Bukefalos 28 år!

Hur långt i förväg kan en hund tänka?

Seabaz

Trådstartare
Bara en tanke som dök upp i huvudet just nu.... knepig rubrik men hoppas ni hajar.

Hur långt i förväg kan en hund tänka att "om jag gör det här så blir jag belönad"?

Om jag säger skaka tass och hunden lyfter tassen och så får den en godis. Det går ju rätt fort.

Hur är det med spårning, jag gissar att hundarna någonstans fattar att i slutet av spåret blir det nåt bra?

Hur är det med knarkhundar? Hur länge väntar dom på belöning? Vad händer om de inte hittar nåt knark den dagen? Eller den lastbilen tex för att ta exempel på en tull-knark-hund?

I vardagslivet, en hund som inte gillar att bli badad eller klippa klor. Vet den att "hålla ut" tills det är över, för då får den en belöning?

Tankar tankar....
 
Det är så olika olika hundar. Om vi tar kloklipning så kan endel hundar bli enormt stressade om de ens ser godiset och det är bättre för dem att få belöningen (som de alltså vet väntar) efter medans det inte fungerar alls för andra utan de behöver se godiset och få en godis efter varje klipp.

En hund lär sig ju snart på både gott och ont. Min hund vet t ex att när vi har kommit hem och selen är av så får han en godis. Detta kom till för att det var en jobbig procedur för honom i början (omplacering) och han vet ju alltid det men det är först när selen är av som han frågar efter det så i det fallet kan han ju vänta länge även om jag inte tror att det är något som upptar hans tankar under promenaden precis.

Godis används ju vid inlärning och som belöning men jag tror inte att en hund som spårar har tankarna på att om jag gör det här så får jag godis sedan lika lite som min hund tänker på "ta av selen godiset" när vi är på promenad utan själva spårandet är en belöning i sig och vi belönar när hunden spårar det vi vill att hen ska spåra.
 
De få gånger jag haft en så trött hund att hon velat lägga sig innan jag tycker det är dags har hon bett om att få gå ut. Hon måste ju alltid ut innan vi går till sovrummet, och när vi kommit in lägger hon sig i sängen. Om hon i stället vill ut tidigt för att hon är nödig så lägger hon sig hos mig i soffan igen.

Tycker det tyder på tänkande i flera steg: om jag vill somna för natten måste jag ut och kissa först .

När vi tränar hela programmet på heelwork så vet hon också att det blir superbelöning när det är slut, så hon försöker ibland skynda på och förkorta de sista bitarna (vilket ju inte blir bra, vi jobbar på det).
 
Att lära sig vad som lönar sig (hålla ut vid kloklippning, spåra för att nå målet m.m.) är ju otroligt basic saker som vilken hund som helst kan lära sig. Det kräver ju inte mer tanke än "Jag gör x och får belöning". Jag är helt övertygad om att hundar kan tänka i betydligt fler steg än så, och ser det dagligen hos mina egna hundar. Men, då gäller det väl också att hunden får möjlighet att tänka lite också. En hund som hela tiden är millimeterstyrd och aldrig får testa sig fram tänker nog betydligt mindre, samtidigt som mina hundar (som inte har speciellt mycket regler och som mest samarbetar kring vardagsgrejer) hela tiden får tänka, uppmuntras att tänka osv. Det påverkar garanterat.
 
Bara en tanke som dök upp i huvudet just nu.... knepig rubrik men hoppas ni hajar.

Hur långt i förväg kan en hund tänka att "om jag gör det här så blir jag belönad"?

Om jag säger skaka tass och hunden lyfter tassen och så får den en godis. Det går ju rätt fort.

Hur är det med spårning, jag gissar att hundarna någonstans fattar att i slutet av spåret blir det nåt bra?

Hur är det med knarkhundar? Hur länge väntar dom på belöning? Vad händer om de inte hittar nåt knark den dagen? Eller den lastbilen tex för att ta exempel på en tull-knark-hund?

I vardagslivet, en hund som inte gillar att bli badad eller klippa klor. Vet den att "hålla ut" tills det är över, för då får den en belöning?

Tankar tankar....
Vad gäller tullhundar så belönas även själva arbetet - dvs när ekipaget går bort från det avsökta objektet som var rent slänger man åt hunden leksaken och berättar hur duktig den är. Sedan händer det att man planterar och låter hunden hitta - men då lägger man inte knark på en vanlig, icke-införstådd person. Fast först och främst handlar det om hundar som upplever arbete som något bra
 
Vad gäller tullhundar så belönas även själva arbetet - dvs när ekipaget går bort från det avsökta objektet som var rent slänger man åt hunden leksaken och berättar hur duktig den är. Sedan händer det att man planterar och låter hunden hitta - men då lägger man inte knark på en vanlig, icke-införstådd person. Fast först och främst handlar det om hundar som upplever arbete som något bra
Jag tänker även att dessa raser är ju gjorda för att jobba dom blir lyckliga bara av att få jobba. Det märker jag på min ena hund att själva arbetet är ofta belöning i sig och får han inte arbeta blir han olycklig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 508
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 819
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag visste inte alls vad jag skulle döpa rubriken till. Som flera redan säkert vet så har Cas spondylos och flög utan större varningar...
2
Svar
26
· Visningar
2 405
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp