Det görs forskningsförsök i Sverige med att börja 09:00, nu i år.
https://ki.se/en/nasp/later-school-...e-young-peoples-mental-health-and-development
https://ki.se/en/nasp/later-school-...e-young-peoples-mental-health-and-development
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Typ olika uppgifter i olika åldrar, som bin och myror?Det är ganska enkelt att förklara evolutionärt sett: det är bra för flocken om någon/några är alert oavsett tid på dygnet. Man turas om att ha koll så inga rovdjur (eller andra människor) attackerar.
Variation och olika roller är naturligt för sociala flockdjur. Likriktning är inte det.
Ibland mer än försök.Det görs forskningsförsök i Sverige med att börja 09:00, nu i år.
Det har gjorts på andra skolorna, som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
https://www.vilarare.se/nyheter/arbetstid/skolan-dar-eleverna-far-sovmorgon/
Ja, jag har klivit upp 06.15 fem dagar i veckan, och inte sällan ungefär lika tidigt även den sjätte dagen - och absolut värsta fall även den sjunde i femton år och det är fortfarande tortyr att behöva lägga mig när jag inte är trött och kliva upp när jag är trött. Får min kropp välja så sover jag mellan 00-01 - 08 -09. Jag har alltså en riktig sömnutredning av läkare som visar på detta.Det blev aldrig bättre för mig. Jag är 38 nu!
Samma svårigheter att somna innan midnatt, samma smärta och hjärndimma om jag måste kliva upp innan 07. Helst sover jag till 10 på vardagar och 12 på helger om jag får välja. Tiden jag mår som bäst på under dygnet är 21-01.
Jag KAN tvinga mig upp 06 eller ännu tidigare om jag måste, men jag gör det på adrenalin och kan sen knappt äta under hela dagen på grund av det, för mycket adrenalin och kortisol. Är stissig och mår illa. Om jag måste göra det flera dagar i rad börjar jag må riktigt dåligt.
I samband med ett gigjobb i våras fick jag så svårt med maten att jag var tvungen att börja dricka näringsdryck för att komma igång med maten.
Men det rättar till sig när jag får återgå till normala-för-mig-rutiner. När jag inte är stressad går det bra att äta.
Som tonåring skickade min kära mor alltid med mig en macka i en påse så jag kunde äta lite extra under dagen. Frukost var bara att glömma. Jag tentade också av de kurser jag kunde så jag fick senare morgonar.
Det där känns ju som att man skulle vilja veta mer om på populationsnivå.Får min kropp välja så sover jag mellan 00-01 - 08 -09. Jag har alltså en riktig sömnutredning av läkare som visar på detta.
Du kan väl inte ha missat att det anses bättre/finare att gå upp tidigt? Sjusovare är ju inget snällt och trevligt uttryck precis. Tvärtom. "Morgonstund har guld i mund" är ett annat välkänt uttryck som påtalar att det är fint att gå upp i tid. Att sova länge på morgonen gör bara lata och att vara lat är fult och fel.Att ha problem som gör att man inte på något vis kan klara av sådant som människor normalt klarar av.
Skolan har börjat på morgonen i flera hundra år.
Om det hade varit ett allmänt problem med morgnar så hade man ju vetat det vid det här laget.
Men det är nog snarast ett tämligen sällsynt problem.
Eller ett nytt problem infört av artificiellt ljus och lysande rörliga bilder.
Ja, jag blir galen av det här. Morgonpigga anser sig ofta vara lite bättre människor.Du kan väl inte ha missat att det anses bättre/finare att gå upp tidigt? Sjusovare är ju inget snällt och trevligt uttryck precis. Tvärtom. "Morgonstund har guld i mund" är ett annat välkänt uttryck som påtalar att det är fint att gå upp i tid. Att sova länge på morgonen gör bara lata och att vara lat är fult och fel.
Det är ett allmänt problem med tidiga mornar men ärligt talat så har samhället fullkomligt struntat i det för att gå upp tidigt ses som så mycket bättre.
Se bara på telefontider. De ligger generellt på morgonen. Frågar du efter en senare tid till något kan man banne mig höra/känna föraktet från majoriteten. Om du sover kl 10 en vardag så kommer du även från främmande människor få höra gliringar. Om det beror på någon kronisk sjukdom, dvs något som inte är influensa får du höra att det är bortförklaringar.
Morgonhetsen är stor. Löjligt stor. Anser jag som helst lägger mig 21 och går upp kl 6. Dvs jag mår bäst av att göra som man "ska". Att jag pga sömnstörningar inte sover är en annan sak.
Människan är inte gjord för att alla ska gå upp och gå och lägga sig samma tider. Det är en social konstruktion som har tillkommit väldigt sent i vår historia. Hade vi varit det hade vi inte funnits längre. Vi hade varit utrotade sedan länge om inte det fanns de som har sin bästa vakentid på andra tider än mellan 6 och 21. Sätt någon som mig att vakta elden på natten och den lär ha slocknat när jag kvicknar till framåt 6. Om nu inte en sabeltandad tiger redan har gjort rent hus...
Ja, jag blir galen av det här. Morgonpigga anser sig ofta vara lite bättre människor.
