. En häst med kraftig foderstrupsförstoppning och andnöd.

Distriktsveterinärerna SKA prioritera LANTBRUKSDJUR. Är et en svårt sjuk häst och en lindrigt sjuk kossa (som kan vänta) ska de åka på hästen först. Men har du en svårt sjuk häst och en svårt sjuk ko SKA de åka på kossan först. Även om hästägaren ringt tidigare.

Dvs är DV påväg till en svårt sjuk häst, och får ett samtal om en lika svårt sjuk kossa ska han ringa och meddela att han tar kossan först. Lantbrukets djur ska prioriteras. Bönderna har 'bara' DV att vända sig till, och de kan inte lasta och åka till klinik med kossan (eller fåret, eller grisen, eller..you get the picture).

Jag har ringt ut DV för att avliva en svårt sjuk häst. Men en komplicerad kalvning kom emellan så det slutade med att jag åkte dit där DV var, fick en massa smärtstillande som jag åkte hem och tryckte i hästen så den klarade väntan (som sedemera blev till nästa morgon då nödslakten redan var bokad till, men detta var i samråd med vet, först fick jag smärtis för att klara väntan tills hon var klar med den komplicerade kalvningen).

Så, om väntan är rimlig eller ej beror på vad veterinären sysslade med under tiden. Drack kaffe? Var hos en annan, svårare sjuk häst eller var hos en lika akut sjuk kossa?

Du kan anmäla, men innan du yrar om anmälan ta reda på VARFÖR veterinären dröjde, h*n kan ha haft fullt legitima skäl.

Sen en sak till, veterinären kanske inte hade TID att ringa och meddela den ytterligare förseningen så snabbt som ni skulle önskat? Jag har mer än en gång mötts av DV:s telesvar, som här säger något i stil med 'Jag är upptagen, lämna namn och telefonnummer samt vad saken gäller så ringer jag upp så fort jag kan. Har jag inte ringt tillbaka inom 30 minuter så lämna ett nytt meddelande'.

Och jag har sett veterinär kämpa för att räda livet på både kor och hästar i vår ägo, och hört mobilen ligga i bilen och ringa och ringa. Men det får som ringa och lämnas meddelande tills veterinären kan komma ifrån och ta hand om telefonen. Vet kan ju inte släppa allt han/hon har för händer för att ringa och meddela att 'det drar ut på tiden'.

En helt annan fråga tillt rådskrivaren: varför lastade ni inte hästen och åkte till klinik eller ringde klinik? Inget klander, jag bara undrar, med tanke på bostadsort?

Jag "yrar" inte om anmälan!
Det är hästägaren som undrar om det får gå till på det här sättet!

Vi talade om att lantbruksdjur kanske prioriterades framför hästar, men ingen sa något till oss. Tack för att jag fick veta att det stämde! Alla vi som såg den stackars hästen är fortfarande chockade, jag har aldrig någonsin sett en så sjuk häst.

Det går inte att lasta en häst som ligger ned i ett ridhus, krampar, lyckas ta sig upp på benen, får kramper, faller omkull, stapplar ett par steg, krampar och faller omkull igen.

Som jag tidigare skrivit så är det ägarens familj som undrar om det får gå till så här och om man kan anmäla.

Vad veterinären sa när han kom vet jag inte, för jag åkte strax innan då jag var så illamående efter att ha sett hästen plågas att jag inte stod ut längre.

Jag skulle prioriterat hästen med brutet ben.

Görel skrev:
Jag "yrar" inte om anmälan!
Det är hästägaren som undrar om det får gå till på det här sättet!

Vi talade om att lantbruksdjur kanske prioriterades framför hästar, men ingen sa något till oss. Tack för att jag fick veta att det stämde! Alla vi som såg den stackars hästen är fortfarande chockade, jag har aldrig någonsin sett en så sjuk häst.

Det går inte att lasta en häst som ligger ned i ett ridhus, krampar, lyckas ta sig upp på benen, får kramper, faller omkull, stapplar ett par steg, krampar och faller omkull igen.

Om det får gå till så är som sagt helt beroende på vad veterinären sysslat med under tiden, men det troligaste svaret är att 'ja, det får gå till så'

DÅ förstår jag varf ni inte lastade, jag skrev det som sagt inte som en anklagelse, utan jag var nyfiken bara. Ibland går de inte att lasta utan större risk än att låta de vara hemma, men ibland så väntar folk för länge på hjälp på plats. Så som sagt bara nyfikenhet.

Hästen blev akut sjuk!

Han faller omkull i boxen, några upptäcker det och får kämpa ett par minuter för att få upp honom, de får in honom i ridhuset, där jag är med min häst, de går kanske ett och ett halvt varv med honom, och då faller han ihop! Vi tror att han ska dö på kuppen, och lyckas under stor ansträngning piska upp honom. Det kändes oerhört grymt, men vi visste att vi var tvungna! Samtidigt ringde vi veterinären första gången. Sen förstår jag att veterinären kan ha svårt att bedömma allvaret i samtalen som kommer in, men vi var några kvinnor i 30-årsåldern som hållt på med hästar i hela våra liv och inte går i taket för småsaker! Men det kunde som sagt inte dom veta.

