Bukefalos 28 år!

Hur långt är långt?

Sv: Hur långt är långt?

Så hur långt rider du till vardags när du rider ut?

Det brukar bli runt en mil, kanske någon km mindre.

Vad är en långtur för dig?

Tre mil och längre.

Hur ofta rider du på turer som du anser vara långa?

Försöker få ihop det en gång i månaden, men jag håller fortfarande på att hitta vettiga ridvägar, så det brukar sällan gå att få ihop tillräckligt långa pass. :(
 
Sv: Hur långt är långt?

Min är ofta likadan! Skritt på lång tygel kan ju ta hela dagen. :D Om jag däremot varierar mellan korta och långa tyglar och lägger in lite trav-skritt-trav så går det genast fortare, även om man inte travar så mycket.
......

Jag vill också rekommendera hitta.se till att mäta rundor (tryck på Mer... till höger på kartan så kommer det alterntivet upp). Tycker eniro är mycket jobbigare att mäta på! Jag är lite lätt besatt av att mäta rundor och leta vägar på kartor. :angel:

Precis så funkar det här också. :D

Jag hade velat kunna mäta på hitta.se också (det gör jag ofta när jag motionsgår), men jag befinner mig tydligen i ett outforskat hörn av södra Sverige :p. En tiondel av våra ridvägar finns utmärkta där. Men i utbyte möter vi sällan så mycket som en bil, däremot skogsmaskiner, och vägarna är mjuka. Orienterarkartor och sunt förnuft får fungera här omkring.
 
Sv: Hur långt är långt?

Nu ritade jag på eniro så vet inte exakt om det stämmer på cm.. En av de turer vi ofta rider när vi inte tänkt rida så långt är 4,6 km.

En annan tur vi rider ibland är 7,2 km.

Kollade en till tur och den är ungefär 8 km. Vi rider nog normalt mellan 5 km och 1 mil skulle jag tro på våra vanliga rundor.

Våran långtur vi rider ibland är 1,5 mil. Så vi rider nog inte så långt när vi rider ut :D
 
Sv: Hur långt är långt?

Jag brukar mäta på Mät din runda. Kollar man på SAT så ser man ganska tydligt alla småvägar.
 
Sv: Hur långt är långt?

Det är Googles kartor så för min del gör de ingen skillnad mot eniro eller hitta. Många av vägarna/stigarna vi rider på finns inte utmärkta och syns inte heller med satelitfunktionen, mycket gammal barrskog så stigarna döljs väl även om de faktiskt skulle vara framkomliga med bil på många ställen. Med lite god vilja och hybridsök kan man få ut ungefärliga mått såklart, men man kan inte se alla stengärdsgårdar som sträcker sig flera kilometer som man kan stöta på om man rider helt off road, och höjdskillnader syns dåligt på kartorna online (vi har väldigt kuperad terräng och på sina ställen rätt obehagliga branter som man helst undviker) så orienterarkartor är guld värda här.
 
Sv: Hur långt är långt?

Ok, då förstår jag :)
Vi har lite samma problem här, hur mkt skog som helst, men svårt att komma fram och hitta "säkra" stigar.
Har funderat på att gå och snitsla ut nya stigar, men har tyvärr varit för lat :p
 
Sv: Hur långt är långt?

Jag har haft funderingar på att ta med mig shettisen som packåsna/sällskap och till fots snitsla ut lite stigar. Hon är lite mer vändbar än 700 kg nordis :D
 
Sv: Hur långt är långt?

Det avhandlas ibland här hur länge folk rider, men jag är intresserad av hur långt! Hur länge man rider beror ju på vilka gångarter, men sträckan förblir den samma oavsett hur fort det går.

Tänk på att det är sträckan jag är ute efter. :) Tack!

Så hur långt rider du till vardags när du rider ut? ca 6km brukar det bli.
Vad är en långtur för dig? En långtur för mig är en tur på 2.5-3tim uppåt.
(vet ej vad det blir i km/mil...)
Hur ofta rider du på turer som du anser vara långa? alldeles för sällan numera,kanske 1gång per månad:(
 
Sv: Hur långt är långt?

Det har pratats om att snitsla ut ridvägar åt oss. :) Ska bara ta tag i det och prata med bonden och bestämma datum. De lovade att ta ut skogsmaskin och göra stigar i våras men antar att det inte blev av pga att ingen tog tag i det. Bonden vet ju inte var/hur långt vi vill rida. Så det ska jag pusha för nu!

Här hemma i småland vet jag varenda stig... Och dessvärre motionerar folk hellre på elljusspåren. Om vi inte rider på stigarna växer de snabbt igen. Rider man regelbundet på ett ställe och är försiktig med blöta områden så får man sig snabbt en stig, så med markägarens tillåtelse kan man vara påhittig. :)
 
Sv: Hur långt är långt?

*kl*

Hur mäter ni avståndet?

Med GPS i telefonen. Jag har en androidtelefon och använder gratisappen MyTracks, http://mytracks.appspot.com/

Den markerar på kartan vilken sträcka du ridit och ger statistik på hur långt du ridit, hur länge, samt medel- och maxhastighet. Man får även en höjdkurva, men den är inte särskilt exakt eftersom GPS positionen har dålig noggrannhet i höjdled.

Finns säkert något liknande för iPhone också.

För min del blir det oftast rundor på 5-10km (4-5 gånger i veckan). Mer sällan blir det kanske 2-3mil (ca 1 gång/månad).
 
Sv: Hur långt är långt?

Vi har en runda på 3 km. Den är en bra uppvärmningsrunda om man vill ha travat fram lite i lättridning innan man rider på något fält.

En runda är på 4,5 km inkl 2 km asfalt (direkt vid huset). Den är väl ungefär lika bra som uppvärmningsrunda.

Vi har galoppvägar 5.2 km bort, det är långt bort pga den rätt tråkiga vägen dit - rak grusväg som ofta är lite för hård. Dit lastar jag gärna och kör.

Hmm. Jag vet faktiskt inte hur långt jag brukar rida. Vill alltid rida så intensivt som möjligt på så kort tid som möjligt.

Ang skritten så är det både min och min hästs hatgångart. Vi växlar heller mellan snabb/kort galopp och lite trav, i upp och nedförsslut. Då jäklar kan inget stopp honom :D Han kan gå så km efter km och vara helt skummig och JÄTTEglad :D Men skritta till/från gården, det är en pina, han är typ på väg till sin egen hängning. Kan bli lite bättre av att skritta helt off road men oftast vill han hellre gå hem ;)

Jag rider aldrig långturer. Över 2 h är för långt om det inte innefattat typ skritta vilse i skogen eller några km avsutten skritt hem på slutet. Jag gillar inte alls att sitta på hästens rygg utan att rida aktivt. Normalt rider jag dock runt 1-1,5 h väldigt aktiva rundor. Det passar oss bäst :)
 
Sv: Hur långt är långt?

Så hur långt rider du till vardags när du rider ut? 7-11 km ca.

Vad är en långtur för dig? Ca 17-20 km och längre.

Hur ofta rider du på turer som du anser vara långa? Någon gång i veckan ungefär, det varierar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Sel
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 243
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp