Hur länge har ni väckt era barn på morgonen?

Bukefalos 30 år!

Så vilken typ av problemlösning tycker du verkar vara den mest effektiva? Den där man enligt dig gett upp eller den man envisas med att han måste minsann lära sig att anpassa sig till samhället?
Det här är en så stor anpassning för samhället att göra, så det hamnar enligt mitt sätt att se det utanför det som helt vanliga och friska barn skall behöva.
Det är då en fråga om särskilda behov, och skall naturligtvis tillgodoses i den obligatoriska skolan.
Men det känns som en helt annan diskussion än hur man får upp helt vanliga tonåringar på morgonen så att de kommer iväg till skolan.

Men om du menar att det kan vara läge för en utredning om särskilda behov föreligger, så förstår jag att det kan höra till i tråden.

Att ha svårt att komma upp till skolan är verkligen ingenting som är avgörande eller har med funktionsnedsättningar att göra.
Men då så skall de väl inte heller hanteras som speciella svårigheter, eller?

En generell senare skolstart på morgonen har prövats i vissa skolor med bra resultat.
Och dessutom med frukost som första aktivitet.
Men det blir väldigt krångligt med skolbussar i ett sådant läge om inte alla skolor börjar senare så att bussarna också kan åka senare.

Fast nu är vi ju inte tonåringar med enorma sovbehov resten av livet som tur är. Det blir lättare när man vuxnas till när det gäller den biten. Sen så ändras ju livet efterhand, att behöva hjälp att vakna på morgonen under tonåren är ingenting som sätter standarden sen för resten av livet.

Att ha svårt att komma upp till skolan är verkligen ingenting som är avgörande eller har med funktionsnedsättningar att göra.

Jag kunde sova så djupt på mornarna att papps inte övht fick upp mig, jag vaknade inte helt enkelt när jag behövde upp kl 6 för att hinna till bussen, det gick verkligen inte att väcka mig helt enkelt. Jag slutade dock på den skolan då det ju faktiskt inte gick att komma upp i tid och började i en skola närmre mig så tiderna blev mer normala. Att gå upp kl 7 gick otroligt mycket lättare, det var aldrig ett problem sen.

Jag har efter det aldrig haft svårt i vuxen ålder att vakna i tid oavsett om jag behöver upp kl 5 eller 6 eller när du nu än är, aldrig försovit mig till ett utsläpp och fordring, aldrig försovit mig till jobb, aldrig missat när hunden behöver ut osv. Men som tonåring så gick jag inte att väcka tidigt på morgonen oavsett när jag gick och la mig på kvällarna.

Det blev aldrig bättre för mig. Jag är 38 nu 😅!

Samma svårigheter att somna innan midnatt, samma smärta och hjärndimma om jag måste kliva upp innan 07. Helst sover jag till 10 på vardagar och 12 på helger om jag får välja. Tiden jag mår som bäst på under dygnet är 21-01.

Jag KAN tvinga mig upp 06 eller ännu tidigare om jag måste, men jag gör det på adrenalin och kan sen knappt äta under hela dagen på grund av det, för mycket adrenalin och kortisol. Är stissig och mår illa. Om jag måste göra det flera dagar i rad börjar jag må riktigt dåligt.

I samband med ett gigjobb i våras fick jag så svårt med maten att jag var tvungen att börja dricka näringsdryck för att komma igång med maten.

Men det rättar till sig när jag får återgå till normala-för-mig-rutiner. När jag inte är stressad går det bra att äta :).

Som tonåring skickade min kära mor alltid med mig en macka i en påse så jag kunde äta lite extra under dagen. Frukost var bara att glömma. Jag tentade också av de kurser jag kunde så jag fick senare morgonar.

Nyfiken fråga från mig med väldigt morgonpigga småbarn: Ni som har morgontrötta och svårväckta tonåringar, var de morgontrötta även som yngre eller har de gått från att springa upp och hoppa på er kl 5 på morgonen till att knappt gå att väcka nu?

Bara nyfiken på framtiden. :rofl:
Jag undrar också. Har träffat lågstadiebarn som kan sova 12-14 h på en natt, undrar hur de kommer klara tonåren?

Min egen har haft ett ganska litet sömnbehov och vaknat tiiidigt som dagisbarn men nu är det mer normala tider dvs runt 6. Numera kan han somna om om han vaknar vid 4, det kunde han inte när han var yngre.

Det här är en så stor anpassning för samhället att göra, så det hamnar enligt mitt sätt att se det utanför det som helt vanliga och friska barn skall behöva.
Det är då en fråga om särskilda behov, och skall naturligtvis tillgodoses i den obligatoriska skolan.
Men det känns som en helt annan diskussion än hur man får upp helt vanliga tonåringar på morgonen så att de kommer iväg till skolan.

Men om du menar att det kan vara läge för en utredning om särskilda behov föreligger, så förstår jag att det kan höra till i tråden.

Det barnet har ingen annan problematik än att komma upp på morgonen. Går det inte så går det inte. Vilken tur att mitt barns rektor är så pass kunnig som hen är. Så mycket problem som hen har sparat åt oss. Förslaget kom faktiskt från skolan för de har sett hur fantastiskt bra resultat det ger på morgontrötta tonåringar att börja en timme senare. Det har till och med varit tal om att generellt senarelägga högstadiet en timme på morgonen.

Nyfiken fråga från mig med väldigt morgonpigga småbarn: Ni som har morgontrötta och svårväckta tonåringar, var de morgontrötta även som yngre eller har de gått från att springa upp och hoppa på er kl 5 på morgonen till att knappt gå att väcka nu?

Bara nyfiken på framtiden. :rofl:
Alla fyra skuttade upp ur sängen vid sextiden på morgonen fram tills de var åtta ungefär. Sedan var det ett par år med en behaglig tid vid åtta - niosnåret. Tills att vid 14 - 15 år kunna sova dygnet runt :rofl:

Jag undrar också. Har träffat lågstadiebarn som kan sova 12-14 h på en natt, undrar hur de kommer klara tonåren?

Min egen har haft ett ganska litet sömnbehov och vaknat tiiidigt som dagisbarn men nu är det mer normala tider dvs runt 6. Numera kan han somna om om han vaknar vid 4, det kunde han inte när han var yngre.
12 timmar var inget konstigt för mina när de var små. Skoldagar la de sig 20 och gick upp 7 men på helgerna sov de ofta 13 timmar eller mer. Som tonåringar runt 9 timmar skoldagar och mycket mer på helgerna. Vi pratar 15 timmar utan problem.

Nu som vuxna 8-9 timmar per natt. Så inget som sticker ut alls utan inom normalvariationen.

Det blev aldrig bättre för mig. Jag är 38 nu 😅!

Samma svårigheter att somna innan midnatt, samma smärta och hjärndimma om jag måste kliva upp innan 07. Helst sover jag till 10 på vardagar och 12 på helger om jag får välja. Tiden jag mår som bäst på under dygnet är 21-01.

Jag KAN tvinga mig upp 06 eller ännu tidigare om jag måste, men jag gör det på adrenalin och kan sen knappt äta under hela dagen på grund av det, för mycket adrenalin och kortisol. Är stissig och mår illa. Om jag måste göra det flera dagar i rad börjar jag må riktigt dåligt.

I samband med ett gigjobb i våras fick jag så svårt med maten att jag var tvungen att börja dricka näringsdryck för att komma igång med maten.

Men det rättar till sig när jag får återgå till normala-för-mig-rutiner. När jag inte är stressad går det bra att äta :).

Som tonåring skickade min kära mor alltid med mig en macka i en påse så jag kunde äta lite extra under dagen. Frukost var bara att glömma. Jag tentade också av de kurser jag kunde så jag fick senare morgonar.
Morgonpigg behöver man ju inte bli som vuxen men jag menar att det går som vuxen att komma upp på morgonen om man måste, oftast. Det är inte samma extrema trötthet som i tonåren där det var snudd på omöjligt, för vissa iallafall, att ens vakna tidigt på morgonen.

Jag är och kommer alltid vara morgontrött, men det går iallafall att vakna tidigt nu som inte gick alls när jag var i tonåren. Hur man är i tonåren representerar tack och lov sällan hur det kommer bli i framtiden.

Men då så skall de väl inte heller hanteras som speciella svårigheter, eller?

En generell senare skolstart på morgonen har prövats i vissa skolor med bra resultat.
Och dessutom med frukost som första aktivitet.
Men det blir väldigt krångligt med skolbussar i ett sådant läge om inte alla skolor börjar senare så att bussarna också kan åka senare.
Men vad menar du med att behandlas som speciella svårigheter?