Det gör inte jag. Precis som med alla andra personlighetsdrag anser jag att alla behövs. (Det fanns/finns en arbetsgivare här som faktiskt hade greppat det där och inte höll på med larvet om att det ska vara "rättvist" och därför ska alla jobba helg, morgon, eftermiddag, kväll och nattpass. Istället anställdes folk på ett pass. Ville du jobba morgon gjorde du det. Ville du jobba helg gjorde du det osv och inget tjafs om att det var orättvist för snacka om att det verkligen är orättvist när en chef bestämmer utifrån sina premisser vilka tider som är de bra tiderna.) Eller, morgonpigg skulle jag inte säga att jag är. Morgonmänniska däremot. Nu är sömnstörningarna så svåra att jag drömmer om att få sova tillräckligt länge för att fungera överhuvudtaget någon gångJa, jag blir galen av det här. Morgonpigga anser sig ofta vara lite bättre människor.
Nejdå.Du kan väl inte ha missat att det anses bättre/finare att gå upp tidigt? Sjusovare är ju inget snällt och trevligt uttryck precis. Tvärtom. "Morgonstund har guld i mund" är ett annat välkänt uttryck som påtalar att det är fint att gå upp i tid. Att sova länge på morgonen gör bara lata och att vara lat är fult och fel.
Det är ett allmänt problem med tidiga mornar men ärligt talat så har samhället fullkomligt struntat i det för att gå upp tidigt ses som så mycket bättre.
Jo.Ja, jag blir galen av det här. Morgonpigga anser sig ofta vara lite bättre människor.
Det var en fördel med att köra buss. (I alla fall förut.)Det gör inte jag. Precis som med alla andra personlighetsdrag anser jag att alla behövs. (Det fanns/finns en arbetsgivare här som faktiskt hade greppat det där och inte höll på med larvet om att det ska vara "rättvist" och därför ska alla jobba helg, morgon, eftermiddag, kväll och nattpass. Istället anställdes folk på ett pass. Ville du jobba morgon gjorde du det. Ville du jobba helg gjorde du det osv och inget tjafs om att det var orättvist för snacka om att det verkligen är orättvist när en chef bestämmer utifrån sina premisser vilka tider som är de bra tiderna.) Eller, morgonpigg skulle jag inte säga att jag är. Morgonmänniska däremot. Nu är sömnstörningarna så svåra att jag drömmer om att få sova tillräckligt länge för att fungera överhuvudtaget någon gång![]()
Oooh min inställning till... schysst. Jag har inga problem att prata om framtiden och vad man vill bli och jag är inte så krass att jag pratar om att alla ska få drömjobbet heller. Men har man kommit dithän att barnet missar mycket skola och inte kommer upp behövs nog även mer näraliggande mål och möjligheter. Iom att de har dåligt konsekevenstänk.Nejdå, inte alls.
De kan definitivt förstå sambandet "sköta skolan nu - få drömjobbet sedan".
Det kan ju vara det här som man behöver jobba på litet för att komma vidare.
Med din inställning till tonåringar (och barn) så blir det svårt att avkräva dem eget ansvar för sitt dagliga liv.
De är faktiskt inte det minsta korkade på det sättet.
Så att vädja till deras intellekt och framtidsdrömmar fungerar faktiskt.
Barn börjar tidigt med "vad vill du bli när du blir stor?"
Pannloberna utvecklas under tonåren och de flesta har "normalt" konsekvenstänk efter förmåga runt 21-25 i alla fall. Det är såklart bra att träna på olika saker men man måste ju starta från en punkt som fungerar i alla fall, inte från en punkt som inte fungerar.Men då är ju det ett problem att jobba på.
Först kort, typ om en stund, och sedan allt längre fram i tiden.
Eftersom att den typen av framtidsplanering är nödvändig för att få ett vuxet liv att fungera.
Min teori om att sköta skolan och därmed också sömnen och uppvaknandet, är att man måste förstå livet för att kunna ta ansvaret.
Så om det inte fungerar så är det den förståelsen som man behöver jobba på.
Ja det har växlat från morgonpigg till morgontrött, lite senare än jag trodde det skulle göra, runt 14 tror jag.Nyfiken fråga från mig med väldigt morgonpigga småbarn: Ni som har morgontrötta och svårväckta tonåringar, var de morgontrötta även som yngre eller har de gått från att springa upp och hoppa på er kl 5 på morgonen till att knappt gå att väcka nu?
Bara nyfiken på framtiden.![]()
Egentligen är det ju ingen jätteanpassning om tonåringar började klockan 9 eller 9:30. De skulle komma ur vägen för vuxna i kollektivtrafiken och det skulle vara drygt för dem att få sluta skolan senare och vara en irritation för morgonpigga lärare men värre än så är det ju inte.Det här är en så stor anpassning för samhället att göra, så det hamnar enligt mitt sätt att se det utanför det som helt vanliga och friska barn skall behöva.
Det är då en fråga om särskilda behov, och skall naturligtvis tillgodoses i den obligatoriska skolan.
Men det känns som en helt annan diskussion än hur man får upp helt vanliga tonåringar på morgonen så att de kommer iväg till skolan.
Men om du menar att det kan vara läge för en utredning om särskilda behov föreligger, så förstår jag att det kan höra till i tråden.