Min veterinär som är en mycket rak person, nämnde detta för mig då våran häst fick kolik. Ordningen skulle då bli denna enligt henne, med en viss reservation pga jag kanske inte uppfattade allt.

1. Hästen med kolik, då kolik kan medföra dödlig utgång om behandling inte görs i tid.

2. Hästen med foderstrupsförstoppning, dör inte men kan få komplikationer som då kan åtgärdas med efterbehandling.

3. Hästen med brutet ben, här vet man redan vad utgången blir.

Alla dessa saker är plågsamma för djuren, sen finns det ju även prioriteringar av annan grad som går före som de Alexandra nämner.
Har man flera kolikhästar, blir det säkert någon sk turordning och då tar det säkert tid. :cry:

Vi som har "lantbruksdjur" kan visst ringa vilken veterinär somhelst, som tar stora djur, jag har både kor och grisar men har aldrig ringt DV utan anlitar en "vanlig" Veterinär! Var bor du om du bara får ut DV? ;)

Jag förstår!

Vi tyckte att det var OK att ta benbrottet före. Sen kunde vi ju inte svära på att det var kolik hästen hade, vi funderade också kring ifall det kunde vara tarmvred. Men i vilket fall som helst hade han enorma plågor.

Distriktsveterinärerna SKA prioritera LANTBRUKSDJUR. Är et en svårt sjuk häst och en lindrigt sjuk kossa (som kan vänta) ska de åka på hästen först. Men har du en svårt sjuk häst och en svårt sjuk ko SKA de åka på kossan först. Även om hästägaren ringt tidigare.

Dvs är DV påväg till en svårt sjuk häst, och får ett samtal om en lika svårt sjuk kossa ska han ringa och meddela att han tar kossan först. Lantbrukets djur ska prioriteras. Bönderna har 'bara' DV att vända sig till, och de kan inte lasta och åka till klinik med kossan (eller fåret, eller grisen, eller..you get the picture).
Bara ett litet förtydligande här: Djurskyddsaspekten går alltid först. Oavsett om det är ko, häst, eller gris som är sjuka samtidigt, så sätts prioriteringen efter denna aspekt i första hand.

Fy vad hemskt att se det som du och ägarn fick se. Att hästen mår så dåligt och att man inte kan göra nåt det ger frustation. Hade det varit jag så skulle jag tillslut velta sjkuta hästen så att den slipper smärtan. :cry: Eftersom vet dröjde.

Be ägarna ta reda på varför det dröjde och varför det blev som det blev med hästen, var det kolik?. Häst ägare måste väl också kunna prata med vet som människor får prata med läkaren när deras anhöriga går bort. Det är väl självklart att de har frågor och undrar en massa saker runt det hemska som inträffade. Det kommer ju kännas bättre när de får all info som går runt det här.

Skulle det nu vara ett tjänste fel som skede pga diverse saker så får de väl ta ställning då om det ska göras en anmälan.

Synd att det blev som det blev och att hästen gick bort. Hoppas det löser sig och att ägarna kan få sörja med vetenskap om vad som hände.

Det finns distrikt i vårt land, bla där jag bott förut, där en veterinär är jourhavande med mer än 20 mil mellan distriktets ytterkanter. Teoretiskt kan ju där ett djur vara akut sjukt i ena änden och ett annat i andra samtidigt, om veterinären befinner sig ungefär i mitten när det händer nåt så är tre timmars väntan en önskedröm för de djurägarna.

Är det tätt med djur och kör ihop sig med flera svårt sjuka djur, så tror jag heller inte att tre timmar är orimligt, det går tyvärr inte att bestämma när djuren ska insjukna akut. En akut insjuknad kolikhäst har enl. min husvet. alltid hög prioritet.
Det är hemskt att se någon plågas så fruktansvärt, men förmodligen var veterinären hos andra djur som också var mycket sjuka.

Antar att svaret var till mig.

Vi ringde efter nödslakt, men de sa att en veterinär var tvungen att titta på hästen först. Det är en försäkringsfråga.

Distriktet jag bor i är ju inte så stort, men det var ju ett :devil: väder i söndags, så det bidrog ju förstås till väntan.

Visst är det typiskt att den stackars hästen blev sjuk just när det var ett sådant väder!

Stackars häst. Och stackars ägare och stackars veterinär som med största sannolikhet jobbade på för allt vad tygen höll men ändå inte räckte till. Nån som har funderat på hur det känns? Stå där med en utkrystad charolaislivmoder i famnen och höra hur telefonen ringer och ringer och ringer och ringer?

Två saker bara ang det aktuella fallet

1. Nödslakten får avliva ett djur som inte har undersökts av veterinär. Det kan visserligen bli problem med försäkringsbolaget, men i ett så pass dramatiskt fall som det du beskriver spelar det ingen roll.
2. En häst som är så sjuk som du beskriver måste INTE piskas upp om den lägger sig ner. Varför tror folk det? Vilket grymt missförstånd!?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 685
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 179
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på... 2
Svar
20
· Visningar
4 880
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag... 6 7 8
Svar
154
· Visningar
25 267
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31