Det barnet har ingen annan problematik än att komma upp på morgonen. Går det inte så går det inte. Vilken tur att mitt barns rektor är så pass kunnig som hen är. Så mycket problem som hen har sparat åt oss. Förslaget kom faktiskt från skolan för de har sett hur fantastiskt bra resultat det ger på morgontrötta tonåringar att börja en timme senare. Det har till och med varit tal om att generellt senarelägga högstadiet en timme på morgonen.
Det har gjorts på andra skolorna, som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
https://www.vilarare.se/nyheter/arbetstid/skolan-dar-eleverna-far-sovmorgon/

Jag undrar vad det kan bero på egentligen, rent fysiologiskt?
Vad som gör att olika timmar på dygnet fungerar olika bra för vakenhet eller sömn.
Det är ju känt att dagsljus och melatonin spelar roll.
Men du verkar ju inte gå på den klockan.
Perfekt för nattjobb i stället, sådant som andra mår dåligt av.

Sömnbehovet minskade för mina barn.
De sov lätt en natt på 12 timmar i lågstadiet men hade inga problem med att vakna i högstadiet.
Inte så att de precis hoppade upp av sig själva, men några direkta problem var det inte.

Men vad menar du med att behandlas som speciella svårigheter?
Att ha problem som gör att man inte på något vis kan klara av sådant som människor normalt klarar av.
Skolan har börjat på morgonen i flera hundra år.
Om det hade varit ett allmänt problem med morgnar så hade man ju vetat det vid det här laget.
Men det är nog snarast ett tämligen sällsynt problem.
Eller ett nytt problem infört av artificiellt ljus och lysande rörliga bilder.

Att ha problem som gör att man inte på något vis kan klara av sådant som människor normalt klarar av.
Om det hade varit ett allmänt problem med morgnar så hade man ju vetat det vid det här laget.
Nej, trötta tonåringar är inget sällsynt problem. Det är väldigt väldigt vanligt. Jag hade inga problem att börja kl 8 på morgonen om jag inte behövde gå upp före 7, men att gå upp tex kl 6 för mig var omöjligt då. Det löste jag genom att byta skola helt enkelt. Kan man inte byta skola så är det inte en dum ide att prata med skolan och höra om det går att ordna så att man börjar en timma senare.

Jag skulle snarare vilja påstå att det är mer sällsynt med tonåringar som inte har några problem att ta sig upp på mornarna och inte har ett så stort sömnbehov. Skolan är ju inte direkt känd heller för att anpassa sig efter eleverna och göra det enklare för dom att lyckas. Att någonting har varit likadant i hundratals år betyder inte att det är fungerande och bra.

Nej, trötta tonåringar är inget sällsynt problem. Det är väldigt väldigt vanligt.
Det är skillnad på att vara trött och att inte kunna vakna alls för att ta sig till skolan.
Varken jag eller mina barn hade några klasskamrater som uteblev på morgonen för att de inte kunde vakna.
Och det var inget problem som togs upp på de skolorna.
Trötta tonåringar, javisst, men de var där.

Jag blir bara lite nyfiken på hur det fungerar om en/vissa elever får börja en timme senare än alla andra. Får de då den missade lektionen efter att alla andra har slutat (stackars lärare! 😅), får de läsa ikapp själva eller har de löst det på något annat sätt?

Jag undrar vad det kan bero på egentligen, rent fysiologiskt?
Vad som gör att olika timmar på dygnet fungerar olika bra för vakenhet eller sömn.
Det är ju känt att dagsljus och melatonin spelar roll.
Men du verkar ju inte gå på den klockan.
Perfekt för nattjobb i stället, sådant som andra mår dåligt av.

Det är ganska enkelt att förklara evolutionärt sett: det är bra för flocken om någon/några är alert oavsett tid på dygnet. Man turas om att ha koll så inga rovdjur (eller andra människor) attackerar.

Variation och olika roller är naturligt för sociala flockdjur. Likriktning är inte det.

Nej det är ett känt problem (för tonåringar).

Men vad som faktiskt är bra för människor har inte tagits i beaktning senaste hundra åren. Det är mycket, mycket nyligt man faktiskt börjat forska på vad som är bra för oss på riktigt, istället för bra för "samhället" eller brukspatroner.

Det betyder att man vet om eleverna har lyckats med att ta sig till skolan eller inte.
Jag gjorde ingen bedömning av hur bra eller inte som det var.
Uppenbart så är det många det inte fungerar för, och många som kommer upp tar förmodligen inte till sig undervisningen super heller pga att första timmen går åt att vakna till. En timmes extra sömn kan rädda en hel dag för många och göra allting mer produktivt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?